• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har en Breitling Chronomat från 1942 – vad är det som inte stämmer?

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jo hittade. Efter service. Ingen polering såklart. Men lite bortskrap av rost och sånt. Plus nya tillverkade kromade mässingknappar som fungerar och ser perfekta ut.
C0ABF72B-1288-427E-B149-73D81395B786.jpeg


Ps. vänta bara tills @Aurum påpekar att min strutsband är präglat fejkstruts. Vilket det är. Det är kalvläder. Men snyggt blev det med den gröna färgen och stilen imo. Ett gammalt halvtorrt Hirsch jag hittade i gömmorna. Till min senare 808 har jag ett riktigt strutsband, också från Hirsch, som jag köpte nytt. :)
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Både 769, 808 och 2110. Jag gillar 769 mest. 808 känns mer modern och skulle nästan kunna säljas idag. 23-24 års skillnad 759 och 808. 2110 är tre år nyare än min 808, från 1969. Nu kanske inte Chronomatic räknas som Chronomat, men nästan. Den första automatiska, och därav namnet som de delade med flera andra tillverkare pga verket.

5E8B2702-43F9-45A7-ABCA-8AF4D8B48131.jpeg
B62718FA-2BC8-4FF9-A1A1-12E5579C98DE.jpeg
AAA82346-9658-44FC-8147-854F5AE0BE3D.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det här hänger ju på att jag har rätt om att Chronomats boett skall vara stål/staybrite. Där har jag läst på och forskat massor när jag grottade ner mig i modellen och inte hittat något om att de skulle finnas i fulmetall. De var toppmodellen. Flaggskeppet. Staybrite är ju inte jättebra, men mycket bättre än kromad.
Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

Letar vidare efter kromade boetter men de ser lite märkliga ut. HAr för mig jag sett bättre men är möjligt jag minns fel. Har verkligen för mig att jag var nära att köpa en men insåg den var belagd. Kan iofs varit guld också, fanns de?


1660848584895.png


Och vad är detta?

 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

Letar vidare efter kromade boetter men de ser lite märkliga ut. HAr för mig jag sett bättre men är möjligt jag minns fel. Har verkligen för mig att jag var nära att köpa en men insåg den var belagd. Kan iofs varit guld också, fanns de?


1660848584895.png


Och vad är detta?

Ja, guld finns på modellen. Letade efter ett fint sånt ex när priserna fortfarande var humama. Nu för tiden har jag gett upp tanken, för priserna är inte humana. :)

Tidiga staybrite var sämre mot rost och sånt. Olika legeringar skiljer säkert. Min var rätt rostig och hade ”glegg”. Urisen fick bort allt med lite rengöring utan polering dock. Ser kanon ut. 👍

Länka gärna om du hittar nån 769 som du misstänker har kromad fulmetall, så tar vi det därifrån. :) Jag har aldrig sett eller hört om nån. Däremot liknande brattekronografer från samma tid, men inte Chronomat.

Trist för TS detta. Men oavsett. Det blir som din frankenbratte med superocean-tavla du byggde. En cool klocka att använda och slippa vara så rädd om. Alltid nåt. 👍
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

Letar vidare efter kromade boetter men de ser lite märkliga ut. HAr för mig jag sett bättre men är möjligt jag minns fel. Har verkligen för mig att jag var nära att köpa en men insåg den var belagd. Kan iofs varit guld också, fanns de?


1660848584895.png


Och vad är detta?

Glömde svara på det ena. Ja, rullat guld fanns också. Eller vad man kallar det fackmässigt. Guldlager på stål som är lite bättre än tunn plätering.

Staybritestål
Guldrullat stål
Guld
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, guld finns på modellen. Letade efter ett fint sånt ex när priserna fortfarande var humama. Nu för tiden har jag gett upp tanken, för priserna är inte humana. :)

Tidiga staybrite var sämre mot rost och sånt. Olika legeringar skiljer säkert. Min var rätt rostig och hade ”glegg”. Urisen fick bort allt med lite rengöring utan polering dock. Ser kanon ut. 👍

Länka gärna om du hittar nån 769 som du misstänker har kromad fulmetall, så tar vi det därifrån. :) Jag har aldrig sett eller hört om nån. Däremot liknande brattekronografer från samma tid, men inte Chronomat.

Trist för TS detta. Men oavsett. Det blir som din frankenbratte med superocean-tavla du byggde. En cool klocka att använda och slippa vara så rädd om. Alltid nåt. 👍
Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
Den första måste jag kolla på datorn. Funkar inte med mobilen.

