• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hagströms Ur – en dålig dag på jobbet?

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Rensade ur en flyttlåda häromdagen och hittade en gammal klocka med Tintin-motiv som jag köpt i London under ett besök runt sekelskiftet (det senaste förstås, så gammal är varken Tintin eller jag;)). Klockan användes sparsamt, det var i högsta grad ett impulsköp, och efter det att batteriet tog slut stoppades den undan. Klockan såg i alla fall ut som så gott som ny då jag plockade upp den och då jag har en gudson som snart fyller år, och i likhet med mig gillar Tintin, tänkte jag att jag skulle lämna in klockan för ett byte av batteri och klockrem för att ge honom den i födelsedagspresent.

Hade så ett ärende till Odenplan igår eftermiddag och har tidigare sett att där ligger en uraffär, Hagströms Ur på Norrtullsgatan, så jag tog med mig klockan dit. Blev väl mottagen av mannen (urmakare?) som stod i butiken och förklarade vad det hela gällde. Han tog med sig klockan in bakom ett förhänge medan jag tittade lite på utbudet av klockor i skylten. Det går någon minut, sedan hör jag honom säga ”den här klockan verkar inte fungera riktigt, den går och så stannar den för att sedan gå igen. Sen har den sprickor i glaset, två stycken som sitter i hörnen”. Det visste jag nu bestämt att den inte borde ha då jag tittat på den och ändrat datum då jag satt på tunnelbanan på väg mot Odenplan några minuter tidigare.

Jag fick nu komma in bakom förhänget, se sprickorna och veta att det var tveksamt att sätta in ett nytt batteri då klockan nog ändå inte fungerade som den skulle. Han frågade sedan om han skulle sätta tillbaka boettlocket, då det var svårt att få det på plats. "Ja, gör det" svarade jag (fortfarande i affekt över det spräckta klockglaset) varpå han pressade tillbaka locket. Åt fel håll. Jag förklarade att sprickorna i glaset måste ha uppkommit där i butiken men att då klockan ändå inte fungerade eller hade något större värde så var det kanske inte så mycket att göra åt det hela. Fick en klapp på axeln med orden ”det skulle ändå kosta minst 1000:- att fixa till klockan”. Vet inte om denna kostnad i så fall inkluderade byte av glas men när jag efter att ha lämnat butiken med min trasiga klocka i fickan hastade iväg mot ett avtalat möte var det med en dålig magkänsla.

Min fråga är därför om det finns någon annan på forumet som har erfarenhet av Hagströms Ur på Norrtullsgatan och vad ni i så fall tycker? Jag lämnade ju in klockan där för att få fackmannamässig hjälp att byta batteri och då väntar man sig definitivt inte att få ett spräckt glas. Det kan väl i ärlighetens namn inte vara så svårt att öppna ett boettlock utan att skada klockan, eller? Vill dock betona att mannen i butiken var väldigt trevlig och att jag gillar gammaldags butiker av detta snitt, men jag kommer i alla fall inte att nyttja Hagströms Ur:s tjänster mer efter detta första och (förmodligen) enda besök om inte någon av er andra kan få mig att ändra min åsikt.

Tintin1.JPG


Sprickorna i hörnen, fokus hamnade tyvärr på fingrarna...

Tintin2.JPG


Boettens lock tillbakapressat åt fel håll
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Trist, supercool klocka som garanterat hade gillats av gudsonen. Jag gillade den förresten också väldigt mycket :)

Jag har gjort till vana att fota/filma mina klockor innan jag lämnar in på service eller översyn efter att en gång ha fått tillbaka en klocka med en ding på bandhornet.
 

noeLLY

Cartier
bakboetten brukar ha ett litet spår utskuret för ställaxeln, känns mest troligt att sprickor uppstår när man ska pressa tillbaka bakboetten, speciellt om glaset är konvext och bakboetten åt fel håll
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Har en urmakare rätt att tillfoga 2 repor i glaset för att sedan ursäkta sig med att "den där klockan skulle iallafall kostat en tusenlapp att reparera" ? Självklart inte...
Det var den uslaste ursäkt jag hört på länge :mad:

Ja, och det var kanske dumt av mig att gå därifrån, men jag var i affekt och hade bråttom till mötet. Vet inte vad någon form av kompensation i så fall skulle ha varit. Då, och nu, känns det ju inte som att man vill serva någon klocka där igen.
 

Greven

Audemars
Vad trist! Oavsett klockans värde så är ju historien bakom kul och affektionsvärdet högt. Alltid trist när ord står mot ord. Förstår att man i efterhand tänker att man skulle reagera men det är ibland svårt speciellt när personen i fråga också är väldigt trevlig. Hur kommer du att gå vidare? Funderar du på att få den att fungera och byta glas?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Hur kommer du att gå vidare? Funderar du på att få den att fungera och byta glas?

Jag tror att det kan vara svårt att hitta ett nytt glas till klockan och vet i ärlighetens namn inte om det är värt besväret att få den att fungera igen. Som födelsedagspresent till gudsonen är det i alla fall kört, det får bli något annat. Kanske skall man se det hela som "läropengar" inför kommande serviceärenden...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag tror att det kan vara svårt att hitta ett nytt glas till klockan och vet i ärlighetens namn inte om det är värt besväret att få den att fungera igen. Som födelsedagspresent till gudsonen är det i alla fall kört, det får bli något annat. Kanske skall man se det hela som "läropengar" inför kommande serviceärenden...
Jag skulle gå tillbaka arg som ett bi och kräva att de letar upp ett nytt eller NOS glas åt dig,
jag hade aldrig blivit en bra diplomat...
 

Alle78

Breitling
Alla har väl olika erfarenheter men jag är en trogen kund hos dom sedan många år tillbaka och blir alltid väl omhändertagen varje gång. Jag är en klocksamlare och har lämnat in alla mina klockor hos Hagströms Ur utan några som helst problem.
 

Mauritz

Rolex
Alla har väl olika erfarenheter men jag är en trogen kund hos dom sedan många år tillbaka och blir alltid väl omhändertagen varje gång. Jag är en klocksamlare och har lämnat in alla mina klockor hos Hagströms Ur utan några som helst problem.
Visa honom denna tråd så kan han kontakta @Fliegerchronograph och komma med någon typ av kompensation eller i alla fall seriös ursäkt för att de ”fuckade” upp det dom skulle blivit en as cool present. Klapp på axeln med dessa ord är dom att bli klappad på huvudet som va är en idiot.
 
OT Jag skulle ge min högra hand för en fungerande Tintin-klocka. Vore det kapten Haddoque fick man ta båda. Får bli en tur till Bryssel iom Tintins 90-års jubileum.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vilket album är bilden från? Tänkte först T i Tibet men snarare kanske Den mystiska stjärnan?
 
Topp