• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har min nya(?) klocka haft tidigare ägare?

Håller med dig. Jag upplever att detta blir vanligare och vanligare och tycker inte det bidrar särskilt mycket till forumet. Har man inget vettigt att säga tycker jag det är bättre att hålla tyst.

Det bidrar absolut ingenting till forumet. Är respektlöst, barnsligt och ibland för man känslan av mobbning.

Okej tack :) Ja gärna.

Kollat massa unboxing nu av olika Tissot, på nästan alla jag sett levereras den med klockan vertikalt på kudden (som med min) och på alla utan plast på (som med min) men med en fräachare duk+papper i båda facken (inte som med min)

Var lite slitet också på armbandet (samma hål jag använder) innan men så blir det väl om den suttit på ett läderband ett tag.
Hittade inget på jobbet, återkommer med bild när vi får leverans från SGN. Angående slitaget i hålet kan det ju vara så att det är för att klockan har suttit runt kudden i just det hålet eller dylikt. :)

Senast ändrad:
Vilket härligt och bekymmerslöst liv en måste ha om en sned kudde är ett problem en behöver ringa till återförsäljaren om
Om andra detaljer kan peka på att klockan är gammal är det väl värt att kolla upp? Vill ha en ny klocka om jag köper en ny klocka. Har verkligen inget bekymmerselöst liv, du vet ingenting om mig eller vad jag är med om.

- Välkommen till klockbutiken. Det är Håkan.
- Ja, hej jag har en fråga och en reklamation.
- Ok, vad har hänt?
- Jo, det är så att jag köpte en klocka hos er och kudden var sned. Det känns inte okej och jag känner mig lurad och ledsen.
- Ursäkta? Kudden sned? Nu förstår jag inte vad du menar?
- Jo jag köpte en klocka av er och kudden var sned. Jag har panik och vet inte vad jag ska göra.
- Hahaha du är välkommen in i butiken så rättar vi till kudden på garanti. Inga problem. (Klick)
Det var inte min poäng och inte enbart det jag skrev om.

Innan du töntar dig kan du ju försöka inse (inte särskilt svårt) vad jag menar. Respektlöst.

Senast ändrad:
Alltså, alla här fattar ju inte. TS är ju helt enkelt inte intresserad av att köpa en klocka som "varit ute" hos annan kund. Därav dessa frågor. Han bryr sig ju eg inte om att papper ligger till vänster eller höger och han vet att putsduken ändå går att putsa med trots slitet tryck. Det han menar är att detta skulle kunna vara indikationer på att klockan varit på villovägar och det gillar han inte. Hade inte jag heller gjort.
Precis så. Folk verkar ha svårt att tänka efter.

Tänk på språket, tänk på att välkomna nya medlemmar med respekt hur litet problemet än må vara för er mer rutinerade.

@Kessler jag vill inte behöva moderera dina inlägg igen. Använd vårdat språk.

Hittade inget på jobbet, återkommer med bild när vi får leverans från SGN. Angående slitaget i hålet kan det ju vara så att det är för att klockan har suttit runt kudden i just det hålet eller dylikt. :)
Det är lugnt. Verkar ju som just Tissot (och andra märken såklart) levererar utan plast så inga konstigheter med det. Men tack ändå :)

Ang. hålet är det klart det är så. Ägt en del med läderband men detta var slitet mer än normalt vilket kan vara ytterligare en indikation på att någon använt den.

Är det som är hela poängen med tråden för de som inte fattat det: Jag hittar indikationer i boxen och kanske på läderbandet att det verkar använt. Frågade därför om det finns andra Tissot-ägare som vet vad som gäller. Skiter i boxen egentligen, är klockan som är viktig. Men när det finns vissa "skumma" grejer med boxen som verkar tyda på att den kan vara använd kan ju det betyda att även klockan är använd...

Fattar inte hur det kan vara så svårt att förstå och att istället för att som du (som jag nu citerar) försöka hjälpa till (tack igen!) så finns det de som istället hånar mig för saker de missuppfattat. Det är bara bevis för att de beter sig fel och konstigt, inte jag.

Det är lugnt. Verkar ju som just Tissot (och andra märken såklart) levererar utan plast så inga konstigheter med det. Men tack ändå :)

Ang. hålet är det klart det är så. Ägt en del med läderband men detta var slitet mer än normalt vilket kan vara ytterligare en indikation på att någon använt den.

