• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Håll hårt i din ETA utrustade klocka

Begränsningen har inte trädit i kraft ännu och håller fortfarande på att förhandlas. Som jag förstår det skulle det dessutom endast gälla stora kunder som köper mängder med automatiska urverk (quartz påverkas ej), mikromärken och andra mindre tillverkare skulle fortsatt kunna köpa ETA men twisten är att de i så fall inte får neka vissa kunder utan det är allt eller inget som gäller.

Personligen ser jag inga problem med detta, det är gjort av konkurrensskäl och det är inte heller så att ETA erbjuder någon jätteunik produkt som andra inte kan matcha, ett standard 2824 finns det idag flera fullgoda (och säkert billigare) alternativ till. Enda fördelen med ETA är tillgången till reservdelar osv. då det är ett väldigt vanligt förekommande verk men syftet med begränsningen är ju att komma tillrätta med de problem ett monopol kan innebära där ETA/Swatch t.ex. kan besluta sig för att inte erbjuda reservdelar till andra än AD för deras egna märken osv.

Äh, orka. Då köper jag väl klockor med Sellita-verk istället. Vill de inte sälja så vill jag inte köpa. :wtf:

Det är inte ETA som slutat sälja för att hålla dem inom gruppen, det är Schweiziska konkurrensverket COMCO som begränsar ETA’s försäljning för de var för dominerande. Det komiska är att COMCO nu hjälper Sellita att bli den totalt dominerande verks-producenten. Enligt uppgift producerar Sellita nu dubbla mängden relativt ETA.

De får enligt domslut leverera till mindre klockmärken utanför Swatch group.

https://monochrome-watches.com/news...gation-to-deliver-movements-to-third-parties/

Det är inte ETA som slutat sälja för att hålla dem inom gruppen, det är Schweiziska konkurrensverket COMCO som begränsar ETA’s försäljning för de var för dominerande. Det komiska är att COMCO nu hjälper Sellita att bli den totalt dominerande verks-producenten. Enligt uppgift producerar Sellita nu dubbla mängden relativt ETA.

De får enligt domslut leverera till mindre klockmärken utanför Swatch group.

https://monochrome-watches.com/news...gation-to-deliver-movements-to-third-parties/
Helt galet ju... :confused:

Tillbaka
Topp