• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med 30-års present

Pkb

Basic
Hej!
Jag är på jakt efter en klocka i 30-års present åt min man. Är tacksam för all input jag kan få då jag vill leverera en fin present men inte är så kunnig inom klockvärlden.

Min man är klockintresserad, vet att han skulle uppskatta att få en klocka men jag slits mellan att köpa ny vs begagnad. Jag vet att han skulle vilja ha en rolex datejust med blå urtavla men det ligger utanför min budget.

Budget är 20-35k.

Jag har funderat på omega seamaster då jag vet att han nämnt den i förbifarten för länge sen. Är 30 k rimligt för en omega seamaster quartz från 2012 med box och cert? Eller borde man satsa på en ny omega de ville prestige för 35 k just för känslan att få något nytt?

Är mycket tacksam för input.

Kan inte bidra med så mycket då jag inte kan Omega men rent spontant känns 30k för en 10år gammal Seamaster tämligen dyrt. Finns dock många Omega som går under namnet Seamaster. Gillar man klockor kanske Speedmastern är ett bättre val från Omega :)

Kan vara så, men tycker att många av klockorna jag kollat på ligger där omkring. Är denna jag kikat på.
Screenshot_20220525-160400_Samsung Internet.jpg

Är speedmastern en populärare modell, rent generellt?
Nja, båda är väldigt poppis :) Men Seamaster kan se väldigt olika ut och vara helt olika klockor så det kan ju lätt bli fel Seamaster du köper. En Speedmaster är en kronograf och är lite mer lik i utseendet modellerna i mellan. Jag tror att Speedmastern är den första klockan de flesta tänker på när de hör Omega, det är den som var på månen med Armstrong. Andra modellserier från Omega är Aqua Terra (som är en Seamaster) De Ville, Constellation och Railmaster. Om du först tänkte Rolex Datejust så kika på Aqua Terra och kanske Constellation

Senast ändrad:
Ok tack för svar, var det jag misstänkte. Hade såklart helst velat ge en ny klocka och inte en begagnad. Och jag är inställd på omega.

Hur ska man tänka när det gäller box och cert? Påverkar det priset mycket?

Tack för tipset! Har faktiskt kollat på det och tycker dom är snygga men vill inte chansa på något annat märke än vad jag vet att han har pratat om. Han har en dressad tissot som han använder dagligen, som jag köpt. Så funderar på en sportigare modell kan vara något.

Här Aqua Terra kvarts, det är väl lite Omegas svar på Datejust. Borde gå att hitta ny från gråhandlare för ca30k ... Och det är en Seamaster
omega-seamaster-aqua-terra-150m-23110396006001-l.png

Det tråkiga alternativet är att erbjuda pengar till ett klockköp. Då får han en klocka av dig men får välja själv. Är man (som många här) kinkig med modeller kan en årsmodell eller tavelfärg göra att hela klockan känns fel, men att han känner att han måste behåll den för han fått den i present. Tråkig inställning kanske men så har jag känt för klockor jag fått. inte samma prisklass, men känns klockan fel används den inte i slutändan

Tanken har ju slagit mig, att det är mycket enklare att ge pengarna istället men det känns väldigt tråkigt. Sen är jag ganska säker på att köpet aldrig skulle bli av i så fall, han hade inte velat ta emot/unna sig något då.

Som redan påpekats så är det nog bättre att du erbjuder honom en klocka som han själv får välja. Jag får panik bara av tanken att mina anhöriga skulle köpa en dyr klocka till mig. Det skulle garanterat bli fel modell och bara resultera i att jag skulle bära den mot min vilja för att vara snäll. Som klockintresserad är man väldigt noga med detaljer och minimala skillnader som utomstående inte ens noterar kan vara avgörande. Risken att det blir fel ser jag som mångdubbelt större än chansen att det blir rätt.

Om jag hade varit i din sits så hade jag iallafall övervägt Tudor Black Bay 36 Blue.