Är det som är hela poängen med tråden för de som inte fattat det: Jag hittar indikationer i boxen och kanske på läderbandet att det verkar använt. Frågade därför om det finns andra Tissot-ägare som vet vad som gäller. Skiter i boxen egentligen, är klockan som är viktig. Men när det finns vissa "skumma" grejer med boxen som verkar tyda på att den kan vara använd kan ju det betyda att även klockan är använd...

Fattar inte hur det kan vara så svårt att förstå och att istället för att som du (som jag nu citerar) försöka hjälpa till (tack igen!) så finns det de som istället hånar mig för saker de missuppfattat. Det är bara bevis för att de beter sig fel och konstigt, inte jag.
Hade du bara lagt upp bilder och formulerat dig något annorlunda hade du klarat dig undan pikarna.

Har du bild på bandet?

Hade du bara lagt upp bilder och formulerat dig något annorlunda hade du klarat dig undan pikarna.

Har du bild på bandet?

"Så därför frågar jag här: Kan det helt enkelt vara så att alla papper bara råkat hamna i vänstra facket och att duken kanske lätt blir sliten under transport t.ex.? Svåra frågor såklart då jag eller ni inte vet exakt vad som hänt. Men någon som köpt en ny Tissot där papper legat fel och duken varit sliten vid leverans?"

Vad var dåligt formulerat där? Kunde inte skicka bilder (foton på saker) igår när jag hade annat att stå i (som är 9999999 gånger värre än detta, är nästan så jag skriver här för att glömma all annan skit jag råkat ut för nyligen) Dessutom hjälper ju inte massa bilder till för att göra frågorna (det med frågetecken efter) tydligare? Visst duken, men skrev att den var sliten och att jag inte kunde ta bild på den. Kan inte ta bild nu på bandet heller då jag lämnat klockan i boxen och är inte hemma (du vet där man bor) Svårt säkert att få en bra bild också, kan förklara hur det ser ut men det kanske inte duger?

Okej. Ja, delvis rätt. Dem kommer i plast till ÅF men det är en ful plast endast för frakt, till skillnad mot t.ex. Rolex. :) Kul att vara till hjälp!
Förstår, men som @Aurum säger så var det lite felformuleringar i mitt tycke, och några petitesser som inte är något att bry sig om, men det rättfärdigar ju ändå inte att vara dryg! Men tycker du ska släppa det nu och njuta av klockan istället, tror nämligen det är lugnt! :)

Jag skulle, likt Aurum, vilja se en bild på bandet, bara för att jag är nyfiken!

"Så därför frågar jag här: Kan det helt enkelt vara så att alla papper bara råkat hamna i vänstra facket och att duken kanske lätt blir sliten under transport t.ex.? Svåra frågor såklart då jag eller ni inte vet exakt vad som hänt. Men någon som köpt en ny Tissot där papper legat fel och duken varit sliten vid leverans?"

Vad var dåligt formulerat där? Kunde inte skicka bilder (foton på saker) igår när jag hade annat att stå i (som är 9999999 gånger värre än detta, är nästan så jag skriver här för att glömma all annan skit jag råkat ut för nyligen) Dessutom hjälper ju inte massa bilder till för att göra frågorna (det med frågetecken efter) tydligare? Visst duken, men skrev att den var sliten och att jag inte kunde ta bild på den. Kan inte ta bild nu på bandet heller då jag lämnat klockan i boxen och är inte hemma (du vet där man bor) Svårt säkert att få en bra bild också, kan förklara hur det ser ut men det kanske inte duger?
Sen är ju det rödmarkerade samma dåliga ton som några andra här inne haft mot dig, vilket är onödigt att du ska börja slänga med nu.

Nu ska jag försöka vara konstruktiv. Jag antar att du köpt klockan på distans och då har du lagstadgad ångerrätt. Du kan alltså antingen returnera klockan (givet att den är oanvänd) eller gilla läget och behålla klockan trots att det kan röra sig om ett skyltex eller t.o.m. en retur. Du kan givetvis också kontakta butiken och försöka få någon slags kompensation om du tycker det vore rimligt men av din beskrivning att döma verkar ju allt vara i stort sett schysst.
Personligen skulle jag släppt frågan och glatt mig åt en fin klocka istället för att oroa mig.

