• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guide till ett varaktigt och glädjefyllt klockintresse!

frere

Guld
2-Faktor
Har du läst det grundläggande, lärt dig det basala och köpt "din första riktiga klocka"? Kanske även din andra, tredje? Känner du att ditt klockintresse bubblar och börjar ta sig osunda proportioner? Ligger du vaken på nätterna och grubblar över nästa klockköp? Har du ett hemligt sparkonto? Visar du googlade bilder för en hårt prövad partner? Går du in hos AD:s och småpratar och har du börjat okynnesprova klockor på flygplatser?

Tror du samtidigt att det finns en Klocka med stort K som kan bota dig från allt detta och göra dig hel som människa igen?

Då är det här guiden för dig.

Vi ser ju dagligen trådstarter på temat "jag har x kr, vad ska jag köpa?" eller "jag har en sub och en speedmaster, vad ska jag köpa härnäst?" Några gamla rävar suckar, några hjälpsamma själar hjälper tappert till. Det är oklart hur många av trådarna som slutar i köp, men än mer oklart hur många av dem som verkligen slutar i själsfrid.

Jag vill hävda att dessa veltrådar i grunden är positiva tecken på spirande intresse och kunskap, men att de tyder på att man fortfarande funderar lite för mycket. Dels på vad okänt folk på ett nätforum tycker, men också på pengar. Och dessutom verkar det finnas en föreställning om att målet är att "bli klar" med klockorna.

Därför kommer här mina 5 bästa tips för ett varaktigt och glädjefyllt klockintresse.

1. Strunta i inköpspriset när du sätter upp ditt mål. Jaha, du har 150 kkr i madrassen att köpa klockor för? Vad kul! Börja med att känna efter vad du (ja, du!) är sugen på. Det är ju trots allt få som går på restaurang, kollar kontot och utbrister "Ha, jag har femtonhundra spänn, nu blir det minsann TVÅ chateaubriand för det är dyrast och därför godast!" om man egentligen är sugen på dagens soppa. Kanske får du två klockor, eller sju? Eller fanns det verkligen inget annat än chateaubriand du var sugen på, trots att pengarna bara räckte till soppan? Ät matlåda ett tag och kom tillbaks senare. Välj i vart fall inte köttfärslimpan bara för att den är avlång och gjord av kött.

2. Strunta i andrahandsvärdet. Ja, försök i alla fall. Visst är det väl trevligt att göra bra affärer, men så oerhört enormt viktigt som det verkar vara på KS år 2017 kan det väl omöjligen vara för någon. Det är trots allt utstuderad lyxkonsumtion vi pratar om. Intressen får kosta pengar. Bra affärer kan man försöka göra när man köper t ex vitvaror eller gräsklippare. (Förutsatt att man inte har ett gediget vitvaru- eller gräsklipparintresse, då bör man istället ta ut svängarna!)

3. Strunta i nördspecifikationerna. Glycidurspiral hit och magnetfält dit. Ingen måste väl veta i detalj hur ett springdriveverk fungerar. Alla klockor är bra (och alla klockor är sämre än smartphones). Det finns inga förnuftiga tekniska argument av praktiskt betydelse. Allt handlar om känslor. Den som säger emot har känslor för tekniska specifikationer...

4. Skruva loss stödhjulen och släng dem. Chansa, testa. Visst, du kanske kraschar ibland, men du lär dig med tiden. Börja inte med en vintagesportrolex för tre månadslöner, börja med nåt du har råd att förlora. Det finns en anledning till att seikodykaren uppfanns.

5. Tänk inte för långsiktigt. Om jag hade följt planen jag fastställde i min egen veltråd (oktober 2012) så hade jag köpt en Explorer I och gjort exit. Man hade inte ens kunnat säga att det hade dödat mitt klockintresse - det hade mer varit som en abort. Jag är glad att jag köpte knäppa grejer istället, kom ut som klockdåre och slapp gå vidare till andra obskyra intressen. Varje gång någon hittar "den perfekta klockan" kan det vara en ny hemmabryggare eller triathlet som föds. Tänk på det. Det är inte vad samhället behöver.

Trevlig sommar hörni. Köp nåt kul och kör hårt!

