• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gymnasiearbete

luddek

Basic
Hej alla klockälskare! Jag har ett gymnasiearbete om klockor och undrar om ni påverkas av deras marknadsföring eftersom ni väljer att spendera pengar på ett exklusivt armbandsur. Jag undrar om ni kunde svara på 2 frågor som lyder:
1. Har du blivit påverkad av företagens marknadsföring?
2. Vill du uppnå någon sorts av status med din klocka?
svara gärna utförligt...

1. I viss omfattning. Många av företagen förmedlar tydligt sin historia, eller snarare så som de vill att den ska uppfattas. I mitt fall har jag nog fallit för den typen av marknadsföring i enstaka fall.. Som tur är råkar berörda märken också ha ett utseende som appellerar till mig.

2. Nej. Har hittills för det mesta råkat prioriterat klockor som flyger under radarn för de flesta utom de invigda; således är inte status särskilt intressant för mig. Den eventuella "status" som möjligen uppstår är i dessa fall helt inom klockkretsarna och i dessa fall snarare positiv uppskattning för ett fint hantverk eller en läcker modell.

PS. Om du får ett gäng svar och en överväldigande andel hävdar att de inte vill uppnå status med sina klockor ljuger åtminstone en hygglig andel av dem. Eller är Rolex helt enkelt överlägset världsbäst vad gäller klockor (och då talar jag inte om varumärkets styrka).. :rolleyes:

Hej alla klockälskare! Jag har ett gymnasiearbete om klockor och undrar om ni påverkas av deras marknadsföring eftersom ni väljer att spendera pengar på ett exklusivt armbandsur. Jag undrar om ni kunde svara på 2 frågor som lyder:
svara gärna utförligt...
Väldigt öppna frågor... Men här kommer ett ärligt svar.

1. Jag tar för givet att jag har blivit påverkad, även om jag gärna vill tro att jag inte har blivit det...

2. Jag vill bli respekterad av andra klockintresserade med de klockor jag har och bär. Jag ogillar att visa klockorna för icke klockintresserade pga att snacket ofta leder till diskussion om pengar och prioriteringar. Så ja, någon form av status i gruppen. Men inte utanför gruppen.

Lycka till med arbetet. Vad har du själv för klocka?

1. Påverkas gör man alltid. Viss marknadsföring gör att jag inte väljer en tillverkare (lockas tex sällan av Breitling) och annan gör att man attraheras.

2. Absolut. Annars hade jag ju kunnat se tiden på telefonen. Status kan dock vara olika beroende av tillfälle. I icke klockintresserade sällskap kan en klocka kännas mer gångbar medans i andra väljer jag en annan (tex klockintrsserade sällskap KS, träffar, auktioner) väljer jag kanske någon udda vintage klocka, då gärna ovanlig och i god kvalité. Det är alltid ett medvetet val av vilken klocka jag väljer (jag har en stor samling).

• Like
Reactions: PJW
svara gärna utförligt...
1. Ja
2. Ja. Det handlar också, precis som med alla annan lyxkonsumtion, om att unna sig själv fina saker.

Jag stöter aldrig på någon marknadsföring på lyxklockor konstigt nog! Det som lockar mig till vissa modeller är bl.a. andras klockor här på KS som ger mig inspiration!!

Edit. När jag förstår frågan bättre så har jag självklart påverkats av ex. Rolex förr, vem har inte drömt om en Rolex när man går förbi en butik med Rolex i skyltfönstret :)

Status? Det är väl egentligen bara dumt att lägga så mkt pengar på en klocka :) men är man sjukt intresserad så är man! Enda gången jag har chans att "visa" upp mina klockor är här på KS då jag inte har någon klockintresserad person i min närhet tyvärr!

Senast ändrad:
1) absolut som 10 åring läste jag National Geographic och blev helt tagen av Rolex -GMT Master, så till den milda grad att jag klippte ut klockan ur tidningen och tejpade fast den på armen, visste redan då att en dag ska jag ha en, köpte den sen ny 1992 och har den fortfarande.

2) Kanske inte direkt status då jag inte tycker om uppmärksamhet, mer känslan att äga något som var helt otänkbart när man var 10 och som man nu äger. Dock är det roligt att få uppskattning av riktigt klockintresserade men däremot inte av dem som tror man har en Rolex för att den är dyr och ett av de mest välkända klockmärkena.

Lycka till med ditt gymnasiearbete.

1. Marknadsföring har inte fått mig intresserad av en ny modell, däremot har marknadsföring lyckats få mig mer sugen och intresserad av en klocka jag redan funnit intressant. Tydligast är nog Rolex reklamsnuttar under Wimbledon som clashade med att jag fick upp ögonen för en Rolex Datejust. Tycker den starka kopplingen till tennis och ikoner som Roger Federer och Björn Borg ökade mitt "ha begär" för en Rolex.
2. Status var nog något som gjorde att jag blev intresserad av klockor från första början, trots detta så var det Gant som satt på armen under den tiden. Senare när man gjort sig av med den typen av klockor och snöat in på tyngre grejer tycker jag att status-delen försvunnit. Idag handlar det verkligen mest om vad jag finner attraktivt att ha på armen själv och vad jag kan lägga på en klocka. Hade status varit viktigt hade jag nog valt en Rolex sub istället för en speedy och dj då jag tror suben ger mer "status" ute på gatorna. Med det sagt, jag älskar när folk kommenterar mina klockor och undrar vad jag jobbar med, helst när jag är student och pengarna främst kommer från ett starkt aktieintresse. Så status finns alltid med i bakgrunden, oavsett om man vågar erkänna det för sig själv eller inte. :)

1. Mja, inte direkt stora posters på någon ny klocka som lett till något köp. Snarare när jag gjort egen research om ett märke och hittat artiklar som man kan gissa är betald marknadsföring osv.

2. Köper de klockor jag gillar, oavsett pris och status hos andra människor. Med det sagt så är det givetvis en boost för egot att ha på sig en klocka man trivs väldigt bra med. Lite luddigt svar kanske, hoppas det hjälper iaf!

1. Indirekt skulle jag säga.
2. Nej, känner mig lika cool med en seiko från 80-talet som med en aerospace.

1. Ja indirekt så har det blivit så men mer på grund av att jag sätt filmer och personer som jag sätt bära en klocka och då blivit intresserad.
2. Nej, men jag har hellre en riktigt klocka på armen än en dw mm..

svara gärna utförligt...
Pröva att formulera om frågorna så att man inte bara kan ge ja eller nej svar !

1. Jag blir absolut påverkad av marknadsföring både medvetet och undermedvetet.

Tex: stora märken så som rolex och omega lägger överlag stort fokus och marknadsföring på sin historisa och deras stora framgångar / bedrifter. Omega speedmaster och månlandningen 1969, samt Rolex explorer och första bestigandet av mount everest 1953. Historia fasicernar mig och många andra på så sätt att klockan som det handlar om blir mycket mer intressant och får karraktär.

Sedan har klockmärken rent allmänt varit duktiga med marknadsföring i filmer, bäst exempel på det tror jag är Omega och james bond. Det tror jag framför allt den generellla sektorn faller för och kanske inte lika mycket oss klocknördar.

2. Bär klocka för min egen skull och inte någon annan, så nej är inte ute efter status.

1. Säkert, men försöker förmodligen förneka. Finns en hel del gratis marknadsföring på nätet i form av artiklar och recensioner som får ögon och sinne att fastna på en viss referens tex. Sällan jag köper/blir intresserad av tex. en ny kampanj från Omega eller Rolex

2. Nu när jag börjar luta mig mer mot vintage hållet så handlar det snarare om en historisk status. En 105.012 är rätt ball.

1. Nej, jag kan inte påstå att de klockor jag har är inköpta pga att jag har påverkats av ett märkes marknadsföring. Det skall dock tilläggas att jag påverkats av Rolex marknadsföring genom att min graal är en 118138.

2. Ja, det är ganska säkert en statussymbol för mig med en dyr klocka. Dock skulle jag aldrig flasha med mina klockor då jag hatar att behöva justifiera mina köp.

1. Inte direkt, knappt sett någon annons eller marknadsföring. Men absolut indirekt med story telling och allt vad det innebär.
2. Första klockan var delvis för status, resten har enbart varit för att glädja mig själv.

