• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du också upplevt en/flera dipp i hobbyintresset?

wotan

Silver
Nu har man ju hängt här några år, gjort en del affärer och som vanligt när det gäller mig så har jag förlorat pengar men haft kul(det är ju det pengar är till för).

Jag har haft en antal dippar där man egentligen funderat , är det verkligen värt det? Hur kul är det egentligen men klockor?
Det senaste halvåret har denna klocka ryckt upp mig ur dippen: Seiko srq029j1
DSC_0031.JPG

Jag nördar inte ner mig lika hårt som jag gjorde första åren men uppskattar alltid hantverket när jag sätter på mig denna klocka...

Har du också upplevt dippar? Vad brukar få dig att rycka upp dig?

Det bästa sättet att återhämta sig från en dipp är att ligga lågt ett tag. Inget flippande, inget KS (mer än Lifestyle-delen förstås) och inga klockfilmer på Youtube.

Mina dippar har mest resulterat i att vara OWG under vissa perioder. Men plötsligt så händer det; man börjar att läsa lite extra i en samlingstråd. Kanske är det ett märke eller en särskild modell som man spanar efter. Man börjar att plöja recensioner, kollar igenom 800 sidor av en tråd på KS - och utan att man själv vet om det så har man skapat en köpesannons o_O

Har en dipp just nu - Försöker få på en klocka på armen när jag ser dom i klocklådan men just nu är det inte ovanligt med en klocklös dag. Sen är det väl så att jobba hemma och knappt träffa folk gör en supersugen att sätta på sig en accessoar.

Än säljs inga klockor :)

Visst är det så.
Själv känner jag mest att det är slentrian med det som tidigare var otroligt häftigt, lite magiskt och i gränslandet av ouppnåeligt. Tänker tillbaka till gången jag köpte min första 30.000 kr klocka. Sjukt mycket pengar för en klocka. Trots att den köptes begagnad, förvisso i nära nyskick, så minns jag känslan.
Sen har samlingen vuxit, men den känslan kommer aldrig igen. Köper man en dyrare klocka så hjälper inte det, känslan kommer inte tillbaka. Istället blir jag snarare fundersam över grejen att gå runt med nåt så dyrt på armen så som samhället ser ut idag. Det är både farligt och onödigt.

Sen, om intresset som sådant, så har jag också varit med ett bra tag här. Som mer erfaren ser man att frågorna som ställs i trådarna kommer igen, andra är i ett stadie som man själv passerade för länge sen. Ger inte så mycket att hänga där. Man har liksom passerat det.

Dock trivs jag med de flesta av klockorna jag har, och trots hemarbete använder jag dem som vilken jobbdag som helst. Och funderar också på vilken nästa kommer att bli. Men det där stora intresset, det är inte som det var förut, det instämmer jag i. Men precis som på jobbet, om man är senior, så kan det kännas givande att hjälpa nyanställda, men det stora utbytet har man ofta av andra seniora. Jag känner att den biten även gäller detta intresse.

Japp, efter 10 års mtb hobby tröttnade jag på det och hittade klockhobbyn. Den peakade under 2020 kan jag väl erkänna och nu är jag nöjd pga att jag hittat hem med en viss modell och saknar sug på annat.

Mitt ”problem” nu är väl att hitta nästa grej att göra på kvällen efter attdottern somnat eller mellan varven på jobbet. Cykel igen, nja...klockor, nja...kanske bara läsa bra böcker?

Egentligen behöver man inte äga en enda klocka för att h ett stort klockintresse. Jag har investerat pengarna i annat, hus och bostadsrätt, hustak, våtrum och heminredning m.m. under ett par år nu, men klockintresset har inte svalnat, bara ändrats. Just nu har jag sex klockor varav 3 vintage där den äldsta är från 1940. Samtidigt har jag hittat helt andra modeller som jag kommer att försöka köpa till ett vettigt pris så småningom. Under tiden jag söker försöker jag lära mig så mycket det går. Jag har förändrats under åren och så har också mitt klockintresse ändrats. Ju mer man vet, desto fler märken blir intressanta medan andra suddas ut. OWG tror jag inte på eftersom klockdesign attraherar olika delar i ens personlighet. Ibland passar en gammal Zenith kronograf till den svarta skinnjackan, andra gånger sitter det lilla fyrkantiga dressuret i gult guld till hälften gömt under skjortärmen. Andra gånger är det skönt att ta på sig dykaruret och veta att det pallar med och är inget jag behöver vara rädd om. Det finns alltid en klocka för varje tillfälle, även för de tillfällen man sitter och tänker på att ingenting längre är kul. Mellan varven är det ibland skönt att inte ha något alls på handleden, bara det inte blir en vana.

