• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gymnasiearbete

1. Har du blivit påverkad av företagens marknadsföring?
Ja - Svårt att förneka detta, hade inte reklam funkat så hade inte reklam funnits.

2. Vill du uppnå någon sorts av status med din klocka?
Ja - Man vill nog ljuga för sig själv och säg att det inte ska vara så, men såklart är det så ändå !

PS - Vill du göra det lätt för dig så ska du starta en poll. Låt det finnas ett "ja" och ett "nej" på dina två frågor så blir det lätt att sammanställa.

Ja - Svårt att förneka detta, hade inte reklam funkat så hade inte reklam funnits.

Ja - Man vill nog ljuga för sig själv och säg att det inte ska vara så, men såklart är det så ändå !

PS - Vill du göra det lätt för dig så ska du starta en poll. Låt det finnas ett "ja" och ett "nej" på dina två frågor så blir det lätt att sammanställa.
Tror TS är ute efter svar med lite mer innehåll än "ja" och "nej".

Hehe. Jag har handlett närmare 100 gymnasiearbeten de senaste tio åren.
Att ställa två ja/nej-frågor borde inte funka som ett fullgott gymnasiearbete enligt de kunskapskrav som ställs idag.
Men jag gillar såklart att du valt klockor som ämnesområde!
Lycka till!

Nu vet jag inte vad du avser beskriva i ditt arbete, eller hur brett det skall vara, men en intressant aspekt kring marknadsföring (som ändå är topic) är övergången från printannonsering till sociala medier. Det har historiskt visat sig vara den annonsyta som konverterar överlägset bäst för dyrare klockor. Det handlar om det visuella utrymmet och finns säkerligen avhandlat på nätet om du söker dig fram.
Bara på senare år då man fått så otroligt många användare (IG ligger väl strax under miljarden nu) har klockmärken börjat investera mer och mer här, det ryms många HNWI på ca 1 miljard =).
Det är också varför trötta konton som typ menwithclass-kontona får hänga med A Lange & S.

On topic;
1. Ja, absolut.
2. Ja.

Nog har du väl sett någon reklam i en tidning någon gång, eller tidtagningen vid stora sportevenemang, eller en James Bond-film?
Precis! Går ju även tillägga aspekten att i stort sett alla "artiklar" om klockor skrivna av "journalister" är ju betald direkt eller indirekt reklam. De flesta läser väl Hodinkee, ABTW och liknande. Där lägger ju tillverkarna fina pengar på att smörja dessa "journalister" med sponsrade klockor, resor, hotell, event, middagar osv. I mina ögon indirekt marknadsföring.

För att svara på frågorna:

1. Ja! Cool historia å annat som skruvas upp till max av marketingavdelingarna går nog alla på. Likadant recensioner kan få mig att bli ruskigt sugen på en ny klocka.
2. Ja! Samma som med kläder och annat. En djup osäkerhet i själen gör att många av oss betalar 2500 kr för en skjorta, en bil med "rätt" emblem och absurda pengar för en klocka.

1. Absolut. 110%.
Jag hade bilder på och artiklar om Breitlings olika "sponsra uppvisningsflyg"-jippon hemma före jag hade en Bratte på armen. Men när det köptes ny klocka blev det Bratte och jag skulle ljuga genom tänderna om jag hävdade att jag villigt hade degat lika mycket för en 7750 i en glansig boett om jag inte sett den där loggan varje gång jag kollade klockan på Arlanda.

2. Jamen. Status är fett, det är därför man köper grejer. Sedan kanske inte det är de rena (uppenbara) pengarnas status jag är ute efter. Min laptopväska är dyr men är ologgad eftersom jag, likt många andra, kanske hellre vill ha status bland de redan invigda. Samma sak gäller klockeriet: ser hellre att någon höjer ögonbrynet över min Grand Seiko än nämnda Bratte eftersom jag tror och tänker att GS är ett mer medvetet val.

Lycka till och plugga hårt!

1. Givetvis, men då undermedvetet. Som någon nämnde ovan så har ju speedmastern den legendariska status den idag besitter pga månlandningen, som ju lite krasst trots allt är ett PR-jippo (absolut, nasa behövde klockor som skulle klara sig på uppdraget..). När jag sitter på flyget och bläddrar i tidningarna där dyker det alltid upp någon helsida med en rolex men klockor handlar, åtminstone för gruppen som sökt sig till detta forum, så mycket om den subjektiva smaken. Gillar jag inte modellen jag ser blir jag inte med manad att köpa den, medan jag kanske blir mer pepp om jag redan har spanat på den innan.

2. Allt vi sätter på oss handlar ju i bästa fall om att vi vill uttrycka oss och visuellt visa vilka vi är eller i vissa fall, vill vara. I mitt fall bryr jag mig inte särskilt mycket utan tar på mig den klockan jag känner för just vid det tillfället. För mig är en sub inte en statussymbol. En patek, AP eller VC får mig däremot lite på andra tankar.. Fast detta är väl mer för de invigda. Jag tror inte att gemene man har en aning om vad tex Patek är och vad det kostar och innebär. Dvs dessa är statussymboler inom en viss invigd grupp, antingen bland gruppen klockintresserade eller bland gruppen väldigt välbeställda..

Ett tips för framtiden:
Som nämnts tidigare borde du försöka formulera frågorna så ja/nej-svar blir omöjliga.
Tex. "Hur påverkas du av företagens marknadsföring?"
Lycka till!

Väldigt öppna frågor... Men här kommer ett ärligt svar.

1. Jag tar för givet att jag har blivit påverkad, även om jag gärna vill tro att jag inte har blivit det...

2. Jag vill bli respekterad av andra klockintresserade med de klockor jag har och bär. Jag ogillar att visa klockorna för icke klockintresserade pga att snacket ofta leder till diskussion om pengar och prioriteringar. Så ja, någon form av status i gruppen. Men inte utanför gruppen.

Lycka till med arbetet. Vad har du själv för klocka?
Just nu bär jag en Speedmaster som jag fick när jag fyllde 18 :)

Jo, så är det nog :rolleyes:
speedy.jpg

Bra fråga, vet inte riktigt. Bär klockor jag gillar och som ger mig glädje. Trivs bättre med att gå under radarn än att försöka visa omgivningen om min klockas prislapp. Speedy är förvisso välkänd bland dom intresserade men inte för allmänheten i övrigt och är inte speciellt blingig. Jag har valt Explorer1 och inte en Sub och det är jag nöjd med. Inte för att Sub'en är blingig utan för att så ser ju en Rolex ut i allmänhetens ögon.

Hej alla klockälskare! Jag har ett gymnasiearbete om klockor och undrar om ni påverkas av deras marknadsföring eftersom ni väljer att spendera pengar på ett exklusivt armbandsur. Jag undrar om ni kunde svara på 2 frågor som lyder:
svara gärna utförligt...

1. Säkert blivit påverkad omedvetet. Exempelvis National Geographic tidningar.
2. Nej. Utvärtes status är inget jag jagar.

Tillbaka
Topp