• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hardcases och skum.

Tactical trader

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Låt oss slå våra kloka huvuden ihop och tänka lite kring klockförvaring i hardcase.

I just mitt fall har jag dessa kriterier (just nu iaf).
  • 12-15 klockor
  • Lämplig för långtids förvaring.
  • Lämplig för resa och frekvent flyttande.
  • Undre lager för förvaring av cert, länkar och tillbehör.

Primära frågor som är obesvarade
  • Design av skuminlägget
  • Till viss del material val.

Jag har givetvis provat en större mängd varianter över åren. Rullar, lådor, portföljer, plast, trä, suede...vilka alla fungerar rimligt i en normal hemmiljö där tillgång och display är primärt.

Jag har tittat på Bosphorus såklart

Scatola

Osv...

Men nu är det dags att köpa nytt, eller köpa något som faktiskt fungerar i praktiken, och det naturliga valet blev tidigt någon form av hardcase (Peli, Nanuk, Storm etc)

Jag trodde det skulle bli lätt och snabbt...det var ett antal månader sedan.

Jag har ganska lång erfarenhet av peliväskor med klassiskt plockskum och formskuret. Men har aldrig riktigt varit nöjd med dem i klock sammanhang.
Mitt problem med hardcases och klockor har aldrig varit själva lådan utan skummet. Men låt oss titta snabbt på lådorna innan vi går på skummet.

Lådor:
Det finns en uppsjö av tillverkare, vissa bättre, vissa sämre. Några MIL spec och andra Kina spec.
Men de absoluta flesta är väldigt liknande i konstruktionen.
  • Okrossbar (ish)
  • Vattentät (oring I locket)
  • Låsbar
  • Tryckutjämningsventil

1000057132.jpg

Ett problem som alla dessa typer har är dock att det man stänger in stänger man in, så fukt in snabbt bli en fiende om man inte tänker på avfuktnings situationen.
Sen är dom inte särskilt snygga om man vill visa upp dom hemma.

1000057134.jpg

Nanuk, en av mina favorit tillverkare, mest pågrund av lämpliga storlekar.

Men nu till pudelns kärna...

Skum:
Skum finns i en herre jösses mängd med kvaliteter och material.
1000057081.jpg

Polyuretanskum (PU)
Vanligt förekommande som lådskum men framförallt i locken.
Pros:
  • Billigt
  • Utmärkta dämpnings egenskaper

Cons:
  • Off gassing = Materialet är således inte helt inert och reagerar med vissa material som tex äldre gummiblandningar och olika resin typer.
  • Det åldras relativt snabbt och dåligt. Blir smuligt och kan med tid "smälta" in i läder tex.
  • Fult

1000057085.jpg

Expanderad polyeten (PE/EPE)
Vanligt förekommande "skumplast" i Europa. Materialet är inert och har bra dynamik för att hantera stötar.
Pros:
  • Billigt
  • Bra skyddsfaktor
  • Väldigt inert

Cons:
  • Tappar form över tid.
  • Det grövre ytskiktet samlar lättare damm vilket lättare repar polerade ytor.
  • Det blir mellanrum i plasten när dom blåser den, vilket leder till utrymmen som kan hålla fukt tex.
  • Fult

1000057087.jpg

Tvärbunden polyeten (PEX/XLPE)
Pros:
  • Snyggt
  • Formstabilt
  • Helt slutna celler.
  • Lätt att skära exakt.

Cons:
  • Något sämre dynamisk stöt upptagning.
  • Materialet är tekniskt inert MEN...när man skapar dessa "tvärbindingar", alltså sammanlänkat atomerna så använder man antingen strålning eller det vanligaste...peroxid. När man använder peroxid så sker en viss off gassing när det är nytillverkat samt att dålig kvalite på råvaror eller dålig process kan leda till att det permanent "läcker" lite. En process som mestadels påverkar genom att missfärga harts/resin.
  • Dyrt

Så med det i ryggen. Så vill iaf jag ha XLPE av hög kvalitet i lådan och i locket. Det är inte helt optimalt, men en kompromiss som är bra nog.

Exempel nedan från Kanadensiska Guard Dog inserts. (Nanuk 925)
1000057099.jpg

Vad är problemet tänker du? Kör bara kör...
Jag önskar att det vore så enkelt.

