• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guide till ett varaktigt och glädjefyllt klockintresse!

Sen tror jag att många av de tidigare nämnda nojjarna (lex "vågar jag cykla/golfa/äta med klockan") egentligen inte har råd med sina dyra klockor.
Enligt mig ska man inte ha lyxartiklar som man inte kan råka tappa bort eller ha sönder utan att sabba sin privatekonomi.
Då har man inte råd.

Framför allt, den punkt jag hållit på hela mitt vuxna liv; Gör det du känner för och skit i vad folk tycker!
Något som ger DIG något måste få kosta, oavsett om vänner tycker man är mer eller mindre slut i huvudet (och det finns ju andra vänner).
Jag har t.ex fått blickar som mer eller mindre idiotförklarat mig när jag berättat att jag köpt högtalare för 100.000 till musikanläggningen där hemma! Och det fanns en tid när jag kanske tog åt mig.... men som vuxen har jag insett att det är MINA känslor och vilka upplevelser JAG får ut av mina intressen som betyder något. Samma människor tycker ju däremot ofta att det inte är ett dugg konstigt att lägga 500.000 på en bil!? Själv har jag ingen bil (hyr när jag behöver) men musik däremot har betytt och gett mig ALLT :)
Så gillar du att resa, gör det! Gillar du konst, häng sådan på väggen! Gillar du klockor, köp! Ha kul, lev!

Sen tror jag att många av de tidigare nämnda nojjarna (lex "vågar jag cykla/golfa/äta med klockan") egentligen inte har råd med sina dyra klockor.
Enligt mig ska man inte ha lyxartiklar som man inte kan råka tappa bort eller ha sönder utan att sabba sin privatekonomi.
Då har man inte råd.
Håller inte helt med. Hur många skulle ha råd att tappa bort eller kvadda sin nyinköpta Volvo-kombi utan att sabba privatekonomin (därför försäkringar finns). Ser inte problemet att ta en del av sitt långsiktiga sparande och köpa en fin klocka för. I bästa fall en bra investering som inte korrelerar med börsen och i sämsta fall en sämre investering som du iaf haft glädje av under tiden. Rätt stor skillnad på att köpa hembio för 100k och köpa en vintage Rolex för 100k.

Edit: Sen ska man så klart gilla det man köper annars faller ju resonemanget och det blir _bara_ en investering.

Håller inte helt med. Hur många skulle ha råd att tappa bort eller kvadda sin nyinköpta Volvo-kombi utan att sabba privatekonomin (därför försäkringar finns). Ser inte problemet att ta en del av sitt långsiktiga sparande och köpa en fin klocka för. I bästa fall en bra investering som inte korrelerar med börsen och i sämsta fall en sämre investering som du iaf haft glädje av under tiden. Rätt stor skillnad på att köpa hembio för 100k och köpa en vintage Rolex för 100k.

Edit: Sen ska man så klart gilla det man köper annars faller ju resonemanget och det blir _bara_ en investering.
Fast liknelsen klocka <-> bil är väl ändå den tröttaste ever, trots att många här på forumet gör den.
Ingen - då menar jag ingen i hela världen - behöver en klocka dyrare än en tusenlapp för att klara vardagen, lika litet som någon BEHÖVER långsiktiga investeringar.

Bil är för många en nödvändighet för att klara vardagen. Att då ha en bil som man inte skulle ha råd att totalpaja ger en då en driftsäkerhet som man (kanske) inte skulle få med en bil för säg tiotusen.

Som ni skriver så bör man tänka med hjärtat och inte med plånboken, även om det kan vara väldigt svårt. Vet att många flippar klockor som andra byter underkläder och då har jag full förståelse för att man tänker på andrahandsvärdet!

Fast liknelsen klocka <-> bil är väl ändå den tröttaste ever, trots att många här på forumet gör den.
Ingen - då menar jag ingen i hela världen - behöver en klocka dyrare än en tusenlapp för att klara vardagen, lika litet som någon BEHÖVER långsiktiga investeringar.

Bil är för många en nödvändighet för att klara vardagen. Att då ha en bil som man inte skulle ha råd att totalpaja ger en då en driftsäkerhet som man (kanske) inte skulle få med en bil för säg tiotusen.

Du påstår att folk som är rädda om sin klockor("vågar jag cykla/golfa/äta med klockan") inte har råd. Jag påstår att dom flesta är rädda/varsamma om dyra saker oavsett om det är en klocka eller en bil. Oftast mer ju dyrare saken är.

Sen var det snack tidigare i tråden om att folk tar sparpengar och köper klocka för och jag ser som sagt inte problemet med det enligt mitt resonemang tidigare.

Att man ska kunna tappa sin 100k Rolex utan att blinka för att "ha råd" är ju befängt.

Grymt bra, de är obehagligt så väl det första stycket stämmer in! Bra sammanfattning av ständigt återkommande frågor! :)

Äh, lev livet, smsa låna en Rolex och ät nudlar, kanske ett helrör med om kosingen räcker

Du påstår att folk som är rädda om sin klockor("vågar jag cykla/golfa/äta med klockan") inte har råd. Jag påstår att dom flesta är rädda/varsamma om dyra saker oavsett om det är en klocka eller en bil. Oftast mer ju dyrare saken är.

Att man ska kunna tappa sin 100k Rolex utan att blinka för att "ha råd" är ju befängt.

Klart att man ska vara rädd om sakerna, och att det delvis har med värdet att göra.

Jag tror att mycket få människor tappar 100k utan att blinka.
Vad jag menar är snarare att om man nojar så mycket över att skada klockan så man inte kan njuta av den så kanske man har för dyr klocka?

Vilken bra och välformulerad text! Den genererade också en kul tråd med lite bredare diskussion kring den lyxkonsumtion som ofta diskuteras på väldigt teknisk nivå här på klocksnack! Inget fel på tekniska trådar men uppfriskande med ett avbrott. Väldigt bra för nyfrälsta som kanske vrider lite på sig när någon använder "prisvärd klocka" och "110 000 kronor" i samma mening. Prisvärd kan ju som bekant vara billigare ibland och som någon sa typ - alla måste inte ha en Rolex för att få tycka att det är kul med klockor.

Först och främst trevlig läsning @frere :)

Vi är alla olika när det gäller klockor och det respekterar jag, men jag föraktar snobberi och högmod mer än att någon medlem ställer noob frågor. Det är bara en klocka i slutändan och inte Jungfru Marias sköte vi pratar om!
----------------------------------------------------------

Min egna reflektion om bärkraftig klockglädje och lite KS = klockskit om någon orkar läsa:

Problemet sett ur ett konsumentbeteende
perspektiv gällande klockor är att även hur mycket man önskar kan man inte självrealisera sig igenom ett klockköp. Detta tar dock en stund att förstå, men jag vill inte förstå.

Klockor är min glöd och min eld i en grå vardag. Kalla mig Judas men jag har inte "råd" att köpa efter mitt hjärta. Detta lyfter många medlemmar upp som något smutsigt och oäkta. Jag tror knappast att jag skulle vara mindre intresserad av klockor för den sakens skull. Jag kallar det prioritering, val och eftertänksamhet. Så länge jag inte får kognitiv dissonans är jag safe dvs harmoni mellan tanke & beetende för jag vet att jag egentligen inte behöver en mekanisk klocka. Men det är min hobby varav jag behöver flera!

En gång i tiden naiv som jag var trodde jag personligen att jag aldrig skulle sälja min 214270 (min första keeper, min första RLX) den var perfekt tills jag sålde den. Det var det bästa jag har gjort jag kände mig befriande ifrån emotionelt tramseri. Just nu trivs jag och vara flippare tills jag hittar min enhörning(ar), sån är det!

Som sagt vi är alla olika, men bara för att man föraktar större klockor och favoriserar 36 mm så har man inte mer kulturelt kapital. Och kvalificerar sig till en Über WIS och kan sitta på en pedestal och ge nya (gamla) medlemmar dryga råd. När vederbörande behöver hjälp om sitt första/nästa köp och frågar om råd även om dom är banala.

Sen att det finns femtioelva trådar sedan tidigare som man borde kanske läst innan man postar en fråga om man kan bada/duscha/sova/cykla/ligga med en SubC? är en annan femma.

Tillsist jag favoriserar inte något enskilt klockmärke, storlek, material, funktion,
nytt eller vintage. Jag favoriserar klockor som appilerar mig och mitt ego.

Senast ändrad:
Min viktigaste: Lita inte på visdomsord från en Legogubbe! De brukar ha hål i huvudet när man drar av det! ;)

Jag gillar denna tråd, framförallt trådstarten. Jag har insett att det går snabbt att snöa in på något, att få för sig att man "måste ha en Rolex Explorer II polar".. för "man skall ju unna sig om man kan".
Visst, men det kan också vara en fälla, att man tänker att varje köp kan uppgraderas till något bättre och vips blir den där Seikon för femtusen en ny subC. Man kan faktiskt nöja sig med vad man gillade från början och måste inte tänka att ett dyrare köp skulle vara bättre än ett billigare.
Och som sagt - det skall ju vara kul och inte betungande.

Trevlig trådstart! Håller med föregående talare, dyrt är inte alltid = mest värdefullt. Personligen tycker jag om att förknippa en klocka med ett visst minne eller speciellt tillfälle.

Riktigt kul trådstart! Känner helt klart igen mig i stora delar av texten.
Älskar de klockor jag har men känner mig även lite fast, kan jag verkligen sälja Speedyn eller Datejusten? Ska det bli fler klockor eller flippa de man har?
Precis som du gjorde @frere har jag satt upp ett "mål", men lyckas inte komma dit på gott och på ont. Verkar alltid bli en annan klocka som belastar klockkontot innan summan når tillräckligt högt.

Idag sitter jag på 7st vilket är mer än tillräckligt för att de ska bli svårt att välja på morgonen, ändå finns det så många fler man vill inskaffa!

Slänga stödhjulen och testa något skoj är mycket bra råd, tack för en bra tråd! :D

image.jpeg
"så hade jag köpt en Explorer I och gjort exit."
Vilken tur att du slapp detta öde, för tio år sen köpte jag en Porsche och ett år senare var en livslång bilmani bortblåst.
Vissa produkter uppfyller på gott och ont alla krav.

image.jpeg
"så hade jag köpt en Explorer I och gjort exit."
Vilken tur att du slapp detta öde, för tio år sen köpte jag en Porsche och ett år senare var en livslång bilmani bortblåst.
Vissa produkter uppfyller på gott och ont alla krav.
Det låter både hemskt jobbigt och väldigt skönt! På nåt sätt är det en trygg tanke att den där explorern alltid ligger där hos AD och väntar, som en slags nödbroms:)

Har du läst det grundläggande, lärt dig det basala och köpt "din första riktiga klocka"? Kanske även din andra, tredje? Känner du att ditt klockintresse bubblar och börjar ta sig osunda proportioner? Ligger du vaken på nätterna och grubblar över nästa klockköp? Har du ett hemligt sparkonto? Visar du googlade bilder för en hårt prövad partner? Går du in hos AD:s och småpratar och har du börjat okynnesprova klockor på flygplatser?

Tror du samtidigt att det finns en Klocka med stort K som kan bota dig från allt detta och göra dig hel som människa igen?

Då är det här guiden för dig.

Vi ser ju dagligen trådstarter på temat "jag har x kr, vad ska jag köpa?" eller "jag har en sub och en speedmaster, vad ska jag köpa härnäst?" Några gamla rävar suckar, några hjälpsamma själar hjälper tappert till. Det är oklart hur många av trådarna som slutar i köp, men än mer oklart hur många av dem som verkligen slutar i själsfrid.

Jag vill hävda att dessa veltrådar i grunden är positiva tecken på spirande intresse och kunskap, men att de tyder på att man fortfarande funderar lite för mycket. Dels på vad okänt folk på ett nätforum tycker, men också på pengar. Och dessutom verkar det finnas en föreställning om att målet är att "bli klar" med klockorna.

Därför kommer här mina 5 bästa tips för ett varaktigt och glädjefyllt klockintresse.
[Förkortat, går att läsa i början av tråden.]

Trevlig sommar hörni. Köp nåt kul och kör hårt!
Mycket bra skrivet! (Ville säga det ,inte bara gilla.)
P. S. Som ny på KS hamnar man då och då i situation att återuppliva gamla trådar. Hoppas detta inte är en "dödssynd".

Vi kan väl konstatera att frågeställningen ”vågar jag göra X med min Rolex” utbytts mot ett konstant harvande av väntelistor på nämnda klockor sedan 2017.

Tillbaka
Topp