• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko-event på Nationalmuseum

Vi är ju långt off topic här men jag tycker det är kul när man får en diskussion på forumet.

Att flärpen är in mot kroppen och inte pekar ut som ett långfinger mot andra är väl inte så kontroverisiellt? T.o.m. konsverativa Rolex gör ju så med sin 1908. Jag tänker att det blir mer som ett viklås på en länk i känslan som öppnas från samma håll.

Sitter det ett vanligt c-format spänne däremot är det kl. 12 den kortare delen med spännet sitter. Makes sense?
Är fritt fram att bestämma åt vilket håll viklåset går när man konstruerar. Mao spelar konstruktionen ingen roll, viklås eller bygellås. Googla viklås så ser du.
 
Kule bilder fra flott GS-arrangement. :)

Digresjon - og anyway: Har, som så mange andre her på forumet, vært fokusert på GS en stund - når de var for folk flest. Har kjøpt 9 GS-klokker fra AD. Men, etter at GS har kuttet ut AD-er som var først ute med å introduserte og selge merket i Norge (og Sverige) - så er GS dødt for meg og.

Klokkene har selvsagt ikke endret seg, men opplevelsen av administrasjonen og merket har endret seg. Det betyr at hver gang jeg åpner klokkeboksen, så assosierer jeg det jeg ser med "GS-off-putting-exlusive-strategy".

At GS følger AP og andre betyr ikke at strategien er riktig sett fra et entusiastståsted. Nå er jo klokker business, men dårlig behandling av AD og kunder er de facto bad for business. Spesielt i årene som kommer.

Det er selvsagt kun mitt problem for de klokker jeg eier, og påvirker ikke andre. Imidlertid:
  • at GS distanserer seg fra folk flest betyr at færre personer kan se klokkene og kjøpe dem
  • at man nå må ta flyreise for å se nye GS-modeller live og prøve dem er ikke positivt
  • service på GS-klokker blir mer komplisert enn det burde være, og at man må reise for å levere dem til service
Til slutt: De i denne tråden som ikke eier en GS og skal ta service på en GS i årene som kommer: Sorry, men deres meninger betyr noe hypotetisk, men ikke reelt.
 
Flera riktigt fina klockor! Kul att se nyheter på nära håll.

Jag känner mig just nu rätt dubbel till GS. Fortfarande mitt favoritmärke sett till klockorna, men tycker att de har alldeles för många utannonseringar och det känns liksom inte speciellt när GS utannonserar en klocka längre.

Sen så tyckte jag att det var rätt trevligt när GS fanns i butiker som klockmaster. Där tyckte jag att det ofta kändes som att det fanns en stolthet över att de hade ett så bra märke som GS. Nu när de finns i butiker som även har Rolex och Omega så känns det inte som att butikerna har riktigt samma stolthet över märket.
 
Kastar mig in lite i diskussionen angående var de går att köpa GS då och nu.

-Tyckte det fanns nått oerhört kaxigt med GS att folk kunde glida in på fältan och plocka upp en jävligt vass ”prestigelös” klocka för att man behövde en klocka och inte för att man ville flasha ett varumärke och ”passa in”. Det var verkligen klass!
Sen unnar jag givetvis GS att få spela och synas i samma sammanhang som jämförbar kvalitet. I Japan har man väll dessutom från början sålt rolex, omega, ap m.m tillsammans med GS så egentligen inget nytt?
 
Tillbaka
Topp