• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjääälp - vilken ska jag sälja?

Hjälp!!

Jag har äntligen fått tag på en birth-year 16800 (1981) som jag helt klart betalade alldeles för mycket för. Den ska dela hem i min klocklåda med min 16710 (2001).

Men för att inte få ändrad civil status till singel så måste nog något gå ut. Jag måste altså offra antingen en;

Omega Speedmaster 3861, safir (2021) i fint skick,

eller;

Rolex Datejust 16013 (1981) med diamantpimpet blå urtavla.

Jag älskar bägge, men speedmaster er svart och nära samma segment som sub og gmt, men datejusten är just samma år som sub så mister sin poäng även om den breddar klocklådans repertoar.

Vad hade ni valt och varför?

IMG_6328.jpeg

IMG_6327.jpeg
IMG_5402.jpeg
IMG_3111.jpeg

Bilagor

• IMG_5244.jpeg
    IMG_5244.jpeg
    283.2 KB · Visningar: 6
Grattis till 16800!

Lite tråkigt att bara ha rolex?
Speedmastern är trevlig att ha på annat än länk. Skapar lite mer variation när man byter band med.
Nu var Datejust väldigt trevlig med sin tavla, men ändå en rolex.
Men bäst är om du behåller alla så klart.

Annars byter du bara fru ;)

Grattis till 16800!

Lite tråkigt att bara ha rolex?
Speedmastern är trevlig att ha på annat än länk. Skapar lite mer variation när man byter band med.
Nu var Datejust väldigt trevlig med sin tavla, men ändå en rolex.
Men bäst är om du behåller alla så klart.

Annars byter du bara fru ;)

Haha bra resonerat! Och jag är väl enig att den kanske blir lite fantasilöst med bara Rolex 🙃

Jag tänkte också på alternativet att byta fru, men kommit fram till att försäljning av hus etc tar längre tid och är mer styr 🤪

Speedmaster och Rolex…. Hur är det med fantasin? Att sälja alla är inget alternativ?
nu har jag slitit som en hund för att få subben som kompis till GMT’n, så de stannar 😉. Men både Speedy och DJ kan utgå. Då får jag möjligheten att kanske sikta in meg på en JLC Reverso, Cartier eller något annat kul!! Jag måste bara för konstens skull hålla mig till helst 2011 och 2021.

Jag hade skickat speedmastern och djn.
Speedmaster för lätt att hitta ersättare i framtiden.
DJn för att du redan har ett par Rolex.. köp något kul för som pengarna.
Huff, det gör lite ont men du nog har rätt... Det är möjligt att få tag på de igen om jag ångrar mig (som jag nästan alltid gör). Och så är det ju en uppsida i goodwillen när jag säger till frugan att jag har sålt två klockor. Jag vet innersti inne att hon inte kommer tänka det men tanken tröstar mig ;)

Jag har aldrig förstått varför man vill ha diamanter på en klocka, så för mig är valet självklart.
Den har ganska hög pimp-faktor, så ska man först ha en poor mans bling bling så är diamanterna det som gör looken komplett ;) 36 mm är nog egentligen lite liten för mig, men diamanterna gör den lite exentrisk (och då funkar det). Problemet är väl att det är sällan man får leva ut extentrisiteterna :pompus:

Personligen hade jag sålt DJ, dels för att den inte passar min smak men också i att din sub och speedy är mer flexibla till vardags.

Som någon skrev tidigare, skulle du ångra dig om Speedyn så finns det en uppsjö att få tag i. Datejusten däremot, vintage när det är som bäst (?), inte en "dussinklocka" och flyger ändå lite under radarn med sin storlek och förhållandevis diskreta tavla. Dessutom, kanske din fru skulle vilja låna och testa datejusten? :)

Hjälp!!

Jag har äntligen fått tag på en birth-year 16800 (1981) som jag helt klart betalade alldeles för mycket för. Den ska dela hem i min klocklåda med min 16710 (2001).

Men för att inte få ändrad civil status till singel så måste nog något gå ut. Jag måste altså offra antingen en;

eller;

Jag älskar bägge, men speedmaster er svart och nära samma segment som sub og gmt, men datejusten är just samma år som sub så mister sin poäng även om den breddar klocklådans repertoar.

IMG_6328.jpeg

IMG_6327.jpeg
IMG_5402.jpeg
IMG_3111.jpeg
Knasig tavla på DJ, inga stenar från Rolex?

Datejusten hade rykt till 100 % om du frågar mig. Helt baserat på mina personliga preferenser, suben och speedyn är så mkt snyggare. Två-ton och glitter, njaaaa.

• Like
Reactions: Gio
Hjälp!!

eller;

IMG_6328.jpeg

IMG_6327.jpeg
IMG_5402.jpeg
IMG_3111.jpeg

Behåll omegan. Alltid bra att ha en omega och en kronograf i lådan

Fin sub!
Jag gillar när klockor känns annorlunda att bära. Speedmastern ser ut att sitta bra på dig. DJ sticker ut bland dina klockor och är även den från 1981.

Du har inte funderat på att sälja GMTn? 😊

Sälj båda och köp en Reverso Classique i guld. Föreställ dig bara att att Datejusten är din Sub och att GMT:n har Pepsi-insert så kan du utgå från bilden nedan.

IMG_8746.jpeg

Tillbaka
Topp