1. Strunta i inköpspriset när du sätter upp ditt mål. Jaha, du har 150 kkr i madrassen att köpa klockor för? Vad kul! Börja med att känna efter vad du (ja, du!) är sugen på. Det är ju trots allt få som går på restaurang, kollar kontot och utbrister "Ha, jag har femtonhundra spänn, nu blir det minsann TVÅ chateaubriand för det är dyrast och därför godast!" om man egentligen är sugen på dagens soppa.
Jag skulle inte säga att man ska strunta i inköpspriset (alla har en övre gräns), men ack så viktigt (som du påpekar) att man inte köper det dyraste man kan inom sin budget. Skitkorkat, helt enkelt! Bättre att köpa en klocka man gillar inom halva sin budget än en "Bästa-vid-min-maxbudget-klocka" som man upplever som sämre estetiskt (m.m.) än något inom budget.

Jag skulle inte säga att man ska strunta i inköpspriset (alla har en övre gräns), men ack så viktigt (som du påpekar) att man inte köper det dyraste man kan inom sin budget. Skitkorkat, helt enkelt! Bättre att köpa en klocka man gillar inom halva sin budget än en "Bästa-vid-min-maxbudget-klocka" som man upplever som sämre estetiskt (m.m.) än något inom budget.
Ja, lite så jag tänker även om jag kanske raljerar lite också. Tror att maximalt utnyttjad budget sällan är en garant för ett bra köp, bortsett från vintagesvängen där man kan byta upp sig till roligare ex förstås.

Grymt bra! Väldigt sund text. Om jag får vara så fräck att föreslå en sjätte punkt: klockan ska se bra ut på din handled när du tittar ner på handleden. Märker ofta hur klockor ser olika ut i en spegel jämfört med när man spanar in sin handled. De allra flesta har ju en slags platå som blir basen för vilka mått (lug to lug) man kan bära upp. Omkrets på handleden kan ge en indikation, men är i sammanhanget egentligen irrelevant.

Har du läst det grundläggande, lärt dig det basala och köpt "din första riktiga klocka"? Kanske även din andra, tredje? Känner du att ditt klockintresse bubblar och börjar ta sig osunda proportioner? Ligger du vaken på nätterna och grubblar över nästa klockköp? Har du ett hemligt sparkonto? Visar du googlade bilder för en hårt prövad partner? Går du in hos AD:s och småpratar och har du börjat okynnesprova klockor på flygplatser?

Tror du samtidigt att det finns en Klocka med stort K som kan bota dig från allt detta och göra dig hel som människa igen?

Då är det här guiden för dig.

Vi ser ju dagligen trådstarter på temat "jag har x kr, vad ska jag köpa?" eller "jag har en sub och en speedmaster, vad ska jag köpa härnäst?" Några gamla rävar suckar, några hjälpsamma själar hjälper tappert till. Det är oklart hur många av trådarna som slutar i köp, men än mer oklart hur många av dem som verkligen slutar i själsfrid.

Jag vill hävda att dessa veltrådar i grunden är positiva tecken på spirande intresse och kunskap, men att de tyder på att man fortfarande funderar lite för mycket. Dels på vad okänt folk på ett nätforum tycker, men också på pengar. Och dessutom verkar det finnas en föreställning om att målet är att "bli klar" med klockorna.

Därför kommer här mina 5 bästa tips för ett varaktigt och glädjefyllt klockintresse.

1. Strunta i inköpspriset när du sätter upp ditt mål. Jaha, du har 150 kkr i madrassen att köpa klockor för? Vad kul! Börja med att känna efter vad du (ja, du!) är sugen på. Det är ju trots allt få som går på restaurang, kollar kontot och utbrister "Ha, jag har femtonhundra spänn, nu blir det minsann TVÅ chateaubriand för det är dyrast och därför godast!" om man egentligen är sugen på dagens soppa. Kanske får du två klockor, eller sju? Eller fanns det verkligen inget annat än chateaubriand du var sugen på, trots att pengarna bara räckte till soppan? Ät matlåda ett tag och kom tillbaks senare. Välj i vart fall inte köttfärslimpan bara för att den är avlång och gjord av kött.

