• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej, tack och ett paket från Värmland.

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hallå alla,

Jag som ni kanske räknat ut som flippat klockan.

Den kom till mig från en icke forum aktiv samlare här i urskogarna. Den har varit hos en lokal urmakare som arbetar för Urmakare Bjerke i Oslo.

Jag har ingen prestige i att erkänna att länkar & hur det matchar & skall vara inte är min starkaste sida.

Jag har tagit kontakt men han jag bytte till mig den med, så jag är helt säker på att jag & Krämbulle hittar en lösning på ny länk eller kompensation på priset som båda är nöjda med :)

/Martin
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grattis!!

Vad blir nästa klocka ? ;)

Jag har haft span på tre klockor innan denna inhandlades. Om jag vågar mig på någon mer affär så är det ganska troligt att någon av dom andra två i den trion ligger i skottgluggen.

Mer troligt är dock att det ligger något mer 'beateraktigt' först i kön. Efter att ha jobbat i samma kvarter som Sinns ursprungliga kontor är jag lite svag för dom.

Vi får se, det finns mycket roligt! Tyvärr!

//Johan
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Grattis! Den var riktigt fin och med korrekt länk blir den kanon. Har själv ägt en Tudor Sub, saknar den till och från. Välkommen hit också.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jaha, då har man varit Tudor-ägare i någon månad. Suben har suttit på armen i stort sett varje dag och jag måste säga att den är fantastisk. Den känns fantastik på armen, den ser fantastisk ut och den är tillräckligt uppseendeväckande för att nördarna ska reagera men den är tillräckligt low key för att flyga under radarn när man måste passa in i konformiteten på en svennebanan-jantelags-bruksort:

'-halu köpt ny klocka?'
'-mmmm...'
'-ja få se....Tudor? Köpt på Ur&Penn i gallerian elle´?'

Typ så.

Jag klev ju egentligen rakt ner i vintageträsket och det känns helt rätt så här långt.

Jag sa ju ovan att jag hade span på en trio inför mitt köp. De andra två dinkorna finns kvar på radarn men jag tror att planen redan efter en månad har förändrats. En GMT känns lite för snarlik en Sub i dagsläget så jag tror annat hägrar innan på inköpslistan.
Hursom, jag insåg efter ett tag att det inte kändes helt fair att bara använda Tudorn, även om jag väldigt sällan försätter mig i någon situation där jag verkligen måste ha en klocka och den inte kan följa med. Och enligt dom flesta av er här inne så är ju en Sub den ultimata tool-klockan och den kan vara med om vad som helst och man ska vara stolt över dom dings man lyckas ge den och stolt visa upp dom som battle scars, men jag är helt enkelt för svagsint och ängslig för det har jag insett.

Med det sagt, men kanske mest av allt som en ursäkt inför mig själv och för att stilla suget genom att köpa något lite billigare medans jag funderar på näste steg i klockkarriären så började jag leta efter en 'beater' (det är sjukt viktigt med lingon för att visa att man hör hemma i gemet).

Sinn har nog stått högst på listan: ubåtsstål, tegiment, kopplingen till Frankfurt mm. har gjort att dom länge stått högt i kurs hos mig, samtidigt skrämmer 44mm och vill jag verkligen sätta gips, såga motorsåg, plocka svamp och klättra i berg med en klocka som i princip är lika dyr som 'finklockan'?

Ja, jag vet inte, hur som så kom det hem ett paket härom veckan:



Kanske inte lika ivrigt som förra gången men ändå med en viss anspänning så öppnas även denna låda:



Är kartongen sådär ljusgrön som vid de flesta andra paketöppningar på KS?



Nä! Det var den ju inte alls? Det blev ingen Schweizare och ingen Tysk alltså utan en Japan? Japp, under lite slösurfande på KS för några veckor sedan så blev jag fullkomligt förälskad i en boettform som liknande inget annat jag någonsin hade sett innan så med det inleddes jakten på att hitta just en sån, det skulle visa sig att det inte skulle bli helt enkelt.

