• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

High Tech vs. Tradition - Vad föredras?

C

China

Guest
Både" high tech" och tradition har väl sin plats?

Med det sagt så beror det också på hur en klocka producerats. En klocka med avancerade komplikationer som tillverkats av en mästare i den gamla fina traditionen kan inte jämföras med något som spottats ut av industrirobotar. Smakar det så kostar det, och ibland så kan jag tycka att jämförelser mellan traditionell haute horlogerie och industriell produktion blir ganska fel, och många gånger så missbrukas begreppet. Små manufakturer som består av en enskild mästare jämförs ofta med varumärken som har en mer industriell produktion. Hantverket är tyvärr utdöende, på bekostnad av profit och större serier. Det är inte så många som kämpar i motvind, men fortfarande existerar det manufakturer som struntar i större serier och håller tradition och hantverk levande.

En av de stjärnor som lyser klarast är Aaron Becsei, en Ungersk mästare som kategoriskt vägrar att ge avkall på traditionerna, en annan den självlärde Ma Xushu som genom sin passion för horologi utvecklat en egen tourbillon. En dam som förtjänas att nämnas i sammanhanget är Eva Leube, som har en egen särpräglad stil och vars klockor är internationellt efterfrågade av konnässörer. Det finns mycket att botanisera bland för den som är intresserad av traditionell tillverkning, tyvärr så är prislappen oftast därefter.

http://www.bexei.hu/home.html

http://www.ahci.ch/
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Angående Seikodiskussionen.
Det jag tror att David syftar på är att det blir ointressant så fort en elektrisk modul kommer med i bilden. Hur liten den än må vara.
 

par

Patek
2-Faktor
Gillar alla märken du listat ovan och håller med dig till 100% :)

Innovation är grymt. Ett bra exempel är EMC från Urwerk som avtäcktes för bara några timmar sedan:

http://www.urwerk.com/en/collection-n-a-c4-p13.php

MP_EMC_3.jpg

Är inte det den jag hade uppe i en tråd igår?:eek:
 

Charles_

Rolex
Gillar traditionella klockor mer än hightech, de ser ofta förjävliga ut imo, dock tycker jag det är bra att det utvecklas. Inom kategorin "hightech" tycker jag MB&F gör tveklöst de coolaste klockorna, och deras LM1 "Legacy Machine" är sjukligt cool och vacker!

Fick precis se en bild på nya Legacy Machine 2. Kan tyvärr inte dela med mig, men den är nästan dubbelt (;)) så cool som denna!
 

AgE

Omega
Tycker det är intressant med innovationer och ny teknik, på så sätt är ju high tech kul. Som någon sa skulle ju inte heller de "klassiska" klockorna vara klassiska om inte utvecklingen drivs framåt.

Sen så är ju high tech-klockor tyvärr allt som oftast groteskt fula och löjligt dyra så det finns inte på kartan att själv bära en klocka från ett utpräglat high tech-märke. Hade jag haft den sortens pengar hade jag nog strösslat dom på vintage-Rolex och AP (RO)/PP. Så jag är väl mer för det traditionella då antar jag. De innovationer som även de mer "traditionella" klockhusen tagit fram under senare år får mig inte heller att gå i taket direkt, nu när jag tänker på det. Jag finner t.ex. äldre Rolex mer tilltalande än nya, även om de nya är objektivt "bättre" och slitstarkare pga keramisk bezel, parachrome hairspring etc. Men det är nog snarare en fråga om estetik än teknik.
 

Archie

Cartier
Fräna saker, men svårburet och opraktiskt och framförallt så dyrt att i princip ingen har råd med det. Ungefär som en bugatti som familjebil att skjutsa till dagis med...
 
Topp