• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handeln med armbandsur i Sverige 1967

Ariste

Audemars
2-Faktor
Stötte i min allmänna efterforskning på en undersökning ("Handeln med armbandsur") från Statens pris- och kartellnämnd som utfördes 1968 på uppdrag av Statens institut för konsumentfrågor.
Finns en del intressant i den och jag vill dela med mig av pris- och försäljningsstatistik från ca 40 företag i grossistledet. Bifogar bilder avseende herrur med automatiska respektive manuella verk. Många av modellerna går att hitta med de angivna modell-/referensnumren men några, bland annat Citizen och Seiko har jag svårt att hitta. Kanske satte de svenska grossisterna unika ref- och modellnummer på dem för svenska marknaden, vad vet jag.

Jag noterar bland annat att det såldes 543 st Omega Speedmaster 105.012 året 1967 och att handlarna generellt har ett rejält påslag på Omega jämfört med övriga tillverkare. En av mina favoritmodeller, Omega Seamaster 600 med ref 135.011, såldes det hela 6818 st av det året, och modellen med datum (ref 136.011) kom "bara" upp i2440 st.

Hoppas ni hittar något intressant!

Bakgrund
"Statens pris- och kartellnämnd har på hemställan av Statens institut för konsumentfrågor utfört en undersökning av handeln mod armbandsur. Undersökningen omfattar i partihandelsledet de 15 medlemsföretagen i Sveriges Urgrossisters Förening (SUGF) samt 25 utanför SUGF stående företag.
Undersökningen omfattar endast armbandsur av rostfritt stål. Uren har indelats i följande fyra kategorier: 1) Herrarmbandsur mod automatisk uppdragning, 2) dito med manuell uppdragning, 3) damarmbandsur med automatisk uppdragning och 4) dito med manuell uppdragning. Hos varje företag inhämtades uppgifter om de modeller, av vilka företaget sålde minst 500 enheter 1967. Om ett företag inom någon av de fyra kategorierna inte förde någon modell, av vilken försäljningen uppgick till minst 500 enheter, noterades i stället uppgifter om den mest sålda modellen inom kategorin. Av damarmbandsur med automatisk uppdragning förekom inga modeller, vilka sålts i minst 500 exemplar. För modellerna angavs märke, tillverkningsland, modellbeteckning, förekomst av datumvisning, pris till återförsäljare, eventuellt cirkapris samt sålt antal 1967."

Handeln-med-armbandsur-automatiska-4.jpg
Handeln-med-armbandsur-automatiska-5.jpg
Handeln-med-armbandsur-manuella-6.jpg
Handeln-med-armbandsur-manuella-7.jpg
 

Joakim C

Cartier
Uppgifterna beskriver inte en reglerad handel och myndigheterna som det skrivs om är i dag Konkurrensverket och den senare är Konsumentverket. Några regleringar pysslade dessa inte med - tvärtom, bevakning av den fria konkurrensen och konsumentupplysning var och är syftet. Därav exponeringen av både netto och bruttopriser.
 
Topp