Vi fortsätter innåt.



Prospex!? Så pass! Fullset är trevligt även när det 'bara' gäller en Seiko.

Så vad döljer sig i kartongen? Jo, en sånhär.



Samurai!

Jag började fundera på en billig beater och enligt allas rekommendationer här på KS så började jag titta på SKX007 och 009. Jag var ytterst nära att klicka hem en när jag kände att 'nääää....är dom inte lite tråkiga?'. Jag började kika på diverse moddar och var nära att beställa en sån när jag helt plötsligt såg en Samurai, utan att veta vad det var, för första gången och föll pladask. Det tog ett antal timmar av forskande innan jag ens visste vad det var jag tittade på. Naturligtvis hade dom gått ur produktion för flera år sen, jag är alltid för sen på bollen, och de fanns typ ingenstans att få tag på.

Efter lite surfande insåg jag att det var titan-modellerna som var 'the shit', och eftersom den bara hade sålts i Japan så var den såklart ännu svårare att få tag på. Dessutom hade beg-priserna börjat klättra. Så klart.

Efter lite snokande här på forumet fick jag dock ett tips och en Samurai kunde handlas hem.



Har bara haft den på armen ett par dagar, efter att ha brottats med sjukt jobbiga stift till länken och måste säga att den är mycket trevlig. Jag förstår, än så länge, inte alls folks aversion mot titan, den känns inte alls för lätt och för flimsig. Den blå färgen var jag lite orolig för till en början men tavlan är härligt djupt färgad och ringen är bara snygg. Bra att ha ett komplement till svart.

Boettformen är ju helt galen, på ett bra sätt, och iaf. för mig som inte är så fantastiskt påläst, så är den ett nytänk gällande dykare och liknar inte riktigt någonting annat. Den skurna kronan är ruggigt snygg och rejäl och för en vintage-snubbe så är det ju grymt häftigt med lume, att stå i mörkret på toaletten har aldrig varit roligare.

Jag kan tycka det är märkligt att det inte går att dra upp Seikos verk, jag tycker man förlorar lite 'kontakt' med klockan pga. av det och jag tyckte initialt att det var trist att titan-modellerna av Samuraien har andra visare än stålisarna då jag tycker att stål-Samuraien kanske har världens coolaste sekundvisare, men jag har reviderat mina åsikter, titanaren har snygga visare den med.

Sammanfattningsvis så kan jag nog bara hålla med vad andra sagt så många gånger förr, man får mycket klocka för pengarna när man köper vissa Seikos och hade det stått något annat på urtavlan är jag säker på att man hade tagit mycket mer betalt för den här klockan. Förmodligen är det här också ett av de billigaste och bästa sätten att prova en titan-dinka! Dessutom måste man ju prova en Seiko någon gång.

Nu har jag inte tid med er mer....nu ska jag spänna på mig Samuraien och tigersåga upp en vägg! Eller nåt annat manligt.

//Johan
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag måste bara ge er en update på den här tråden. En del av er har läst och sett att det var en hel del debacle med min länk enligt ovan.

martinhook har dock löst allt ytterst föredömligt och för ett par veckor sedan så fick jag hem en Tudor-brandad 9315 i brevlådan. Vikt härlig oyster, precis som det ska vara till en 94010.

I lördags gjorde jag ett ytterst trevligt besök hos Rob E och fick hjälp att korta den. Fick beröm för skick på både klocka och länk. Kul!

Så här blev det:

nsHsp33.jpg


Fy fasen vad grym den här dinkan är nu! Tack igen Martin!

//Johan
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Okej, då var det dags igen. Det här stället är verkligen inte nyttigt.

Några har redan uppfattat vad som hänt och jag hade egentligen tänkt suga på karamellen ett tag till för att göra en bättre utvärdering och ge en mer ingående recsension men jag kör en 'snabbis' ändå.

Efter att ha gått runt och myst med min 94010 tillräckligt länge så började jag efter alldeles för mycket tid på KS känna suget efter en till klocka. Sub-köpet, vilket var min första 'riktiga' klocka, är verkligen en av dom investeringar som glatt mig mest på senaste tiden.

