• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hakar på trenden..

acce1999

Patek
2-Faktor
Härligt! En sådan där, eller snarare föregångarna, har jag fått njuta av i snart tjugo år. Och känslan blir bara bättre ju fler "battle scars" de får. :D

GRATTIS!

A
 

Bolio

Panerai
Riktigt kul och den ser kanon fin ut. Jag tror KS medlemmarna dammsuger europa på explorer 1or nu, och det är klart förstålit då det är ett grymt ur. Stort GRATTIS.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Den fungerar, diskret under radarn liksom
null_zps2afd282c.jpg

Grattis, nya KS klockan garanterat!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Summeringen såhär långt är att jag är supernöjd, maken till skön klocka att ha på sig och se på finns nog inte! Frun tyckte den såg lite liten ut, berättade för henne att det inte är storleken som räknas..
 

Sond

Patek
Grattis till en av de mest användbara klockorna som har tillverkats! Gillar den mycket!

Men skulle någon kunna utvidga min kunskap?

Finns det två ref nr. på denna Explorer 1? 14270 respektive 114270. Dessutom olika serier, typ F? Vad är skillnaden på de olika varianterna?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Så vitt jag vet finns det två ref på 36mm dvs 14270 och 114270 den förstnämnda är 90-talare och de sista är 00-talare tror jag. Bokstaven är rolex serienummer beteckning och betyder nog inte något annat än det dvs bokstaven spelar ingen roll annat än att bevisa äktheten. Finns säkert bättre experter här som kanske kan svara bättre :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Grattis till en av de mest användbara klockorna som har tillverkats! Gillar den mycket!

Men skulle någon kunna utvidga min kunskap?

Finns det två ref nr. på denna Explorer 1? 14270 respektive 114270. Dessutom olika serier, typ F? Vad är skillnaden på de olika varianterna?
Sond, när din ref 1016 gick ur produktion 1989 uppstod en lucka i Explorer-serien. Den stängdes med referens 14270:

1990-1991: Introduktionen med så kallad blacked out-tavla, där 3-6-9 har en svart markering i st f nuvarande vita. Dyra.
1991-1994 (fram till mitten av S-serien): Hålad boett.
1994-1997: Ohålad boett. Tritiumtavla och visare.
1998: Introduktion av Luminovatavla och visare, samt nya kortare låset med säkerhetsbygel.
-2000 (ca): Sista serien. Kan hända någon såldes 2001 också. Som P-serie. Eller var det A?

14270 har kaliber 3000, vilken den delar med Submariner 14060, Air-King 140x0 samt Oyster Perpetual non-date. den sistnämnda och Explorern var chronometer-certifierade. Kaliber 3000 är samma som de äldre 3035, men utan datum.

14270 ersattes av 114270 ca 2001. Den största skillnaden är verket, som uppdaterades till ref 3130, dvs samtida med 3135, bortsett datum. Den andra skillnaden är länken som har solida ändlänkar. Notera också att bandstiftshålen sitter olika på 14270 och 114270, vilket gör att den förstnämnda har samma mellanboett som dåtida Datejust 162xx. Därför kan man inte byta länk mellan de båda.

14270 har genom sin äldre länk en något äldre framtoning. Annars framstår de som identiska. Båda i produktion under ca tio år vardera. Duktigt slagen av ref 1016 som var i produktion i nästan trettio år, ja över 25 i varje fall.

F är första bokstaven i serienumret. 14270 spänner över L, E, X, C, N, S, W, T, U, A, P. 114270 börjar på P, K, Y, F, D, Z, M, V, G och möjligen ngn random.

Har säkert missat en del... Men det här är kanske en början.

A
 

Marhoi

Friends of KS
Grattis till uret, mycket fint! Fan, det öppnas så mycket Rolle på detta forum att man snart måste tvingas avgå härifrån pga avund.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Så vitt jag vet finns det två ref på 36mm dvs 14270 och 114270 den förstnämnda är 90-talare och de sista är 00-talare tror jag. Bokstaven är rolex serienummer beteckning och betyder nog inte något annat än det dvs bokstaven spelar ingen roll annat än att bevisa äktheten. Finns säkert bättre experter här som kanske kan svara bättre :)
Serienummer kan förfalskas. Dessvärre. På falska boetter dessutom. Så att det finns ett serienummer är ingen garanti för äkthet. När Rolex nådde 9 999 999 i serienummer introducerade man en bokstav före, utan någon uppenbar logik...

A
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Serienummer kan förfalskas. Dessvärre. På falska boetter dessutom. Så att det finns ett serienummer är ingen garanti för äkthet. När Rolex nådde 9 999 999 i serienummer introducerade man en bokstav före, utan någon uppenbar logik...

A

Absolut förfalskas det tyvärr och förstår givetvis att ett serienummer är det som enklast förfalskas. Min mening var att bokstaven egentligen inte har någon betydelse annat än serienumret dvs. Ingen skillnad på en 114270 med F eller G i serienumret.
 
Topp