• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Autavia 7763 vs Pre moon Speepy

Vilken är coolast?


  • Totala väljare
    77

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns som jag har en helt klart annan bild av dessa två klockor än de flesta andra. För mig är en 321 Speedy bland det bästa man kan ha, nästan i klass med en Viggen eller varför inte nyare, riktigt dyra klockor. Cal. 321 är ett toppverk som i modern tid använts av Breguet, PP, AP, och VC och i Omega's skrud är väldigt fint med kopparfinish på hela verket. I min värld är det väldigt långt mellan en 321:a och en Heuer men börjar förstå att jag kanske är ensam om den åsikten? Jag äger tex hellre en 321 Speedy, speciellt en Pre Pro, än en Daytona vilket får mig att tillhöra en väldigt liten minoritet här på forumet, speciellt eftersom Rolex är så otroligt vanligt och poppis.
Viggen och Heuern har väl typ samma boett? Skall jämförelsen vara någolunda borde vi väl jämföra cal 321 med val 72 och då är det väl ingen större skillnad?
 

Hardy

Thug
Viggen och Heuern har väl typ samma boett? Skall jämförelsen vara någolunda borde vi väl jämföra cal 321 med val 72 och då är det väl ingen större skillnad?

Helt rätt. Två av de bästa verk som gjorts
Ingen större kvalitetsskillnad vad jag har förstått.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker Speedmastern är finare och jag gillar orange visare. Heuern är lite roligare och också jävligt fin. Heuern är coolare mycket på grund av mängden speedmasters som producerats.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
När jag såg rubriken trodde jag att svaret var självklart, speedyn är en ikon, men när jag sen såg bilderna blev det plötsligt inte alls så lätt. Heuern ser grym ut, men den har fördelen att ha ett betydligt mera passande band, speedyn klär inte alls på det där lädret imho. Vågar man be om en nakenbild; heads only? Tills dess faller min röst nog ändå på Omegan, men det är på målfoto. Det trodde jag aldrig, kul omröstning, mer sånt!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt close call, vet inte om jag tycker den oranga visaren på Speedyn är för mycket eller bara precis sådär lagomt kaxig?:)
Det väger med minsta möjliga marginal över till Heuern för min del, fantastisk klocka!
 

fc2

Rolex
Viggen och Heuern har väl typ samma boett? Skall jämförelsen vara någolunda borde vi väl jämföra cal 321 med val 72 och då är det väl ingen större skillnad?

Det är riktigt. Dåligt val av jämförelsemodell från min sida men personligen är jag svag, väldigt svag, för Viggen och tog med den för att försöka få fram vilken stor skillnad jag ser mellan Heuern och Omegan. Tror inte heller det är någon större kvalitetsskillnad mellan 321 och 72 även om jag tycker 321 är mycket snyggare att titta på med sin kopparfinish. Oavsett detta så spelar Omegan i en helt annan liga för mig men blev lite förvånad att de flesta verkar lägga dessa båda klockor på samma nivå men börjar förstå att min syn skiljer sig från de flestas.
 

Olaa

Cartier
fina båda två, kan inte välja :)
ang urverk så vinner min speedy mot autavian iom 863 och glasbaksida
min autavia vinner iom årsklocka för mig mot speedyn som är ca 91
min speedy vinner på fullset och att jag köpte den nos, mot autavian bra vintage skick
autavian har värdemässigt haft en bra resa medans speedyn stått stilla
osv osv,, så varför välja, dom kompletterar varandra bra
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det får bli heuer'n med knapp marginal. Gillar dock speedyn bättre med vit
Sekund.
/j
 

LtCariad

Omega
2-Faktor
Som så många sagt tidigare. J-kla jämnt mellan dessa två. Autavian ger lite Paul Newman-känsla för mig, vilket är jäkligt coolt, men Speedyn är den klocka som drog in mig i allt det här, så den får ändå min röst (med vit visare).
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kul att få höra era åsikter och se era röster. Har blivit inspirerad att skaffa en äldre Speedmaster nu. En 69a vore ju cool, iom att månlandningen var det året.

Heuers populäritet verkar ha fått fotfäste bland Sveriges klockentusiaster. Vi har ju legat efter USA, England och andra europeiska länder där märket har stigit i populäritet de senaste åren. Prismässigt så ligger vissa modeller av Carrera, Autavia och Monaco i prisintervallet 30-50.000 kr. Speciella versioner ännu högre.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fina klockor. Svårt.

Självklart är Speedeyn mer vanligt förekommande, men vad gäller design och formspråk så är den helt sin egen. För mig litet som klockvärldens Volvo Amazon; det tog många år innan jag såg hur fina de faktiskt är.

Autavian däremot delar sin i o f s fina design med en uppsjö av klockor; inget som sticker ut.

Så idag får det bli en röst på SMP..
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag röstar på Heuer för den känns mer annorlunda och mer race-utformad i designen. Omegan är en klassiker och alltid ett säkert kort, går till allt och kan kombineras med olika straps på alla möjliga sätt! Om man redan har säkra kort i klockrullen hade jag valt Heuer!

Jag har tyvärr inte ägt någon av de två klockorna så kan inte motivera mitt svar rent kvalité relaterat.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag jämnar ut ställningen och säger Speedy, gillar orangea visare och tycker kronan ser bättre ut när den smälter in som den gör på Speedyn. Gillar också Heuern, men idag så kommer den på en hedrande andra plats!
 
Topp