• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Historia/paketöppning Rolex “Turn-O-Graph” aka “Thunderbird”

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte här presentera Rolex udda fågel. Den så kallade Turn-O-Graph’en.

Faktum är att första utgåvan, benämnd 6202, är Rolex första klocka med roterande bezel. Den kom 1953 och var en föregångare till Submariner som lancerades året efter. Urverket var A260. Bezeln hade minutmarkeringar och siffror var 10.e minut. Texten Turn-O-graph tryckt på tavlan.
Rolex_6202_1.jpg

Rolex_6202_4.jpg

När Submariner hade släppts ville man skija TOG från denna genom att mer rikta in sig på användare som mer bar dressade klockor men ändå ville använda vridringen för att mäta tid. Därför knöt man klockan mot Datejustlinjen och lade till datum och cyklopbubbla. Dessutom formade man om vridringen genom att slopa minutmarkeringarna och nöjde sig med markering var 5:e minut. Året var 1954 och refen ändrades till 6903, verket var 743.
Rolex_6202_3.jpg

1954 var också introduktionsåret för GMT Master som utvecklades i samarbete med flyget. Även denna byggde på erfarenheterna från TOG men här lade man då till den extra visaren för en andra tidszon samt utformade vridringen med 24 timmars indikering. Detta hjälpte piloterna vid långflygningar.

För korta flygningar behövdes naturligtvis inte denna funktion utan vridringen på TOG fyllde behovet. Pilotena i uppvisningsgruppen ”Thunderbirds” fattade tycke för klockan och en specialupplaga gjordes för dess piloter. Efter det har Rolex använt smeknamnet på TOG.
Rolex_6202_2c.jpg

1959 ersattes 6903 av ref 1625 som tillverkades till 1977 då den ersattes av 16253, 16263, 16264, 16268. Utseendemässigt ingen större skilnad. TOG slopades på tavlan. Verket var 3035.

I början på 2000-talet ersttes de av 116262, 116263, 116264. Nu hade man tagit tillbaka TOG på tavlan och vridringen had fått samma vågform som Datejust-linjen.
Rolex_6202_5.jpg

2011 lade Rolex ner produktionen av TOG.

Så till min egen klocka.

Jag fick upp intresset för Turn-O-Graph’en när jag fick klämma på @Sullstrom ’s exemplar under en Eskilstuna-GTG. Hans var från den sista generationen med 6-siffrig referens. Men detta var för flera år sedan och mycket annat har passerat armen sedan dess.
Rolex_6202_6.jpg

(Sullstroms klocka)

Genom åren hade jag ägt en gammal Percision, en tvåtons blåtavlad Submariner och en tvåtons svarttavlad GMT-Master II, men nu var jag för tillfället Rolexlös. Många klockor har vi köpt på Kaplans och är vi i Stockholm så tittar vi alltid in i butiken. Vid ett besök denna sommar så låg det en juvlig TOG i skylten. Snabbt som sjutton in för att titta på den närmare. Köpvånda! Lade undan den för att fundera, tillbaka två dagar senare och nu kunde jag inte hålla mig.

Den har flera punkter som tilltalar mig.

- En ovanligare Rolexmodell som inte alla bär.

- En bakgrundshistoria som är kul.

- En underbar blå tavla.

- Romerska index som JAG gillar (även det rätt ovanligt)

- Trivsam storlek, 36 mm

- En länk som inte är sladdrig.

Och här följer en liten paketöppning. Tyvärr kom det inte med någon originalbox så jag fick en Kaplansbox.
101.JPG

102.JPG

103.JPG

104.JPG

105.JPG

106.JPG

107.JPG

108.JPG

Lite data:

Rolex, Oyster Perpetual, Datejust, ”Turn-O-Graph”

Chronometeter, ref 16264, F-serie, Caliber 3135

36mm, stål/vitguldsring, automatisk, safirglas, datum.

Oysterlänk, viklås, Uttagen 2004

Efter att nu ha haft den någon vecka måsta jag säga att jag är helnöjd. Den sitter bra på armen, behöver kanske skifta över någon länkbit från ena till andra sidan. Oysterlänken är super. Storleken perfekt och tavlan magisk. Urverket går som det ska och drar sig 1-2 sekunder före/dygn.

Nu tror jag att denna Rolex ”Thunderbird” (bara smeknamnet räcker som motiv) kommer att få stanna längre än de tidigare tre. Denna har ju faktiskt fått frugans acceptans.

Senast ändrad:

Faktum är att första utgåvan, benämnd 6202, är Rolex första klocka med roterande bezel. Den kom 1953 och var en föregångare till Submariner som lancerades året efter. Urverket var A260. Bezeln hade minutmarkeringar och siffror var 10.e minut. Texten Turn-O-graph tryckt på tavlan.
Rolex_6202_1.jpg

Rolex_6202_4.jpg

När Submariner had släppts ville man skija TOG från denna genom att mer rikta in sig på användare som mer bar dressade klockor men ändå ville använda vridringen för att mäta tid. Därför knöt man klockan mot Datejustlinjen och lade till datum och cyklopbubbla. Dessutom formade man om vridringen genom att slopa minutmarkeringarna och nöjde sig med markering var 5:e minut. Året var 1954 och refen ändrades till 6903, verket var 743.
Rolex_6202_3.jpg

1954 var också introduktionsåret för GMT Master som utvecklades i samarbete med flyget. Även denna byggde på erfarenheterna från TOG men här lade man då till den extra visaren för en andra tidszon samt utformade vridringen med 24 timmars indikering. Detta hjälpte piloterna vid långflygningar.

För korta flygningar behövdes naturligtvis inte denna funktion utan vridringen på TOG fyllde behovet. Pilotena i uppvisningsgruppen ”Thunderbirds” fattade tycke för klockan och en specialupplaga gjordes för dess piloter. Efter det har Rolex använt smeknamnet på TOG.
Rolex_6202_2c.jpg

1959 ersattes 6903 av ref 1625 som tillverkades till 1977 då den ersattes av 16253, 16263, 16264, 16268. Utseendemässigt ingen större skilnad. TOG slopades på tavlan. Verket var 3035.

I början på 2000-talet ersttes de av 116262, 116263, 116264. Nu hade man tagit tillbaka TOG på tavlan och vridringen had fått samma vågform som Datejust-linjen.
Rolex_6202_5.jpg

Så till min egen klocka.

Jag fick upp intresset för Turn-O-Graph’en när jag fick klämma på @Sullstrom’s exemplar under en Eskilstuna-GTG. Hans var från den sista generationen med 6-siffrig referens. Men detta var för flera år sedan och mycket annat har passerat armen sedan dess.
Rolex_6202_6.jpg

(Sullstroms klocka)

Genom åren hade jag ägt en gammal Percision, en tvåtons blåtavlad Submariner och en tvåtons svarttavlad GMT-Master II, men nu var jag för tillfället Rolexlös. Många klockor har vi köpt på Kaplans och är vi i Stockholm så tittar vi alltid in i butiken. Vid ett besök denna sommar så låg det en juvlig TOG i skylten. Snabbt som sjutton in för att titta på den närmare. Köpvånda! Lade undan den för att fundera, tillbaka två dagar senare och nu kunde jag inte hålla mig.

- En underbar blå tavla.

- Trivsam storlek, 36 mm

Och här följer en liten paketöppning. Tyvärr kom det inte med någon originalbox så jag fick en Kaplansbox.
101.JPG

102.JPG

103.JPG

104.JPG

105.JPG

106.JPG

107.JPG

108.JPG

Lite data:

Efter att nu ha haft den någon vecka måsta jag säga att jag är helnöjd. Den sitter bra på armen, behöver kanske skifta över någon länkbit från ena till andra sidan. Oysterlänken är super. Storleken perfekt och tavlan magisk. Urverket går som det ska och drar sig 1-2 sekunder före/dygn.

Nu tror jag att denna Rolex ”Thunderbird” (bara smeknamnet räcker som motiv) kommer att få stanna längre än de tidigare tre. Denna har ju faktiskt fått frugans acceptans.
Tack för trevlig läsning och grattis till klockan :)

• Like
Reactions: TiE
Turn-o-graphen är cool! Har haft en 16250, vilken var efterföljaren till 1625. 1625 hade för övrigt en tjockare bakboettspackning (precis som Rolex Explorer 1016) än samtida Datejusts, så det bör ha gjort den en gnutta tåligare mot vatten. 1625 fanns i stål, två-ton, gult guld och även vitt (ovanligt!). Som konstaterats, så hade den en egen tavla, som var lite mindre i diameter än Datejust. Ungefär som den sexsiffriga versionen, som hade en lite mindre tavla än motsvarande DJ. Kuriosa. 116263 (två-ton) gavs ut en en egen version för japanska marknaden, med grön sekundvisare.

