• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp en newbie hitta en klocka

Hallo hallo,

Jag blev intresserad av klockor nyligen och kollat runt i forumet de senaste månaderna dock hittade jag inget som direkt lockade mig (hittar inga billigare seiko med skärm i), jag har nämnligen en liten budget för klockan då jag försöker spara pengarna för något som är lite viktigare. Men tänkte om jag kan hitta något som passar mig efter det här, kommer det bli som ett litet story till hur klockan hittades, vilket i min mening räknas som ett bra skäl (eller ursäkt rättare sagt)för att köpa klockan.

Undrar om panelen kan rekommendera en billig microbrand, mindre känd eller även no-name klocka som använder sig av bra urverk (det är väl det viktigaste, eller?). Det spelar ingen roll om klockan urverkt är kvartz ( tror nog kvartz passar bäst för de brukar vara billigast).

Jag har ett kontors arbete o dras mest åt dressare klockor mer än annat men är klockor med unikt utseeande kan vara av intresse (SevenFriday är ett bra exemple på vad jag menar med unikt) Eller skeleton. Jag tänker inte mycket på andrahandsvärde utan mer att klockan kommer fortsätta sitta på handen tills den ger upp helt enkelt.

Har lite tankar om stuhrling (snygga billiga men vet ej om dessa är värt penhpeng), Swatch kan vara najs också men skulle gärna hitta något begagnat. Har även haft tankar om att köpa delarna i bygga egen men har inga verktyg eller tillräckligt stabela händer för det.

Ser fram emot all sorts tips eller andra tankar.

Shanghai har inte hört talas om tidigare, priset verkar vara hyfsat bra dock ser klockorna lite för simpla ut. Ska däremot kolla om jag kan hitta något annat av samma märke.

Orient verkar ligga på något lägre prisnivå än seiko men vad jag uppfattat så täcker inte kvalitets skillnad pris skillnaden.
Kanske är en Seiko quartz som du ska ha? Kollat uret.se eller klockia?
Lägg gärna upp bilder på klockor som du tycker är snygga så kommer säkert fler förslag.
Samt vilken storlek och prisklass.

Shanghai har inte hört talas om tidigare, priset verkar vara hyfsat bra dock ser klockorna lite för simpla ut. Ska däremot kolla om jag kan hitta något annat av samma märke.

Orient verkar ligga på något lägre prisnivå än seiko men vad jag uppfattat så täcker inte kvalitets skillnad pris skillnaden.
Jodå, Orient håller lika hög kvalitet som Seikos billigare linjer, helt säkert!

Hm, vardaglig allround klocka på kontoret åt det dressigare hållet för mellan 2 000 - 3 000?

Jag skulle tipsa om en Certina DS First eller Tissot Visodate.
Du bör hitta begagnade i bra skick inom din budget.

En fördel är ju att om klockan skulle krångla i framtiden så är detta enkla modeller som de flesta urmakare känner igen.
Kontra något fräsigt mikrobrand.

Orient Bambino brukar ju vara en god chansning. Eller en begagnad Seiko SARB?

upload_2018-4-29_11-13-26.jpeg

upload_2018-4-29_11-14-7.jpeg

Kanske ligger lite högt mot din budget men har du tittat på en Seiko Presage Cocktail Time? Tavlan är grymt snygg irl!

Annars är en Tissot Visodate ett bra alternativ!

Lite sent svar kanske men tjejen köpte en Stührling och den håller förvånansvärt bra kvalitet och känns riktigt gedigen

Neja, jag hann köpa några klockor sedan inlägget. Men dock! Uppskattar alla svar!

Personligen är jag lite skeptisk mot Stührling, hade jag viljat köpa något skulle det vara en manuell Parnis. Har läst att de är oftast prisvärda. :)

Kanske ligger lite högt mot din budget men har du tittat på en Seiko Presage Cocktail Time? Tavlan är grymt snygg irl!
Annars är en Tissot Visodate ett bra alternativ!

Har varit inne hos urmakare och kollat på Presage Cocktail Time, fin tavla men har inte riktigt lockat mig så. Vet ej varför... :(

Men men nu har jag köpt ett...par klockor och blir nu sugen på en manuell klocka, vad jag läst hittills så är det bara att hitta en bra/billig sea-gull klocka, eller en klocka med sea gul urverk iaf:p

Tillbaka
Topp