• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guld ur investeringssynpunkt.

Att köpa guld, dvs rent guld 24k är nu för tiden både väldigt säkert, enkelt att köpa online och i stort sett anonymt. Du kan köpa guld med både kontanter och kort eller BTC. Att sälja guld går på ca 24 timmar före du har pengarna på kontot. Ungefär samma tid som det tar att sälja av BTC och få in pengarna på kontot. Bitcoins är extremt volatilt, men guld får ses som en rätt stabil investering på längre sikt. Finns det någon här som investerar i guld och vad har ni för åsikter om det? Finns det några negativa aspekter som jag inte alls tänkt på själv?

valcambi_100g_investment_gold_coin_obverse_hand.jpg

Finns många portföljer med guldkomponenter i. T.ex. den klassiska Permanent Portfolio av Harry Brown. Det intressanta är väl formatet; köper man guld fysiskt och lagrar (var?), köper man cert, köper man via nåt av ställena som håller fysiskt guld åt en, köper man en ETF..?

Största problemet är väl vart du ska förvara det. Mig veterligen är det inte försäkrat (läs tillåtet) i bankfacket.

Fördelen är väl att det är ganska lätt att gömma eftersom det inte tar upp alltför mycket plats. Men går det att få försäkrat om man har det hemma?

Jag nasar ju guld, och en av mina bästa kunder på investeringssidan gräver ned, pirat-style. Han resonerar såhär, skiter det sig deluxe, antingen att ekonomin havererar eller att han dör, så är det säkrast. Nedgrävt på egen mark, karta i lagfarten till huset (oklart vara han har den), den kommer ju att gås igenom om han dör.

Ändå rimligt resonemang.

Jag köper inte cert eller dylika, vill jag ha guld och väljer att gå på det så ska det vara fysiskt i tackor runt 100gram styck. Problemet är precis som ni säger förvaringen, men det är det enda problemet jag kan komma på just nu. Ingen försäkring täcker det, och i bankfack är det förbjudet (även om det utan problem kan förvaras där ändå, vet massor som har guld i bankfacket). Tack för alla kommentarer, låt dem gärna fortsätta komma :)

Har inte guldpriset fallit på senare tid? Det hade väl sin topp förra sommaren då den närmade sig 600kr/gram och sen föll ner till cirka 450kr/gram. I alla fall om man ska tro denna historik: https://rikatillsammans.se/historik/guldpris-per-gram-sek/

Tror ni guldpriset kommer fortsätta uppåt som det har gjort historiskt?

Guldpriset har över en längre period gått upp extremt mycket. Min personliga åsikt är att det kommer ta fart ganska snart igen, därav min tanke på investering i just guld.

Tillbaka
Topp