• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka föredrar du?

• OMEGA Speedmaster

Röster: 96 76.2%
  • Omega Seamaster Planet Ocean

Röster: 30 23.8%

• Totala väljare
    126
Har rätt smala vrister så det blev en Speedy ”Reduced” för min del. Men oavsett så är designen tidlös och en keeper i lådan. Har ett par andra som jag tycker om men Speedmastern har blivit som en gammal vän som ständigt återkommer på vristen även om det varit ett par veckor emellan. Brukar iof oftast växla till den minst ett par timmar varje tisdag (Speedy Tuesday ;)).

Ska du ha en speedy så är det 005 som gäller. Dock är det grymt snygg baksida på 006! Har haft min i 2,5 år nu, att det är hesalit glas på den behöver du inte vara det minsta orolig för. Det tål mer än vad man tror och blir det nån repa så använder du lite polywatch bara.
Att det är ett manuellt verk tycker jag snarare är en fördel än en nackdel. När man drar upp den på morgonen så vet man att nu går den i två dygn, man behöver inte vara orolig att den ska stanna på natten som man har råkat ut för med automatiska verk då den har varit för lite uppdragen.
Att det är lågt wr på den behöver du heller inte vara orolig över, det går till och med att bada med den, finns de som har dykt några meter också.
Passar på alla möjliga band och länkar, ja det finns mycket gott att säga om speedy... lättsåld med om du känner för det. Har själv försökt i tanken att sälja den då jag vill prova annat men det går bara inte. När jag tröttnar på den så låter jag den ligga ett tag och sen är man nykär igen:)

Ska du ha en speedy så är det 005 som gäller. Dock är det grymt snygg baksida på 006! Har haft min i 2,5 år nu, att det är hesalit glas på den behöver du inte vara det minsta orolig för. Det tål mer än vad man tror och blir det nån repa så använder du lite polywatch bara.
Att det är ett manuellt verk tycker jag snarare är en fördel än en nackdel. När man drar upp den på morgonen så vet man att nu går den i två dygn, man behöver inte vara orolig att den ska stanna på natten som man har råkat ut för med automatiska verk då den har varit för lite uppdragen.
Att det är lågt wr på den behöver du heller inte vara orolig över, det går till och med att bada med den, finns de som har dykt några meter också.
Passar på alla möjliga band och länkar, ja det finns mycket gott att säga om speedy... lättsåld med om du känner för det. Har själv försökt i tanken att sälja den då jag vill prova annat men det går bara inte. När jag tröttnar på den så låter jag den ligga ett tag och sen är man nykär igen:)
Låter bra, ni övertygar mig mer och mer om 005. Håller med dig med det manuella urverket, ganska skönt att kunna dra upp klockan även om man inte tänkt använda den. Och jag gillar att det inte är något datum, då är det lättare att ställa om klockan än på min SMPC:D

Hallå allihopa!
Jag går och funderar kring vad mitt nästa klockköp ska bli. Har i dagsläget en svart SMPC, men nu är siktet inställt på antingen en Speedmaster eller en Planet Ocean. Om det blir en Speedy är det antingen FOIS eller 006 som gäller och vid PO är det 39,5 eller 42 mm (
"Ja nä det gäller ju att ta det lugnt med grejerna i rymden. Vi hade alla med oss en liten tub Polywatch i innerfickan på rymddräkten och ett litet resefodral till klockan."
02-b42fg.jpg

;)

Perfekt bild för ”vad gör du och din klocka just nu” tråden.
Nä inget speciellt, går på månen :p

-Jag hade ett liknande dilemma. Jag var mellan Speedmaster (.005) och den senaste Seamaster 300.

Jag sprang in och ut till AD:n en del gånger för att prova och se vilken klocka som känns bäst.

I mitt fall blev det Speedmaster som jag nu haft äran att äga i ett halvt år.

Vad är det som jag tycker om så mycket med min Speedmaster?

1. Speedmaster är en de två mest ikoniska klockorna. Härlig historia etc.!

2. Man blir sammansvetsad med sin klocka när man fått in rutinen att dra upp den varje dag vid frukostkaffet.

3. Klockan passar bra på oerhört många olika band och länkar.

4. .005:an som jag har i mitt fall är en klocka så med åren kommer att få en härlig patina.

5. Kronograf är en komplikation som jag är mycket svag för.

Obs! (Som någon mer sa, ska man ha en Speedmaster så är det .005:an som gäller).

Lycka till med ditt val. Det ska bli spännande att se vad du väljer.

22623D15-576B-4FD9-949E-823F3A75C1C1.jpeg

2A4271E0-015C-499A-923E-8109BBA483D4.jpeg
805B9396-2187-4377-98BF-EC98EF9F6354.jpeg
9B12CA61-F3DB-4C2E-8094-D6A2BDDE06C1.jpeg
D06AF5B2-EAD9-4907-A4F7-36CCD766B5BE.jpeg

-Jag hade ett liknande dilemma. Jag var mellan Speedmaster (.005) och den senaste Seamaster 300.

Jag sprang in och ut till AD:n en del gånger för att prova och se vilken klocka som känns bäst.

I mitt fall blev det Speedmaster som jag nu haft äran att äga i ett halvt år.

Vad är det som jag tycker om så mycket med min Speedmaster?

1. Speedmaster är en de två mest ikoniska klockorna. Härlig historia etc.!

2. Man blir sammansvetsad med sin klocka när man fått in rutinen att dra upp den varje dag vid frukostkaffet.

3. Klockan passar bra på oerhört många olika band och länkar.

4. .005:an som jag har i mitt fall är en klocka så med åren kommer att få en härlig patina.

5. Kronograf är en komplikation som jag är mycket svag för.

Obs! (Som någon mer sa, ska man ha en Speedmaster så är det .005:an som gäller).

Lycka till med ditt val. Det ska bli spännande att se vad du väljer.

22623D15-576B-4FD9-949E-823F3A75C1C1.jpeg

2A4271E0-015C-499A-923E-8109BBA483D4.jpeg
805B9396-2187-4377-98BF-EC98EF9F6354.jpeg
9B12CA61-F3DB-4C2E-8094-D6A2BDDE06C1.jpeg
D06AF5B2-EAD9-4907-A4F7-36CCD766B5BE.jpeg
Riktigt fina bilder och bra argument! Från att ha nästan varit säker på att det blir en 006 eller PO så har jag nu helvänt och 005 är definitivt första prioritet nu! Får hålla lite utkik på köp och sälj framöver helt enkelt:D Så förhoppningsvis hittar du mig i Speedmaster-tråden snart nog;)

Välj speedy 005 tycker jag, den överlever nästan alla äventyr och växer med tiden på en!

Nackdelen är dock att du ej kan bada med den, förutsatt om du värderar det högt eller inte är det ända nackdelen i mitt tycke.
1A18345A-D15C-4927-BC0C-1651596C4E3F.jpeg
4C656FC4-9B2D-42D8-9082-E90E2D11E0BB.jpeg

AD84B8E0-D167-46D0-8A7B-A5238E3903BE.jpeg

Välj speedy 005 tycker jag, den överlever nästan alla äventyr och växer med tiden på en!

Nackdelen är dock att du ej kan bada med den, förutsatt om du värderar det högt eller inte är det ända nackdelen i mitt tycke.
1A18345A-D15C-4927-BC0C-1651596C4E3F.jpeg
4C656FC4-9B2D-42D8-9082-E90E2D11E0BB.jpeg

AD84B8E0-D167-46D0-8A7B-A5238E3903BE.jpeg
Ja om det är enda nackdelen enligt dig så blir det då inga problem. Brukar ändå aldrig bada med mina klockor, trots att jag har en SMP med 30ATM.
Riktigt fina bilder, om det blir en 005:a ska jag definitivt ha den på ett sådant band som du hade på sista bilden:D

Brukar ändå aldrig bada med mina klockor
Då finns det väl ingen poäng att köpa en fläskig dykare när du kan ha en fin kronograf istället :D

Kolla den som heter "reduced" också, mycket bättre storlek på den imo. Puristerna kommer klaga på att det inte var den modellen som var på månen och allt möjligt sånt tokigt, men när du köper din egna så kommer den inte heller ha varit på månen :rolleyes:

Skulle helst av allt vilja ha en blandning av 005 och 006, dvs vanliga baksidan från 005 men med framsidans safirglas från 006... Förstår vad ni menar med att 005 känns mer rätt och den är ju faktiskt billigare också. Kanske får ta mig en funderare. Skulle ev. kunna behålla min SMPC om jag valde en 005:) De hade nog komplementerat varandra bra!
Varför vill du ha safirglas?

Då finns det väl ingen poäng att köpa en fläskig dykare när du kan ha en fin kronograf istället :D

Kolla den som heter "reduced" också, mycket bättre storlek på den imo. Puristerna kommer klaga på att det inte var den modellen som var på månen och allt möjligt sånt tokigt, men när du köper din egna så kommer den inte heller ha varit på månen :rolleyes:
Reduced är jätteful ju. Har inte att göra med om det är månklockan eller inte.

Reduced är jätteful ju. Har inte att göra med om det är månklockan eller inte.
Tavlan har andra proportioner men att den skulle vara så mycket fulare har nog mest med vad man är van med att göra, att man inte får ändra nåt på en klassisk design osv. Men för mig som inte har några speciellt starka känslor kring det hela ser de rätt lika ut. :p

Så kan man ju tänka, gillar dykarnas utseende, även om jag inte vill bada med dem;) Har kollat på Reduced, men haft svårt att få tag på något vettigt exemplar till rimligt pris...

