• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har "ärvt" två gamla tissot. Nyfiken på vad jag har.

Erikxxx

Basic
Hej.

Jag har fått dessa två klockor.
Jag är allmänt nyfiken på det mesta om dom. Är de värda att renovera (båda verkar "trasiga".

Klocka 1 är en Tissot automatic PR 516 Gl, i dåligt skick som ni ser.
Klocka 2 är en tissot seastar seven i dåligt skick även den.

Mvh Erik

Bilagor

• IMG_20210206_174303.jpg
    IMG_20210206_174303.jpg
    162.5 KB · Visningar: 46
  • IMG_20210206_174232.jpg
    IMG_20210206_174232.jpg
    149.4 KB · Visningar: 46
Slitna men tavlorna ser bra ut under glasen. Du kan börja med att rengöra dem med lite diskmedel i vatten och en tandborste, sedan köper du en tub "Polywatch" så kommer glasen bli fina igen. Tyvärr är det vanligt att bom med krona lossat på dessa Tissot men det kan man fixa om man vill.

Tack. Till saken hör att de inte heller fungerar.
Är det klockor värda att lägga lite pengar på ( förutom affektionsvärdet)?

Tack. Till saken hör att de inte heller fungerar.
Är det klockor värda att lägga lite pengar på ( förutom affektionsvärdet)?
Slitna guldplätterade klockor brukar inte vara så eftertraktade, så det är nog mest affektionsvärde, visserligen är PR 516 lite kul med sin lite speciella "indexram" och jag skulle nog inte låta dom där klockorna komma i närheten av vatten utan att plocka bort verket först, hoppas jag inte trampar @Martin Lovasz på tårna nu :nailbiting:

Slitna guldplätterade klockor brukar inte vara så eftertraktade, så det är nog mest affektionsvärde, visserligen är PR 516 lite kul med sin lite speciella "indexram" och jag skulle nog inte låta dom där klockorna komma i närheten av vatten utan att plocka bort verket först, hoppas jag inte trampar @Martin Lovasz på tårna nu :nailbiting:
Trampad och fick brutalt ont!!! :pompus:

Det är ingen risk om man låter bli att doppa klockorna och håller för röret på den utan krona för det blir mest ludd som torkas av lätt.

Hej.

Jag har fått dessa två klockor.
Jag är allmänt nyfiken på det mesta om dom. Är de värda att renovera (båda verkar "trasiga".

Klocka 1 är en Tissot automatic PR 516 Gl, i dåligt skick som ni ser.
Klocka 2 är en tissot seastar seven i dåligt skick även den.

Mvh Erik

Klart de är värda och renovera, om du gör det själv 😉, annars kommer ev service överstiga klockornas värden (iallafall vid försäljning). Vill man behålla klockorna i fungerande skick pga affektionsvärde kan det ju vara värt att serva dem proffitionellt.

Jag hade plockat ur urverken innan rengörning av boett, det brukar vara lätt. Har dock hoppat över det ibland och har då hållt kronan nedåt när man sköljt av klockan.

Sitter glaset löst eller har sprickor så måste man nog tyvärr ta ut verket för att vara säker på att inte få in vatten.

Trampad och fick brutalt ont!!! :pompus:

Det är ingen risk om man låter bli att doppa klockorna och håller för röret på den utan krona för det blir mest ludd som torkas av lätt.
Klart de är värda och renovera, om du gör det själv 😉, annars kommer ev service överstiga klockornas värden (iallafall vid försäljning). Vill man behålla klockorna i fungerande skick pga affektionsvärde kan det ju vara värt att serva dem proffitionellt.

Jag hade plockat ur urverken innan rengörning av boett, det brukar vara lätt. Har dock hoppat över det ibland och har då hållt kronan nedåt när man sköljt av klockan.

Sitter glaset löst eller har sprickor så måste man nog tyvärr ta ut verket för att vara säker på att inte få in vatten.
Finns ju något som heter kapillärkraft när det gäller vätskor som gör att vätskan kan sugas in i väldigt små springor o dylikt, och det kan ju ställa till det, vet man om att klockan är vattentät så är det ju lugnt, annars ut med verket först, i a f enligt mig, gillar att trampa på tår 🦶;)
skämt å sido, hoppas man inte låter som en "messerschmidt" nu :)

Tillbaka
Topp