Sen är ju det rödmarkerade samma dåliga ton som några andra här inne haft mot dig, vilket är onödigt att du ska börja slänga med nu.
Varför då? Var ju tvungen att vara tydlig? Klokt folk förstod exakt vad jag menade. Medan andra bara hånade utan att ens veta vad de hånade. Så kändes som jag var tvungen att vara så tydlig som möjligt så fler folk kunde förstå :)

Då folk betedde sig barnsligt antog jag att många här inte förstod bättre och för att förklara bättre fick jag förklara på dagisnivå. Har inte hånat någon.

Varför då? Var ju tvungen att vara tydlig? Klokt folk förstod exakt vad jag menade. Medan andra bara hånade utan att ens veta vad de hånade. Så kändes som jag var tvungen att vara så tydlig som möjligt så fler folk kunde förstå :)

Då folk betedde sig barnsligt antog jag att många här inte förstod bättre och för att förklara bättre fick jag förklara på dagisnivå. Har inte hånat någon.
Verkar mao inte riktigt som du förstår vad som bjöd in till pikarna, synd. Ditt svar var otrevligt, det förmodag jag du inser. Hoppas det löser sig med klockan för dig.
Har väl ingen betydelse? Pikarna är extremt dålig stil och bidrar till en negativ stämning.
Har stor betydelse att vara tydlig och saklig i text. Speciellt om man förstår hur ett öppet forum kan vara.

Verkar mao inte riktigt som du förstår vad som bjöd in till pikarna, synd. Ditt svar var otrevligt, det förmodag jag du inser. Hoppas det löser sig med klockan för dig.

Har stor betydelse att vara tydlig och saklig i text. Speciellt om man förstår hur ett öppet forum kan vara.

Nja. Där tycker jag att du har helt fel. Att börja raljera för att någon inte lägger upp bilder är barnsligt och knappast sakligt. TS var ganska tydlig.

Nja. Där tycker jag att du har helt fel. Att börja raljera för att någon inte lägger upp bilder är barnsligt och knappast sakligt. TS var ganska tydlig.
Nu var det inte det jag anmärkte på eller påstod. Tycker också man kan uppföra sig men förstår att det blev som det blev när TS snurrade till det lite. Var bara ett tips och konstaterande från min sida.

Om det inte är något som tyder på att klockan är använd - repor, smuts, osv. varför oroa sig över potentiella rutter klockan tagit innan den hamnade hos dig? Någon gång har väl någon Schweizisk slusk fingrat på den innan den lämnade fabriken. Det är inte en färsk frukt. Det är ett jävla instrument i stål. Om du inte ser eller kan mäta något problem med klockan tycker jag att du bara ska slappna av och gå vidare. Finns definitivt viktigare saker i livet att fundera på.

Nej tydligen inte så förklara gärna? :) Tycker det var mer pedagogiskt formulerat än otrevligt.

Undrar fortfarande vad som var otydligt? Särskilt i den text jag citerade igen som står i trådstarten.
Om det inte är något som tyder på att klockan är använd - repor, smuts, osv. varför oroa sig över potentiella rutter klockan tagit innan den hamnade hos dig? Någon gång har väl någon Schweizisk slusk fingrat på den innan den lämnade fabriken. Det är inte en färsk frukt. Det är ett jävla instrument i stål. Om du inte ser eller kan mäta något problem med klockan tycker jag att du bara ska slappna av och gå vidare. Finns definitivt viktigare saker i livet att fundera på.
Förstår vad du menar. Men alla tycker olika. Orkar inte gå igenom varför jag inte tycker likadant som dig men förstår din åsikt.

Vi är alla olika. En del (tex du) har inga problem med om klockan varit ute en sväng till annan kund om allt verkar ok. Jag däremot tycker helt annorlunda. Om jag köpt en klocka till fullpris vill jag inte att någon annan packat upp den, flyttat runt papper i boxen, fingrat på alla grejer, kanske gått runt med klockan ett par timmar osv. Nu menar jag utanför butik då. Dessutom, det är fullt möjligt att den personen varit oförsiktig med klockan utan att det för den skull blivit märken, hairlines, eller skador på den. Nu tror jag inte detta i TS fall, men rent hypotetiskt kan det vara så här och det är inget jag gillar.