2. Strunta i andrahandsvärdet. Ja, försök i alla fall. Visst är det väl trevligt att göra bra affärer, men så oerhört enormt viktigt som det verkar vara på KS år 2017 kan det väl omöjligen vara för någon. Det är trots allt utstuderad lyxkonsumtion vi pratar om. Intressen får kosta pengar. Bra affärer kan man försöka göra när man köper t ex vitvaror eller gräsklippare. (Förutsatt att man inte har ett gediget vitvaru- eller gräsklipparintresse, då bör man istället ta ut svängarna!)

3. Strunta i nördspecifikationerna. Glycidurspiral hit och magnetfält dit. Ingen måste väl veta i detalj hur ett springdriveverk fungerar. Alla klockor är bra (och alla klockor är sämre än smartphones). Det finns inga förnuftiga tekniska argument av praktiskt betydelse. Allt handlar om känslor. Den som säger emot har känslor för tekniska specifikationer...

4. Skruva loss stödhjulen och släng dem. Chansa, testa. Visst, du kanske kraschar ibland, men du lär dig med tiden. Börja inte med en vintagesportrolex för tre månadslöner, börja med nåt du har råd att förlora. Det finns en anledning till att seikodykaren uppfanns.

5. Tänk inte för långsiktigt. Om jag hade följt planen jag fastställde i min egen veltråd (oktober 2012) så hade jag köpt en Explorer I och gjort exit. Man hade inte ens kunnat säga att det hade dödat mitt klockintresse - det hade mer varit som en abort. Jag är glad att jag köpte knäppa grejer istället, kom ut som klockdåre och slapp gå vidare till andra obskyra intressen. Varje gång någon hittar "den perfekta klockan" kan det vara en ny hemmabryggare eller triathlet som föds. Tänk på det. Det är inte vad samhället behöver.

Trevlig sommar hörni. Köp nåt kul och kör hårt!
Hear, hear!

Mycket välskrivet Frere!
Själv har jag ingen budget som nämns i punkt 1. Utgifterna tar jag när de kommer. Kanske därav att jag aldrig lägger några större summor på en enskild klocka (däremot har det blivit många mindre summor...).
Hade jag gjort det lätt för mig och sparat ihop till den klockan jag drömde om initialt (Rolex Sea-dweller) hade jag aldrig lärt mig så mycket eller blivit nerdragen i det underbara klockträsket. Inte fått feeling för vintage och inte lärt känna så många trevliga nördar.
Nej, sista punkten är bäst Frere. Våga skaffa klockor med hjärtat snarare än hjärnan!

Mkt vettigt.

Gissar att en stor del av problemet är att folk handlar för pengar de inte riktigt har, och köper grejer de egentligen inte har råd med.

Därför man ser folk bumpa sina moderna stålrolex i all evighet, trots att logiken säger att de borde vara rätt snabbflippade. Girighet och snålhet. :)

Mkt vettigt.

Gissar att en stor del av problemet är att folk handlar för pengar de inte riktigt har, och köper grejer de egentligen inte har råd med.

Därför man ser folk bumpa sina moderna stålrolex i all evighet, trots att logiken säger att de borde vara rätt snabbflippade. Girighet och snålhet. :)

Precis så! Lägger man pengar som egentligen är sparpengar och inte konsumptionspengar så kommer andrahandsvärdet vara det viktigaste vid valet av klocka och därmed dör mycket av det roliga. Så trött på alla trådar om folk som vill ha en klocka för x antal kronor som är värd samma om ett år..

Tack för alla glada tillrop, kul att det är fler som känner igen sig:)
@frere Önskar att jag läst detta 2010 ;)
Fast det gick ju bra för dig i alla fall, som tur var!
6. Acceptera att det kommer kosta pengar över tiden. Börja med löpning annars
Precis! Fast undrar om inte löparna också kan ha nördforum där de hetsar varandra till feta utgifter? Först åka runt i världen och springa maror och sen gå till privatortopeder och betala dyrt för rehab!
Mkt bra, gillar främst "Intressen får kosta pengar".. om man oroar sig för att förlora pengar hela tiden är det ju inte så himlar skoj längre.
Nu ska jag sälja något och köpa något roligare :)
Tvivlar inte en sekund på att du kommer att fortsätta köpa och sälja roliga klockor, ett verkligt föredöme!

