• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har min nya(?) klocka haft tidigare ägare?

Kessler

Guld
2-Faktor
Hej. Har extremt mycket värre grejer som händer i mitt liv just nu så förstår inte varför jag ens slösar energi på det här men men.

Har en Tissot PR100 som jag letade som en dåre efter. Den var slutsåld överallt men ett av företagen ringde upp och sa att det blivit fel och att de visst hade en kvar.

Alla som sett en Tissot-box vet att de är lite speciella/coola. Man har två flärpar inuti med bruksanvisning, garanti osv. Men på min var det högra facket tomt!? Alla papper (inkl. 6 mån försäkring från företaget) låg i vänstra facket. När jag sett videos ligger alltid garantin tror jag det är i högra facket. Kan Tissot ha gjort fel? Eller så har ju butiken sålt om den?

Det andra som får mig att bli fundersam är att duken (som man kan lägga klockan i när man ska resa t.ex.) är väldigt sliten. Lite slitningar vid kanterna och texten "Tissot" ser ut att ha skrubbats typ. Kan återkomma med bild.

Tredje är att den verkar gå 5min fel sen iförrgår men försökte ställa in GMT men blev "störd" av en tvåårig släkting som jag lekte med. Så kanske ställde in tiden lite fel. Men det är ju ingen stor fara egentligen, för det går ju på försäkringen/garantin om det är så att den går så pass mycket fel.

Som jag skrev har jag värre problem i livet nu än detta så kommer nog ta tag i det först innan jag orkar ringa butiken.

Så därför frågar jag här: Kan det helt enkelt vara så att alla papper bara råkat hamna i vänstra facket och att duken kanske lätt blir sliten under transport t.ex.? Svåra frågor såklart då jag eller ni inte vet exakt vad som hänt. Men någon som köpt en ny Tissot där papper legat fel och duken varit sliten vid leverans?

En annan lite konstig grej är att jag får ha den på sista eller näst sista hålet på armbandet. Har tunna armar men inte sååå tunna. Mycket märkligt.

Mvh Kessler

Klart de kan levereras med papprerna i olika fack. Butiken plockar ju ihop setet själva.

Verkar klockan och bandet i sig använt?

Vet inte hur det är med just Tissot, men jag har absolut varit med om klockköp (senast Longines) i butik där papprens lagts i lådan vid betalning (efter genomgång om vad de är), så just den biten hade jag inte oroat mig över.

Putsduken har jag ingen koll på, men dubbelkolla så klockan går rätt i alla fall. Om den går minuter fel så är det ju såklart inte ok.

Nu vet jag inte var du har handlat klockan från men av egen erfarenhet vet jag att vissa tillverkare skickar boxarna och papperna separata och de skrivs och undertecknas i butik och läggs i lådan sen.

Nu vet jag inte var du har handlat klockan från men av egen erfarenhet vet jag att vissa tillverkare skickar boxarna och papperna separata och de skrivs och undertecknas i butik och läggs i lådan sen.
Tror jag förstår vad du menar men för att vara säker på att jag förstår: Menar du att Tissot (i detta fall) kan ha skickat boxen till butiken jag handlade ifrån och sen skickat papprerna senare som butiken då lagt i? Makes sense mtp. garantin från Tissot faktiskt. De kanske skickat klockan separat också?

Ang. duken hittade jag ett klipp på youtube. Där ser den ut såhär. Min är betydligt mer sliten, ser ut som någon nästan försökt skrubba bort att det står "Tissot"...

20180709_171603.jpg

Tror jag förstår vad du menar men för att vara säker på att jag förstår: Menar du att Tissot (i detta fall) kan ha skickat boxen till butiken jag handlade ifrån och sen skickat papprerna senare som butiken då lagt i? Makes sense mtp. garantin från Tissot faktiskt. De kanske skickat klockan separat också?

Ang. duken hittade jag ett klipp på youtube. Där ser den ut såhär. Min är betydligt mer sliten, ser ut som någon nästan försökt skrubba bort att det står "Tissot"...

20180709_171603.jpg

Boxarna och Cert/manualer kommer i olika lådor, när du köper en klocka så lägger personalen papperna i boxen. Det var iaf så när jag jobbade på en klockaffär.

Iom 6 mån försäkring antar jag att det är Stjärnurmakarna. Jobbat tidigare i en sådan butik och nu jobbar jag i en franchise inom den kedjan. Vid leverans kommer klockorna i en kartong, all dokumentation ligger bredvid, och boxar kommer i en separat låda, således plockar man ihop en box med rätt papper och klocka vid sälj och vid Tissot så kanske man bara väljer att använde ett av facken då, beror ju på vem det är som säljer.