-Tudor ägs och är en del av Rolex
-Klockan har samma diameter som Datejust, dvs 36mm
-Blå urtavla, som han ville ha
-Sportig modell
-Kan köpas ny inom din budget
-Så snygg 😍

EE309839-846D-42F1-AE7A-A0ECD2388097.jpeg

Bilagor

• B8FF9173-AF31-4A51-898F-4161DD42FD8F.jpeg
    B8FF9173-AF31-4A51-898F-4161DD42FD8F.jpeg
    167.7 KB · Visningar: 6
Kul present och gratulerar till din man som har en sådan sympatisk fru som letar efter en såpass trevlig 30-års present. 🙂
Nu är det ju svårt att veta hur intresserad av klockor som din man är. Men ett mer entusiast drivet märket är ju Oris. De har trevliga och prisvärda klockor inom det prisspann du letar efter.

Gällande din fråga ang. box+cert så skulle jag se till att köpa med det. Andrahandsvärdet är alltid mycket bättre. Sedan borgar det även delvis (men givetvis ingen garanti) för att det verkligen är ägaren som säljer klockan och att den inte "ramlat av ngt flak på vägen" samt dess äkthet.

Lycka till!

Hej!
Jag är på jakt efter en klocka i 30-års present åt min man. Är tacksam för all input jag kan få då jag vill leverera en fin present men inte är så kunnig inom klockvärlden.

Min man är klockintresserad, vet att han skulle uppskatta att få en klocka men jag slits mellan att köpa ny vs begagnad. Jag vet att han skulle vilja ha en rolex datejust med blå urtavla men det ligger utanför min budget.

Budget är 20-35k.

Jag har funderat på omega seamaster då jag vet att han nämnt den i förbifarten för länge sen. Är 30 k rimligt för en omega seamaster quartz från 2012 med box och cert? Eller borde man satsa på en ny omega de ville prestige för 35 k just för känslan att få något nytt?

Är mycket tacksam för input.
Din man är klockintresserad och du vet att en Rolex Datejust är vad han vill ha? Jag tycker du ger honom ett "bidrag" genom att ge honom pengar inom den budget du har, så kan han skjuta till det som behövs själv för att få den klocka han faktiskt vill ha. Jag utgår ifrån att även hans budget är begränsad, annars hade han väl skaffat en Datejust själv?
Att ge ett substitiut i dessa prisklasser tycker jag inte låter som en god idé.
Lycka till med gratulationen vad den än blir :)

Din man är klockintresserad och du vet att en Rolex Datejust är vad han vill ha? Jag tycker du ger honom ett "bidrag" genom att ge honom pengar inom den budget du har, så kan han skjuta till det som behövs själv för att få den klocka han faktiskt vill ha. Jag utgår ifrån att även hans budget är begränsad, annars hade han väl skaffat en Datejust själv?
Att ge ett substitiut i dessa prisklasser tycker jag inte låter som en god idé.
Lycka till med gratulationen vad den än blir :)
Instämmer delvis med vad @BarbaBaba men att det är hans drömklocka utesluter ju inte att det är den enda han vill ha. Så fråga/lirka lite mer om vad han kan tycker är fint? Om han te x gillar annat som en Cartier Tank så är ju det ett alternativ och blir inget substitut för Rolexen. 🤷🏻‍♂️

Vilken kul present!

Vill du köpa nytt ligger kanske dina bästa bet på Tudor och Longines.

Exempelvis nya Longines Zulu Time, en ”äkta” GMT som är en riktigt fullträff. Få klockentusiaster som blivit besviken av en sådan.
E7249092-E2D7-49A8-9E83-BEFC34F13E96.jpeg

65F53A39-0FF2-4628-8839-CDCD0336B0D3.jpeg

Självklart kan du köpa begagnat men om du inte är så kunnig är risken att något blommor tokigt. Därtill ska tilläggas att med en ny klocka behöver tillkommer garanti och man behöver inte oroa sig för service på ett mycket bra tag.

Tack alla för vettiga infallsvinklar. Jag själv tycker att en tudor eller longines likt bilderna ovan hade varit snygg. Är dock rätt säker på att det inte hade gått hem med att ta ett helt annat märke än han pratat om.

Rolex datejust kom på tal nyligen då han såg den på en nätauktion för bra pris, visade sig att det var damur samt saknade både box och cert, annars hade jag beställt den. Så tror inte att det är den enda klockan han vill ha, tänker att jag satsar på att ge den i framtiden om han inte köper den själv. Funderar mellan att köpa seamastern på bilden ovan eller istället en speedmaster. I värsta fall jag får jag returnera klockan så får han byta.

