• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravyr på boettlock

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är sant. Gäller nog att hålla det realtivt simpelt.
Frågan är om man ska blanda mellan kursivt och vanlig skrift eller om även det gör att det bli för plottrigt. Ex. datum i kursivt och namn vanligt.

Hur gick det för din del, hittade du någon som kunde gravera skölden?
Jag tror enkelhet är nyckeln till framgång här. Det vill säga antingen kursiv eller vanlig text. Att blanda kommer nog se konstigt ut.

Jag har inte skridit till verket med min gravyr ännu, men jag har fått en offert på en handgravyr som jag förmodligen kommer köra på.
 

MAGNETO

Omega
Väcker liv i den här tråden igen. Jag och sambon ska gifta oss i sommar och hon har köpt en Basculante till mig som ska graveras på insidan. Var vänder man sig för handgravyr? Är det guld/smyckesbutiker som gäller? Har fått för mig att de flesta butiker gör sin gravyr maskinellt vilket jag inte tycker ger riktigt samma känsla. Jag tar gärna emot tips! Bor nere i Småland så något häromkring vore ju toppen. :)
A4501D97-0C9B-4B68-AEE7-22B9E0F6597E.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden igen. Jag och sambon ska gifta oss i sommar och hon har köpt en Basculante till mig som ska graveras på insidan. Var vänder man sig för handgravyr? Är det guld/smyckesbutiker som gäller? Har fått för mig att de flesta butiker gör sin gravyr maskinellt vilket jag inte tycker ger riktigt samma känsla. Jag tar gärna emot tips! Bor nere i Småland så något häromkring vore ju toppen. :)
A4501D97-0C9B-4B68-AEE7-22B9E0F6597E.jpeg
Jag vände mig till Rob Engström. De erbjuder handgravyr. Resultatet blev riktigt bra tycker jag!

5C9553A0-109F-408A-96B1-555D46903EFE.jpeg

BF5AD791-8B7E-428F-ADAD-34C823AE5B2F.jpeg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden igen. Jag och sambon ska gifta oss i sommar och hon har köpt en Basculante till mig som ska graveras på insidan. Var vänder man sig för handgravyr? Är det guld/smyckesbutiker som gäller? Har fått för mig att de flesta butiker gör sin gravyr maskinellt vilket jag inte tycker ger riktigt samma känsla. Jag tar gärna emot tips! Bor nere i Småland så något häromkring vore ju toppen. :)
A4501D97-0C9B-4B68-AEE7-22B9E0F6597E.jpeg
Inga tips om gravyr, men håll hårt i sambon
 

-SC-

Omega
Gravering är kul!
Jag kan tips om http://askwallsgravyr.se/ på Upplandsgatan i Stockholm.


"Askwalls gravyr AB startades på 30-talet av Lennart Askwall där även hans söner Frank och André började arbeta. Frank och Andrés söner utbildades också inom gravyrarbetet och idag drivs företaget av Mattias och Petter Askwall. I och med vår gedigna hantverks tradition och tre generationers kompetens kan vi erbjuda allt inom gravyr. Allt från handgravyr i ringar, pokaler, vapengravyrer, glasgravyr till exklusiva dörrskyltar, firmaskyltar, emaljskyltar och väldigt mycket specialarbeten i alla typer av metal."
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Om någon vill ha tips på en heraldisk konstnär så måste jag nämna Davor Zovko. Han har tagit fram mitt vapen, och är dessutom vår tillträdande riksheraldiker.

9BF0CC92-1E80-40FB-8AB7-FBAAB10B7226.jpeg
 

MAGNETO

Omega
Gravering är kul!
Jag kan tips om http://askwallsgravyr.se/ på Upplandsgatan i Stockholm.


"Askwalls gravyr AB startades på 30-talet av Lennart Askwall där även hans söner Frank och André började arbeta. Frank och Andrés söner utbildades också inom gravyrarbetet och idag drivs företaget av Mattias och Petter Askwall. I och med vår gedigna hantverks tradition och tre generationers kompetens kan vi erbjuda allt inom gravyr. Allt från handgravyr i ringar, pokaler, vapengravyrer, glasgravyr till exklusiva dörrskyltar, firmaskyltar, emaljskyltar och väldigt mycket specialarbeten i alla typer av metal."
Tack för tipset! Ska kolla in det
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Snapshot över vad oberoende värderingsman tyckte om gravyr🧐
Screenshot_20220824-104238_Photos.jpg
Att de flesta gravyrer drar ner värdet på en klocka förvånar nog inte så många. Typ ”Hans 50 år” osv. Sen hävdar jag att det finns gravyrer som ger klockan proveniens som binder den till en person eller händelse, vilket istället höjer värdet. Eller i alla fall inte sänker det.

Sen ska nog inte någon av oss gå runt och hoppas på att våra personliga gravyrer är av det slaget. Det var i alla fall inte därför jag lät gravera min Explorer.

E6E32520-C102-4B9F-BE0A-CBACB84609DD.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Att de flesta gravyrer drar ner värdet på en klocka förvånar nog inte så många. Typ ”Hans 50 år” osv. Sen hävdar jag att det finns gravyrer som ger klockan proveniens som binder den till en person eller händelse, vilket istället höjer värdet. Eller i alla fall inte sänker det.

Sen ska nog inte någon av oss gå runt och hoppas på att våra personliga gravyrer är av det slaget. Det var i alla fall inte därför jag lät gravera min Explorer.

E6E32520-C102-4B9F-BE0A-CBACB84609DD.jpeg
Bra där!
Generellt så tycker jag det ibland graveras lite i "onödan", även om det trevligt. Och just den varianten, som
"Hans 50 år" är väl egentligen nästan en av de mer fantasilösa. Och gravyr på just klockor är lite som tatueringar, de ska inte sättas var som helst och man ska vara helt säker på att man vill ha dem.
Den handgravyen jag har på denna Alpina är rätt bra och ger också en bra indikation på klockans ålder.
16613383175328664005036877706154.jpg
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Om man har en "tunn" lasergravyr på ett borstat boettlock, bör man med någorlunda enkelhet kunna lösa att ta bort den själv med fint sandpapper, 2500-3000?
 

Buffi

Panerai
Har en Grand Seiko 45GS som jag köpte i vintageaffär i Ueno, med handgraverad baksida.
Dom tre Kanji tecknena betyder tydligen ungefär "Sales award", och AIDA som står bredvid är nåt Japanskt industriföretag som funnits sen tidigt 60-tal (https://www.aida.co.jp/)

Det här är ju inte en så jävla creddig gravering, så fick ett jävligt bra pris på den. Handlaren nämnde att för Japaner som sysslar med vintage så drar sånt här ner värdet enormt, så kan ju vara bra att veta antar jag.

Spelar mig ingen roll iaf, så nöjd att fått den billigt!

Bild:
back.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Om man har en "tunn" lasergravyr på ett borstat boettlock, bör man med någorlunda enkelhet kunna lösa att ta bort den själv med fint sandpapper, 2500-3000?
Mitt svar är, kanske. Tunn och framförallt en grund gravyr skulle man nog kunna ta bort själv. Men sedan beror det mycket på hur kinkig man är med sina klockor. Riktiga maskiner och verktyg, skötta av nån som kan använda dem är inte fel väg att gå.
 

Hans 68

Breitling
Ja, det blir nog maskingravyr (gör gravyren via AD). Handgravyr hade varit trevligt men blir nog inte så lätt att hitta någon som gör detta bra (inom rikets gränser).
Jag är handgravör till yrket och är bosatt i Skåne (det kanske inte räknas som inom rikets gränser visserligen, beroende på vem man frågar) :)
Skämt åsido, om jag gör det tillräckligt bra är jag kanske inte rätt person att svara på men du och andra får gärna kontakta mig om ni vill ha en klocka graverad och har frågor.
Antingen per mail: [email protected] eller leta upp mig på instagram och skicka meddelande där, eller här går med bra.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag är handgravör till yrket och är bosatt i Skåne (det kanske inte räknas som inom rikets gränser visserligen, beroende på vem man frågar) :)
Skämt åsido, om jag gör det tillräckligt bra är jag kanske inte rätt person att svara på men du och andra får gärna kontakta mig om ni vill ha en klocka graverad och har frågor.
Antingen per mail: [email protected] eller leta upp mig på instagram och skicka meddelande där, eller här går med bra.
Spännande. Har faktiskt en ny klocka jag funderat på att gravera (barn nr. 2).
Lägg gärna upp lite referensbilder på ditt arbete. Alltid roligt att se hantverket :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är handgravör till yrket och är bosatt i Skåne (det kanske inte räknas som inom rikets gränser visserligen, beroende på vem man frågar) :)
Skämt åsido, om jag gör det tillräckligt bra är jag kanske inte rätt person att svara på men du och andra får gärna kontakta mig om ni vill ha en klocka graverad och har frågor.
Antingen per mail: [email protected] eller leta upp mig på instagram och skicka meddelande där, eller här går med bra.
Verkligen fina resultat du visar på din Instagram! Skulle du ge dig på sidan på min Explorer med en enklare text?
 

Hans 68

Breitling
Spännande. Har faktiskt en ny klocka jag funderat på att gravera (barn nr. 2).
Lägg gärna upp lite referensbilder på ditt arbete. Alltid roligt att se hantverket :)
Kika in på min Instagram och titta runt. Tyvärr är jag otroligt dålig att uppdatera på sociala medier, men där finns lite av varje tex text/mönstergravyr/monogram/heraldisk vapengravyr.
Vad är det för gravyr du funderar på?
Verkligen fina resultat du visar på din Instagram! Skulle du ge dig på sidan på min Explorer med en enklare text?
Tack och bock, kul att höra.
Absolut, du kan skicka PM eller mail så kan vi diskutera vidare vad det är du tänkt dig och om det är möjligt.
 
Topp