• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att identifiera Longines

NiPe

Breitling
Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig identifiera denna klockan. Jag är ny på området och vet inte riktigt var och hur man hittar info, hoppas på att någon av er rutinerade rävar här har bättre koll.

Jag är osäker om armbandet är original. Den bör vara från ca 1975. Den verkar ha manuell uppdragning.
Den har följande mått.
Diameter: ca 34mm (36mm inkl kronan)
Tjocklek: ca 8mm
Lug to lug: ca 40mm
Lug width: 18mm
Jag kommer inte på vad "lug måtten" kallas på svenska. :)

På baksidan står följande siffror
17 043519

Jag har nyligen fått ärva klockan och undrar också vad jag bör göra med den. Jag har inte vågat dra upp den då jag tänkte att eftersom den är så pass gammal kanske det inte är bra att göra det? Man kanske bör göra någon genomgång/service på den först? Kan den skadas om jag drar upp den? Den har genom åren blivit använd ytterst lite.

Tack på förhand.

longines1.jpg
longines2.jpg
longines3.jpg
 
Senast ändrad:

NiPe

Breitling
Tack RBJSWE. Jag håller med dig. :)
Min pappa nämnde för ett par år sedan att han har en klocka som var min farfars som jag skulle få ärva men han har inte kunnat hitta den. Jag hade ingen aning hur den såg ut men tyckte såklart det var jätteroligt oavsett eftersom den är ett minne av min bortgångne farfar. Häromdagen hittade min pappa till slut klockan av en slump och jag blev glatt överraskad när jag fick den idag då den är helt i min smak! Jag har därför ingen avsikt att sälja den men det vore ändå roligt att veta vad det är för modell, hur mycket den är värd osv.
 
Topp