Tanken var att nästa klocka skulle ha ljus tavla, komplettera en Sub, vara hyffsat toolig och gärna ha en femuddad krona på sig. Det sista kravet vet jag inte var det kom ifrån riktigt men Tudorn har känts bra så varför inte?

Jag har verkligen flaxat hit och dit i mina funderingar och jag måste tacka alla som gett input på forumet och via diverse PM-trakasserier.

Planen var ursprungligen att köpa en vit-tavlad DJ, gärna 1600, gärna med alpha-visare och gärna med Oyster. Hur lätt är den kombon att hitta tror ni? Inte lätt alls kan jag tala om. Det har forskats och mailats om en del andra DJ's men inget har riktigt klickat.

Parallellt fick jag upp ögonen för Tudor Chronografer, Big Blocken är ju bara så läcker. Har kollat på några i Asien men tyvärr inte hittat någon i Europa med den kombo jag vill ha av ref # och färg samt i det skick jag söker så hittills har jag gått bet.

Som en liten bubblare har 16570 funnits med i bilden hela tiden, men ju mer jag tänkt på det ju mer inser jag att jag gillar vintage. Det kräver, oftast, mer kunskap, känns mer unikt, och jag gillar historien en klocka bär med sig.

Med det sagt så fick jag ett paket i Måndags. Vi kör en paketöppning, även om det konceptet börjar bli lite played out.

Det hela började kontrollerat, skalpellen valdes som arbetsredskap och jag tänkte att för en gångs skull ska jag gå metodiskt tillväga.

Efter ungefär 45 sekunders skalpellande tröttnade jag rejält och resultatet blev som det brukade, dvs. totalt sönderriven kartong:
CiD7qxL.jpg

Med stigande förväntning jobbade jag mig inåt och i en påse som låg i en påse som fanns i en påse så hittade jag ett fodrat kuvert. Välpacketerat med andra ord. Bådar gott så långt:
SpYexaO.jpg

Jaha, upp med kuvertet:
xbSFZth.jpg

Nu ser det ju verkligen lovande ut. Om det här håller vad det lovar så skulle det innebära att jag landar min första Rolle. Bara en sån sak. Så lika bra att kolla vad som gömmer sig i serviceetuiet:

apzMC8C.jpg


Se där! Så det blev en DJ ändå? Jajjemen, när det dök upp en 1601 med vit sigma-tavla samt med certifikat, kvitton och övrigt från försäljningen, i Kina - tror jag, som dessutom var fullservad helt nyligen på RSC i granlandet i öster så var det inte mycket att fundera på. DJ är liksom en klocka man inte kommer runt om man väl fastnat i klockträsket - den måste helt enkelt provas.

Jag måste säga att klockan i sig är fantastisk. Väldigt fint skick på både tavla och boett enligt min bedömning, möjligtvis att den någon gång blivit lite väl hårt polerad, å andra sidan ser den nu ut i princip som ny, utan repor och dings.

När det gäller DJ's så blir det, för mig, inte bättre än så här. Det var väl värt väntan att leta reda på en med vit tavla. Vissa av 60- och 70-tals tavlorna är helt ärligt ganska mossiga och inte så roliga. Den här ser ut som att den hade kunnat designats igår.

Jag tror att den trivs rätt bra med den något yngre, lite mer grovhuggna och inte lika renrasiga, kusinen:

eZFg7ye.jpg


Jag måste säga att jag gillar paret och jag tycker dom kompletterar varandra rätt bra: en svart, en vit - en med målade index, en med stavindex - en med datum, en utan - en större, en mindre - en med länk, en utan.

