Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.Det här hänger ju på att jag har rätt om att Chronomats boett skall vara stål/staybrite. Där har jag läst på och forskat massor när jag grottade ner mig i modellen och inte hittat något om att de skulle finnas i fulmetall. De var toppmodellen. Flaggskeppet. Staybrite är ju inte jättebra, men mycket bättre än kromad.
Ja, guld finns på modellen. Letade efter ett fint sånt ex när priserna fortfarande var humama. Nu för tiden har jag gett upp tanken, för priserna är inte humana.Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php
Letar vidare efter kromade boetter men de ser lite märkliga ut. HAr för mig jag sett bättre men är möjligt jag minns fel. Har verkligen för mig att jag var nära att köpa en men insåg den var belagd. Kan iofs varit guld också, fanns de?
BREITLING (CHRONOGRAPH CHRONOMAT 1st GENERATION - STEEL REF. - Lot 35
Toutes les informations sur le lot BREITLING (CHRONOGRAPH CHRONOMAT 1st GENERATION... - Lot 35 - Pestel-Debordwww.pestel-debord.com
Breitling Chronomat 769 Chronograph - Rare Chrome Plated Case Vintage 217012 | eBay
Glass Plexiglass. Dial Silver. Case material. Number of jewels 17. Bracelet material Leather. Base Caliber VENUS 175. Material bezel. Waterproof Not Waterproof.www.ebay.com
Och vad är detta?
Breitling Chronomat Ref. 769 in Gold Plate
CIRCA: 1960s REF.: 769 CASE MATERIAL: Gold plate CASE DIMENSIONS: 36.00 mm in diameter DIAL: Opaline white with gold applied hour markers, red and black slide rule detailing BRACELET MATERIAL: Navy blue leather MAX. BRACELET SIZE: 8 MOVEMENT: Manual windauctions.fortunaauction.com
Glömde svara på det ena. Ja, rullat guld fanns också. Eller vad man kallar det fackmässigt. Guldlager på stål som är lite bättre än tunn plätering.Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
Letar vidare efter kromade boetter men de ser lite märkliga ut. HAr för mig jag sett bättre men är möjligt jag minns fel. Har verkligen för mig att jag var nära att köpa en men insåg den var belagd. Kan iofs varit guld också, fanns de?
Toutes les informations sur le lot BREITLING (CHRONOGRAPH CHRONOMAT 1st GENERATION... - Lot 35 - Pestel-Debordwww.pestel-debord.com
Breitling Chronomat 769 Chronograph - Rare Chrome Plated Case Vintage 217012 | eBay
Glass Plexiglass. Dial Silver. Case material. Number of jewels 17. Bracelet material Leather. Base Caliber VENUS 175. Material bezel. Waterproof Not Waterproof.www.ebay.com
Och vad är detta?
CIRCA: 1960s REF.: 769 CASE MATERIAL: Gold plate CASE DIMENSIONS: 36.00 mm in diameter DIAL: Opaline white with gold applied hour markers, red and black slide rule detailing BRACELET MATERIAL: Navy blue leather MAX. BRACELET SIZE: 8 MOVEMENT: Manual windauctions.fortunaauction.com
Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.Ja, guld finns på modellen. Letade efter ett fint sånt ex när priserna fortfarande var humama. Nu för tiden har jag gett upp tanken, för priserna är inte humana.
Tidiga staybrite var sämre mot rost och sånt. Olika legeringar skiljer säkert. Min var rätt rostig och hade ”glegg”. Urisen fick bort allt med lite rengöring utan polering dock. Ser kanon ut.
Länka gärna om du hittar nån 769 som du misstänker har kromad fulmetall, så tar vi det därifrån. Jag har aldrig sett eller hört om nån. Däremot liknande brattekronografer från samma tid, men inte Chronomat.
Trist för TS detta. Men oavsett. Det blir som din frankenbratte med superocean-tavla du byggde. En cool klocka att använda och slippa vara så rädd om. Alltid nåt.
Den första måste jag kolla på datorn. Funkar inte med mobilen.Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
Lyckades se den första med annan browser.Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
Kollade den andra. Serienummer är ok. Mycket tidig som min. Inte så stor differens på serienummer som jag hade för mig. Är säkert 1942-43. Precis innan de serienummerlistor från 1944 som finns. Min är 496xxx, denna är 491xxx. Ganska nära.Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
Blev lite förvånad över hur lite information det fanns när jag köpte min. Håller med om att det är en av de bästa klockorna som tillverkats. Hade inte min förstörts i servicen hade jag nog inte sålt. Får nog söka efter en ny då och då.Kollade den andra. Serienummer är ok. Mycket tidig som min. Inte så stor differens på serienummer som jag hade för mig. Är säkert 1942-43. Precis innan de serienummerlistor från 1944 som finns. Min är 496xxx, denna är 491xxx. Ganska nära.
Att serienumret är på insida bakboett är ovanligt. Men inte omöjligt. Det fanns så mycket avvikelser mellan olika batcher under denna tid så man blir snurrig.
Så nej. Den andra kan jag inte helt döma ut som helhet förutom kronan men det säger inget med en krona, och att den är märkt 769. Just märkningen är lite märklig (ordvits). Ingen supertidig jag sett är märkt 769. Men men. Breitling är en djungel och man kan inte ens verifiera dessa tidiga serienummer med Breitling själva, de har ingen aning. QC och kontinuerligtet var ju inte topp under kriget, och inte så kinkigt kanske, de var ju inget lyxmärke direkt.
