• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hade det varit en Rolex hade det blivit ett jävla liv

C

China

Guest
Denke skrev:
Rber skrev:
Bara för att försöka bena ut vad som är rätt och fel:

Eftermarknadstavla som det står Seiko på = Inte okej?

Eftermarknadsbezel till samma klocka som det inte står Seiko på = Okej?

Fejkat varumärke = inte okej.

Fast den aktuella klockan är trots allt en Seiko, det handlar inte om att omarbeta t.ex. en billig omärkt klocka utan varumärke till en fejkad Seiko. Sedan är givetvis alla s.k. eftermarknads delar tillverkade av tredje part och inte Seiko, i vissa fall kan de nog komma från piratkopieringsindustrin, andra tillverkas av entusiaster.

Gränsdragningen är kanske inte helt lätt alla gånger, men den frågan överlåter jag åt moderatorerna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Det handlar väl inte om en principfråga?

Snarare om en beslutsregel... för att slippa utdragna diskussioner i varje enskilt fall så skaffar man en beslutsregel... ibland blir den kanske fel, men i genomsnitt o över tid blir det rätt...

Det gäller ju på alla områden.

Den Denke anger är ju lätt att förstå vilket minskar tjafs.
Absolut. Jag ser dock inte riktigt nyttan med en regel liknande denna. Jag ser hellre att det krängs fullt deklarerat när det i princip inte finns något utbud korrekta gamla Seiko-dykare. Risken med förbudet är att sakerna senare säljs as-is utan att någon säger att det är aftermarket. Då luras eventuella köpare.

Jag tror inte att vi har sån moderering som tex VRF där detta per automatik skulle snappas upp. Regeln gör imho större skada än nytta även om jag har full förståelse för den. Ska vi börja dra gränser så ser jag gärna att vi hugger obvious plagiat också. Dock är det tydligen OK om man skiter i att sätta logga på tavlan eller om man sätter sin egen logga på någon annans design. Dock ska vi inte dra upp den diskussionen igen så vi accepterar bara att Seiko-moddar med tavlor som har ett Seiko-märke inte är ok att sälja. Jag hoppas att det inte leder till att kopior senare säljs som original.

Jag vill också påpeka att jag ser en stor skillnad på en Seiko och tex en Rolex. Många gånger är det svårare att hitta originaltavla till en 70-tals Seiko än vad det är till en Rolle.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
De här då? Hur mycket After-marketdelar sitter det på dem? Jag har ingen aning och en regel mot aftermarket på billiga klockor skulle innebära att jag inte skulle våga lägga ut dem till försäljning. Lite tråkig konsekvens av något som inte behöver definieras som ett problem egentligen.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21363434989.313915.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21363434989.313915.jpg
    67.6 KB · Visningar: 192
  • ImageUploadedByTapatalk 21363435014.897908.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21363435014.897908.jpg
    70.3 KB · Visningar: 193
  • ImageUploadedByTapatalk 21363435039.222269.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21363435039.222269.jpg
    70.8 KB · Visningar: 195

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sålt klockor med aftermarket vridringsinlägg. Jag har även sålt moddade Seikos på KS. Bäst att banna mig? Jag har även upplyst ETT ANTAL säljare om att deras klockor har aftermarket-delar, vilket borde framgå i en annons. Det har säkert sålts 20 Seikos på forumet som haft aftermarket-urtavla och där det även framgått i annonsen.

Är detta ett problem, så tycker jag ni har vaknat VÄLDIGT sent.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag har sålt klockor med aftermarket vridringsinlägg. Jag har även sålt moddade Seikos på KS. Bäst att banna mig? Jag har även upplyst ETT ANTAL säljare om att deras klockor har aftermarket-delar, vilket borde framgå i en annons. Det har säkert sålts 20 Seikos på forumet som haft aftermarket-urtavla och där det även framgått i annonsen.

Är detta ett problem, så tycker jag ni har vaknat VÄLDIGT sent.

Aftermarketdelar är väl ok som jag förstått det? Fejkade varumärken (ex Marina militare) och loggor = inte ok.

Men om seikonördarna tycker att fejk-tavlor är ok kanske det går att göra undantag? :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Dessa Rolex med servicetavlor då? Hur äkta är de ? Men oavsett, så skrev han det i annonsen, och är inte seiko väldigt kosher när det gäller moddningar?
 