Japp, efter 10 års mtb hobby tröttnade jag på det och hittade klockhobbyn. Den peakade under 2020 kan jag väl erkänna och nu är jag nöjd pga att jag hittat hem med en viss modell och saknar sug på annat.

Mitt ”problem” nu är väl att hitta nästa grej att göra på kvällen efter attdottern somnat eller mellan varven på jobbet. Cykel igen, nja...klockor, nja...kanske bara läsa bra böcker?
Jag är i mtb-intresset nu. Men det är mer av en motionsform än ett stort intresse.

Säg till när du hittat nästa intresse! 😉😄

Som många andra här har jag en tendens att grotta ner mig i en hobby. Jag har genom åren haft många olika intressen men några få har alltid stannat kvar, de ligger ständigt där latent och lurar. Två exempel är cykling och klockor.

Ett fenomen jag lagt märke till är att när jag "uppnått mitt mål", alltså köpt den där klockan, den där cykeln eller gett mig ut äventyret jag planerat länge så mattas intresset för hobbyn av. Jag kommer liksom ut ur bubblan och min mer rationella röst får plötsligt luft. Efter ett tag blossar intresset för en annan hobby upp och mönstret ovan repeteras.

En slutsats jag dragit av detta är att jag bevisligen tycker om att planera och fantisera lika mycket (kanske mer?) än själva ägandet/utförandet. Vad det i sin tur får för implikationer vet jag inte riktigt än..

Konceptet att "rycka upp sig från en dipp" tycker jag låter lite konstigt. Intressen kommer och går, jag vet inte om jag vill "tvinga" mig att tycka om klockor, eller cyklar eller vad som helst. Det är väl det som är poängen med ett intresse, att det kommer av sig själv, inifrån?

Oj, det blev ett spretigt inlägg. Men kanske är det någon som känner igen sig?

Senast ändrad:
Jag är i mtb-intresset nu. Men det är mer av en motionsform än ett stort intresse.

Säg till när du hittat nästa intresse! 😉😄
Lätt, har ett helt hus att renovera :D så då ryker alla eventuella pengar, men jag startar med det om ca 2-3 år. Kanske målar en offerplanka under tiden.

Har beställt en Transition Spur för 2021 så då ska jag fokusera på ”att cykla” istället för att kolla på delar.

Jo, är väl inne i en dipp just nu.
Tycker det är alldeles för mycket fokus på ROLEX, prisutvecklingen, och de pengar som kan göras på dessa, och de personer som detta drar till sig.
Ganska avtändande också att alla i kompiskretsen alltid frågar om priset som första fråga när man har en ny klocka... och att dom älskar att förfasa sig när man berättar vad den kostade... :confused:
Lite tröttsamt även att "alla" jagar efter precis samma modell (tänk t.ex. blå BB58). Inget fel på den klockan, men vad hände med indiviualism och originalitet?
Planerar att "skala ned" på klockområdet 2021. 2-3 riktigt bra klockor är målet.
MTB kan man dock inte ha för många av! :p

Det är lite lättare att nörda ner sig i enskilda ämnen idag än på 80 talet när man fick gå till böcker, tidningar eller muntliga kontakter för att lära sig något, t.ex. segelbåtsägande. (Mitt första svåra nörderi ...) Nu finns så mkt lättillgänglig info att gräva i. Hade ett par år av starkt digitalfotonörderi när jag lärde mig massor bl.a. genom att hänga på "Fotosidan". Släppte fokus på foto (fotograferar fortfarande men bryr mig inte så mkt om prylarna) och plockade upp mitt gamla intresse för klockor. Så nu gör jag en nörd resa igen sedan 2-3 år ... har lärt mig mycket och skaffat en liten men varierad samling. Är rätt nöjd med samlingen och känner mig rätt nöjd med det jag lärt mig om klockor också. Nörderi går i vågor och det är skönt att få fördjupa sig i nya grejer efter ett par år. Men det betyder inte att man måste helt släppa det gamla intresset, bara att man helt enkelt går vidare men med en annan intensitet.

Någon gång när forumet gick från ”Rolex-snack” till ”Prisutvecklingssnack” och ingen kunde tänka sig att göra mindre än 10% geschäft efter att de smekt AD medhårs och ”fått” köpa valfri trött massproducerad klocka dog mitt intresse för forumet. Är fortfarande här men det är mest för att jag är dum i skallen och tycker mitt blodtryck är för lågt.

