• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avslutad Grym 50-tals Omega Seamaster jumbo bumper med "fat lugs" och skruvat baklock - Prisbump!

Feffe

Basic
Pris
5900
Returpolicy
Icke, såvida inte klockans skick avviker från beskrivningen
Bilder Skickat
  1. Ja
Hej!

Har efter mycket eftertanke bestämt mig för att sälja min kära Omega Seamaster (2657-6/2494) från det tidiga 50-talet. Det är en eftertraktad variant med en speciell boett som har feta bandhorn (fat lugs) - just denna har en diameter på 36mm, bredd mellan bandhornen 18mm och lug to lug width på hela 48mm, alltså rätt stort för att vara vintage – med andra ord, jumbo! Mer om dessa Seamasters kan läsas här: https://klocksnack.se/threads/50-tals-omega-seamaster.31122/

Tavlan är vad jag vet helt orörd och har fin patina. Jag har frågat om åsikter på Klocksnacks Vintageavdelning och enligt några välkunniga forummedlemar ser det inte ut att vara något fuffens. Kronan är förmodligen original, eller åtminstone rätt typ för denna klocka.

Klockan är en bumper (hammarautomat) med urverket cal. 344 - riktigt skoj! Jag köpte klockan någon gång i Januari och lät den servas direkt av en forummedlem där den även fick nytt glas (ej äkta Omega vad jag vet).

Klockan fungerar enligt mig riktigt bra och verkar endast tappa några få sekunder om dygnet (runt -10). Det enda jag har anmärkt angående gången är att den saktar sig någon minut om dygnet när gångreserven är låg, något jag också noterat på mina andra vintageur, så det är vad jag vet inte något konstigt. Jag brukar dra upp den med kronan några få varv när jag ska använda den under korta perioder för att vara säker på att den har lite gångreserv att jobba med från början, men när klockan används regelbundet presterar hammarurverket riktigt bra som en automat ska göra.

Det finns en del av verket som är sliten (kallas canon pinion tror jag) vilket gör att det kan vara lite trögt att ställa in tiden, men det påverkar inte klockans funktion på något sätt annars.

Så, varför vill jag göra mig av med denna fina klocka? Faktum är att mina handleder är så små (~16cm) att även en klocka på 36mm kan kännas stor. Egentligen är det lug to lug width på 48mm som gör att den inte sitter som en smäck på min handled. Något av charmen i vintage är för mig att uren oftast är mindre än moderna ur, och tyvärr är detta den enda box som inte denna Omega tickar.

Klockan är ju relativt nyservad så den borde fungera bra en tid framöver men jag lämnar ingen garanti på detta. Som vanligt med vintage bör det hållas i åtanke att behov av service kan bli aktuellt förr eller senare.

Pris: 6000kr 5900kr head only inklusive REK frakt (spårbar och försäkrad)
Byte? Ja, gärna! Helst till något billigare+kompensation från ditt håll då jag ska börja plugga till hösten och är i behov av pengar. Ex. Certina DS i fint skick, Tissot pointerdate eller annan vintage Tissot, någon typ av skindiver, eller en 50-tals Omega Seamaster med fat lugs i den mindre storleken (34mm). Är öppen för förslag om det finns något annat som du tror kan vara intressant.

LRM_EXPORT_20180228_235740.jpg

LRM_EXPORT_20180213_161402.jpg

LRM_EXPORT_20180302_134820.jpg

LRM_EXPORT_20180316_110244.jpg

LRM_EXPORT_20180331_162212.jpg

LRM_EXPORT_20180522_220545.jpg

Se här för mina referenser: https://klocksnack.se/threads/feffe.85116/

Allt väl!
/Feffe

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp