• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hi-Beat eller Spring Drive?

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Generellt skulle jag säga lätt 10 år. Har aldrig ens hört talas om en modern SD som haft normala servicehov. Några få garantiärenden har jag däremot läst om.

Okay. Jag är inte insatt men menar du att delar i urverket som inte har spring drive teknologi slits ut som på vanliga mekaniska klockor men kanske långsammare? Och att det är det just de delar som spring drive teknologin ersätter som utsätts för mest slitage och behöver bytas ut?
 

Isodor

Audemars
En av anledningarna till jag valt GS i mångt och mycket är att jag gillar att köpa klockor, men inte serva dom :D

9F Quartz och Spring drive är ju rätt bekvämt i det avseendet. Kostnaden för underhåll blir extremt låg.
Har ju en hi beat också, får se hur länge den pallar. Man kostnaden för service på ett sådant verk känns rätt rimlig i pris kontra vad schweiziska märken kostar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okay. Jag är inte insatt men menar du att delar i urverket som inte har spring drive teknologi slits ut som på vanliga mekaniska klockor men kanske långsammare? Och att det är det just de delar som spring drive teknologin ersätter som utsätts för mest slitage och behöver bytas ut?
D549D20A-005A-4F44-BB75-003F78DA00AD.gif

Ja, exakt. Delarna ovan är ersatta på springdrive och ”bromsningen”/utväxlingen styrs istället friktionsfritt med hjälp av en elektromagnetisk broms. Mycket mindre friktion= mycket mindre behov av service. Med detta följer ju massa andra fördelar som exempelvis resistens mot magnetism och eleminering av gravitationens påverkan på gången.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
D549D20A-005A-4F44-BB75-003F78DA00AD.gif

Ja, exakt. Delarna ovan är ersatta på springdrive och ”bromsningen”/utväxlingen styrs istället friktionsfritt med hjälp av en elektromagnetisk broms. Mycket mindre friktion= mycket mindre behov av service. Med detta följer ju massa andra fördelar som exempelvis resistens mot magnetism och eleminering av gravitationens påverkan på gången.

Tack för förklaringen. Bra animation också som tydligt visar problemet med traditionella tekniska lösningar.
 
Topp