Nej på båda frågorna. Går helt efter personlig smak.

Antar sarkasm, annars fel. Rätt svar nedan.

1. Givetvis, i viss mån.
2. Givetvis, i viss mån.

1. Ja
2. Ja. Det handlar också, precis som med alla annan lyxkonsumtion, om att unna sig själv fina saker.

1. Ja
2. Ja, för fan
:)

Skönt med ärliga personer!

Jag svarar iaf:
1. Förmodligen, även om jag inte kan tänka på något direkt. Jag letade en klocka, råkade komma över Seamaster och va hooked, inget annat dög kändes det som.
2. Förutom äta, sova, ligga så är allt vi människor gör att jaga status så det spelar väl in. Det är dock lågstatus att erkänna att man söker högstatus och jag är högstatus så nej, givetvis inte.

1. Även fast det inte är något man vill erkänna, så tror jag nog att de flesta av oss blivit påverkade, mer eller mindre.
2. Allting man bär på sig är väl ett statement i sig — men att försöka verka rikare, smartare eller finare än någon annan gör jag inte.

1, Nej. Men troligen av andra människors syn och omdöme av varumärket.

2, Klockorna påverkar inte min status, få i min direkta omgivning vet vad jag har eller bryr sig. Med det sagt så har klockorna ett symbolvärde/statusvärde för mig. Men igen, inget som påtagligt visas mot min omvärld. You do the math. :) Den enda folk verkligen vill imponera på med sina Råååålex är @Palenkovich ...det är sen gammalt. ;)

Kul arbete!!

1. Jag vill tro att jag inte blir påverkad av direkt reklam i form av stora billbords eller att kända personer ha klockorna. Men att tillexempel Omega lyckades få med sin Speedmaster på första månlandningen och alla efterkommande rymdfärder har dom ju utnyttjat kraftigt i sin marknadsföring och en av anledningarna till jag köpte en Speedmaster. Så direkt marknadsföring och produktplacering tror jag inte att kag går på. Men det är onekligen coolt att Roxen satta en sub utanpå en ubåt och skickade ner till havets djupaste botten = marknadsföring.

2. Svår fråga att svara kort på. Primärt har jag klockan för min skull och att jag gillar tekniken och bla bla bla. Men likt alla kläder man har och accessoarer man nyttjar så väljer man medvetet att förmedla en viss stil som många sen har förutfattade meningar om och drar slutsatser och inkomst, lycka och social status kring. Allt som projekteras på oss från massmedia och ”flödet” från sociala medier

1. Nej. Jag blev påverkad av de äldre tuffa grabbarna. På 90-talet var Breitling da shit.
2. Ja, vara cool som Don Johnson. (Fast han körde Rolle och Ebel(!) som Sonny Crockett)...

Senast ändrad:
Nog har du väl sett någon reklam i en tidning någon gång, eller tidtagningen vid stora sportevenemang, eller en James Bond-film?

Jo det har jag säkert omedvetet, isf vid något sportevenemang kanske. Tidningar och film har jag inget minne av! Men det har aldrig legat i grund för ett köp. Aldrig sett en reklam på en specifik modell och tänkt, den ska jag ha! Utan då är det varumärket jag sett!

Speedmaster, seamaster och deepsea köpte jag efter reklam på KS och inget annat. !

1. Vi alla påverkas av reklam/marknadsföring. Ibland är vi medvetna om det och ibland inte.

2. Ja, den minsta man vill är att folk ska se att det är ett medvetet val. Ibland vill man åt status och flärd. Till största delen är det dock egen fåfänga och intresse för antika ting.

svara gärna utförligt...
Tips inför nästa projektarbete:
Kvalitativ undersökning => Öppna frågor ;)

1. Ja till viss del, men tycker att de flesta stora klockhuset har ganska kass marknadsföring. Tror att vi i den yngre generationen påverkas mer av ex. digital marknadsföring än reklam i pappersform. Fortfarande ser jag mest klockreklam i skräpiga magasin, men inte i digitala plattformar. Därav exponeras jag inte så mycket för det.

2. Nja. Intresset ligger inte i att höja min egen sociala status. Däremot vill jag ju att det jag har på armen ska vittna om att jag värderar kvalité.

Tillbaka
Topp