• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hållbarhet

Det sker även med mekaniska verk, se tråden;
Absolut, är inte helt såld på det heller men verken byts då åtminstone inom samma referens. Fördelen med mekaniska verk är även att enstaka delar som utgått kan refabriceras av urmakare i all oändlighet framöver medan samma knappast kan sägas om delar till kvartsverk.

Dåliga skulle jag inte säga men det känns som att dom skulle kunna snäppa upp sig med deras länkar när det mesta i övrigt är top notch.
Just microjustering är inte jättenoga så länge man kan hitta en bra size ändå med ex halvlänkar eller liknande.

Visst är det en preferens vad man tycker om men för min del så behöver jag ha någon slags justering när handleden sväller.
Annars tar det bort tjusningen med länk och tappar sin funktion i min lilla värld.
Men sen finns det dom som ej har behov utav on the fly justering och det låter ju skönt men för mig som föredrar länk så blir det ingen GS innan det finns någon sådan funktion.
Skulle vilja ha en annars.
Håller absolut med om behovet izh särskilt om jag skulle vara owg med klockan. Dock kan man med rätt antal halvlänkar i princip alltid få till en lagom längd. I mitt fall funkar då längden alla dagar utom dom allra varmast och beroende på GS modell har jag
då antingen valt bort den o tagit någon annan klocka alternativt kört gummi. Det handlar ju oftast om några få veckor så man kan leva med det och glädjas åt att låset är tunt smidigt och väl fungerande istället 😀

Jag har haft flera av både Rolex och GS och håller med dig med ett undantag. Jag tycker faktiskt att GS är bekvämare, troligen för att den flexar mer i sidled. Kanske ett pris man får betala i dubbel bemärkelse. Fast min nuvarande rejält avsmalnande Expy är bekväm den med.
Japp håller med. Det jag tycker man kan ha synpunkter på är istället (vissa GS) passningen mellan boett o länk. Den är ibland inte helt perfekt (aldrig helt dålig) vilket den borde vara med tanke på övrig finish. Men länkarna är sköna!

Köp en BB36. Det finns oerhört många fina kvartsur men isf ser jag mer till te x Grand Seiko och Cart
Dåliga skulle jag inte säga men det känns som att dom skulle kunna snäppa upp sig med deras länkar när det mesta i övrigt är top notch.
Just microjustering är inte jättenoga så länge man kan hitta en bra size ändå med ex halvlänkar eller liknande.

Visst är det en preferens vad man tycker om men för min del så behöver jag ha någon slags justering när handleden sväller.
Annars tar det bort tjusningen med länk och tappar sin funktion i min lilla värld.
Men sen finns det dom som ej har behov utav on the fly justering och det låter ju skönt men för mig som föredrar länk så blir det ingen GS innan det finns någon sådan funktion.
Skulle vilja ha en annars.
Kan förstå argumentet runt Easy link/adjustment. Men om man hittar en passform som sitter så är ju GS och Cartier näst intill oslagbara när det kommer till kvaliteten bland kvartsur.
Har haft klockor där jag saknat det men även andra där det fungerat bra utan. Men visst om det skulle komma ett alternativ med funktionen ”är jag inte den som är den…..” 😉

Denna såg väldigt nice ut.
20220827_152539.jpg

• Like
Reactions: Kay
Jag är nybörjare i klockvärlden. Lyxklocka för mig innebär i nuläget så bra kvalitet som möjligt och hållbarhet. Jag vill ha en klocka som håller i alla väder, är vattentät, tålig och som jag behöver göra så lite som möjligt med. Jag tänker köpa den för att ha den livet ut så andrahands-värde är av mindre betydelse för mig. Kvalitet för mig är när jag köper någonting hållbart som kräver minimalt med underhåll. Quarts verkar kräva mindre underhåll rent ekonomiskt på lång sikt så det tänker jag mig vara ett bra alternativ för mig. Jag tänker mig lägga mellan 20000-30000. Hit me up med era bästa tips så är jag väldigt tacksam.
Jag förstår din tanke men jag tror det är svårt att veta vad man föredrar utan att ha burit en ett tag. Tycker därför inte du ska lägga allt för mycke tid på att försöka hitta den perfekta klockan då du förmodligen inte vet vad du faktiskt är ute efter förrän du provat någon eller några över tid.

