• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hittade några gamla klockor hos föräldrarna

Dags för en uppdatering!

Jag gick först till Werner med kronografen, men han ville inte ta emot den. Den bedömningen gjorde han direkt när han såg den. Jag sprang vidare till Farfars klocka, och där gick det bättre! Han hade ingen bra koll på modellen (varken Berthoud Geneve eller UG), men efter att han öppnat klockan kunde han konstatera att det är ett original Berthoud (Universal)-verk i klockan; 385.

Han konstaterade att uret är i bra skick, men att glaset inte kan vara original (just för att det är glas). Då det är slitet så bedömde vi båda att det är värt att byta ut det (mot ett i plast). Jag gick med på hans kostnadsförslag och lämnade klockan för en totalservice. Priset var väl lite högre än jag tänkt mig, men det får det ju vara värt! 3 månader bedömde han att det kommer ta, så då jag tänkte ge tillbaka den till min far så har jag första julklappen ordnad...

Här har ni urverket:
urverk2.jpg

Jag kommer tillbaka med en ny uppdatering när jag hör något nytt, och om inte annat när jag får tillbaka den nyservade klockan!

Tack så mycket för hjälpen med alla tankar och tips!

Kul projekt! Får man fråga vad kostnadsförslaget var? Tänkte själv lämna in en klocka till någon av firmorna.

Riktigt kul att du väljer att väljer att serva verket, antar att det inte är gratis..
Den är ju onekligen väldigt fin så du kommer inte ångra dig. Den blåa Tissoten såg ju riktigt bra ut också.
Härligt med lådfynd! :happyhappy:

3000kr blev det, och då dealade jag till mig glasbytet i det. Jag visade snabbt upp guld-tissoten hos Werner, och för att serva den ville han ha 3500kr. Avvaktar med den...

Skulle spontant säga att 3000 är ganska rimligt. nytt glas och kanske ett nytt band så kommer den vara en grym julklapp.

Nu är den klar! Så det gick betydligt fortare än väntat. Urmakaren på Farfars Klocka i Stockholm var väldigt fascinerad över klockan. Han hade ingen egen erfarenhet av just Berthoud-kronografer, men tyckte att det var väldigt spännande att Universal Geneve jobbade så (oklart varför(?)) under några år på 30-talet. Han menade att det är väldigt ovanligt med inhouse kronografer (eller "riktiga" kronografer som urmakaren uttryckte det) som är så pass gamla. Klockan går nu som en klocka och ser väldigt bra ut. Glaset (plasten) är bytt, samt någon fjäder är utbytt. Annars så var det mesta i helt ok skick. Han varnade dock mig för att använda klockan när det är fuktigt ute...

Här kommer bilder på den nyservarde klockan!

FullSizeRender-1.jpg
FullSizeRender.jpg

IMG_3376.JPG

Och så en bild tillsammans med sin 80 år yngre kompis
FullSizeRender-2.jpg

Jag väntar forfarande på lite mer historia bakom klockan från släkten. Jag hoppas att jag får reda på någonting nytt framöver, nu när klockan efter 30-40 år i en låda återigen får se dagens ljus!

Trevlig historia och 3000:- för en helservice på en kronograf och nytt glas skulle jag också kalla en bra deal.
Go julklapp till farsan!

Nu är den klar! Så det gick betydligt fortare än väntat. Urmakaren på Farfars Klocka i Stockholm var väldigt fascinerad över klockan. Han hade ingen egen erfarenhet av just Berthoud-kronografer, men tyckte att det var väldigt spännande att Universal Geneve jobbade så (oklart varför(?)) under några år på 30-talet. Han menade att det är väldigt ovanligt med inhouse kronografer (eller "riktiga" kronografer som urmakaren uttryckte det) som är så pass gamla. Klockan går nu som en klocka och ser väldigt bra ut. Glaset (plasten) är bytt, samt någon fjäder är utbytt. Annars så var det mesta i helt ok skick. Han varnade dock mig för att använda klockan när det är fuktigt ute...

Jag väntar forfarande på lite mer historia bakom klockan från släkten. Jag hoppas att jag får reda på någonting nytt framöver, nu när klockan efter 30-40 år i en låda återigen får se dagens ljus!

Coolt! Väldigt fin. Blir sugen på en gammelkrono!

FullSizeRender-1.jpg
FullSizeRender.jpg

IMG_3376.JPG

FullSizeRender-2.jpg

Härligt! Se nu bara till att skaffa ett lite vassare band så är du hemma.

Hade missat denna tråden men vilken fin kronograf!
Kul att den nu dessutom är lagad och tickar på ännu bättre än tidigare :)

Härlig tråd och härlig klocka - fantastiskt fin och kul att den gick att fixa till.
Blir en underbar julklapp... säg till om du behöver en plastpappa - anytime ;)

Vilken trevlig tråd! Den hade jag missat tidigare. Kul att du tar dig tid att uppdatera oss, ThomasG! Hur blev det med bakgrundsstoryn, har du träffat din faster än och kunnat fråga? En fantastisk kronograf!

Vilken trevlig tråd! Den hade jag missat tidigare. Kul att du tar dig tid att uppdatera oss, ThomasG! Hur blev det med bakgrundsstoryn, har du träffat din faster än och kunnat fråga? En fantastisk kronograf!

Sorry för lite långsam återkoppling... Ja, jag har pratat med min faster, men hon visste inte direkt något mer om klockan. Hon berättade att min farfar hade ett flertal klockor, men använde dessa som betalning för gömställen åt sin familj under andra världskriget. Denna klockan var den enda som han hade kvar från den tiden.

Jag kan förresten inte hålla mig till jul med att lämna tillbaka klockan till min pappa, det kommer att ske imorgon. Ska bli fantastiskt roligt!

Sorry för lite långsam återkoppling... Ja, jag har pratat med min faster, men hon visste inte direkt något mer om klockan. Hon berättade att min farfar hade ett flertal klockor, men använde dessa som betalning för gömställen åt sin familj under andra världskriget. Denna klockan var den enda som han hade kvar från den tiden.

Jag kan förresten inte hålla mig till jul med att lämna tillbaka klockan till min pappa, det kommer att ske imorgon. Ska bli fantastiskt roligt!

Bra räddat av enfin kronograf och väl spenderade pengar. Grattis till dig och din far!

Tillbaka
Topp