Appropå det där med länk, målbilden för mig har egentligen hela tiden varit en vit Explorer I. Så slät ring och Oyster har hela tiden varit tanken eftersom jag själv inte är så blingig av mig och gillar tooliga klockor. Det är mycket möjligt att det blir ett Oyster så småningom, och tanken på slät ring kittlar, men tills vidare tänker jag njuta av en viktig del av Rolex designarv samt köra på diverse olika tyg och skinnband. Just idag såg det ut så här:

VMuNrZz.jpg

Även om jag nojjar lite till och från angående storleken på klockan, jag har vant mig med Suben och större, så är jag fantastiskt nöjd. Det är verkligen en fin klocka och en klassiker. Jag förstår varför dom är så populära!

Angående det där med en klockas historia, det är faschinerande hur en klocka kan säljas någon stans i bortre Asien, på underliga och i mångt och mycket okända, vägar och under 35 år sedan ta sig över värden och till slut sitta på någons arm exakt på den plats där stålet till boetten en gång smältes. Sa jag att vintage är häftigt?

Sorry för ett långt utlägg. Men uppskattar själv att läsa om andras tankar runt sina klockor, så delar med mig lite av mina egna.

Frågan är vad man ska göra nu? Jag är rätt nöjd med antalet klockor som det är just nu. Två finingar + en fuling känns ganska optimalt och är ungefär vad jag orkar hålla igång. Men jakten är ju en del av tjusningen. Har ju tidigare sagt att jag suktat efter både något med GMT-visare och en Chrono. Det kanske är dags nu? Noterar även att det är lustigt vad KS gör med en, för ett par månader sen sa jag uttryckligen att det finns åtminstone en klocka jag aldrig kommer att köpa. Just nu är jag ganska säker på att just den klockan kommer att inhandlas någon gång i framtiden. Det vore inte alls bra för varken hushållsekonomin eller sinnesfriden...

//Johan
 

jabla

Sarlacc
Grattis igen! inte ofta man får gratta flera gånger i samma tråd.
Tycker 16xx är den snyggaste Datjusten med sin piepantavla. En klassiker som borde finnas i varje samling. :)
Tack för all trevlig läsning.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grattis igen! inte ofta man får gratta flera gånger i samma tråd.
Tycker 16xx är den snyggaste Datjusten med sin piepantavla.

Tack!

Jag tänkte att jag håller allat mitt svammel i samma tråd! :p

Och jag håller med, jag var inne och rotade i 5-siffriga Datejust ref ett tag också, men piepan ger verkligen en extra dimension till klockan!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det här inlägget kommer att bli ganska långt och nördigt, så om ni inte är intresserad av kronografhistoria - move along. :)

Jaha, då hade man lagt upp en långsiktig strategi då - nästa klockköp skulle ligga långt bort, det skulle få ta sin tid, och pengar skulle läggas undan för att sedan köpa sig en present åt sig själv om ett par år.

Ni vet hur det är - strategierna håller sällan. Den tilltänkta klockan finns fortfarande kvar på radarn, men jag kan inte riktigt släppa tanken på ett delmål som ligger ungefär halvvägs ekonomiskt, det får nog bli en anhalt på vägen. Men trots den omvälvningen i strategi så infann sig suget efter en kronograf någonstans sent i höstas. Det fattades ju en sån i lådan liksom.

Det suget ledde till den förmodligen jobbigaste klockjakten någonsin, för ett par veckor sedan slet jag i princip mitt hår i frustration för att jag aldrig hittade något jag ville ha.

Det hela började med att jag började snöa in, generellt på Valjoux 72, och mer specifikt, rejält, på Heuer 2447. Kan det vara världens vackraste klocka någonsin? Ganska snabbt upptäcker man dock att 2447er i fint skick kostar flis. Ganska mycket flis. Jag tycker inte det är konstigt för enligt mig är dom i princip jämförbara med samtida Daytona som betingar betydligt högre belopp. Enligt mig är 60-tals Heuer undervärderat.

Hursom, alternativ till en 2447 började letas och det känns som att jag gått igenom varje tänkbar kronograf sen dess, har varit riktigt nära på att köpa en 3570.50, nån Zenith, en vintage Sinn 103 (plus att jag upptäckt Sinn 101 under jakten - damn vilken klocka) samt att en av mina favoriter Tudor Big Block har varit under noggrann uppsikt etc.