Intressant tråd.

Skulle jag komma med ett tyckande om detta så skulle det bli om att tänja sin budget och köpa saker som egentligen inte ekonomin tillåtet vilket nog sällan är särskilt lyckat. Få klockor är lika roliga, spännande och intressanta som innan och strax efter du fiktive relativt nyblivne intressent har köpt den, och kanske förköpt dig på den. I det fallet är andrahandsvärdet inte oväsentligt eller hur lätt den kan bli att sälja. Köper man över sina tillgångar tror jag också man får svårt att riktigt uppskatta det man inte har råd med även om man behåller det. Det finns många intressanta och roliga klockor som inte kostar skjortan och många dyra som en del upplever som ganska trista efter en tid.

Jag är inte den förste att säga det men det tål att sägas igen eftersom jag tror det stämmer i många fall, i alla fall gjorde det det för mig när jag var yngre och inte alltid egentligen hade råd med det jag skaffade mig:oldman::
En del upplever en backe upp och en backe ned i klockintresset. Med det menar jag inte att intresset som sådant behöver svalna men mer prismässigt, att i början är nyfikenheten väldigt stor på dyrare klockor till viss del beroende på att man inte har någon erfarenhet av dem. Man vill gå upp i prisklasserna så mycket man förmår för största kicken förväntas komma med den värsta klockan prismässigt. Ibland fungerar det kanske så, men långt ifrån alltid och särskilt inte när man upptäcker att det finns mängder i klockväg som fascinerar väl så mycket men som inte nödvändigtvis behöver behöver stå i direkt proportion till antalet kronor den kostar. Köper man över sina tillgångar kommer ofta uppskattningen av det man skaffat att grumlas när nyhetens behag gått över och pengarna det binder hade behövts till annat.

Något annat jag inte förstår, som redan nämnts lite, är att fråga huvudsakligen mer eller mindre vilt främmande personer vad de tycker man ska skaffa för klocka. Köper man en klocka (eller nåt annat) främst för att någon annan anser att det är den man ska ha lär risken vara extremt stor att man inte blir särskilt nöjd med den eftersom det inte är helt grundat på egna preferenser. Dessutom kommer man säkerligen efter ett tag att stöta på personer som tycker annorlunda, att man borde skaffat någon helt annan klocka i stället. Det borde vara det första som tas upp i olika vad-ska-jag-köpa-för-klocka-trådar: Vad tycker du själv? Vet man inte kanske man ska vänta till man vet vad man vill ha.

Mkt vettigt.

Antagligen helt sant. Med risk för att låta som en pompös merca-gubbe, eller kanske någons mamma: Alla måste inte ha en jättedyr klocka.
Precis så! Lägger man pengar som egentligen är sparpengar och inte konsumptionspengar så kommer andrahandsvärdet vara det viktigaste vid valet av klocka och därmed dör mycket av det roliga. Så trött på alla trådar om folk som vill ha en klocka för x antal kronor som är värd samma om ett år..
Kanske därav "kan jag cykla med min klocka"-frågorna dyker upp? Har man hela sparkontot på armen blir man kanske per automatik lite försiktig...
Bra skrivet med många sanningar @frere

Tog dig på orden och köpte precis nåt kul :cool:
Bra:) Jag med, faktiskt. Ännu en 70-talsseiko, precis vad jag inte behöver - men gillar!

• Like
Reactions: Rey
Antagligen helt sant. Med risk för att låta som en pompös merca-gubbe, eller kanske någons mamma: Alla måste inte ha en jättedyr klocka.
Instämmer till 100.

Har många vänner och bekanta som börjat tjäna lite cash, fått bonusar etc. De har då frågat mig om att hjälpa dem köpa klocka, och standard har varit "men den måste hålla värdet - vill ej förlora pengar på den".
Dvs, man kan tänka sig att lägga typ 60k på en Rolex - men inte om det innebär att det kostar ens en krona.

Tråkig inställning enligt mig, speciellt med tanke på att det är min kunskap de "snyltar" på för att göra en bra deal osv. (inte för att jag nånsin skulle säga nej, men det är ju inte så att man får ens en öl som tack :) )

Tillbaka
Topp