Jag förstår din tanke men jag tror det är svårt att veta vad man föredrar utan att ha burit en ett tag. Tycker därför inte du ska lägga allt för mycke tid på att försöka hitta den perfekta klockan då du förmodligen inte vet vad du faktiskt är ute efter förrän du provat någon eller några över tid.
Sant, bra poäng där.

Det blev Tag heuer. Beställde nyss från uret.se

Jag beslutade mig för att följa min magkänsla totalt och helt enkelt ta vad jag gillar mest. Jag tänkte att kvalitet får jag antagligen oavsett vad jag väljer eftersom inga bland dem jag valde mellan tillverkar klockor av dålig kvalitet så jag gick enbart på vad som passar mig, mitt utseende och min livsstil mest. Kostnaden blev lägre än vad jag hade tänkt mig.

Hur gick mina tankegångar? Jo dem gick såhär. Först kändes Tag heuer mest lockande, varit dragen till Tag heuer sedan jag var tonåring. Sedan när jag började kika runt så började jag känna att mekaniskt verk var min grej. Eftersom jag gillar tanken om att inte behöva byta batteri, det ger mig illusionen av att vara oberoende. Denna illusion som sedan bröts när jag blev upplyst om Service. Jag kom tillfreds med att jag inte är oberoende utan helt enkelt måste lämna in klockan om än för ett batteribyte. Då föredrar jag det och så kan jag skaffa mig en solar G shock i ren oberoende överlevnadssynpunkt. Ännu en illusion såklart men inte helt spräckt än i alla fall.

Jag bad om råd och tips här, vilket jag är väldigt tacksam för att jag fick. Grand Seiko var aldrig riktigt lockande, inte heller Wempe. Oris och Tudor var dock båda väldigt starka, båda två kandidater ända tills igår. Kan helt klart bli någon av dessa i framtiden. Även fast nästa mål är Omega seamaster diver.
A60B0195-6351-46EA-8A5B-103B98499D45.jpeg

Det blev Tag heuer. Beställde nyss från uret.se

Jag beslutade mig för att följa min magkänsla totalt och helt enkelt ta vad jag gillar mest. Jag tänkte att kvalitet får jag antagligen oavsett vad jag väljer eftersom inga bland dem jag valde mellan tillverkar klockor av dålig kvalitet så jag gick enbart på vad som passar mig, mitt utseende och min livsstil mest. Kostnaden blev lägre än vad jag hade tänkt mig.

Hur gick mina tankegångar? Jo dem gick såhär. Först kändes Tag heuer mest lockande, varit dragen till Tag heuer sedan jag var tonåring. Sedan när jag började kika runt så började jag känna att mekaniskt verk var min grej. Eftersom jag gillar tanken om att inte behöva byta batteri, det ger mig illusionen av att vara oberoende. Denna illusion som sedan bröts när jag blev upplyst om Service. Jag kom tillfreds med att jag inte är oberoende utan helt enkelt måste lämna in klockan om än för ett batteribyte. Då föredrar jag det och så kan jag skaffa mig en solar G shock i ren oberoende överlevnadssynpunkt. Ännu en illusion såklart men inte helt spräckt än i alla fall.

Jag bad om råd och tips här, vilket jag är väldigt tacksam för att jag fick. Grand Seiko var aldrig riktigt lockande, inte heller Wempe. Oris och Tudor var dock båda väldigt starka, båda två kandidater ända tills igår. Kan helt klart bli någon av dessa i framtiden. Även fast nästa mål är Omega seamaster diver.
A60B0195-6351-46EA-8A5B-103B98499D45.jpeg
Kul! Viktigare än nånting annat är att Du själv är nöjd! Lika bra att avregga kontot nu och aldrig titta in igen. Om du inte gör det är det här gissningsvis bara början på ett väldigt osunt (men roligt) äventyr

Tack för du delar med dig! När det gäller produkter av detta slag är det magkänslan, eget tycke och smak man gör bäst att gå efter.

• Like
Reactions: Kay
Tillbaka
Topp