Helt klart en Rolex-favorit, enligt min mening.

TOG är lite kul. Måste dock anmärka på att 6202 inte var första Rolexen med vridring, det var 30-talets Zerograph. 6202 verkar dock vara världens första klocka med svart vridring, föregångaren till vad vi kallar dykarur idag. Skrev några rader själv tidigare:
https://klocksnack.se/threads/historiens-första-verktygsur-rolex-6202.75386/
Helt rätt, men Zerographen var en prototyp som gjordes i ett fåtal exemplar. Skulle kanske skrivit att TOG var Rolex första serieproducerade klocka med vridring.;)

TOG är lite kul. Måste dock anmärka på att 6202 inte var första Rolexen med vridring, det var 30-talets Zerograph. 6202 verkar dock vara världens första klocka med svart vridring, föregångaren till vad vi kallar dykarur idag. Skrev några rader själv tidigare:
https://klocksnack.se/threads/historiens-första-verktygsur-rolex-6202.75386/
Hade missat denna tråd. Imponerande duo av supervintage Rolex. Är det verkligen din 6202:a och har du den kvar?

Hade missat denna tråd. Imponerande duo av supervintage Rolex. Är det verkligen din 6202:a och har du den kvar?
Tack! Visst är de kvar, utökade med en charmig BB i guld också. Vill inte erkänna att Rolex är något kul att köpa/äga men svårt att bortse från deras historiska modeller. Jag som har tunna handleder och föredrar lite smäckrare ur tycker 6202an är ett sportur i perfekt storlek. Lite stöddigare boett hade väl varit att föredra men de kostar också bra mycket mer. Man kan inte få allt.

Väldigt trevlig och bildade text bäste Herr @TiE!!
Stort grattis till klockan!! Tavlan såg verkligen trevlig ut! Kommer klä dig gott!!

• Like

Rolex_6202_1.jpg

Rolex_6202_4.jpg

När Submariner had släppts ville man skija TOG från denna genom att mer rikta in sig på användare som mer bar dressade klockor men ändå ville använda vridringen för att mäta tid. Därför knöt man klockan mot Datejustlinjen och lade till datum och cyklopbubbla. Dessutom formade man om vridringen genom att slopa minutmarkeringarna och nöjde sig med markering var 5:e minut. Året var 1954 och refen ändrades till 6903, verket var 743.
Rolex_6202_3.jpg

Rolex_6202_2c.jpg

Rolex_6202_5.jpg

Så till min egen klocka.

Jag fick upp intresset för Turn-O-Graph’en när jag fick klämma på @Sullstrom’s exemplar under en Eskilstuna-GTG. Hans var från den sista generationen med 6-siffrig referens. Men detta var för flera år sedan och mycket annat har passerat armen sedan dess.
Rolex_6202_6.jpg

(Sullstroms klocka)

- En underbar blå tavla.

- Trivsam storlek, 36 mm

101.JPG

102.JPG

103.JPG

104.JPG

105.JPG

106.JPG

107.JPG

108.JPG

Lite data:

Tack för trevligt inlägg, och grattis till cool klocka!

• Like
Härlig läsning och grattis till nyförvärvet!
En TOG står med på min lista också. Tool och dress, allt i ett!

• Like
Bra där @TiE, hög klass på paketöppningen min vän, även ett stort GRATTIS till en riktig bubblare i ROLEX familjen! Har själv alltid varit sugen och vara nära att köpa en, men tyvärr har jag aldrig kommit till skott!

• Like
Bra där @TiE, hög klass på paketöppningen min vän, även ett stort GRATTIS till en riktig bubblare i ROLEX familjen! Har själv alltid varit sugen och vara nära att köpa en, men tyvärr har jag aldrig kommit till skott!
Tack, du kanske får till det så småningom;)

Tillbaka
Topp