Andrew

Cartier
Omärkt aftermarket är en gråzon som går att acceptera så länge det redovisas att delarna inte är original. Problem uppstår när ett varumärkesnamn eller logotype trycks på aftermarket-delar.

Jag har själv problem med en gammal Rolexlänk jag funderar på att sälja. En av delarna i låset är nog utbytt någon gång och jag misstänker att denna bit inte är original trots att den är Rolexmärkt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Dessa Rolex med servicetavlor då? Hur äkta är de ?
De är tillverkade av Rolex och är helt ok. Att de sen sänker värdet på klockan är en annan sak men de är givetvis äkta. Aftermarket/fake är tillverkade av tredje part.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så här:

Vi säljer inte fejkade varumärken på KS. Det må vara Seiko, Rolex eller vad som helst.

I detta fall: det står Seiko på en tavla ej tillverkad/godkänd av Seiko. Det är fejk.

Ej varumärkesspecat är en annan diskussion.

Klart som korvspad. Det är ingen ny regel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denke skrev:
Så här:

Vi säljer inte fejkade varumärken på KS. Det må vara Seiko, Rolex eller vad som helst.

I detta fall: det står Seiko på en tavla ej tillverkad/godkänd av Seiko. Det är fejk.

Ej varumärkesspecat är en annan diskussion.

Klart som korvspad. Det är ingen ny regel.
Men ommålad måste vara ok om det deklareras?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Denke skrev:
Så här:

Vi säljer inte fejkade varumärken på KS. Det må vara Seiko, Rolex eller vad som helst.

I detta fall: det står Seiko på en tavla ej tillverkad/godkänd av Seiko. Det är fejk.

Ej varumärkesspecat är en annan diskussion.

Klart som korvspad. Det är ingen ny regel.
Men ommålad måste vara ok om det deklareras?

You do the math.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denke skrev:
Aurum skrev:
Denke skrev:
Så här:

Vi säljer inte fejkade varumärken på KS. Det må vara Seiko, Rolex eller vad som helst.

I detta fall: det står Seiko på en tavla ej tillverkad/godkänd av Seiko. Det är fejk.

Ej varumärkesspecat är en annan diskussion.

Klart som korvspad. Det är ingen ny regel.
Men ommålad måste vara ok om det deklareras?

You do the math.
Jag har gjort min, har du gjort din?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Min fd klocka och tanken gällande handel med kopior har varit självklar för mig - nej det gör vi inte här.

Men i detta fallet var det delarna inne i klockan som i sig var en helt vanlig sleten seiko som vart eftermarknad / kopia , i sanningens namn så tänkte jag inte alls på att det faktiskt är en kopia när jag la upp annonsen i och med att klockan i sig vart original i boett och länk. Kunde skylla på småbarn, månens position, stor mängd övertid, al qaida, grannens grill eller vad som men i detta fallet så var det helt enkelt en tankevurpa.

Men rätt ska vara rätt, står det ett visst fabrikat på delen så skall det vara tillverkat av denne och ingen annan.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Denke skrev:
Aurum skrev:
Denke skrev:
Så här:

Vi säljer inte fejkade varumärken på KS. Det må vara Seiko, Rolex eller vad som helst.

I detta fall: det står Seiko på en tavla ej tillverkad/godkänd av Seiko. Det är fejk.

Ej varumärkesspecat är en annan diskussion.

Klart som korvspad. Det är ingen ny regel.
Men ommålad måste vara ok om det deklareras?

You do the math.
Jag har gjort min, har du gjort din?

Svar ja. Vad är det som är oklart?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denke skrev:
Aurum skrev:
Denke skrev:
Aurum skrev:
Denke skrev:
Så här:

Vi säljer inte fejkade varumärken på KS. Det må vara Seiko, Rolex eller vad som helst.

I detta fall: det står Seiko på en tavla ej tillverkad/godkänd av Seiko. Det är fejk.

Ej varumärkesspecat är en annan diskussion.

Klart som korvspad. Det är ingen ny regel.
Men ommålad måste vara ok om det deklareras?

You do the math.
Jag har gjort min, har du gjort din?

Svar ja. Vad är det som är oklart?
Oklarheten ligger väl i att det inte är urtillverkaren som tryckt företagsnamnet på tavlan. Men skulle kanske inte riktat frågan till dig.
 
Topp