• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, hur justera minutrör/driving wheel eta 2472?

McGyver

Rolex
Snabbast - med syra som lätt går att hitta - saltsyra från färghandeln!
Testa annars med ättika - borde funka om du bara kan hålla glidytan vätt hela tiden.
 

rogart-63

Patek
Läste på lite om samma problem . Tror det var WUS . Man skulle trycka ut själva inre delen genom att pressa ihop pinionen. Men det måste vara väldigt svårt ? Om man pressar eller slår på pinion så skulle diametern öka på nedre delen av pinionen och på sätt bli tightare . Text från nätet
Al J included a possible solution. Remove the drive wheel from the pinion turn it over, and put it back on the pinion. I use a different solution which is simple if you have a staking tool. That is to choose a flat faced punch and place it, flat end up, in a staking tool. Remove the drive wheel from the pinion and place it on the flat face of the punch. Choose a punch with a round tip and place it in the staking tool, round tip down. Using the rounded tip of the punch, assure the drive wheel is centred, and give a VERY light tap to the upper punch with a riveting hammer. Re-assemble the part using the staking tool. Don't have a staking tool? Guess you're looking for a part.
Al J
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Läste på lite om samma problem . Tror det var WUS . Man skulle trycka ut själva inre delen genom att pressa ihop pinionen. Men det måste vara väldigt svårt ? Om man pressar eller slår på pinion så skulle diametern öka på nedre delen av pinionen och på sätt bli tightare . Text från nätet
Al J included a possible solution. Remove the drive wheel from the pinion turn it over, and put it back on the pinion. I use a different solution which is simple if you have a staking tool. That is to choose a flat faced punch and place it, flat end up, in a staking tool. Remove the drive wheel from the pinion and place it on the flat face of the punch. Choose a punch with a round tip and place it in the staking tool, round tip down. Using the rounded tip of the punch, assure the drive wheel is centred, and give a VERY light tap to the upper punch with a riveting hammer. Re-assemble the part using the staking tool. Don't have a staking tool? Guess you're looking for a part.
Al J
Det där låter intressant, ska kika över det imorgon. Tack! :)
 

tictac62

Cartier
Läste på lite om samma problem . Tror det var WUS . Man skulle trycka ut själva inre delen genom att pressa ihop pinionen. Men det måste vara väldigt svårt ? Om man pressar eller slår på pinion så skulle diametern öka på nedre delen av pinionen och på sätt bli tightare . Text från nätet
Al J included a possible solution. Remove the drive wheel from the pinion turn it over, and put it back on the pinion. I use a different solution which is simple if you have a staking tool. That is to choose a flat faced punch and place it, flat end up, in a staking tool. Remove the drive wheel from the pinion and place it on the flat face of the punch. Choose a punch with a round tip and place it in the staking tool, round tip down. Using the rounded tip of the punch, assure the drive wheel is centred, and give a VERY light tap to the upper punch with a riveting hammer. Re-assemble the part using the staking tool. Don't have a staking tool? Guess you're looking for a part.
Al J
Också en Lösning!
Kom på nu att ibland har jag bara vänt på hjul och satt dit driven och fått bra visarfriktion!
 

_jonte

Patek
Du vill ju att syran skall fräta på kontaktytan så jag menade bara att denna behöver vara våt hela tiden!
När du tycker det frätt klart kan du neutralisera i lite bakpulver och vatten! ;)
Detta var intressant, fast i ett helt annat sammanhang för mig del... Men det är mässingsdelar detta handlar om väl? Hur stark syra och fräter det på sekunder eller minuter?
 

McGyver

Rolex
Detta var intressant, fast i ett helt annat sammanhang för mig del... Men det är mässingsdelar detta handlar om väl? Hur stark syra och fräter det på sekunder eller minuter?

Nej, den del som etsas är av stål.
Tider beror nog mycket på hur koncentrerad syran är som används men gissar på minuter snarare än sekunder i de flesta fall!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppdatering, monterade isär alla delar igen och gick över både hjulet och minutrör med staking tool. Minutröret monterat upp och ner i passande hål och sedan lätta slag med en spetsig puns. Hjulet använde jag precis som förut en rundad puns mot en platt. Den här gången var det lite svårare att få på hjulet på röret och när jag monterat ihop igen gick det knappt att dra runt visarna i visarställarläget. Monterade isär och oljade lite lätt med d5, första dragen med kronan var det lite segt och det hoppade lite men efter lite skruvande gick det fast men smidigt att ställa visarna.
Nu ihopmonterad och funkar kanon (burit klockan ett par timmar)
 

Minuteman

Rolex
Uppdatering, monterade isär alla delar igen och gick över både hjulet och minutrör med staking tool. Minutröret monterat upp och ner i passande hål och sedan lätta slag med en spetsig puns. Hjulet använde jag precis som förut en rundad puns mot en platt. Den här gången var det lite svårare att få på hjulet på röret och när jag monterat ihop igen gick det knappt att dra runt visarna i visarställarläget. Monterade isär och oljade lite lätt med d5, första dragen med kronan var det lite segt och det hoppade lite men efter lite skruvande gick det fast men smidigt att ställa visarna.
Nu ihopmonterad och funkar kanon (burit klockan ett par timmar)
Låter ju jäkligt lovande.
Snyggt jobbat!
 
Topp