• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med att ”slipa till” en jubilee-länk?

Jonnny

Basic
Som rubriken: jag har en jubilee-länk (20 mm) där ändbiten är typ 0,5-1 mm för lång (inte för bred) för att passa på den klocka jag vill ha den på. Det ser ut som att det passar perfekt, men formen på ändbiten gör att det inte går att få dit sprinten. Det bör bara vara att slipa ned den mm som gör att den är för lång.

Jag vill inte ge mig på det själv, vill ha ett snyggt och jämnt resultat. Det som skall slipas bort är svängt och följer förstås boettens rundade form. Länken är i stål.

Någon som har tips på vart jag kan vända mig? Känns mer som ett guldsmeds-jobb än urmakar-jobb..

Som rubriken: jag har en jubilee-länk (20 mm) där ändbiten är typ 0,5-1 mm för lång (inte för bred) för att passa på den klocka jag vill ha den på. Det ser ut som att det passar perfekt, men formen på ändbiten gör att det inte går att få dit sprinten. Det bör bara vara att slipa ned den mm som gör att den är för lång.

Jag vill inte ge mig på det själv, vill ha ett snyggt och jämnt resultat. Det som skall slipas bort är svängt och följer förstås boettens rundade form. Länken är i stål.

Någon som har tips på vart jag kan vända mig? Känns mer som ett guldsmeds-jobb än urmakar-jobb..
Kan du inte visa en bild. Är det guld så kanske en juvelerare är bra. Känner en som kan hjälpa dig i det fallet. Som oxå pysslar med klockor.
När jag läser nu . Är det ändlänken som är för lång eller har fel form.

Edit: Tvek om det funkar på länk men....
Om änbiten sitter bra mot boetten och problemet är att stiften inte riktigt når fram till hålen i boetten kan du testa med lätt böjda stift. Det finns att köpa färdiga eller så kan man böjja själv mellan två skedar tex. Obs var i så fall försiktig så att du inte gör ett veck eller brottsanvisning på stiftet. Kan vara värt att testa innan man börjar bearbeta tänker jag.

Senast ändrad:
Jag ska fixa fram en bild när jag kommer hem.. allt passar perfekt, förutom att stift-hålet i länken sitter lite för långt in på länken (eller att stifthålen på bandhornen sitter för nära själva boetten). Det går nog att fixa genom att typ ta en Dremel och slipa bort litegrann på länken, men jag har inte skills till det och vill inte att det ska se ludermässigt ut.

Jag ska fixa fram en bild när jag kommer hem.. allt passar perfekt, förutom att stift-hålet i länken sitter lite för långt in på länken (eller att stifthålen på bandhornen sitter för nära själva boetten). Det går nog att fixa genom att typ ta en Dremel och slipa bort litegrann på länken, men jag har inte skills till det och vill inte att det ska se ludermässigt ut.
Få hålen på ändlänkarna uppborrade lite och lattja med olika diameter på bandstiften låter som bästa alternativet för dig om allt passar så bra i övrigt som du beskriver.

Något liknande detta projekt? Där va dock hålen väldigt nära att passa från början.

Är ändfästena solida? Då kanske det är enklast att borra nya hål genom ändfästet vilket borde va rätt lätt med en pelarborrmaskin.

Tillbaka
Topp