Varför vill du ha safirglas?
Främst för att jag har velat ha ett tåligare glas, där jag inte behöver vara rädd för repor. Men av allt ni skrivit i denna tråd verkar det inte vara några som helst problem med 005. Så därför har jag väl ändrat mig lite där och hesalit känns inte så dumt ändå:D

Tavlan har andra proportioner men att den skulle vara så mycket fulare har nog mest med vad man är van med att göra, att man inte får ändra nåt på en klassisk design osv. Men för mig som inte har några speciellt starka känslor kring det hela ser de rätt lika ut. :p
Håller med dig, visst är Professional snyggare. Men Reduced är absolut inte ful för det;)

Håller med dig, visst är Professional snyggare. Men Reduced är absolut inte ful för det;)
Kör som sagt Reduced för att den propertioneligt ser bättre ut på vristen. Gillar verkligen orginalet men eftersom jag inte känner att jag bär upp den så får jag stå över den. Däremot är Speedmaster ’57 grymt snygg och där gör dess 38,6mm den helt klart intressant. Tyvärr kan den dra iväg i pris.

Det enda negativa oavsett modell är bristen på vattentålighet. Detta sagt ur ett perspektiv som småbarnsfar, speciellt på sommaren.

Men under H10 var det en panel som diskuterade ”what makes a good watch”. Det bästa svaret kom från Aurel Bachs som svarade ”the one that makes you happy when you look at it”. För min del har Speedyn den egenskapen. Gillar de andra klockorna i samlingen men Speedyn är speciell.

En gång för alla nu..

005 är den senaste referensen på Speedmaster Professional som funnits ett ganska bra tag med flertalet olika referensnummer.

Kör som sagt Reduced för att den propertioneligt ser bättre ut på vristen. Gillar verkligen orginalet men eftersom jag inte känner att jag bär upp den så får jag stå över den. Däremot är Speedmaster ’57 grymt snygg och där gör dess 38,6mm den helt klart intressant. Tyvärr kan den dra iväg i pris.

Det enda negativa oavsett modell är bristen på vattentålighet. Detta sagt ur ett perspektiv som småbarnsfar, speciellt på sommaren.

Men under H10 var det en panel som diskuterade ”what makes a good watch”. Det bästa svaret kom från Aurel Bachs som svarade ”the one that makes you happy when you look at it”. För min del har Speedyn den egenskapen. Gillar de andra klockorna i samlingen men Speedyn är speciell.
Jag förstår dig, tycker absolut att Reduced kan vara ett bra alternativ om Speedy Pro blir för stor. FOIS skulle ju också kunna vara ett alternativ annars:)
Ja det är synd att den inte var lite mer vattentålig, men med det sagt har jag aldrig lyckats vattenskada en klocka, även på tiden med parfymklockor mer 3ATM!
Det var ett bra citat, värt att ta med det! Hoppas att Speedy:n kan ha samma egenskap för min egen del:D

Har haft en modern speedy och har en blå PO 39,5mm nu. Gillar verkligen speedy men tycker oftast att den är snyggare på andra än på mig själv. Upplever den dessutom som ganska bulkig med den moderna länken tyvärr. Den blev dock riktigt bra på 1171-länk! Nu är det här en smaksak såklart.. Fantastisk klocka på många sätt och en riktig klassiker. Fördel att den passar på en drös med olika band också. :) Mysigt med hesalit-glaset och hade inte velat ha den med safir.

Min PO är jag väldigt nöjd med (även om flippdjävulen kommer fram emellanåt och säger åt mig att sälja). Riktigt trevlig finish och härlig blå färg. Helhetskänslan i den klockan är robust och länken är mycket bra dessutom! Tycker även att den har ett fint djup i tavlan. Listpriset är ju dock i överkant men är ju ganska enkelt att få bra rabatt hos AD och även bra pris som beggad.

Hade speedy 005 varit lite mindre hade jag nog skaffat den igen då mina handleder är små.. FOIS är ju självklart ett alternativ och en klocka som är mycket trevlig också!

Bifogar en bild på min PO (svårt att fånga den blå färgen på ett bra sätt..):

IMG_20200508_093837.jpg
För min del så köpte jag mig en Speedy 005 förra hösten som jag är riktigt nöjd med. Som flera skriver så är månhistorian pricken över i. Nu är jag sugen på att komplettera med en PO 39,5mm så hör av dig FreddeM om flipparsjukan slår till fullt ut
Ni nämner Beaters i inledningen, kör ni era klockor som beaters? Själv är jag för rädd om dem så tar av vid handarbete eller bad och så men samtidigt hade det varit lockande att ha en klocka som patineras av allt man håller på med

Tillbaka
Topp