Design:
Layouten är viktig eftersom den blir helt avgörande för funktion, skydd, presentation.
Jag kommer framåt att nästan uteslutande använda Nanuk väskor som exempel (910,915,925) men principen är ju densamma oavsett väsktyp.

Det finns ett nästan oändligt antal tillverkare av skuminredningar. Från Temu till de som levererar till NASA.
Vi har ju även svenska Norrpack som kör EPE plast i sina Max väskor. Har provat både tidigare Peli varianter och deras nuvarande sortiment av "Max" väskor. Inte skit men inte riktigt där när det kommer till toleranser och passform tyvärr.

Tittar man internationellt så får man filtrera lite. De flesta firmor som jobbar med skuminredningar jobbar ju mot industrin eller med olika typer av konsument förpacknings lösningar. Alla kan nog skära precis vad du vill, men det blir ju jobbigt när man själv måste göra R&D och skicka en färdig CAD fil (inte av lathet utan iaf för mig ren kompetens brist).
Men ett par som jobbar mycket med custom mot slutkonsument och som levererar en hel del till just klockmarknaden är:
- https://guarddoginserts.com/
Kanadensare, tillverkar även åt Nanuk (deras egna 910 watch case)
- Memfy https://www.memfy.uk.com/
Storbritannien.
Men som sagt det finns en uppsjö.

Så hur ser standard sortimentet ut hos de flesta tillverkare?

Många tillverkare kör mestadels två standard templates.
1000057103.jpg

Enkel slot

1000057101.jpg

Formskuren slot (B: 45mm L: 85mm D: 75mm)

Exempel med klockor i:
1000057105.jpg
1000057116.jpg
1000057118.jpg

1000057122.jpg

Samt dessa två varianter som man ser mer sällan.
1000057124.jpg

1000057120.jpg

Som ni ser så ligger klockorna "högt" är, altså dom flyter något över ytan på både enkel och formskuren slot. En kombination av att spara på djupet samt att få locket att pressa lätt mot klockorna så dom inte rör sig.

Vilket inte är särskilt tokigt på en enkel slot. Men på en formskuren slot så förstår jag inte tanken, om det inte bara är för det visuella?
Varför skulle man skära ut för en boett man inte vet formen eller storleken på, samt att boetten sitter inte nere i det utskurna utrymmet utan strax ovanför.
Har man sedan större klockor, eller udda form, så kommer boetten att sticka ut på sidorna ändå.
Då känns det mer som man möjligtvis förlorar lite stabilitet där det är topptungt?

Varför vill man ha den här lösningen och inte en där klockan sänks ner, när man ändå valt att skära ut?
Jag förstår att man vill optimera utrymmet osv men det håller inte riktigt.

Spontant gillar jag mer de två modellerna man ser mer sällan idag (var standard förr), där.man har en kudde som är lika stor eller bredare än klockan och att den är helt eller delvis nedsänkt i fickan.
Det tycker jag både ser bättre ut och känns säkrare. Men här kanske jag tänker fel?

Detsamma gäller ju för avståndet mellan fickorna. Här vill ju tillverkarna absolut maxa antalet fickor och utrymmet mellan känns snålt ibland. Detta slipper man ju helt med större kuddar.
Det enda negativa jag kan se med större kuddar är ju att det blir mer rörelse utrymme i sidled om klockan glider.

På det övre skiktet vill man nog även ha ett par eller tre mindre skåror där man kan förvara små påsar med Silicea för fukten.

Kuddar:
To be continued....

Vi kan ju lista lite länkar här efterhand, fyll gärna på.
VÄSKOR:

INREDNING:
Svenska leverantörer

Utländska leverantörer

Senast ändrad:
Misstänker att de flesta av oss känner sig rejält akterseglade kompetensmässigt i detta område, jmf med dig.
Jag har själv inte jättestor erfarenhet av dessa väskor men den jag har är från https://www.nordicase.se/sv/?gad_so...fV8Xdi3oAYGSZnlpbscCO8FZrFVZe0TRoCT-gQAvD_BwE
Bor man själv i Stockholmstrakten är det ju inte dumt att kunna besöka produktionen (Södertälje) om man vill, och även diskutera de specifika lösningar man vill ha.