Ingen kandidat uppfyllde dock det ursprungliga grundkravet på ett bensin-, gummi- och racing-doftande 60-tal.

Så hur löser man det här problemet?

Jo, man köper en 'Poor Man's Heuer'.

Eftersom paketöppningar är played out så dundrar vi på med bilder direkt.

TFcyvQU.jpg


Så vad är nu det här? Clebar? Vad är det?

Under 60- och 70-talet så tillverkade Heuer kronografer åt ett antal märken där en klocka dessa andra märken oftast var betydligt billigare än motsvarande Heuer.

Bland dessa 'äkta' 'Poor Man's Heuers' så fanns t.ex. märken som:

- Aristo
- Clebar
- Hamilton
- LeJour
- Tradition, såldes i USA av Sears
- Tourneau
- Zodiac

När det gäller Clebar så går åsikterna isär lite grann och olika källor hävdar olika saker. Vissa hävdar att Clebar tillverkades av Heuer i Heuer-fabriken, andra hävdar att Clebar tillverkades av Zodiac. Klart är iaf. att Clebar och Zodiac bägge kommer från Le Locle i Schweiz så det är inte omöjligt att dom tillverkades på samma fabrik.

Clebar som brand användes för första gången 1925 men blev inte registrerat förrens 1948. Den huvudsakliga inriktningen för märket var ursprungligen tidtagarur och ur för tidtagning vid rally och racing. Så småningom introducerade man armbandsur i sortiment och man koncentrerade sig på kronografer.

När det gäller kopplingen till Heuer så är den tydlig, jag kan inte med säkerhet säga att caset på Clebaren är detsamma som på en 2447/3647, men det är mycket snarlikt, och visarna ser ut att vara precis dem samma.

Här är en 3647 för jämförelse.

207779d1250023718-heuer-carrera-45-ref-3647nt-black-dial-vintage-chronograph-valjoux-92-hc4.jpg


Min Clebar har helt klart andra fasningar på luggarna, samt lug holes, men för övrigt har den som sagt liknande boett, liknande ren tavellayout och mycket liknande pushers, krona och visare.

KOPlh1c.jpg


Vissa detaljer är nästan snyggare på Clebaren, kolla t.ex. in dom här fantastiska sub dialsen.

EymOJCi.jpg


Det härligt kupade plexit är också underbart liksom patinan som lumen har utvecklat.

På insidan tickar, ljudligt, ett Landeron 248.

xvEmXwt.jpg


Landeron 248 är ju ett verk som, även här på forumet, inte brukar vara så omtyckt. Landeron är lite av ett svart får i kronograf-verks familjen, men 48-serien är en riktig arbetshäst som hängde med under mellan 1937 och 1970 och mitt ex tickar på fint och håller tiden perfekt. Hur man opererar kronografen gör dock en förvånad första gången man försöker stoppa den.

I mitt fall är verket märkt Clebar, i andra fall har jag sett Zodiac-märkning.

Landeron som verkstillverkare levererade till många märken, bla. verkar dom sitta i vissa Breitlings, och även i vissa Heuers. Landeron köptes 1921 upp av Ebauches SA, vilket sedermera blev ETA. Landeron har även stått för ganska stora landvinningar inom kronografteknologin som t.ex. eliminering av kolumnhjulet.

Värt att nämna är att det även finns 3 registers Clebars med bla. Valjoux 72 under huven.

Märkligt egentligen att de här Poor Man's Heuers inte är populärare än de är. Rimligtvis är det nästan ovanligare än de 'riktiga'. Steget upp till 'the real thing' är stort i monetära termer, frågan är om känslan står i paritet till det steget?

För min del återstår att fundera på om jag ska låta re-luma timvisaren eller om den ska få vara som den är.

Vi avslutar med ett 'vintageifierat' wrist shot.

dl0YYy1.jpg

Det fantastiska bandet är easy rider skyldigt till. Tack för det. Sitter som en smäck!
 
Topp