Den andra är skum. Inte bara pga kronan som är bytt. Utan pga serienumret. Den har ett serienummer som inte bör finnas. För lågt. Dessutom på insidan som på 808, fast det är en 769 som har det på utsidan. Kan iof finnas avvikelser. Dessutom är den märkt 769, och de tidiga 769 är inte märkta. Skumt överlag. Tavlan ser fin ut. Men som sagt. Just 40-talet och breitling är en djungel. Man kan inte ens få svar från breitling från denna tid. Kan vara för-ex eller liknande. Men jag tror skum. Måste kolla mitt serienummer.

Just Chronomat skulle vara ett steg upp från budgetmodellerna, med stål eller guld.

Den tredje är guld på stål.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
Lyckades se den första med annan browser.

Den har ju guldfärgad bezel och knappar, plus en märkt krona som ser ut att vara något decenium nyare. Allt detta till kromad stålfärgad boett och krona. Det finns inte.

Ännu skummare än den andra. Mycket franken som cirkulerar. Bra business. 😀
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kollade du på länkarna ovan? Två kromade.
Kollade den andra. Serienummer är ok. Mycket tidig som min. Inte så stor differens på serienummer som jag hade för mig. Är säkert 1942-43. Precis innan de serienummerlistor från 1944 som finns. Min är 496xxx, denna är 491xxx. Ganska nära.

Att serienumret är på insida bakboett är ovanligt. Men inte omöjligt. Det fanns så mycket avvikelser mellan olika batcher under denna tid så man blir snurrig.

Så nej. Den andra kan jag inte helt döma ut som helhet förutom kronan men det säger inget med en krona, och att den är märkt 769. Just märkningen är lite märklig (ordvits). Ingen supertidig jag sett är märkt 769. Men men. Breitling är en djungel och man kan inte ens verifiera dessa tidiga serienummer med Breitling själva, de har ingen aning. QC och kontinuerligtet var ju inte topp under kriget, och inte så kinkigt kanske, de var ju inget lyxmärke direkt.

Kan vara så att det kan ha funnits kromade budgetbatchar tidigt eller så? Det är inte vad jag kunnat läsa mig till, eller den informationen jag lyckats få till mig förr när jag frågade runt så gott jag kunde, när jag verkligen fördjupade mig i just denna modell som jag tycker är Breitlings mest intressanta modell. Breitling hade många billigare kronografer i krom, men just Chronomat skulle vara toppmodellen. Men nummer två där gör mig konfunderad på riktigt. Tyvärr kommer jag aldrig att kunna verifiera vare sig det ena eller det andra till 100% säkerhet, men den gör mig förbryllad minst sagt. Och så lär jag förbli... Jag har inte hittat någon som 769 som gör mig lika förbryllad som nummer två. Undrar om någon annan billigare referens körde exakt likadan boett men kromad? Det finns inte ens tillförlitliga listor och källor för alla modeller. Den här kändaste boken med modeller är bristfällig och full med fel t ex.

Att inte Breitling har koll på sina tidigare alster suger verkligen. Och Breitling-communityn är minimal, inte direkt som Rolex som du vet. :(
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kollade den andra. Serienummer är ok. Mycket tidig som min. Inte så stor differens på serienummer som jag hade för mig. Är säkert 1942-43. Precis innan de serienummerlistor från 1944 som finns. Min är 496xxx, denna är 491xxx. Ganska nära.

Att serienumret är på insida bakboett är ovanligt. Men inte omöjligt. Det fanns så mycket avvikelser mellan olika batcher under denna tid så man blir snurrig.

Så nej. Den andra kan jag inte helt döma ut som helhet förutom kronan men det säger inget med en krona, och att den är märkt 769. Just märkningen är lite märklig (ordvits). Ingen supertidig jag sett är märkt 769. Men men. Breitling är en djungel och man kan inte ens verifiera dessa tidiga serienummer med Breitling själva, de har ingen aning. QC och kontinuerligtet var ju inte topp under kriget, och inte så kinkigt kanske, de var ju inget lyxmärke direkt.

Kan vara så att det kan ha funnits kromade budgetbatchar tidigt eller så? Det är inte vad jag kunnat läsa mig till, eller den informationen jag lyckats få till mig förr när jag frågade runt så gott jag kunde, när jag verkligen fördjupade mig i just denna modell som jag tycker är Breitlings mest intressanta modell. Breitling hade många billigare kronografer i krom, men just Chronomat skulle vara toppmodellen. Men nummer två där gör mig konfunderad på riktigt. Tyvärr kommer jag aldrig att kunna verifiera vare sig det ena eller det andra till 100% säkerhet, men den gör mig förbryllad minst sagt. Och så lär jag förbli... Jag har inte hittat någon som 769 som gör mig lika förbryllad som nummer två. Undrar om någon annan billigare referens körde exakt likadan boett men kromad?