Spontant tänker jag att de dubbla lagren du är ute efter kan bli lite av en utmaning. Man vill inte att inredningen ska följa med upp när man lyfter en klocka, m a o måste inredningen upplevas som att sitta fast. Eller så behöver kudden mer eller mindre vara lös inne i lådan. Men det vill du förmodligen inte. Klockorna ska inte kunna röra sig inne i lådan, för att minimera risken för skador och skav.

Så hur löser man en urtagbar men ändå fastsittande inredning? Ett sätt kan vara att tröga fast den, men då behöver den ha något att greppa tag i som du kan lyfta den med. Ett annat att ha någon form av t ex en tyngre bottenskiva som klocklagret sitter fast på och som agerar ankare. Men då blir lådan samtidigt onödigt tung.

Avseende kuddar är min erfarnehet att cellplasten man vill ha är så styv att den inte formar sig i någon större omfattning. Därför behöver designen stämma väl överens med den omkrets just du har på din handled. Eller så behöver kuddarna antingen vara utformade i en av de mer medgörliga plasterna alternativt i något annat material. Men blanda plast med textil? Eller plast och läder? Det känns väl inget vidare direkt. Så då behövs det alltså en genomtänkt design på plastkudden. Vet att det finns vågiga kuddar. Men funkar det över tid, eller tappar de spänsten så att klockan kan hasa runt på den? Vet inte. Annars är ju såklart en måttbeställd lösning möjlig.
Jag har gjort min inredning själv i någon av plasterna i de två senare exemplen du anger. Där har jag skurit till exakt passform på kudden så att den matchar omkretsen på min handled. Den vinner inga skönhetspris men gör jobbet. Kudden trögar fast i hålet i inredningen och klockan hasar definitivt inte runt. Så måttanpassat är ett alternativ.

Hur som helst blir det intressant att se slutresultatet. Känns som att det kan bli fint.

Vad tänker du för budget? Anar att väskan kommer att bli förhållandevis dyr.

Misstänker att de flesta av oss känner sig rejält akterseglade kompetensmässigt i detta område, jmf med dig.
Jag har själv inte jättestor erfarenhet av dessa väskor men den jag har är från https://www.nordicase.se/sv/?gad_so...fV8Xdi3oAYGSZnlpbscCO8FZrFVZe0TRoCT-gQAvD_BwE
Bor man själv i Stockholmstrakten är det ju inte dumt att kunna besöka produktionen (Södertälje) om man vill, och även diskutera de specifika lösningar man vill ha.

Spontant tänker jag att de dubbla lagren du är ute efter kan bli lite av en utmaning. Man vill inte att inredningen ska följa med upp när man lyfter en klocka, m a o måste inredningen upplevas som att sitta fast. Eller så behöver kudden mer eller mindre vara lös inne i lådan. Men det vill du förmodligen inte. Klockorna ska inte kunna röra sig inne i lådan, för att minimera risken för skador och skav.

Så hur löser man en urtagbar men ändå fastsittande inredning? Ett sätt kan vara att tröga fast den, men då behöver den ha något att greppa tag i som du kan lyfta den med. Ett annat att ha någon form av t ex en tyngre bottenskiva som klocklagret sitter fast på och som agerar ankare. Men då blir lådan samtidigt onödigt tung.

Avseende kuddar är min erfarnehet att cellplasten man vill ha är så styv att den inte formar sig i någon större omfattning. Därför behöver designen stämma väl överens med den omkrets just du har på din handled. Eller så behöver kuddarna antingen vara utformade i en av de mer medgörliga plasterna alternativt i något annat material. Men blanda plast med textil? Eller plast och läder? Det känns väl inget vidare direkt. Så då behövs det alltså en genomtänkt design på plastkudden. Vet att det finns vågiga kuddar. Men funkar det över tid, eller tappar de spänsten så att klockan kan hasa runt på den? Vet inte. Annars är ju såklart en måttbeställd lösning möjlig.
Jag har gjort min inredning själv i någon av plasterna i de två senare exemplen du anger. Där har jag skurit till exakt passform på kudden så att den matchar omkretsen på min handled. Den vinner inga skönhetspris men gör jobbet. Kudden trögar fast i hålet i inredningen och klockan hasar definitivt inte runt. Så måttanpassat är ett alternativ.

Hur som helst blir det intressant att se slutresultatet. Känns som att det kan bli fint.

Vad tänker du för budget? Anar att väskan kommer att bli förhållandevis dyr.
Jag är nog inte alltför långt framför någon annan, jag drivs mest av en blandning av irritation och nyfikenhet 😂.

Nordiccase är absolut en spelare, jag har faktiskt själv en peli från dom sen tidigare.

Vilket case har du?

Du lyfter en viktig punkt här, och det är ju basen för allt skum egentligen... friktionen. Friktion i klockkuddar och eventuella lager. Open cell skum är ju ofta så poröst så det fyller ut och trycker mot väggarna. EPE kan forma sig och blir löst medans XLPE är hårt men skuret med små marginaler.

En vanlig lösning för lager är att man skär ut kanterna just för att kunna lyfta
Exempelvis:
1000057250.jpg

Och jag tror att från fabrik så är det nog precis lagom trögt så allt sitter på plats. Men det är väl rimligtvis bara en tidsfråga + plus x antal i/ur innan dom toleranserna är borta.

Sen att lagret lyfter lite kan man nog leva med och bara hålla ner det när man plockar ut en klocka.
MEN samma princip gäller ju för kuddarna, och det är ju precis som du säger 7 resor värre, för är dom lösa så blir man ju tvungen att börja kila med något material, vilket man inte vill.

Den viktigaste punkten är dock kuddarna, som kommer med en uppsjö av problem, jag ska sluta vara så pessimistisk 😂, som kommer med en uppsjö av möjligheter...
Jag var också inne på att ha kuddar i alacantra, suede eller mikrofiber. Men då får man som du säger en blandning av läder/tyg, som håller fukt och smuts. Samt att dessa ska limmas osv. När man har en sån tät låda vill man ju ha så lite organiskt material så möjligt. Men rent funktionellt hade nog läder eller textil kuddar varit mycket effektivt.

Du skriver att du vill ha en precis passform på en hård kudde, detta är väldigt intressant för jag tycker precis tvärt om...men jag har inte några riktigt stabila argument för det. 🤷
Jag tänker mest att en lätt kompression av materialet skapar ett lagom tryck som håller klockan, formar sig efter den naturliga banan och håller ut länken.
Typ som i valfri AD box. Det känns ju skyddande, mjukt och tryggt.

På XLPE inreden kör dom ofta en M form (flexibel) eller en hård oval.
1000057138.jpg
1000057142.jpg

Där.jag tycker att det känns som den hårda ovalen riskerar att ge onaturliga former för klockan i vila? Om man nu inte skär dom efter storlek som du gjort. Sen tycker jag dom ofta är för korta på höjden, då jag tänker även här att man hellre vill ha en rundare form än en smal oval?

Här kan man se M kuddarnas flex (5.00 min)

Här kan du se hur sjukt rappligt löst klockorna sitter ibland....toleranser ?

Jag har runt 20 i omkrets så det är mycket länk som ska hållas ut.

Budget 6-8k styck, en för 10 en för 15. Tänker jag mig, jag vet inte om det de facto är rimligt men det känns som det borde vara det 🤷

Senast ändrad:
Detta är min resa.
Började här. Inte bra, kasserade idén.
20191119_165840.jpg

Gick hit istället.
Nordicase skar till isoleringens yttermått åt mig, resten gjorde jag som synes själv. Det går att skära inredningen själv, men jag gör det inte igen.
Kuddarna är helt enkelt bara den plast jag skar bort och sen 'tillyxad' så att klockorna får plats och stänger bandet med en 'snug fit', och en mycket lätt kompression av plasten. Kuddens form kunde vara bra mycket bättre än den är. Men varken ett gummiband eller länk bryr sig om det. Ett läderband däremot är väl kanske inte optimalt. Hur som helst håller sig klockorna fast bra. Det är viss friktion i plasten också, så att klockorna kärvar liksom fast, bara de sitter åt. Och jag gjorde mina hemmagjorda kuddar snarare högre än lägre och längre. Just för att dels få en stadig kudde, dels få plats. Höjden var generösare än längden i lådan.
20191122_190510.jpg
20191122_190556.jpg
20191122_194050.jpg
20191122_195119.jpg

Lådan är deras egen Maxicase. Den tycker jag är alldeles utmärkt.

Jag ville ha en förhållandevis liten låda. Väl liten har jag konstaterat i efterhand. Men det blir samtidigt läskigt att vandra runt med en fylld låda med fina klockor i tycker jag. Man är snabbt uppe i en hundring bara med 4 klockor i lådan. Ta det x3 så vill åtminstone inte jag frakta dem samlade. Men en med säg 8 klockor i hade väl inte varit så dumt.

Kollade filmerna. Nanuk tyckte jag såg riktigt bra ut. Schyssta spännen och gav ett solitt intryck. Den sista filmens innehåll imponerade inte. 🙄

Senast ändrad:
Detta är min resa.
Började här. Inte bra, kasserade idén.
20191119_165840.jpg

Gick hit istället.
Nordicase skar till isoleringens yttermått åt mig, resten gjorde jag som synes själv. Det går att skära inredningen själv, men jag gör det inte igen.
Kuddarna är helt enkelt bara den plast jag skar bort och sen 'tillyxad' så att klockorna får plats och stänger bandet med en 'snug fit', och en mycket lätt kompression av plasten. Kuddens form kunde vara bra mycket bättre än den är. Men varken ett gummiband eller länk bryr sig om det. Ett läderband däremot är väl kanske inte optimalt. Hur som helst håller sig klockorna fast bra. Det är viss friktion i plasten också, så att klockorna kärvar liksom fast, bara de sitter åt. Och jag gjorde mina hemmagjorda kuddar snarare högre än lägre och längre. Just för att dels få en stadig kudde, dels få plats. Höjden var generösare än längden i lådan.
20191122_190510.jpg
20191122_190556.jpg
20191122_194050.jpg
20191122_195119.jpg

Lådan är deras egen Maxicase. Den tycker jag är alldeles utmärkt.

Jag ville ha en förhållandevis liten låda. Väl liten har jag konstaterat i efterhand. Men det blir samtidigt läskigt att vandra runt med en fylld låda med fina klockor i tycker jag. Man är snabbt uppe i en hundring bara med 4 klockor i lådan. Ta det x3 så vill åtminstone inte jag frakta dem samlade. Men en med säg 8 klockor i hade väl inte varit så dumt.

Kollade filmerna. Nanuk tyckte jag såg riktigt bra ut. Schyssta spännen och gav ett solitt intryck. Den sista filmens innehåll imponerade inte. 🙄
Riktigt bra jobbat, det blev snyggt som fan 😎. Att skära skum kan ju framkalla "gjutarfrossa" i vem som helst...

Och resultatet visar ju på att djupet är kung, klockorna kommer ner precis under ytan (inget tryck från locket oavsett skumtyp. Ingen fara i sidan även om klockan skulle glida lite på kudden.
Plus att klockorna är ut att sitta naturligt.
Hur djupa och långa gjorde du fickorna?

Jag tror ju att många firmor sparar in på just djupet, så man kommer undan med mindre väskor osv med biverkningen att klockorna flyter ovan på.

Det ser stadigt ut, vad kan du ha mellan klockorna i sidled, 20mm ish?

Ja det springer snabbt iväg i värde om man har ett gäng, jag är lite kluven där, jag transporterar samlingen i sin helhet ett par gånger per år. Resa kan man göra med mindre, som din 4a, det är ju en perfekt storlek. För långtids förvaring behöver jag en 10a, det är för en samling av Tabarly boetter, där jag har just 10, så det kan ju vara kul att ha dom samlade, det är där jag också hade velat ha ett tunt andra lager eller ett tomt klockfack med något slags lock. Bara för att hålla smådelar som kronor, tavlor, länk bitar osv samlat.
För dom övriga behöver jag egentligen 18, men det blir en alldeles för otymplig väska, särskilt om man gör som du gjort (och som jag tror är bäst). Men där kan jag kompromissa med 12 för finliret och resten kan nog ligga fritt eller så fixar man en mindre senare. 🤷

Nanuk känns riktigt premium som väska, har haft några vapen väskor, drönarförvaring och det har varit kanon.
Men skummet på film 2, risig passform...och det är dyrt som fan, så jag blev kluven där

Riktigt bra jobbat, det blev snyggt som fan 😎. Att skära skum kan ju framkalla "gjutarfrossa" i vem som helst...

Och resultatet visar ju på att djupet är kung, klockorna kommer ner precis under ytan (inget tryck från locket oavsett skumtyp. Ingen fara i sidan även om klockan skulle glida lite på kudden.
Plus att klockorna är ut att sitta naturligt.
Hur djupa och långa gjorde du fickorna?

Jag tror ju att många firmor sparar in på just djupet, så man kommer undan med mindre väskor osv med biverkningen att klockorna flyter ovan på.

Det ser stadigt ut, vad kan du ha mellan klockorna i sidled, 20mm ish?

Ja det springer snabbt iväg i värde om man har ett gäng, jag är lite kluven där, jag transporterar samlingen i sin helhet ett par gånger per år. Resa kan man göra med mindre, som din 4a, det är ju en perfekt storlek. För långtids förvaring behöver jag en 10a, det är för en samling av Tabarly boetter, där jag har just 10, så det kan ju vara kul att ha dom samlade, det är där jag också hade velat ha ett tunt andra lager eller ett tomt klockfack med något slags lock. Bara för att hålla smådelar som kronor, tavlor, länk bitar osv samlat.
För dom övriga behöver jag egentligen 18, men det blir en alldeles för otymplig väska, särskilt om man gör som du gjort (och som jag tror är bäst). Men där kan jag kompromissa med 12 för finliret och resten kan nog ligga fritt eller så fixar man en mindre senare. 🤷
Mellanväggarna är stadiga, de flexar inte alls om man inte bänder i dem. Kuddarna gjorde jag efter en mall i metall från Sinnklockorna. Dock kunde jag inte göra dem snyggt runda, utan de blev fasade block istället. Men det har funkat som tänkt.
Måtten det blev syns på mina bilder nedan.

1000037616.jpg
1000037617.jpg
1000037619.jpg
1000037621.jpg
1000037622.jpg
1000037623.jpg
1000037624.jpg
1000037625.jpg

Jag hade gjort mellanväggarna bredare om jag kunnat, men dels var platsen i väskan begränsande (tog minsta möjliga om jag minns rätt), dels var jag rädd för att ytterväggarna skulle bli för tunna och inte orka stå emot kompressionen från de små cylindrarna som håller skummet på plats. Som det är nu kan man se att deformationen från cylindrarna, 5 år efter att jag gjorde väskan, inte alls slagit igenom alls på skummets form inåt i lådan. Däremot har de satt sig i skummets utsida. Så insatsen sitter väl lite sämre fast än den gjorde initialt, men inte så att den far runt.
Det sista är nog svårt att motstå, skumplasten lär tappa lite av sin stuns över tid. Och det är ju samtidigt inte alltför svårt att åtgärda genom att göra antingen väskan något mindre eller plasten något större.

Senast ändrad:
Mellanväggarna är stadiga, de flexar inte alls om man inte bänder i dem. Kuddarna gjorde jag efter en mall i metall från Sinnklockorna. Dock kunde jag inte göra dem snyggt runda, utan de blev fasade block istället. Men det har funkat som tänkt.
Måtten det blev syns på mina bilder nedan.

1000037616.jpg
1000037617.jpg
1000037619.jpg
1000037621.jpg
1000037622.jpg
1000037623.jpg
1000037624.jpg
1000037625.jpg

Jag hade gjort mellanväggarna bredare om jag kunnat, men dels var platsen i väskan begränsande (tog minsta möjliga om jag minns rätt), dels var jag rädd för att ytterväggarna skulle bli för tunna och inte orka stå emot kompressionen från de små cylindrarna som håller skummet på plats. Som det är nu kan man se att deformationen från cylindrarna, 5 år efter att jag gjorde väskan, inte alls slagit igenom alls på skummets form inåt i lådan. Däremot har de satt sig i skummets utsida. Så insatsen sitter väl lite sämre fast än den gjorde initialt, men inte så att den far runt.
Det sista är nog svårt att motstå, skumplasten lär tappa lite av sin stuns över tid. Och det är ju samtidigt inte alltför svårt att åtgärda genom att göra antingen väskan något mindre eller plasten något större.
Stort tack för att du mätte upp och fotade! Jäkligt rakt skuret också 💪

Jag tycker kuddarna blev bra ändå. Dom behöver ju knappast vara helt runda och du verkar ju ha hittat en bra vinkel.

Det blir till att sätta sig och rita lite nu, se hur mycket yta man behöver och särskilt räkna lite på djupet.
Jag leker lite med tanken om man kan köra med ett annat plast material i kuddarna om man vill ha lite mer kompression.
Har även beställt lite test bitar av olika plast kvaliteter så jag får lite feeling för hur hårt/mjukt/strävt osv det är

Stort tack för att du mätte upp och fotade! Jäkligt rakt skuret också 💪

Jag tycker kuddarna blev bra ändå. Dom behöver ju knappast vara helt runda och du verkar ju ha hittat en bra vinkel.

Det blir till att sätta sig och rita lite nu, se hur mycket yta man behöver och särskilt räkna lite på djupet.
Jag leker lite med tanken om man kan köra med ett annat plast material i kuddarna om man vill ha lite mer kompression.
Har även beställt lite test bitar av olika plast kvaliteter så jag får lite feeling för hur hårt/mjukt/strävt osv det är
Tack, ja, jag vet att jag tänkte några varv innan jag gick loss på inredningen. Har skurit i skumgummi tidigare, och att göra det snyggt... är inte lätt. Så jag använde ett högt stöd för en japanskt slipad kökskniv som är ordentligt vass. Funkade bra, men bäst blir helt klart att proffsskära.

Att känna lite på kuddarna i förväg tror jag är en god idé. Tänkte lite på kuddutformning igår. Det där med M-form tror jag på. Var rädd för att plasten över tid inte skulle kunna hålla sin form och "benen i M:en" skulle i värsta fall gå av, annars böjas och tappa stunsen. Men det senare kan man ju enkelt åtgärda om man har några extra bitar, typ små cylindrar, i rätt längd som man stoppar in mellan "benen i M:en". Då kommer de att hålla formen bra.

Erfarenheten av ta fram nåt nytt säger mig att en eller två prototyputföranden behövs när man tar fram nåt. Så innan du går all-in och beställer en skarp, och dyr, version är det sannolikt bra att göra ett par serier av någon prototypväska om möjligt som du kan prova dig fram med. Typ som jag gjorde, men som jag också stannade med. Insatsen var inte jättedyr, är min minnesbild, när jag köpte den. Och skära själv är ju gratis.

Tack, ja, jag vet att jag tänkte några varv innan jag gick loss på inredningen. Har skurit i skumgummi tidigare, och att göra det snyggt... är inte lätt. Så jag använde ett högt stöd för en japanskt slipad kökskniv som är ordentligt vass. Funkade bra, men bäst blir helt klart att proffsskära.

Att känna lite på kuddarna i förväg tror jag är en god idé. Tänkte lite på kuddutformning igår. Det där med M-form tror jag på. Var rädd för att plasten över tid inte skulle kunna hålla sin form och "benen i M:en" skulle i värsta fall gå av, annars böjas och tappa stunsen. Men det senare kan man ju enkelt åtgärda om man har några extra bitar, typ små cylindrar, i rätt längd som man stoppar in mellan "benen i M:en". Då kommer de att hålla formen bra.

Erfarenheten av ta fram nåt nytt säger mig att en eller två prototyputföranden behövs när man tar fram nåt. Så innan du går all-in och beställer en skarp, och dyr, version är det sannolikt bra att göra ett par serier av någon prototypväska om möjligt som du kan prova dig fram med. Typ som jag gjorde, men som jag också stannade med. Insatsen var inte jättedyr, är min minnesbild, när jag köpte den. Och skära själv är ju gratis.
Du har helt rätt, och jag har faktiskt vänt lite med skum skärningen, jag blev inspirerad av ditt snygga jobb....jag vet jag vet man sitter här i baksätet och tänker inte på frustrationen när man väl står där 😂.
Men ett par prototyper fruktar jag inte...än. Jag hoppas skummet kommer innan jul, men det är tveksamt och appropå M-formen. Jag beställde ett 10 pack lösa M kuddar. Nu är dom lite grunda och smala, men jag tänkte prova att limma ihop två och känna lite på dom. Om det är ett bra flex är det betydligt bättre än att komprimera någon form av skum, gissar jag.

Vi håller tummarna och så blåser vi på efter jul 🧑‍🎄 och skär så det ryker.

Tillbaka
Topp