• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hittat en Certina Blue Ribbon i bra skick.

Rossi

Rolex
2-Faktor
Börjat röja efter min pappa, som dog -97. Under en hög med ruttna tidningar hittade jag en Certina Blue Ribbon automatic. Enligt mamma fick han den 1977 när han jobbade på Volvo. Lite kul är att 1977 även är mitt födelseår. Mamma hävdar att den aldrig är använd. Frågan om jag kan börja använda den nu och serva när den börjar gå dåligt eller riskerar jag något? Alternativt, att serva innan användning. Vilket är att föredra? Den här iallafall inte tappat något på 7 timmar.
20190212_155221.jpg
20190212_155258.jpg
20190212_155235.jpg
20190212_155601.jpg
20190212_155548.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Grattis till det roliga fyndet. Du kan lugnt använda den, åtminstone är det säkert ingen brådska att göra service. Men det är heller ingen nackdel. Är säkert lite hårda oljor och kanske torra packningar som skulle behöva ses över.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Börjat röja efter min pappa, som dog -97. Under en hög med ruttna tidningar hittade jag en Certina Blue Ribbon automatic. Enligt mamma fick han den 1977 när han jobbade på Volvo. Lite kul är att 1977 även är mitt födelseår. Mamma hävdar att den aldrig är använd. Frågan om jag kan börja använda den nu och serva när den börjar gå dåligt eller riskerar jag något? Alternativt, att serva innan användning. Vilket är att föredra? Den här iallafall inte tappat något på 7 timmar.
20190212_155221.jpg
20190212_155258.jpg
20190212_155235.jpg
20190212_155601.jpg
20190212_155548.jpg
Vilket trevligt fynd! Är det med box också? Bjud gärna på fler bilder, spännet vill jag gärna se.
 
Underbart fynd^^ vilket urverk är det som sitter i den? Det gjordes två versioner av klockan som är utseende mässigt identiska men med olika urverk. Har en jag själv använder flitigt!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul fynd, bara att använda men klart det kanske skulle kännas fint om den vore nyservad. En service borde iaf inte bli speciellt blodig då inga delar lär behövas bytas (förutom packningar).
Om du bestämmer dig för att använda utan att serva så är det heller ingen brist på delar den dagen då klockan slutar fungera, 25-651 finns i mängder och reservdelar bör inte bli allt för kostsamma.
 
Senast ändrad:

Rossi

Rolex
2-Faktor
Underbart fynd^^ vilket urverk är det som sitter i den? Det gjordes två versioner av klockan som är utseende mässigt identiska men med olika urverk. Har en själv jag använder flitigt!
Vet inte, men enligt denna posten är klockorna olika. Den blå har "in-house"; 25-651. Den med grå-grön tavla har ett moddat eta verk. Volvo delade tydligen ut 64.000(!) klockor. Det måste vara Sverige största gruppköp någonsin.^^

"---here is some additional information regarding your "50 years of Volvo" Certina: Volvo issued some 64,000 watches to employees not just in the factory but all around the world in order to celebrate "50 År Volvo - 1927 - 1977". Certina was at the time a prime supplier of watches to Volvo who issued them as 100,000-km-presents to valued customers. So it was quite natural that Volvo turned to Certina when it came to a gift for the celebration of Volvo's semi-centennial.

Basically, there were two types of watches: for male employees, Volvo issued the Certina Blue Ribbon with a steel case, for women the Certina 'Mayfair' with a gilt one. The watches were taken from Certina's 1977 range. I don't know much about the 'Mayfair', but the 'Blue Ribbon' was actually equipped with an in-house movement, the well-developed 25-651/25-651M. I'm pretty sure that actually all Volvo watches were meant to be delivered with the in-house caliber. However, Certina's capacity at that time was at around 650,000 watches per year, and the production of mechanical movements was in the process of being wound down, so it's easy to see why an order the size of Volvo's, mopping up some ten percent of Certina's overall capacity, could not be fulfilled with in-house movements alone. Therefore Certina bought additional ETA movements (ETA 2783) which were refined and renamed "25-011". Because the arrangement of the date ring was slightly different, new dials needed to be used as well, with a slightly smaller date window aperture set slightly to the center when compared with the original dial. These dials were in a greenish hue (like in your watch) whereas the original ones were blue. Held next to each other, the differences between the two watches are easily discernible---."
https://www.watchrepairtalk.com/topic/2700-certina-blue-ribbon-volvo
 
Senast ändrad:
Vet inte, men enligt denna posten är klockorna olika. Den blå har "in-house"; 25-651. Den med grå-grön tavla har ett moddat eta verk. Volvo delade tydligen ut 64.000(!) klockor. Det måste vara Sverige största gruppköp någonsin.^^

"---here is some additional information regarding your "50 years of Volvo" Certina: Volvo issued some 64,000 watches to employees not just in the factory but all around the world in order to celebrate "50 År Volvo - 1927 - 1977". Certina was at the time a prime supplier of watches to Volvo who issued them as 100,000-km-presents to valued customers. So it was quite natural that Volvo turned to Certina when it came to a gift for the celebration of Volvo's semi-centennial.

Basically, there were two types of watches: for male employees, Volvo issued the Certina Blue Ribbon with a steel case, for women the Certina 'Mayfair' with a gilt one. The watches were taken from Certina's 1977 range. I don't know much about the 'Mayfair', but the 'Blue Ribbon' was actually equipped with an in-house movement, the well-developed 25-651/25-651M. I'm pretty sure that actually all Volvo watches were meant to be delivered with the in-house caliber. However, Certina's capacity at that time was at around 650,000 watches per year, and the production of mechanical movements was in the process of being wound down, so it's easy to see why an order the size of Volvo's, mopping up some ten percent of Certina's overall capacity, could not be fulfilled with in-house movements alone. Therefore Certina bought additional ETA movements (ETA 2783) which were refined and renamed "25-011". Because the arrangement of the date ring was slightly different, new dials needed to be used as well, with a slightly smaller date window aperture set slightly to the center when compared with the original dial. These dials were in a greenish hue (like in your watch) whereas the original ones were blue. Held next to each other, the differences between the two watches are easily discernible---."
https://www.watchrepairtalk.com/topic/2700-certina-blue-ribbon-volvo

Ja det måste vara en massiv sak att dela ut alla dessa klockor! Sen får man inte glömma alla damer som som satt på kontoret och också fick en klocka fast av dam modell.
 
Topp