• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko-event på Nationalmuseum

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8710.jpeg


Mer bilder på g
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Förstår inte riktigt - de hyr in sig på Nationalmuseum för att visa upp åtta klockor?
Hoppas det var mer som hände och visades.
Personligen har jag aldrig tappat intresset för ett märke så snabbt som jag gjort med GS.
”det var bättre förr”

Av det som syns i sociala medier verkar det vara ett event i samarbete med Nymans/Krons i fina miljöer med både gott i glaset och på tallriken där nyheter visades fram. Lite mer info och bilder i tråden hade ju inte skadat.


Själv har jag bara besökt ett Seiko event där det inte ställdes några andra krav än en anmälan. Mycket generöst upplägg där flera vintagemodeller visades och den då nylanserade King Seiko. Man lottade ut klockor, bjöd på sushi och fick en pratstund med högre uppsatta, influgna från Japan. Förstår inte hur sådana event skulle kunna vara något dåligt alls? Mycket trevligt tycker jag.

Att GS har valt att se över sitt nätverk av förhandlare kan man ha olika åsikter om givetvis. Det verkar som man tittar på succén i staterna och följer nu receptet i Europa. Det innebär att man separerar sig från Seiko och det är en process som pågått under flera år. Att de nu visas fram i butiker med andra schweiziska varumärken i samma prisnivå är väl ganska naturligt. Man ska komma ihåg att GS varit flaggskeppet helt sedan 1960, och skapades just för att konkurrera med dessa i kvalité, hantverk och precision.

Det är inte heller något unikt att ändra strategi, Breitling, AP, VC är väl ett par exempel.

Eller är det produktutvalet du inte tilltalas av? @yonsson
Tråkigt hursomhelst eftersom du varit en fanbärare för märket och inspirerat många här och i poddform. Många drömmer nog om ett fabriksbesök efter dina rapporter.

Jag tycker GS fortfarande står för innovation med flera nya urverk, egenutvecklade material och unik, tilltalande design som skiljer sig kulturellt från allt annat.
 

JesperO

Rolex
Av det som syns i sociala medier verkar det vara ett event i samarbete med Nymans/Krons i fina miljöer med både gott i glaset och på tallriken där nyheter visades fram. Lite mer info och bilder i tråden hade ju inte skadat.


Själv har jag bara besökt ett Seiko event där det inte ställdes några andra krav än en anmälan. Mycket generöst upplägg där flera vintagemodeller visades och den då nylanserade King Seiko. Man lottade ut klockor, bjöd på sushi och fick en pratstund med högre uppsatta, influgna från Japan. Förstår inte hur sådana event skulle kunna vara något dåligt alls? Mycket trevligt tycker jag.

Att GS har valt att se över sitt nätverk av förhandlare kan man ha olika åsikter om givetvis. Det verkar som man tittar på succén i staterna och följer nu receptet i Europa. Det innebär att man separerar sig från Seiko och det är en process som pågått under flera år. Att de nu visas fram i butiker med andra schweiziska varumärken i samma prisnivå är väl ganska naturligt. Man ska komma ihåg att GS varit flaggskeppet helt sedan 1960, och skapades just för att konkurrera med dessa i kvalité, hantverk och precision.

Det är inte heller något unikt att ändra strategi, Breitling, AP, VC är väl ett par exempel.

Eller är det produktutvalet du inte tilltalas av? @yonsson
Tråkigt hursomhelst eftersom du varit en fanbärare för märket och inspirerat många här och i poddform. Många drömmer nog om ett fabriksbesök efter dina rapporter.