Klockor är fortfarande intressanta men all media kring dem är dödare än dronten. Om alla världens nördar kunde låta bli att kalla en Explorer 2 med vit tavla ”Polar” och tävla i att krysta fram nya och onödiga smeknamn på en grön Sub skulle världen bli en bättre plats.

Att vara WIS är något du
föds med, inte lär dig att vara.

Efter haft ett allvarligt missbruk av klockologin under cirka 12-13 års tid är min erfarenhet att dippen är kopplad till privatlivet oavsett allvarlighet i karaktären.

kaos på jobb, strul med fruga/släkt, renoveringsfälla osv osv.

Det stör hobbyn helt enkelt, när störningsmomentet lagt sig händer något underbart och förtrollande. De må låta bizzart men jag skriver det med tårar i ögonen.

Messias uppenbarar sig och det är en euforiskt känsla.
Du får äntligen frågan om du är en True Wis eller inte.
Återgår du till klockorna är du en räddad själ med 32000 KSare som backar dig no mather what.

I andra fall nöjer du dig med en apple watch och livet går vidare.

Senast ändrad:
Som alla andra så är det väl ups and downs med en själv.
Efter ett par år har jag kommit fram till några saker.

Förväntan is a bitch, but it's my bitch, and I like her.... Så istället för att köpa massa små biliga saker så får det bli en mustigare sak för 20-30K till Jul varje år.
Då kan man gå och längta, välja och vraka ett bra tag tills man äntligen tar beslut... i år blev det en Sinn.
Sökandet är en stor del av tillfredsställelsen.

Glädjen över att träffa likssinnade dårar är stor. Skall försöka träffa klockfolk under 2021

Vår/Sommartid är MC för min del, helt naturligt då att klockintresset är ett snäpp lägre när man har så mkt annat att göra.

Vintertid är det ett frosseri i läsa på om bolag, klockor, märken, material osv.

Men, det varierar även med dagsformen; vissa dagar skiter man i det. Andra sitter man sex timmar och läser papper om hur tyskar behandlar stål....

Lätt, har ett helt hus att renovera :D så då ryker alla eventuella pengar, men jag startar med det om ca 2-3 år. Kanske målar en offerplanka under tiden.

Har beställt en Transition Spur för 2021 så då ska jag fokusera på ”att cykla” istället för att kolla på delar.
Huset ligger redan bakom mig efter att ha byggt övervåning i lösvirke på enplanshuset vi köpte. Byggde om köket totalt förra julen, snickrade friggebodish på landet i somras från egen ritning. Men allt det där är klart nu. Fast alltjämt ett genuint intresse.

Men den där hojen... jisses! Min Spark i garaget bleknar sannerligen i jämförelse. Må den skänka dig många roliga turer!

Mitt intresse har även de svalnat. Är dock inne här många gånger per dag. Har just nu för många klockor som bara ligger.

Startade med att grubbla över om en Skx007 var rätt beslut innan jag beställde till att swisha iväg pengar för en Rolex 16200. Herrejävlar va många pengar man hade på handleden! Sen blev man mer sparsam, börjar köpa billigare klockor för att mata missbruket. De var roligare att köpa än att sälja och nu är intresset svalt igen.

Vet inte riktigt vad som krävs för att rycka upp sig men tänkte börja med att banta bort de lätta klockorna. Sen får vi se om man börjar gå in på de man faktiskt gillar också för att se hur långt man kan gå innan man börjar tycka samlingen blir för liten?

Så banta ner ordentligt för att sen testa en klocka i taget är min plan.

Intresset och engagemanget (flipperiet) har verkligen svalnat för mig senaste året framförallt.
Jag har ägt alla klockor jag har varit/är intresserad av. Köpt sålt köpt sålt.. inte blivit lyckligare för det.

Jakten från början var att ha minst 1 klocka per kategori (sport, dress, etc etc) men nu är jag mer, äh fuck it, jag vill ha 1 riktigt bra / dyr / prestigeklocka och så nån beater vid sidan om, typ. Inte bry sig om normer ("man måste äga en Speedy", "Man måste ha en dressklocka" etc)

Prishetsen (framförallt Rolex) och hela business-aspekten i det hela har varit en starkt bidragande faktor till att jag inte tycker det är lika kul längre. Folk köper och säljer klockor i spekulationssyfte snarare än för att de tycker klockan i sig är snygg och tilltalar dem.

För bara 4 år sedan köpte jag mina första Rolex stålsport och flippade dem utan någon som helst eftertanke för typ samma pris jag köpte dem för (dåvarande listpriser), utan en aning om vad som skulle ske kommande åren.
Friheten i att kunna välja o vraka mellan olika modeller från t ex just Rolex utan att tänka på hela businessbiten var så kul. Nu är det inte det längre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp