• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

På vilket sätt skulle den skadas? Den hinner "laddas upp" (dras upp) med automatverket utan problem om du använder den kvällstid. Nemas problemas 😊
Kanske kommer från tron om att oljorna i urverket ska torka ut om den slutar ticka. Tror vi alla har många klockor i lådan som inte tickar för att vi inte använder dem just nu. Kan också vara utifrån att om man inte är så insatt kan det vara lätt att tro att klockan slutar fungera så fort man tar bort den från handen och inte håller energin i många timmar efteråt.

Tar du på dig klockan och har den 8 timmar per dag (vaken ledig tid) är det tveksamt att den någonsin stannar. 4r3x som brukar sitta i Seikos femmor har ~38h gångreserv ungefär. Att klockan stannar är inte farligt i sig, bara drygt att behöva ställa den i onödan för att den stannat. Servicekostnad på Seikos billigare verk är kostnaden för ett nytt +byte. Senast jag kollade kostade NH35 (i allt väsentligt samma verk som säljs av Seiko till tredje part) ungefär 400 spänn. Så det är inga stora pengar det rör sig om.

Köp klockan, njut och använd den tills tidshållningen blir för dålig och byt verk då. Även om du hittar någon som är beredd att serva ett sådant verk är det mer ekonomiskt vettigt att byta.
Tack för ett rakt svar! Då känner jag mig lite säkrare.

På vilket sätt skulle den skadas? Den hinner "laddas upp" (dras upp) med automatverket utan problem om du använder den kvällstid. Nemas problemas 😊
Det beror ju på vad man gör på kvällen. Stor skillnad på om man sitter i soffan hela kvällen eller tapetserar om ett rum…

@svinpälz
Du behöver alltså vara i rörelse (med armen) för att klockans rotor skall dra upp klockan.

Det beror ju på vad man gör på kvällen. Stor skillnad på om man sitter i soffan hela kvällen eller tapetserar om ett rum…
Absolut är det så, den blir inte uppdragen av att bara ligga i soffan som en potatis. Däremot räcker det med att laga mat, plocka undan, diska, preppa matlåda, bädda om sängen osv osv. Alltså helt vanliga vardagsgrejer. Du behöver inte tänka på att röra dig extra mycket bara för att dra upp den så den överlever till nästa kväll. Men där kanske vi har olika erfarenhet?

Är det någon som har en uppfattning om Citizen Promaster Navihawk AT AT8227-56X? Är det en prisvärd klocka? Om man skall köpa den på nätet vilken säljsida rekommenderas?
/Pionjär

Är det någon som har en uppfattning om Citizen Promaster Navihawk AT AT8227-56X? Är det en prisvärd klocka? Om man skall köpa den på nätet vilken säljsida rekommenderas?
/Pionjär
Jag skulle kanske inte rekommendera just den modellen om vi pratar prisvärd ifrån Citizen. Dels är den typ 48mm och i stål, och dels saknar den larm vilket är väldigt vanligt på liknande RC-modeller. Jag skulle istället titta på någon i deras Super-titanium i en något mindre storlek och med fler funktioner

Absolut är det så, den blir inte uppdragen av att bara ligga i soffan som en potatis. Däremot räcker det med att laga mat, plocka undan, diska, preppa matlåda, bädda om sängen osv osv. Alltså helt vanliga vardagsgrejer. Du behöver inte tänka på att röra dig extra mycket bara för att dra upp den så den överlever till nästa kväll. Men där kanske vi har olika erfarenhet?
Jag hade en gång en JLC som hade svårt att dra upp sig helt under min dag som slö kontorsarbetare. Fördelen med den klockan var ju att den tvingade iväg mig på promenader så att den kunde dras upp :D

Jag skulle kanske inte rekommendera just den modellen om vi pratar prisvärd ifrån Citizen. Dels är den typ 48mm och i stål, och dels saknar den larm vilket är väldigt vanligt på liknande RC-modeller. Jag skulle istället titta på någon i deras Super-titanium i en något mindre storlek och med fler funktioner
Har du förslag på någon klocka?

Fortsätter lite på mitt spår om Seiko 5..
Om det här är fel tråd får ni gärna visa mig vägen till rätt.

Hur är det att handla från Ippo Japan Watch på Chrono24? I priset står det inklusive frakt och tull, brukar det stämma?
Kollade på Tullverkets sida och summan stämde överens med Chrono24. De verkar köra med nån sorts köparskydd, internationell garanti osv osv, vilket känns betryggande.
Dock vill jag gärna dubbelkolla med er på KS som har erfarenhet av att köpa klockor därifrån.

Fortsätter lite på mitt spår om Seiko 5..
Om det här är fel tråd får ni gärna visa mig vägen till rätt.

Hur är det att handla från Ippo Japan Watch på Chrono24? I priset står det inklusive frakt och tull, brukar det stämma?
Kollade på Tullverkets sida och summan stämde överens med Chrono24..
Det står ju vad som gäller.
1000018942.jpg

Tillbaka
Topp