Iom 6 mån försäkring antar jag att det är Stjärnurmakarna. Jobbat tidigare i en sådan butik och nu jobbar jag i en franchise inom den kedjan. Vid leverans kommer klockorna i en kartong, all dokumentation ligger bredvid, och boxar kommer i en separat låda, således plockar man ihop en box med rätt papper och klocka vid sälj och vid Tissot så kanske man bara väljer att använde ett av facken då, beror ju på vem det är som säljer.
Okej. Är inte *urmakarna dock. Men kanske är så då, att butiken lagt alla papper i samma fack.

Kom på en till grej. Klockan ska ju ligga snett på kudden och inte rakt när det gäller Tissot? Tror jag är standard iaf. Min låg typ "hopslängd" rakt och kudden hade lossnat. Minns inte ens om det var plast över, men tror inte Tissot har plast över vad jag sett?. Hmm.

Böckerna verkar helt oanvända dock, även alla andra papper som bruksanvisning t.ex

Det som pekar mest på att den är "begagnad" är ju duken som ser använd ut. Dessutom låg den löst och inte satt fast där uppe som jag sett på andra öppningar av Tissot.

Nä får nog ringa och gnälla lite.

Okej. Är inte *urmakarna dock. Men kanske är så då, att butiken lagt alla papper i samma fack.

Kom på en till grej. Klockan ska ju ligga snett på kudden och inte rakt när det gäller Tissot? Tror jag är standard iaf. Min låg typ "hopslängd" rakt och kudden hade lossnat. Minns inte ens om det var plast över, men tror inte Tissot har plast över vad jag sett?. Hmm.

Böckerna verkar helt oanvända dock, även alla andra papper som bruksanvisning t.ex

Det som pekar mest på att den är "begagnad" är ju duken som ser använd ut. Dessutom låg den löst och inte satt fast där uppe som jag sett på andra öppningar av Tissot.

Nä får nog ringa och gnälla lite.
Ja okej. Ja, jag märkte på mitt förra jobb att vissa satte klockan ”rakt” på kudden också, så det kan vara att personen inte visste bara. Mjo, klockorna levereras ju med plast, men inte lika snyggt som på Rolex etc så den tas ju bort när klockan ska ut i monter.

Kan du bifoga en bild på ”duken” så blir det ju lite lättare att bedöma den..

Ja okej. Ja, jag märkte på mitt förra jobb att vissa satta ”rakt” också, så det kan vara att personen inte visste bara. Mjo, klockorna levereras ju med plast, men inte lika snyggt som på Rolex etc så den tas ju bort när klockan ska ut i monter.

Kan du bifoga en bild på ”duken” så blir det ju lite lättare att bedöma den..
Okej. Så klockan, pappren och boxarna kommer separat? 3 grejer alltså? Har haft plast på alla klockor jag köpt typ. Men kollar man videos på youtube verkar inte Tissot köra med det? Antagligen inget visningsex då klockan är köpt från en butik som enbart har försäljning online. Vill inte "outa" vilken förrän jag kontaktat butiken.

Skickar bild/bilder imorgon på duken och kanske nåt mer. Har inte boxen här nu.

Okej. Så klockan, pappren och boxarna kommer separat? 3 grejer alltså? Har haft plast på alla klockor jag köpt typ. Men kollar man videos på youtube verkar inte Tissot köra med det? Antagligen inget visningsex då klockan är köpt från en butik som enbart har försäljning online. Vill inte "outa" vilken förrän jag kontaktat butiken.

Skickar bild/bilder imorgon på duken och kanske nåt mer. Har inte boxen här nu.
Stämmer. Inte nödvändigtvis i 3 olika leveranser men det ligger inte klocka och papper i boxen vid leverans. Jodå, dom kommer också plastade vid leveransen, men den tas ju bort vid leverans till kund också såklart. Kan fota en imorgon på jobbet om jag hittar någon vi ej plastat av.

Stämmer. Inte nödvändigtvis i 3 olika leveranser men det ligger inte klocka och papper i boxen vid leverans. Jodå, dom kommer också plastade vid leveransen, men den tas ju bort vid leverans till kund också såklart. Kan fota en imorgon på jobbet om jag hittar någon vi ej plastat av.
Okej tack :) Ja gärna.

