• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High-beat vintage

Alphadog

Omega
Pledge Member
Hej. God fortsättning! Är bara lite nyfiken om det finns andra här som samlar på vintage high-beat ur från slutet av 60-talet som Longines Ultra-Chron, GP Gyromatic, Seiko/GS, Zodiac och förstås Zenith El Primero? Och om någon känner till en urmakare som är intresserad av att restaurera och ta hand om sådana ur? Tack!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
19107318-91F3-40AA-AB75-E560FB31DF3D.jpeg


Njae, nån samlare är jag då inte.
Denna Eberhard är nog det enda som tickar oftare än allt annat i lådan.

Däremot blev jag lite nyfiken på om det verkligen skulle vara svårare att hitta urmakare för dessa?
El Primero, för all del, men för time only-modellerna så vet jag inte att jag skulle ha hört att så var fallet (har iofs heller inte ”lyssnat” så aktivt). Har du kollat med t.ex. Farfar i Stockholm eller Antikurmakaren i Malmö?

Får man be om lite bilder på din samling? Alltid roligt när någon nördar in på något. :)
 

kuma-kun

Audemars
Är man intresserad av japanska ur från 60-taket och 70-talet som jag innebär det ju en hel del high-beat.
Alla utbildade urmakare bör kunna ta sig an dom, bara något högre frekvens ju?
Jag har aldrig haft problem att få hjälp med service.
 

Alphadog

Omega
Pledge Member
Hej igen. Tack för inläggen i trådet. Riktigt snygga ur ni postade bilder på!
Tack också för tipsen om urmakare. Mig vetterligen är den största skillnad i underhåll mot lägre frekvens movements att kunna applicera "dry lubricants" på lämpliga delar av mekanismen.
Jag är lite dålig på att fotografera, men här är några bilder på åtminstone två av mina klockor. Först en en Grand Seiko 6146-8000 och sen en Longines Ultra-Chron cal 431. Kan återkomma senare med flera bilder så småning om.
 

Bilagor

  • Dial1.JPG
    Dial1.JPG
    99.4 KB · Visningar: 2
  • Ultra-Chron Black Dial 6A.jpg
    Ultra-Chron Black Dial 6A.jpg
    20.3 KB · Visningar: 2

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
19107318-91F3-40AA-AB75-E560FB31DF3D.jpeg


Njae, nån samlare är jag då inte.
Denna Eberhard är nog det enda som tickar oftare än allt annat i lådan.

Däremot blev jag lite nyfiken på om det verkligen skulle vara svårare att hitta urmakare för dessa?
El Primero, för all del, men för time only-modellerna så vet jag inte att jag skulle ha hört att så var fallet (har iofs heller inte ”lyssnat” så aktivt). Har du kollat med t.ex. Farfar i Stockholm eller Antikurmakaren i Malmö?

Får man be om lite bilder på din samling? Alltid roligt när någon nördar in på något. :)
Jag lämnade precis in en El Primero till Sven-Arne på Urbra i Röstånga. Han är själv särskilt förtjust i kronografer och tvekade inte en sekund (sic) att ta sig an min 90-talare i guld. Så high beat och kronograf verkar inte vara några problem för honom! Återkommer med rapport så småningom. Så länge kan ni få se hur den ser ut innan översyn samt två andra som tickar snabbt!
45E48DE9-19ED-4E6A-90F8-87E1131A8FC6.jpeg

B5B84869-EDB6-4805-8F92-B4B560BA3E98.jpeg

A10A2CE2-18E2-4FD9-B525-F1DD6163C038.jpeg
 

Alphadog

Omega
Pledge Member
Supersnygg! Jag saknar en El Primero I samlingen och måste göra något åt det. Tack för tipset om urmakare. Blir kul att höra hur det går!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Supersnygg! Jag saknar en El Primero I samlingen och måste göra något åt det. Tack för tipset om urmakare. Blir kul att höra hur det går!
Jag lovade ju återkomma efter service hos Urbra! Hämtade ut guld El Primeron idag efter total översyn.
Före service: 51,4s/d, 259°, 0,2ms
Efter service: -0,7s/d, 240°, 0,1ms
Dessutom återställer kronografen helt rätt, kronografknapparna svarar distinkt, uppdraget har det där sköna motståndet och den är mycket lättare att ställa tiden (slirade mycket innan). Sven-Arne bekräftade också att urtavlan är av massivt silver, indexen och visarna är i guld, samt de välvda glaset är safir. Som han sa: -På denna klocka har det inte sparats på någonting!
 
Topp