• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med att identifiera gammal Omega

Thomas77

Basic
Den här klockan köpte min morfar när han fyllde 50 år 1963. Morfar gick bort tidigt 80-tal och klockan har legat hemma hos mina föräldrar. Antar att den inte är värd så mycket men affektionsvärdet är stort för min del :)

Var i Göteborg kan man serva den ? Jarl Sandin sa att de inte tog så gamla omegor utan skulle skicka den till Schweiz för ett kostnadsförslag. Har förstått att det inte sitter ett automatverk i den. Något mer man kan berätta om dessa klockor ?

20170626_193835.jpg
20170626_193901.jpg

Sådana dumheter.

Delar kan man fortfarande få tag i och det finns även en mängd gamla skrotade klockor man kan ta delar i från.

Denna modell måste man plocka av glaset för att få ut urverket och för att se serienummer och modellnummer..

Den här klockan köpte min morfar när han fyllde 50 år 1963. Morfar gick bort tidigt 80-tal och klockan har legat hemma hos mina föräldrar. Antar att den inte är värd så mycket men affektionsvärdet är stort för min del :)

Var i Göteborg kan man serva den ? Jarl Sandin sa att de inte tog så gamla omegor utan skulle skicka den till Schweiz för ett kostnadsförslag. Har förstått att det inte sitter ett automatverk i den. Något mer man kan berätta om dessa klockor ?

20170626_193835.jpg
20170626_193901.jpg
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det är en fin dinka, hoppas du får liv i den!

Jag återkopplar bara vad de berättade för mig :)
Är länken någon aftermarket ? Har googlat namnet Speidel utan att bli så mycket klokare. Hade den inte varit snyggare med ett fint skinnband ?

Jag återkopplar bara vad de berättade för mig :)
Är länken någon aftermarket ? Har googlat namnet Speidel utan att bli så mycket klokare. Hade den inte varit snyggare med ett fint skinnband ?
Det finns fristående urmakare som tar sig an de klockorna, även om det skulle behövas delar. Att den skulle behöva skickas till Schweiz är som nån sa dumheter.

Ja, Speidel är aftermarket. En amerikansk tillverkare. Jag instämmer i att det vore bättre med ett läderband. Gillar inte alls länkar på äldre klockor. Enbart om det är original. Sliter onödigt på boetten också.

Dessa Speidel länkar var populära då man lätt tar av dem när man skall tvätta händerna och jobbade man mycket med händerna var de mycket praktiska, dock förstör de som sagt bandhornen på klockorna då den äter in i metallen så den skall du absolut byta och är inget Omega satte på.

Vart rekommenderar ni att man lämnar in den ? Gastons ur kanske ? Vad borde en liten service och ett nytt skinnband kosta på ett ungefär ? 5000 ?

Vart rekommenderar ni att man lämnar in den ? Gastons ur kanske ? Vad borde en liten service och ett nytt skinnband kosta på ett ungefär ? 5000 ?
Beror alldeles på vad som behöver göras. Om en vanlig rengöring räcker ska det inte behöva gå på några femtusen. Inte ens om det varit en automat, vilket det inte är. Det går även att skicka om man inte hittar nån vettig där man bor. Farfars i Stockholm håller vettiga priser. Finns även andra rätt kända som fixar med mekaniska vintage och ordnar delar till bl.a. Omega om det behövs om man inte har nån lokal. Det är lättare än när det gäller äldre qvartz tycker jag. Och skinnband finns i olika prisklasser.

Vanlig service, rengöring på en sån över 1500-1700 även hos en "riktig" urmakare är rätt dyrt imo.

Senast ändrad:
Några 5000:- ska det väl inte behöva kosta. En service och en rengörning kanske en 1500:- . Släng speidelbandet som sagt.
Värdet kanske inte är mer än 3000:- men den har ju affektionsvärde för dig?

Bor du i Göteborg kom jag på att Bertil på Beso tar emot för service numera. Vad de håller för priser vet jag ej, det går att fråga och de är vana vid vintageklockor.

Tillbaka
Topp