Kan vara så att det kan ha funnits kromade budgetbatchar tidigt eller så? Det är inte vad jag kunnat läsa mig till, eller den informationen jag lyckats få till mig förr när jag frågade runt så gott jag kunde, när jag verkligen fördjupade mig i just denna modell som jag tycker är Breitlings mest intressanta modell. Breitling hade många billigare kronografer i krom, men just Chronomat skulle vara toppmodellen. Men nummer två där gör mig konfunderad på riktigt. Tyvärr kommer jag aldrig att kunna verifiera vare sig det ena eller det andra till 100% säkerhet, men den gör mig förbryllad minst sagt. Och så lär jag förbli... Jag har inte hittat någon som 769 som gör mig lika förbryllad som nummer två. Undrar om någon annan billigare referens körde exakt likadan boett men kromad?
Att inte Breitling har koll på sina tidigare alster suger verkligen. Och Breitling-communityn är minimal, inte direkt som Rolex som du vet.
De är fantastiska. Tyvärr vågar jag inte riktigt använda min, de känns så bräckliga. En blöt kväll och så är min också utan bezel känns det som. Jag skulle gärna köpa ett lite sunkigare ex än min igen, och våga använda på riktigt.Blev lite förvånad över hur lite information det fanns när jag köpte min. Håller med om att det är en av de bästa klockorna som tillverkats. Hade inte min förstörts i servicen hade jag nog inte sålt. Får nog söka efter en ny då och då.
Tror fler än timvisaren är bytt, men energin att leta alla visarvarianter har jag inte. Skriv utbytta visare i annons bara.Tack för alla svar! Härligt att se ett sånt engagemang och att det finns människor med sådan kunskap som vill och kan dela med sig. Det uppskattar jag. Ska erkänna att jag dragit mig länge för att göra det här inlägget. Dels för att jag visste att det skulle komma fram jobbiga saker, och dels för att jag då och då irriterar mig på hela affären. Det har gått så lång tid att det inte är lönt att bry sig men, ja, det gnager fortfarande. Nu kunde min sambo, som var den som tryckte på köpknappen, knappt bry sig mindre. Hon gillade vintagekänslan, tavlans utseende osv och det lär finnas fler därute som tänker så.
Om man ska försöka sig på en summering skulle det alltså vara så här:
Vridringen borta
Behövs ingen kommentar där
Timvisare utbytt
Känner inte igen från någon modell, vore kul att veta om det går att identifiera varifrån den är lånad eller om den är helt generisk?
Boetten förmodligen bytt
Ersatt med för urverket förekommande modell men troligtvis inte korrekt för just Chronomat. Blev lite virrigt där. Eller är det fortfarande öppet för debatt?
Kronan förmodligen bytt
Dock till en för tidiga Chronomater vanligt förekommande modell. Rätt?
Bakboetten är oklar
Vet inte om jag fick något tydligt svar där?
Korrekta knappar
Knapparna ser korrekta ut men svårt att säga om det är original så klart.
Jag kommer förmodligen lägga ut en annons på Tradera där jag är öppen allt detta och hoppas så klart att nästa ägare är som min sambo.
Typ så, fast det alltid blir lite tjöt.Tack för alla svar! Härligt att se ett sånt engagemang och att det finns människor med sådan kunskap som vill och kan dela med sig. Det uppskattar jag. Ska erkänna att jag dragit mig länge för att göra det här inlägget. Dels för att jag visste att det skulle komma fram jobbiga saker, och dels för att jag då och då irriterar mig på hela affären. Det har gått så lång tid att det inte är lönt att bry sig men, ja, det gnager fortfarande. Nu kunde min sambo, som var den som tryckte på köpknappen, knappt bry sig mindre. Hon gillade vintagekänslan, tavlans utseende osv och det lär finnas fler därute som tänker så.
Om man ska försöka sig på en summering skulle det alltså vara så här:
Vridringen borta
Behövs ingen kommentar där
Timvisare utbytt
Känner inte igen från någon modell, vore kul att veta om det går att identifiera varifrån den är lånad eller om den är helt generisk?
Boetten förmodligen bytt
Ersatt med för urverket förekommande modell men troligtvis inte korrekt för just Chronomat. Blev lite virrigt där. Eller är det fortfarande öppet för debatt?
Kronan förmodligen bytt
Dock till en för tidiga Chronomater vanligt förekommande modell. Rätt?
Bakboetten är oklar
Vet inte om jag fick något tydligt svar där?
Korrekta knappar
Knapparna ser korrekta ut men svårt att säga om det är original så klart.
Jag kommer förmodligen lägga ut en annons på Tradera där jag är öppen allt detta och hoppas så klart att nästa ägare är som min sambo.
Tack! Jag gillar de verkligen. De är små konstverk.Också härligt att se dina fina Chronomater @JensBP. De är verkligen outstanding när de är i det skicket och i så tidiga modeller.
Kom på en sak angående den första där som är tvåton, och kromning överlag.Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
Och vad är detta?
Kan tänka mig att sälja den här, absolut. Väldigt svårt för mig att sätta ett pris bara.Försök hellre sälja den här på KS och var ärlig med att delarna.