Kollat massa unboxing nu av olika Tissot, på nästan alla jag sett levereras den med klockan vertikalt på kudden (som med min) och på alla utan plast på (som med min) men med en fräachare duk+papper i båda facken (inte som med min)

Var lite slitet också på armbandet (samma hål jag använder) innan men så blir det väl om den suttit på ett läderband ett tag.

tidhållningen borde du fokusera på, angående hur klockan ligger på kudden samt hur dokumentationen ligger är nog väldigt olika, tror inte det finns några riktlinjer att det ska ligga på nåt speciellt sätt, har du köpt den från butik är den garanterat inte använd, provad är den säkert.

köper du en fabriksny är det ingen garanti att den heller ej är provad.
njut av klockan istället

Håller med tidigare... jag har varit med flera gånger om att butiksbiträden lägger ner papper etc i samband med betalning och då kan det ske lite slarvigt. Det är nog ingen fara :)

- Välkommen till klockbutiken. Det är Håkan.
- Ja, hej jag har en fråga och en reklamation.
- Ok, vad har hänt?
- Jo, det är så att jag köpte en klocka hos er och kudden var sned. Det känns inte okej och jag känner mig lurad och ledsen.
- Ursäkta? Kudden sned? Nu förstår jag inte vad du menar?
- Jo jag köpte en klocka av er och kudden var sned. Jag har panik och vet inte vad jag ska göra.
- Hahaha du är välkommen in i butiken så rättar vi till kudden på garanti. Inga problem. (Klick)

Senast ändrad:
- Välkommen till klockbutiken. Det är Håkan.
- Ja, hej jag har en fråga och en reklamation.
- Ok, vad har hänt?
- Jo, det är så att jag köpte en klocka hos er och kudden var sned. Det känns inte okej och jag känner mig lurad och ledsen.
- Ursäkta? Kudden sned? Nu förstår jag inte vad du menar?
- Jo jag köpte en klocka av er och kudden var sned. Jag har panik och vet inte vad jag ska göra.
- Hahaha du är välkommen in i butiken så rättar vi till kudden på garanti. Inga problem. (Klick)
Tur att det är en Tissot. Skulle det varit en Rolex så skulle den sista raden ändrats till:
- Hahaha du är välkommen in i butiken och skriva upp dig på en lista för att ändra kudden på garanti, om du köper en ny klocka av ett annat märke vill säga. Då får du stå på vår kuddändrar-lista som just nu har en väntetid på 3-4 år men kan förlängas då vi i första hand hjälper gråhandlare och våra suparpolare. (klick)

Tiden tror jag är okej. Ställde nog in den fel 5min bara när jag lekte med släktingen.

Bild på duken :( :
20180710_114153.jpg

Tiden tror jag är okej. Ställde nog in den fel 5min bara när jag lekte med släktingen.

Bild på duken :( :
20180710_114153.jpg
Om, Jag skriver om för detta är ändå rätt allvarligt... Om det är så att de är en gammal putsduk då kommer dammet i den (allt har damm i sig) vara hårdare än på nya putsdukar och om du då putsar med den så kommer då få mer hairlines. Jag hade slängt den putsduken för att vara säker på att inte råka vådaputsa något

Alltså, alla här fattar ju inte. TS är ju helt enkelt inte intresserad av att köpa en klocka som "varit ute" hos annan kund. Därav dessa frågor. Han bryr sig ju eg inte om att papper ligger till vänster eller höger och han vet att putsduken ändå går att putsa med trots slitet tryck. Det han menar är att detta skulle kunna vara indikationer på att klockan varit på villovägar och det gillar han inte. Hade inte jag heller gjort.

Alltså, alla här fattar ju inte. TS är ju helt enkelt inte intresserad av att köpa en klocka som "varit ute" hos annan kund. Därav dessa frågor. Han bryr sig ju eg inte om att papper ligger till vänster eller höger och han vet att putsduken ändå går att putsa med trots slitet tryck. Det han menar är att detta skulle kunna vara indikationer på att klockan varit på villovägar och det gillar han inte. Hade inte jag heller gjort.

Tack! Det förstår nog inte de som tvunget skall raljera TS. Riktigt tråkigt inslag här på KS.

Vad menar du med "varit ute på villovägar"?

Vad menar du med "varit ute på villovägar"?
Läs det du citerat en gång till.

I övrigt kan jag inte låta bli att tycka det är tråkigt när en del medlemmar gör sig lustiga över trådskaparens frågeställning. Varför ens kommentera om man inte har något vettigt att tillföra frågeställningen? Är dessutom fullt rimliga frågor som ställs ska tilläggas. Ingen vill väl att en klocka som säljs som ny är begagnad när man får den? Inget jag hade velat vara med om i alla fall.

Tillbaka
Topp