Jag tycker GS fortfarande står för innovation med flera nya urverk, egenutvecklade material och unik, tilltalande design som skiljer sig kulturellt från allt annat.
Enig med dig vad gäller innovation. Har kanske en av de bästa produkterna på marknaden men jag tycker de går fel vad gäller varumärke, marknadsföring, distribution och prissättning. Jag förstår givetvis vad de önskar göra men för mig blir tyvärr även produkterna lite ointressanta (tyvärr) och man får vara nöjd med de man har snarare än att lägga fler nyare GS till samlingen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eller är det produktutvalet du inte tilltalas av? @yonsson
Tråkigt hursomhelst eftersom du varit en fanbärare för märket och inspirerat många här och i poddform. Många drömmer nog om ett fabriksbesök efter dina rapporter.
Förr var de en underdog med de mest prisvärda klockorna. Nu är det tvärt om. Kombinera det med Omegakomplex och försök till schweizisk ”uppklassning” via den schweiziska modellen där de går över lik i sin strävan att bli high end så blir det helt ointressant för mig. De har helt tappat all sin charm. GS är dött för mig. Det ska väldigt mycket till för att jag ska köpa en GS igen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förr var de en underdog med de mest prisvärda klockorna. Nu är det tvärt om. Kombinera det med Omegakomplex och försök till schweizisk ”uppklassning” via den schweiziska modellen där de går över lik i sin strävan att bli high end så blir det helt ointressant för mig. De har helt tappat all sin charm. GS är dött för mig. Det ska väldigt mycket till för att jag ska köpa en GS igen.
Såå, för dyra och tillgängliga?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kanske för att @yonsson gjort riktigt coola GS-grejer redan? Vart i fabriken. Har en klocka med personlig rotor osv.
Svårt att toppa osv :)

Men skjuter ju bara från höften här :)

Den klockan som yonsson köpte i fabriken var den som frugan min hade på armen under eventet. Den har guldrotor med texten ”Shizukuishi Watch Studio” i kanji (antar jag) vilket gör den väldigt sällsynt. Jag förstod inte riktigt varför han sålde den då men behandlingen av Svante m m lär ju ha legat bakom.
Föresten, den klockan jag bar köpte jag av Molle som jag inte tror har lämnat Seiko och GS bakom sig ännu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såå, för dyra och tillgängliga?
Låter väl som en god analys
Nej. Det var inte det jag skrev. Tillgängliga har de varit länge, det blir snarare mindre tillgängligt nu när de klippt Optura som distributör och gått över till Europa-kontoret, klippt massa ADs och flyttat in bakom säkerhetsslussar.

-Prisökningar på gamla modeller med 20 år gamla verk är en annan anledning.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Fel, japaner bär klockor precis som du och jag.
Spännet på bilden är ett viklås och då sitter det så där.
Du vet säkert bättre än mig. Men jag har sett många Seikon har flärpen åt "fel" håll.
Vet inte vart, men har läst att det anses skamligt att ha flärpen som man brukar ha här i Sverige. Men som sagt du har bättre koll än vad jag har.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du vet säkert bättre än mig. Men jag har sett många Seikon har flärpen åt "fel" håll.
Vet inte vart, men har läst att det anses skamligt att ha flärpen som man brukar ha här i Sverige. Men som sagt du har bättre koll än vad jag har.
Jag har inte 100 koll på detta, men Omega var nog först med detta och Richemont följde efter. Som jag förstått det var det en anpassning utifrån önskemål i Kina och har inget att göra med Japan. - Det är därifrån motiveringen kommer. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej. Det var inte det jag skrev. Tillgängliga har de varit länge, det blir snarare mindre tillgängligt nu när de klippt Optura som distributör och gått över till Europa-kontoret, klippt massa ADs och flyttat in bakom säkerhetsslussar.

-Prisökningar på gamla modeller med 20 år gamla verk är en annan anledning.
Ok, frågade då det var lite oklart. De finns generellt hos butiker som säljer annat i samma prissegment som GS nu? Alltid tyckt det var udda när de fanns i enklare butiker.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Man kan välja vilket håll man vill ha den långa änden när man gör ett viklås. Här valde man vad de flesta skulle anse vara fel håll.

Vi är ju långt off topic här men jag tycker det är kul när man får en diskussion på forumet.

Att flärpen är in mot kroppen och inte pekar ut som ett långfinger mot andra är väl inte så kontroverisiellt? T.o.m. konsverativa Rolex gör ju så med sin 1908. Jag tänker att det blir mer som ett viklås på en länk i känslan som öppnas från samma håll.

Sitter det ett vanligt c-format spänne däremot är det kl. 12 den kortare delen med spännet sitter. Makes sense?

Finns det en kulturell aspekt i varför flera tillverkare väljer det här är det givetvis intressant. Jag kan vara ute och cykla här - fredagens Negroni har passerat strupen redan.
 
Senast ändrad:
Topp