• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko 10th Anniversary GMT SBGM029

Bassman

Friends of KS
Läcker klocka, läckra bilder.
Tack för recensionen!
F.ö. har min skivspelararm också volframtyngd..
Samma specifika vikt som guld..
 

gert

Friends of KS
Artikelnummer: SBGM029Kanonfin. /GC
Beskrivning: 10th Anniversary Limited GMT
Urverk: 9s66 72h PR
Boett: Stål
Urtavla: Blå
Glas: Sapphire
Armband: SS
Mått: 39,2mm
Vattentät till: 100 meter

Tänkte bara krita ned lite om denna klocka och visa lite bilder.

Detta är min 2:a GS, köpte och "recenserade" min 200m dykare för ett tag sen, läs om den här:
http://www.klocksnack.se/threads/grand-seiko-diver-200m-spring-drive-sbga029.6978/
Där läser ni lite om GS som märke och vissa jämförelser.

Det finns också mkt skoj läsa under yonsson 's tråd:
http://www.klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Så kommer inte gå in mkt på historik och annat, mer än att det är värt poängtera vilket hantverk GS är. Samtliga ur som lämnar GS (och Credor's) egen fabrik är ett 100% handbygge. Det är inget lämnat till slumpen, utan allt känns genomtänkt.

SBGM029 är en limiterad utgåva om 700 klockor, 500 för Japanska marknaden och resterande 200 till världen.

Varför köpte jag denna då?
Blev imponerad av kvaliteten och finnishen på min första GS, så när jag letade en lite mindre och mer dressad klocka så började jag titta på denna. Ett val jag inte kan hylla mig själv nog för.

Har inte på säkert 10 år burit nått mindre än 42mm, så denna plutt på 39,2mm skulle kräva in en invänjning. Vid paketöppning kände jag att även om den var snygg, så skulle det flippas rätt omgående... men efter 2-3 dagar på handleden är jag fullkomligt förälskad.
Storleken känns riktigt rätt, klockans dimensioner är helt rätt på så många sätt. GMT-bezeln är litte tunnare än den på ex Exp2, så urtavlan är ändå hyfsat stor. Luggarna är "böjda" precis rätt för att länken skall följa designen och sitta superbt på handleden.

Ska gå igenom del för del och förklara med bilder varför denna klockan är "fucking fantastic" (inte så objektivt, men kan tyvärr inte vara det efter att ha burit denna skönheten)

Länken:
Vid första anblicken är länken helt borstad, vid närmare titt är kanterna polerade. Även fasningen på de höjda mittlänkarna är polerade. (ska visa med bilder vad jag menar)

Sitter fint på armen


En ganska taskig bild, men visar de putsade sidorna plus fasningen på mittlänkarna (blir fin effekt med högre mittlänkar än övriga länkarna)






Spännet är två fjädrande knappar, fäster bra och är "smutt"





Resten av klockan:

De har jobbat med med detaljer, se hur visarna är matta (borstade) upptill och polerade fasningar.



GMT-handen är guldfärgad (GS egna färger är ju blått och guld)



Datumhjulet ser vitt ut på håll, men är i själva verkat samma silvergrå som de borstade delarna på klockan





Baksida med sitt safirglas visar den blå titan-rotorn med sin tungsten-tyngd









Klockans borstade delar i kontrast till de putsade












Tillsammans med sin storebror SBGA029




Nu till det bästa med klockan, urtavlan med visare mm.

Kristallen har en stark dubbel anti reflektions-beläggning, så detaljerna innanför blir väl synliga i alla ljus

Notera rehaut-ringen, den är fruktansvärt blank och hjälper till reflektera ljuset in på tavlat

Även tavlan är blank och reflekterar en del ljus och i vissa vinkar är som en spegel

Några handledsskott och översiktbilder



Snabb summering:
En liten filur på handleden med stor närvaro, sitter superskönt och flörtar (gnistrar) med sin omgivning.
Det blir lite som en kameleont, tavlan kan vara klarblå, svart till spegelblank beroende på ljus och vinkel. Nästan varje detalj på klockan har två sidor till sig, en borstad och en polerad.

Är superförtjust i denna klocka, den är helt enkelt helt rätt för mig.

Tack för titten och hoppas den reflekterar i en del utropstecken!!!



(om det är massa stavfel eller annat skumt kan det beror på att mina två döttrar, som jag älskar över allt annat, har tjatat hål i mitt huvud under författande av ovan stycke text, så nu ska jag mata dem)
 

Blackmore

Panerai
Tack för dina grymma recensioner. En fröjd att läsa. Det går knappt att titta sig mätt på bilderna. En fantastisk klocka.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Är säker nu på att en GS är något man måste ha, tack för den inspirerande recensionen!

Självklart ska du det! Fantastiskt detaljarbete i dessa klockor, svårt att hitta något liknande hos bl.a. Rolex.
Nxdka8b.jpg
 

the judge

Omega
Tänkte jag kunde komplettera mina rollar med GS, och ja nog är dom rätt ovanliga har då aldrig lyckats få klämma på nån! Men allt man hört och sett om dom tyder ju på kvalité och detaljfinish utöver det vanliga!
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Fin resension av en fantastiskt fin klocka. Bilder av högsta klass. En stilla undran vilket objektiv och kamera använder du?
 
Topp