• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hittat gammal Omega i källaren

victoor

Breitling
Hej!
Hoppas att jag kan få hjälp av er experter att identifiera denna fina klockan i mindre bra skick.
Har sökt på google bilder i timmar utan att hitta någon som ser precis likadan ut.
Passar även på att ställa några frågor.
Först och främst, uppskattningsvis vad skulle det kosta att renovera en klocka i detta skicket, och är det lönt att göra det?
Jag läste någonstans att alla seamaster innan 1958 hade en blank baksida utan text, stämmer det?
Isåfall bör denna vara från någon gång innan 58.

Det är min farfars gamla klocka, så hade vart väldigt kul om man kunde få iordning den och använda.
Glaset bryr jag mig inte om det är repigt, är ju lite charmigt på sitt sätt.

Ytterst tacksam av all typ av information!
/Victor
P1020036.JPG
P1020037.JPG
P1020038.JPG
P1020042.JPG
P1020047.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det beror på hur delarna inuti ser ut, är de flesta delar i ok skick och klockan bara är smutsig så borde en rengöring och oljning kosta runt 1000-1500:- utan glasbyte.
Är det däremot många delar som måste bytas kan det snabbt bli rätt dyrt på grund av att utbudet av delar är ganska begränsat (Det finns såklart delar, men de kostar lite).

Många rekommenderar farfarsklocka.se men jag har ingen förstahands-erfarenhet från dem.

Edit: Ingen aning om den är kosher eller ej, där har nog Ariste eller Hardy mer att säga.
 

victoor

Breitling
Okej, Tack för svaret! Kan tänka mig att den har legat oanvänd i säkert 20 år, om inte mer. Kan det förstöra mekaniken på något sätt? Det sitter inte batteri i en sån här klocka va? Någon aning om vad det kan vara för årtal/modell?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej, Tack för svaret! Kan tänka mig att den har legat oanvänd i säkert 20 år, om inte mer. Kan det förstöra mekaniken på något sätt? Det sitter inte batteri i en sån här klocka va? Någon aning om vad det kan vara för årtal/modell?


Det kan förstöra mekaniken om det kommit in fukt/vatten, men det får en urmakare kolla. Har du tur, så är det bara någon som har tröttnat på att dra upp en gammal klocka och skaffat sig en quartz. Om den börjar fungera när du drar upp den, så sluta använd den och gå med den till en urmakare (En smutsig klocka utan olja slits ofta snabbt ut och då blir det dyrt att laga).
Nej inget batteri i den där. :)
 

Daniel B

Omega
Klassisk 50tal med Subsekund som det kallas när sekundvisaren är nedanför med en egen Tavla.
Det går att kolla upp med hjälp av referensnumret som inuit baksidan, du behöver hjälp av en urmakare att ta bort baksidan om du inte har gjort det tidigare. Notera numren innan så kan vi kolla upp det åt dig.

Den här klockan är manuell vilket innebär att man drar upp kronan (det runda hjulet till höger om Kl 3) När detta dras upp så dras en fjäder upp och ger vad som kallas en gångreserv. Beroende på skick så är denna olika lång för olika klockor och modeller. En 50/60 manuell klocka i bra skick borde landa runt 48 h efter fulluppdragning.

Precis som eriksson850 säger så ska man inte använda en klockor som har okändservice historik på en dagligbasis då det kan leda till att delar slits mycket och klockan går sönder.

// Daniel
 

Daniel B

Omega
Jag kan även rekommendera Axel på Farfars klocka, han har servat 2 av mina Omegor med mycket bra resultat.
 

Hardy

Thug
ser ut som en 50-talare med ett 26X verk. fina index men fuktskadad tavla. trevliga dauphinevisare men senare krona. jag skulle ha lämnat in det till en bra urmakare för totalrenovering. det kan vara svårt att hitta delar till 26X vrken och har du otur blir det dyrt. dock kan den bara vara skitig och behöva nya oljor samt packning. mest troligt har fjädern rostat

lycka till!
 

victoor

Breitling
Klassisk 50tal med Subsekund som det kallas när sekundvisaren är nedanför med en egen Tavla.
Det går att kolla upp med hjälp av referensnumret som inuit baksidan, du behöver hjälp av en urmakare att ta bort baksidan om du inte har gjort det tidigare. Notera numren innan så kan vi kolla upp det åt dig.

Den här klockan är manuell vilket innebär att man drar upp kronan (det runda hjulet till höger om Kl 3) När detta dras upp så dras en fjäder upp och ger vad som kallas en gångreserv. Beroende på skick så är denna olika lång för olika klockor och modeller. En 50/60 manuell klocka i bra skick borde landa runt 48 h efter fulluppdragning.

Precis som eriksson850 säger så ska man inte använda en klockor som har okändservice historik på en dagligbasis då det kan leda till att delar slits mycket och klockan går sönder.

// Daniel

Okay, tack för bra information! Ska bege mig till en urmakare så fort som möjligt. Någon som vet någon bra i Göteborg?
 

victoor

Breitling
ser ut som en 50-talare med ett 26X verk. fina index men fuktskadad tavla. trevliga dauphinevisare men senare krona. jag skulle ha lämnat in det till en bra urmakare för totalrenovering. det kan vara svårt att hitta delar till 26X vrken och har du otur blir det dyrt. dock kan den bara vara skitig och behöva nya oljor samt packning. mest troligt har fjädern rostat

Tack för svaret. Nu har jag lite och googla på!
Vad menar du med senare krona? Menar du att den är utbytt? Det kan alltså vara värt att lämna in den för totalrenovering, även om det skulle kosta en hel del?


lycka till!
 

victoor

Breitling
Notera numren innan så kan vi kolla upp det åt dig.


Har nu vart hos en urmakare och han gav mig lite siffror.
Först och främst Cal.267
och ref. nummer 2937-2
Säger ref numret er någonting? När jag googlar på det får jag inte upp precis samma klocka.

Han gav mig även ett pris på ca. 6000 för tavelrenovering och runt 3000 för reparation/service. Kronan behövde bla. bytas ut.
låter det rimligt?
 

Camo00

Patek
Grattis till en fin klocka!!

Det är svårt att säga nåt om priset, när man inte vet exakt vad som behöver göras/bytas!
MEN - jag tycker att det låter dyrt med 3000! Jag fick en ny Omegakrona monterad för 400, och service brukar ligga runt 1000-1500. Dessutom tycker jag inte att Du ska renovera tavlan!!
Kolla runt hos lite olika, mindre urmakare..?!

Lycka till, och håll oss uppdaterade! ;)
 

MAK

Friends of KS
Har testat 2 urmakare i gbg. Har för mig att Gastons på wieselgrensplatsen tar en 1500:- och uppåt. Billigare är det att gå till Mariaplans ur. Kanske i bästa fall upp till en tusing billigare. Men på Mariaplans får du räkna med att det tar ett antal veckor för att få den servad.
 
Topp