• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har Federique Constant skapat en utmanare till Spring Drive?

Clocksauce

Cartier
Vad säger KS om detta?
-40Hz istället för ett klassiskt 2824s 4HZ
  • ''FC and Flexous have incorporated the anchor and escape wheel in the oscillator for the first time ever.''
  • Inget behov av olja eller stötskydd.
  • Möjlighet till finjustering av tidspassningen ner till 1/100 sekund.




Har personligen bara ägt en FC Manufacture Classic, har sneglat på annat men jag tycker de lånar lite väl mycket av Patek i designen och trots att uren är dressiga är de väldigt stora.
Oavsett så verkar detta vara en väldigt elegant lösning.
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Konceptet i sig är inte nytt. Girard Perregaux har sin Constant Force och Zenith sin Defy Lab och Inventor med snarlika lösningar. GP var först, tror jag bestämt. Men det har inte riktigt slagit för någon av dem.

Personligen ser jag fram emot att fler tar fram lösningen och framförallt i mer prisvärda klockor. Färre delar och lågt servicebehov med fantastisk tidshållning är inga nackdelar.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Riktigt cool teknik

Fler intressanta partier från

"To produce the silicone heart of the Slimline Monolithic, Frederique Constant partnered with a company appropriately called Flexous."

"With the introduction of the Slimline Monolithic Manufacture, Frederique Constant becomes the first to bring a novel oscillator design that replaces the balance and balance spring to broad production. What’s more, the watch they’ve put it in can be had for under $5,000. While the Zenith and Girard-Perregaux examples mentioned above did come to market, they did so in very limited quantities and were not cheap."
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS

Clocksauce

Cartier
Konceptet i sig är inte nytt. Girard Perregaux har sin Constant Force och Zenith sin Defy Lab och Inventor med snarlika lösningar. GP var först, tror jag bestämt. Men det har inte riktigt slagit för någon av dem.

Personligen ser jag fram emot att fler tar fram lösningen och framförallt i mer prisvärda klockor. Färre delar och lågt servicebehov med fantastisk tidshållning är inga nackdelar.
Man skulle kunna argumentera att det är ett helt nytt konceptet då man har ersatt fler komponenter än i tidigare experiment av Zenith m.m och för första gången har ersatt inte bara balanshjulet, utan även ankare.

För att citera kanalen:
Screenshot_20210505_224048.jpg

Edit: Kanske en slump vilken klocktillverkare som var beredd satsa på Flexous i rätt tid och stå för R&D-kostnaderna. 🧐 Lösningen är ju högst industriell och enligt mig mindre "hantverksmässig" än ett balanshjul med vikter som noggrannt har justerats av en urmakare..
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Man skulle kunna argumentera att det är ett helt nytt konceptt då man har ersatt fler komponenter än i tidigare experiment av Zenith m.m och för första gången har ersatt inte bara balanshjulet, utan även ankare.

För att citera kanalen:
Screenshot_20210505_224048.jpg

Edit: Kanske en slump vilken klocktillverkare som var beredd satsa på Flexous i rätt tid och stå för R&D-kostnaderna. 🧐 Lösningen är ju högst industriell och enligt mig mindre "hantverksmässig" än ett balanshjul med vikter som noggrannt har justerats av en urmakare..
Om du refererar till FC oscillator så har den vikter som justeras på liknande sät som vanliga balanshjul. Vad jag förstår görs det, eller går att göra, för hand? Beror på hur sanna deras PR-bilder på detta är :) Efterföljande mätning görs med en laserbaserad "timegrapher" som fungerar på helt annat sätt än traditionella varianten.

Mao, när denna ska ruckas skickas den högst troligt, iaf nu i början av utvecklingsskedet, till Schweiz.
 

nept

Panerai
40Hz istället för 4Hz

Vet inte varför det där med 4 eller 8 Hz för spring drive kommer upp så ofta eller varför det är relevant.

Det är ju en magnetisk broms på ett hjul som snurrar 8 gånger i sekunden, men hjulet stannar ju inte?

En oscillator som tickar 40 gånger per sekund är ju en fundamentalt annorlunda grej än ett hjul som snurrar konstant och hastighetsjusteras litegrann några gånger per sekund.

Med det sagt är det en cool teknik, som tillsammans med den nya accutron-tekniken är spännande nya approacher till tidshållning.

Både FC och Bulova ägs ju av Citizen vilket kan vara kul att nämna om man tänker på dem som utmanare till Seiko-epson :)
 

Clocksauce

Cartier
Vet inte varför det där med 4 eller 8 Hz för spring drive kommer upp så ofta eller varför det är relevant.

Det är ju en magnetisk broms på ett hjul som snurrar 8 gånger i sekunden, men hjulet stannar ju inte?

En oscillator som tickar 40 gånger per sekund är ju en fundamentalt annorlunda grej än ett hjul som snurrar konstant och hastighetsjusteras litegrann några gånger per sekund.

Med det sagt är det en cool teknik, som tillsammans med den nya accutron-tekniken är spännande nya approacher till tidshållning.

Både FC och Bulova ägs ju av Citizen vilket kan vara kul att nämna om man tänker på dem som utmanare till Seiko-epson :)
Tänker lite så att jag som köpare kan få ett ur med mjukt svepande sekundvisare, superprecision, stöttålighet till ett rimligt pris. FC ligger ju dock flera nivåer under Grand Seiko i designspråk, boettdesign, polering, enligt mig men just FCs urverk sticker ju ut i sin prisklass.
 

nept

Panerai
Tänker lite så att jag som köpare kan få ett ur med mjukt svepande sekundvisare, superprecision, stöttålighet till ett rimligt pris. FC ligger ju dock flera nivåer under Grand Seiko i designspråk, boettdesign, polering, enligt mig men just FCs urverk sticker ju ut i sin prisklass.
Det är jag helt med på men det förklarar inte varför du inleder tråden med att säga "40 Hz istället för 4 Hz"
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Personligen ser jag fram emot att fler tar fram lösningen och framförallt i mer prisvärda klockor. Färre delar och lågt servicebehov med fantastisk tidshållning är inga nackdelar.

Lösningen är ju högst industriell och enligt mig mindre "hantverksmässig" än ett balanshjul med vikter som noggrannt har justerats av en urmakare.

Styrka och akilleshäl samtidigt.
Kostnadseffektiv högteknologi är liksom motsats till lyx, hantverk och tradition.

FC/Citizen kan nog prova sig fram och se vad som säljer, men hur ska prestigemärkena och de stora segmenterade klockhusen göra?

Jag vill ha det här överallt, helst idag. Men jag tror många kommer ha svårt att släppa de gamla konstruktionerna. Med ett tänk liknande Amishfolkets regler mot knappar vs hyskor och hakar. Hoppas jag har fel!
 
Topp