Att inte Breitling har koll på sina tidigare alster suger verkligen. Och Breitling-communityn är minimal, inte direkt som Rolex som du vet. :(
Blev lite förvånad över hur lite information det fanns när jag köpte min. Håller med om att det är en av de bästa klockorna som tillverkats. Hade inte min förstörts i servicen hade jag nog inte sålt. Får nog söka efter en ny då och då.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Blev lite förvånad över hur lite information det fanns när jag köpte min. Håller med om att det är en av de bästa klockorna som tillverkats. Hade inte min förstörts i servicen hade jag nog inte sålt. Får nog söka efter en ny då och då.
De är fantastiska. Tyvärr vågar jag inte riktigt använda min, de känns så bräckliga. En blöt kväll och så är min också utan bezel känns det som. Jag skulle gärna köpa ett lite sunkigare ex än min igen, och våga använda på riktigt.

Men en sak är säker. De eventuella kromade går fetbort. Jag vill ha stål. ;)
 

mikklos

Omega
2-Faktor
Tack för alla svar! Härligt att se ett sånt engagemang och att det finns människor med sådan kunskap som vill och kan dela med sig. Det uppskattar jag. Ska erkänna att jag dragit mig länge för att göra det här inlägget. Dels för att jag visste att det skulle komma fram jobbiga saker, och dels för att jag då och då irriterar mig på hela affären. Det har gått så lång tid att det inte är lönt att bry sig men, ja, det gnager fortfarande. Nu kunde min sambo, som var den som tryckte på köpknappen, knappt bry sig mindre. Hon gillade vintagekänslan, tavlans utseende osv och det lär finnas fler därute som tänker så.

Om man ska försöka sig på en summering skulle det alltså vara så här:

Vridringen borta
Behövs ingen kommentar där :)

Timvisare utbytt
Känner inte igen från någon modell, vore kul att veta om det går att identifiera varifrån den är lånad eller om den är helt generisk?

Boetten förmodligen bytt
Ersatt med för urverket förekommande modell men troligtvis inte korrekt för just Chronomat. Blev lite virrigt där. Eller är det fortfarande öppet för debatt?

Kronan förmodligen bytt
Dock till en för tidiga Chronomater vanligt förekommande modell. Rätt?

Bakboetten är oklar
Vet inte om jag fick något tydligt svar där?

Korrekta knappar
Knapparna ser korrekta ut men svårt att säga om det är original så klart.

Jag kommer förmodligen lägga ut en annons på Tradera där jag är öppen allt detta och hoppas så klart att nästa ägare är som min sambo.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för alla svar! Härligt att se ett sånt engagemang och att det finns människor med sådan kunskap som vill och kan dela med sig. Det uppskattar jag. Ska erkänna att jag dragit mig länge för att göra det här inlägget. Dels för att jag visste att det skulle komma fram jobbiga saker, och dels för att jag då och då irriterar mig på hela affären. Det har gått så lång tid att det inte är lönt att bry sig men, ja, det gnager fortfarande. Nu kunde min sambo, som var den som tryckte på köpknappen, knappt bry sig mindre. Hon gillade vintagekänslan, tavlans utseende osv och det lär finnas fler därute som tänker så.

Om man ska försöka sig på en summering skulle det alltså vara så här:

Vridringen borta
Behövs ingen kommentar där :)

Timvisare utbytt
Känner inte igen från någon modell, vore kul att veta om det går att identifiera varifrån den är lånad eller om den är helt generisk?

Boetten förmodligen bytt
Ersatt med för urverket förekommande modell men troligtvis inte korrekt för just Chronomat. Blev lite virrigt där. Eller är det fortfarande öppet för debatt?

Kronan förmodligen bytt
Dock till en för tidiga Chronomater vanligt förekommande modell. Rätt?

Bakboetten är oklar
Vet inte om jag fick något tydligt svar där?

Korrekta knappar
Knapparna ser korrekta ut men svårt att säga om det är original så klart.

Jag kommer förmodligen lägga ut en annons på Tradera där jag är öppen allt detta och hoppas så klart att nästa ägare är som min sambo.
Tror fler än timvisaren är bytt, men energin att leta alla visarvarianter har jag inte. Skriv utbytta visare i annons bara.

Kronan hade jag inte ens kommenterat, men av det lilla jag noterade så såg jag ingen likadan och tror därför den är utbytt någon gång. Men den är väldigt lik original så tillräckligt bra för att inte bli arg på den.

Jag är övertygad om att boetten är bytt, men skriver du att vridring saknas och troligtvis utbytt boett räcker det. Boettlocket däremot har jag dålig koll på. Tror inte heller man såg på dina bilder hur det var märkt på insidan?

Knapparna hängde nog med boetten, tidstypiska för tiden, inget jag hade nämnt.