Tack alla för vettiga infallsvinklar. Jag själv tycker att en tudor eller longines likt bilderna ovan hade varit snygg. Är dock rätt säker på att det inte hade gått hem med att ta ett helt annat märke än han pratat om.

Rolex datejust kom på tal nyligen då han såg den på en nätauktion för bra pris, visade sig att det var damur samt saknade både box och cert, annars hade jag beställt den. Så tror inte att det är den enda klockan han vill ha, tänker att jag satsar på att ge den i framtiden om han inte köper den själv. Funderar mellan att köpa seamastern på bilden ovan eller istället en speedmaster. I värsta fall jag får jag returnera klockan så får han byta.
Låter som om det är en mycket generös present på gång!

När min fru fyllde jämnt, ville jag ge henne en ny klocka (hon bär redan en Datejust från hennes födelseår), men visste att hon också tittat på lite dyrare handväskor plus att vi missade det där med vigselring (kom bara till förlovningsring).

Jag gjorde därför tre collage, bestående av klockor jag tycker om (hade velat ge henne en helt ny Datejust t ex), väskor (som en väninna till henne hjälpte mig med) samt ringar utifrån mitt tycke.

Det slutade upp med att vi fick tillverkat en ring med diamanter åt henne. Samtidigt fick jag klart för mig att hon verkligen gillar den Datejust hon redan har (vilket gör mig mkt glad) och att en dyr väska inte låg högst på listan.

Jag paketerade collagen som en present i sig. Och efter att hon bestämt sig för sin önskning gjorde vi en fin sak av det också.

Blev alltså firande flera gånger.

Bara som ett tips.

Begagnad Seamaster 300 eller Tudor Blackbay 58 hade jag kört och blivit väldigt glad av att få :)

Quartz SMP verkar gå rätt billigt, denna gick idag:

• Like
Reactions: Pkb

När min fru fyllde jämnt, ville jag ge henne en ny klocka (hon bär redan en Datejust från hennes födelseår), men visste att hon också tittat på lite dyrare handväskor plus att vi missade det där med vigselring (kom bara till förlovningsring).

Jag gjorde därför tre collage, bestående av klockor jag tycker om (hade velat ge henne en helt ny Datejust t ex), väskor (som en väninna till henne hjälpte mig med) samt ringar utifrån mitt tycke.

Det slutade upp med att vi fick tillverkat en ring med diamanter åt henne. Samtidigt fick jag klart för mig att hon verkligen gillar den Datejust hon redan har (vilket gör mig mkt glad) och att en dyr väska inte låg högst på listan.

Jag paketerade collagen som en present i sig. Och efter att hon bestämt sig för sin önskning gjorde vi en fin sak av det också.

Bara som ett tips.
Bra idé! Jag själv skulle bli väldigt glad om min partner gjort ett kollage med bilder av fina klockor, med ett kort med summa mm. Kanske också en fin klock-ask/förvaring/läder-case för två klockor som symbol - en för den han redan har, och med plats för nästa.

Bara som ett tips.
Fan i mig det bästa tipset/förslaget jag läst i en sån här tråd 👍🏻

Begagnad Seamaster 300 eller Tudor Blackbay 58 hade jag kört och blivit väldigt glad av att få :)

Quartz SMP verkar gå rätt billigt, denna gick idag:

Ja jag har bevakat den, ångrar nu att jag inte slog till... Men det tillkommer ju även 20% på priset. Men ändå billigare än dom jag sett på uretvintage.

Bra idé! Jag själv skulle bli väldigt glad om min partner gjort ett kollage med bilder av fina klockor, med ett kort med summa mm. Kanske också en fin klock-ask/förvaring/läder-case för två klockor som symbol - en för den han redan har, och med plats
Smart med klocklådan. Superbra tips!

Väldigt kreativt och bra mycket roligare än att få ett kort eller liknade! Så blir det dessutom något som personen verkligen vill ha. Tack för tipset!

Nästan klocka går nästan aldrig hem som nån mer påpekat, men om du däremot satt dig in lite och presenterar lite förslag han kan välja emellan? (Som du också gillar) Jag tror han hade uppskattat diskussionen och kanske kommer uppskatta den ännu mer om du verkligen ”nördat” ner dig lite och kan motivera förslagen. Du har ju fått lite kul tips, själv hade jag rekommenderat nått nytt från Cartier i de prisspannet som kul alternativ till Datejust 😀

Tillbaka
Topp