• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmafix armband

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gjorde för några veckor sen ett första försök att göra ett eget Nato. Tyvärr fick jag tag i ett ganska dåligt skinn. Med hjälp av @Kvisten (Stort tack!) fick jag bättre material att arbeta med och här lägger jag upp lite bilder på arbetet och det färdiga resultatet. Dock beskriver jag inte processen eftersom flera andra redan gjort det alldeles förträffligt.
Ps. Det orangea rakbladet fungerar väldigt bra när man ska fasa av bitarna inför limning osv ds
DSC_0148.JPG
DSC_0145.JPG
DSC_0146.JPG
DSC_0151.JPG
DSC_0155.JPG
DSC_0161.JPG
DSC_0163.JPG
DSC_0164.JPG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ingen aning faktiskt. Fick tag i lite olika bitar men vad det är för skinn vet jag inte. Just nu är armbandet väl styvt men det kanske går att mjuka upp lite...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ingen aning faktiskt. Fick tag i lite olika bitar men vad det är för skinn vet jag inte. Just nu är armbandet väl styvt men det kanske går att mjuka upp lite...

Det är ett pull up-läder (fullnarvs). Det reagerar väldigt starkt på beröring. Ganska eftertraktat pga dessa egenskaper. Och ja, det kommer bli mycket mjukare med tiden. Du kan också skynda på processen om du jobbar lite med det (böjer det osv).
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ett pull up-läder (fullnarvs). Det reagerar väldigt starkt på beröring. Ganska eftertraktat pga dessa egenskaper. Och ja, det kommer bli mycket mjukare med tiden. Du kan också skynda på processen om du jobbar lite med det (böjer det osv).
Det är så himla kul att lära sig nya saker. Tack!!
 
Alltså, det är inte så svårt. Har man tålamod och myyycket tid (iallafall behöver jag många timmar) så funkar det. Dessutom finns många duktiga här på forumet att fråga. Folk är otroligt schyssta med att dela med sig av erfarenheter och tips.
Sant, men är inte så dumt att prova på något billigare material först. Krävdes två skrotade försök för mig i alla fall innan jag fick till nåt jag kunde visa mig offentligt i :blackeye: Det första vart för smalt efter jag fixat kanterna och det andra vart sömmen så högt uppe att den nötte i luggarna. Men övning har gett bättre resultat :)
 

Kalle Stropp

Breitling
Det bruna bandet var riktigt fint! Något av de bättre hemmagjorda jag sett! Hur gick du till väga med formen på bandet? Utgick du ifrån någon mall? Onekligen sugen på att göra något liknande! ;)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det bruna bandet var riktigt fint! Något av de bättre hemmagjorda jag sett! Hur gick du till väga med formen på bandet? Utgick du ifrån någon mall? Onekligen sugen på att göra något liknande! ;)
Tack!!
Ja, man måste ha någon form, antingen egen eller annan befintlig att gå efter. Jag använde ett annat armband som jag gillar, som mall till det bandet.
Jag tycker absolut du ska prova att göra egna armband. Se bara till att ha tålamod och tid. Ett armband tar för mig 3-4 timmar Limning och torktid tar en del tid förstås så man håller kanske inte på hela tiden.
Här följer en liten lista på saker jag tycker man behöver som start.
Skinn
Kniv (gärna rullkniv)
Linjal
Kontaktlim
Syl
Vaxad lintråd
Sadelmakarnålar
Hålgörare (tång)
Ev rakblad
Nån typ av underlägg
Sax
Slippapper
Spänne
Ev klämmor (klädnypor funkar för mig)
(har säkert glömt nåt)
Lycka till.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Finns sidor på nätet som säljer allt och lite till. Jag beställde en del från slöjddetaljer.se
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Tack!!
Ja, man måste ha någon form, antingen egen eller annan befintlig att gå efter. Jag använde ett annat armband som jag gillar, som mall till det bandet.
Jag tycker absolut du ska prova att göra egna armband. Se bara till att ha tålamod och tid. Ett armband tar för mig 3-4 timmar Limning och torktid tar en del tid förstås så man håller kanske inte på hela tiden.
Här följer en liten lista på saker jag tycker man behöver som start.
Skinn
Kniv (gärna rullkniv)
Linjal
Kontaktlim
Syl
Vaxad lintråd
Sadelmakarnålar
Hålgörare (tång)
Ev rakblad
Nån typ av underlägg
Sax
Slippapper
Spänne
Ev klämmor (klädnypor funkar för mig)
(har säkert glömt nåt)
Lycka till.

+ skärflingshyvel kan vara gött att ha!
 
Topp