Vi är alla olika. En del (tex du) har inga problem med om klockan varit ute en sväng till annan kund om allt verkar ok. Jag däremot tycker helt annorlunda. Om jag köpt en klocka till fullpris vill jag inte att någon annan packat upp den, flyttat runt papper i boxen, fingrat på alla grejer, kanske gått runt med klockan ett par timmar osv. Dessutom, det är fullt möjligt att den personen varit oförsiktig med klockan kan att det för dem skull blivit märken, hairlines, eller skador på den. Nu tror jag inte detta i TS fall, men rent hypotetiskt kan det vara så här och det är inget jag gillar.

Jag gillar det inte heller. Men det blir nästan lite neurotiskt om man ska försöka kontrollera hur universum beter sig när man inte är med och vaktar. Inte ens när pappren sitter i rätt fack kan man vara 100% säker. Så jag argumenterar för en mer avslappnad attityd för sinnesfridens skull.

Senast ändrad:
Vi är alla olika. En del (tex du) har inga problem med om klockan varit ute en sväng till annan kund om allt verkar ok. Jag däremot tycker helt annorlunda. Om jag köpt en klocka till fullpris vill jag inte att någon annan packat upp den, flyttat runt papper i boxen, fingrat på alla grejer, kanske gått runt med klockan ett par timmar osv. Nu menar jag utanför butik då. Dessutom, det är fullt möjligt att den personen varit oförsiktig med klockan utan att det för den skull blivit märken, hairlines, eller skador på den. Nu tror jag inte detta i TS fall, men rent hypotetiskt kan det vara så här och det är inget jag gillar.
Då är ju lösningen enkel för dig. Antingen låter du bli att köpa klockan om det är i en butik eller så returnerar du den om det är distansköp.

Sitter för övrigt med en Omega på armen från ~1946. Den har rest från Schweiz till Franrike till England till Italien. Snacka om att den fingrats på. Den tickar troget på. Jag tror en nyproducerad klocka klarar av att luftas en timme utan att kapitulera.

Då är ju lösningen enkel för dig. Antingen låter du bli att köpa klockan om det är i en butik eller så returnerar du den om det är distansköp.
Nja, jag köper gärna begagnat. Hur tokigt det än kan låta så har jag inga problem med att köpa grejer som andra haft så länge jag inte betalar för en ny.
Kostar det fullpris tycker jag det ska vara nytt oxå. Men eg är jag inte så extrem som du nämner. Jag har inga problem att handla i butik om allt verkar okej.

Sitter för övrigt med en Omega på armen från ~1946. Den har rest från Schweiz till Franrike till England till Italien. Snacka om att den fingrats på. Den tickar troget på. Jag tror en nyproducerad klocka klarar av att luftas en timme utan att kapitulera.
Det är inte det som är grejen. Se mitt svar här ovan.

Så du tror på allvar att det finns ett antal personer inne på klocksnack, som kan sitta och skriva information och diskutera klockor utan problem, inte vet vad orden ”frågor”, ”bilder” och ”hemma” betyder så pass att du måste beskriva dessa ord med andra ord?

Det är inte det som är grejen. Se mitt svar här ovan.

Jag håller med i princip men jag menar också att det finns en irrationell ängslan över detta som jag försöker ta udden av. Köper man nytt ska det inte vara begagnat, jag håller med. Men man måste väga den psykologiska kostnaden av att noja över huruvida klockan är ny i juridisk mening mot vinsten av att klockan är ny i juridisk mening. Vinsten av att klockan är ny i juridisk mening är ju tämligen begränsad - i faktisk mening är klockan ny om den är i samma skick som när den lämnade fabriken.

Jag håller med i princip men jag menar också att det finns en irrationell ängslan över detta som jag försöker ta udden av. Köper man nytt ska det inte vara begagnat, jag håller med. Men man måste väga den psykologiska kostnaden av att noja över huruvida klockan är ny i juridisk mening mot vinsten av att klockan är ny i juridisk mening. Vinsten av att klockan är ny i juridisk mening är ju tämligen begränsad - i faktisk mening är klockan ny om den är i samma skick som när den lämnade fabriken.
Ja du har rätt i sak. Men det är svårt att be en nojig människa vara rationell. Man får jobba på det...
Jag har sedan barnaåren haft vissa bekymmer med klaustrofobi/cellskräck. (Jag blev inlåst av äldre kompisar när jag var typ 5 år). Det är mycket bättre nu men som exempel funkar det inte att säga till en person att du behöver inte vara orolig för att åka den här hissen. Man får ju panik ändå typ. Ja du fattar principen. Men det är bra att du försöker sätta in det här i ett normalt sammanhang. :)

Tillbaka
Topp