Rent spontant tycker inte jag att boetten är en så stor sak då vridringen redan saknas. Så de stora sakerna är visarna och boetten. Fortfarande ett charmigt vintageur som borde charma en hel del människor, förstår din sambo.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tack för alla svar! Härligt att se ett sånt engagemang och att det finns människor med sådan kunskap som vill och kan dela med sig. Det uppskattar jag. Ska erkänna att jag dragit mig länge för att göra det här inlägget. Dels för att jag visste att det skulle komma fram jobbiga saker, och dels för att jag då och då irriterar mig på hela affären. Det har gått så lång tid att det inte är lönt att bry sig men, ja, det gnager fortfarande. Nu kunde min sambo, som var den som tryckte på köpknappen, knappt bry sig mindre. Hon gillade vintagekänslan, tavlans utseende osv och det lär finnas fler därute som tänker så.

Om man ska försöka sig på en summering skulle det alltså vara så här:

Vridringen borta
Behövs ingen kommentar där :)

Timvisare utbytt
Känner inte igen från någon modell, vore kul att veta om det går att identifiera varifrån den är lånad eller om den är helt generisk?

Boetten förmodligen bytt
Ersatt med för urverket förekommande modell men troligtvis inte korrekt för just Chronomat. Blev lite virrigt där. Eller är det fortfarande öppet för debatt?

Kronan förmodligen bytt
Dock till en för tidiga Chronomater vanligt förekommande modell. Rätt?

Bakboetten är oklar
Vet inte om jag fick något tydligt svar där?

Korrekta knappar
Knapparna ser korrekta ut men svårt att säga om det är original så klart.

Jag kommer förmodligen lägga ut en annons på Tradera där jag är öppen allt detta och hoppas så klart att nästa ägare är som min sambo.
Typ så, fast det alltid blir lite tjöt. 😆

Fast jag är nu förvirrad av den klockan nummer två som Aurum länkade som också hade kromad boett. 😆

Försök hellre sälja den här på KS och var ärlig med att delarna. Det är ju fortfarande en cool vintage-klocka, om än inte helt original på alla sätt. Den är supersnygg. För mig är det inte fel med en snygg franken så länge man är ärlig med det, t ex Aurum byggde en Superocean av en gammal klassisk tavla som blev skithäftig. Jag kan inte tänka mig att denna strider mot reglerna, det är ju ingen piratkopia, så länge man är ärlig med eventuella utbytesdelar som man inte är säker på?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hijackar tråden snabbt bara eftersom jag surfat runt på dessa modeller första gången på länge nu...

@Aurum vad tror du om denna? Kanske nåt för dig? Går säkert att pruta rejält.
Denna är lite spännande och säkert samma princip som alla de Kronometer Stockholm-brattar vi har i Sverige. Dubbelmärkt av importör. Serienummer på insidan vilket är ovanligt, men denna är ju speciell och en Doric. Väldigt mysig boett överlag. Också tidigt serienummer.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Staybrite är ju rostfritt, en tidig variant bara.
https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

Letar vidare efter kromade boetter men de ser lite märkliga ut. HAr för mig jag sett bättre men är möjligt jag minns fel. Har verkligen för mig att jag var nära att köpa en men insåg den var belagd. Kan iofs varit guld också, fanns de?


1660848584895.png


Och vad är detta?

Kom på en sak angående den första där som är tvåton, och kromning överlag.

De som är guldpläterade, de kanske inte är pläterade över stål utan över mässing eller liknande? Över 70-80 år blir ju ofta pålagda guldet dåligt och tråkigt. Då är det mycket möjligt att folk kanske kromat om boetter som tidigare varit i guldplätering för att göra klockorna fina igen. Det är ju en ganska enkel och billig process att kroma.

Det skulle förklara den övre i tvåton (om den nu inte är ett hopplock förstås). Det skulle även förklara en del kromade som finns. Om det nu inte fanns batcher med kromade, kanske för export eller liknande...🤷‍♀️

Bara spekulation, men inte helt omöjligt? Trist som sagt att man inte kan få reda på exakt. Alla inblandade är döda, och inga register verkar finnas kvar. :(
 
Senast ändrad:

mikklos

Omega
2-Faktor
Försök hellre sälja den här på KS och var ärlig med att delarna.
Kan tänka mig att sälja den här, absolut. Väldigt svårt för mig att sätta ett pris bara.

Och så måste jag fråga mig själv vem som betalar mest - en petig klocknörd eller trattensurfaren som vill ha något som har historia men inte kostar 40.000+.

Och jag vet inte. Bara det här:

1. Jag vill åtminstone ha igen pengarn (ca 7000)
2. Vara ärlig
3. Att köparen ska vara nöjd

En anledning till att jag gjorde det här inlägget från början är att vill göra rätt och sälja schysst. Mer öppen än så här går knappast att bli. Sedan så är ju olika köpgrupper olika intresserade av detaljer.

Vad är ett rimligt pris här? Och vad är ett rimligt pris på Tradera eller EBay?
 
Senast ändrad:
Topp