Först och främst trevlig läsning
@frere
Vi är alla olika när det gäller klockor och det respekterar jag, men jag föraktar snobberi och högmod mer än att någon medlem ställer noob frågor. Det är bara en klocka i slutändan och inte Jungfru Marias sköte vi pratar om!
----------------------------------------------------------
Min egna reflektion om bärkraftig klockglädje och lite KS = klockskit om någon orkar läsa:
Problemet sett ur ett konsumentbeteende
perspektiv gällande klockor är att även hur mycket man önskar kan man inte självrealisera sig igenom ett klockköp. Detta tar dock en stund att förstå, men jag vill inte förstå.
Klockor är min glöd och min eld i en grå vardag. Kalla mig Judas men jag har inte "råd" att köpa efter mitt hjärta. Detta lyfter många medlemmar upp som något smutsigt och oäkta. Jag tror knappast att jag skulle vara mindre intresserad av klockor för den sakens skull. Jag kallar det prioritering, val och eftertänksamhet. Så länge jag inte får kognitiv dissonans är jag safe dvs harmoni mellan tanke & beetende för jag vet att jag egentligen inte behöver en mekanisk klocka. Men det är min hobby varav jag behöver flera!
En gång i tiden naiv som jag var trodde jag personligen att jag aldrig skulle sälja min 214270 (min första keeper, min första RLX) den var perfekt tills jag sålde den. Det var det bästa jag har gjort jag kände mig befriande ifrån emotionelt tramseri. Just nu trivs jag och vara flippare tills jag hittar min enhörning(ar), sån är det!
Som sagt vi är alla olika, men bara för att man föraktar större klockor och favoriserar 36 mm så har man inte mer kulturelt kapital. Och kvalificerar sig till en Über WIS och kan sitta på en pedestal och ge nya (gamla) medlemmar dryga råd. När vederbörande behöver hjälp om sitt första/nästa köp och frågar om råd även om dom är banala.
Sen att det finns femtioelva trådar sedan tidigare som man borde kanske läst innan man postar en fråga om man kan bada/duscha/sova/cykla/ligga med en SubC? är en annan femma.
Tillsist jag favoriserar inte något enskilt klockmärke, storlek, material, funktion,
nytt eller vintage. Jag favoriserar klockor som appilerar mig och mitt ego.