• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hitta servicehjälp till en gammal Longines

Hej
En kompis till mig har fått en gammal Longines som har varit i deras släkt sedan ny, jag vet inte exakt modellnamnet men jag gissar att det är den modellen som stått till grund till deras nya Longines Heritage 1967.

Klockan har en okänd servicehistorik och snurrar men kronografen fungerar inte , skicket är väl använt men det mesta verkar vara orginal.
Ägaren vill serva klockan så den kan användas men vill inte att det byts eller renoveras mer än absolut nödvändigt , tar tacksamt emot tips på seriösa och bra urmakare dit han kan vända sig , gärna i Stockholmstrakten.
Longines.jpg

Senast ändrad:
Inte i Stockholmstrakten men enormt kunnig och brinner för vintage, prova att kontakt Per-Erik på Olofsfors Urmakeri för ett utlåtande!
Framförallt effektiv och noggrann i sitt arbete men ändå med extremt korta ledtider, hälsa från Håkan! 👍

Otroligt arvegods. Modellen heter 7891-(x) och har Longines 30CH flyback verk, efterföljaren till 13ZN . Kallas oftast "Ghiera Rossa" eller "Big Eye" .

30CH var en vidareutveckling på 13ZN och tillverkades framförallt på 60-talet. Verket ska vara ännu ett snäpp bättre än förlagan men tyvärr var boett och taveldesignen mycket fattigare hos Longines än den varit på 30-40-talen så det finns inte så många spännande modeller, de har lite tråkstämpel. Den dykarchronon är det lysande undantaget.
Jag tror trots allt att det är en klocka som skulle servas bättre av en dedikerad vintage-urmakare än av en AD idag men det är bara min. gissning.

Otroligt arvegods. Modellen heter 7891-(x) och har Longines 30CH flyback verk, efterföljaren till 13ZN . Kallas oftast "Ghiera Rossa" eller "Big Eye" .

30CH var en vidareutveckling på 13ZN och tillverkades framförallt på 60-talet. Verket ska vara ännu ett snäpp bättre än förlagan men tyvärr var boett och taveldesignen mycket fattigare hos Longines än den varit på 30-40-talen så det finns inte så många spännande modeller, de har lite tråkstämpel. Den dykarchronon är det lysande undantaget.
Jag tror trots allt att det är en klocka som skulle servas bättre av en dedikerad vintage-urmakare än av en AD idag men det är bara min. gissning.
Stort tack för infon, jag delar din uppfattning kring urmakaren men problemet är att hitta en duktig vintage urmakare, har du tips på någon?

Nej tyvärr, Antikurmakaren här i Malmö är numera borta. Jag har hört bra saker om Tidlösa ur och Olofsfors som Hugger nämnde men har inte egen erfarenhet.

Stort tack för infon, jag delar din uppfattning kring urmakaren men problemet är att hitta en duktig vintage urmakare, har du tips på någon?
Jag har erfarenhet av Olofsfors Urmakeri och Per-Erik har mästarbrev som urmakare och har även tidigare vart lärare på urmakarutbildning!
Han har bla totalsservat min ENICAR Sherpa Graph, två av mina Heuer Camaros, en ENICAR Sherpa Super-Divette för att nämna några riktigt fina klockor!
Det kostar inget att ringa eller skicka ett mejl och beskriv ditt behov så tar ni det därifrån! 🤗

Varför tror du det, det är väl inte så mycket som skiljer då det gäller mekaniska verk (då det gäller service)?Globen är (eller var?) AD för både Longines och Omega med egen verkstad. Dom är dessutom forumsponsor så dom vet hur ”speciella” vi entusiaster kan vara med våra gamla klockor 😉

Varför tror du det, det är väl inte så mycket som skiljer då det gäller mekaniska verk (då det gäller service)?Globen är (eller var?) AD för både Longines och Omega med egen verkstad. Dom är dessutom forumsponsor så dom vet hur ”speciella” vi entusiaster kan vara med våra gamla klockor 😉
Så skulle man ju helst vilja att det var men det finns ju alltför många skräckhistorier som pekar på motsatsen. Har man otur så hamnar klockan i händerna på en säkert alldeles utmärkt kompetent urmakare som är van att jobba med moderna klockor enligt märkenas manualer för hur och vad som ska göras och detta kommer då och då i skarp konflikt med vad som är önskvärt för kunden eller ur ett vintage-perspektiv. Dessutom är ju en ganska stor del av grejen förmåga att ha eller få tag på 50 år gamla utbytesdelar något som moderna AD inte nödvändigtvis har som prio eller expertis. Det är möjligt att Globen har superengagerade urmakare, jag har inte hört varken bu eller bä. Den enda AD i Sverige som verkar få genomgående goda omdömen för sin vintage-"förståelse" är Rob E för Rolex, annars är det lite si och så.

Håller med @essGunnar att du ska låta en dedikerad vintage urmakare som respekterar dina önskemål serva klockan, låt denna inte byta ut några synliga delar förutom eventuellt behövliga delar i verket och packning. Det är en värdefull klocka som förtjänar att behållas i sitt originalskick och servas varsamt.

En märkes-AD har tyvärr inte samma intresse att bibehålla originaldelar även om detta uttryckts som önskemål av kunden.

Tillbaka
Topp