• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med bedrägeri

555

Basic
Hej!

Mitt namn är Wilgot, det är så att jag mådde extremt dåligt under en period och var i kontakt med psykolog osv.

Bestämde mig då för att sälja av min klocka för att köpa ny för jag inbillade mig att jag då skulle få en ”nystart”.

4 Mars 2025 runt 13:00 så träffar jag upp denna snubben nedan, vi gör banköverföringen som vanligt, han har handelsbanken och jag swedbank. Fastän jag mådde så extremt dåligt så kunde jag känna på mig att det inte var helt rätt, det var rätt hetsig stämning så fort jag ifrågasatte affären kring att göra banköverföringen. Men trotts bilden på körkort, bilden på banköverföringen så väljer jag tillslut att gå ur hans bil.
Tittar egenom allt återigen och insåg att han hade flyttat fram överföringsdatumet.

Denna händelse har jag något extremt psykiskt lidande av och uppskattar all hjälp man kan få🙏

Mvh Wilgot

Du kan alltid skicka ett PM till @hook eller @Leben så kan de lägga upp den under efterlysta klockor.

I övrigt är det bara hoppas på det bästa från polis och försäkringsbolag.

Är nu ingen jurist så huruvida det är klokt att lägga ut den där körkortsbilden kan jag inte svara på, men misstänker att det kan vara risk för trubbel.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Det är såklart trist att du råkat ut för det här men vad vill du uppnå med att koka ihop en historia om extremt dåligt mående och psykologbesök som en bakgrund till att du sålde klockan? Du driver ju ett företag som handlar med klockor i vinstsyfte. Förväntas vi starta en Gofundme så du kan gå skadeslös ur det här eller vad är planen?
IMG_20250508_130817.jpg

Det är såklart trist att du råkat ut för det här men vad vill du uppnå med att koka ihop en historia om extremt dåligt mående och psykologbesök som en bakgrund till att du sålde klockan? Du driver ju ett företag som handlar med klockor i vinstsyfte. Förväntas vi starta en Gofundme så du kan gå skadeslös ur det här eller vad är planen?
IMG_20250508_130817.jpg
Jag hänger inte med, är trådskapare och detta företag samma person?

Jag hänger inte med, är trådskapare och detta företag samma person?
Ja precis. Utmärkt sig med den ena märkliga Rolexannonsen efter den andra i Facebookgrupperna de senaste månaderna. Uppenbart en näringsverksamhet även om han försöker flyga under radarn hos skatteverket eller vad det där "ej uppstartat bolag" nu går ut på.

Helt sjukt.

Blivit bedragen på 180k och sitter tomt på kontot, men visst gör vad ni kan göra för att fylla ut eran fritid om det så värmer era hjärtan!

Trist att första inlägget togs bort

IMG_4472.png
Man orkar inte med vissa människor.

Blivit bedragen i 2 olika fall, upp till 180k och sitter tomt på kontot.

Såklart är detta inte något andra ska tycka synd om eller göra något utav saken osv, det är ju mitt eget fel såklart.

Men sedan ska folk komma och påpeka en massa annat, är 19 år och har vanligt jobb samt försökt börja bygga upp något för att starta upp bolag sedan, såklart ska folk alltid hitta något…

Såklart är detta inte något andra ska tycka synd om eller göra något utav saken osv, det är ju mitt eget fel såklart.

Men sedan ska folk komma och påpeka en massa annat, är 19 år och har vanligt jobb samt försökt börja bygga upp något för att starta upp bolag sedan, såklart ska folk alltid hitta något…
Samma modus vid båda bedrägerierna?

Du har ju blivit lurad på ett basic standardsätt. Fruktansvärt tråkigt såklart men du ska nog fundera på hur man kan göra säkra affärer innan du startar bolag på detta tema. Jag utgår från att du polisanmält men de där pengarna lär du inte se igen.

Här har du massa tips

Samma modus vid båda bedrägerierna

Du har ju blivit lurad på ett basic standardsätt. Fruktansvärt tråkigt såklart men du ska nog fundera på hur man kan göra säkra affärer innan du startar bolag på detta tema. Jag utgår från att du polisanmält men de där pengarna lär du inte se igen.

Här har du massa tips
Yes, tack🙏

lets hope not!

En bra tumregel brukar vara att aldrig lämna ifrån sig saker innan pengarna finns på kontot.

Oavsett trist såklart. Men håller med om att något känns
Samma modus vid båda bedrägerierna?
Nej, endast håll på med rolex innan och blev sugen på en cartier.

Såg en annons och skrev med en person vid namn H*l*na And****on, äkhetsintyg från kaplans, kvitto från officiella återförsäljaren från Schweiz, certifikat och allt till klockan, fick träffa hennes man istället, allt verkade svin bra, tog bild på hans nationella id osv, vi gjorde köpekontrakt, swishade till hans företag, visade sig att både klockans serienummer var fake och äkhetsintyget, helt sjukt.

Såg en annons och skrev med en person vid namn H*l*na And****on, äkhetsintyg från kaplans, kvitto från officiella återförsäljaren från Schweiz, certifikat och allt till klockan, fick träffa hennes man istället, allt verkade svin bra, tog bild på hans nationella id osv, vi gjorde köpekontrakt, swishade till hans företag, visade sig att både klockans serienummer var fake och äkhetsintyget, helt sjukt.
Har du bilder på klockan?

Inte för att vara tråkig med dig men....

1. Du pratar med Helena och en man dyker upp. Han hette också Andersson ....?
Han får gå och hämta Helena.
Han kan ju knappast sälja hennes ägodel.
(Utan bevittnad fullmakt)
Swisha till ett företag??
Varför det när det var Helena som ägde klockan?? Har hon inte swish månne?

2.
Kaplans är inte hemliga eller svåra att nå.
Telefon eller besök bör ju vidimera ett intyg skrivet därifrån.

3.
Ska man köpa&sälja varor bör man som näringsidkare kunna avgöra själv om en vara är hemul eller anlita expertis om egen kunskap saknas.
Köpa klockor till "Bästa Kompis Pris" av okända Damer och Herrar kanske inte är det första man gör som nybakad affärsman.

4. Men även jag tycket det är trist du blivit lurad och hoppas att polisen åtminstonde får fast filuren.
Ävenom utsikten att du ska få några pengar är mindre än minimal

Senast ändrad:
Jag har egen firma och tar ofta betalt med Swish. Inget konstigt med det. Alla stora banker erbjuder tjänsten Swish Företag för sina företagskunder. Alla företagsnummer börjar med 123 för övrigt.
Så om du ska köpa en vara av mig och jag skickar dit en kvinna som säger sig vara min fru och som dessutom vill att du betalar till hennes företag ringer inga varningsklockor hos dig?

Givetvis är det helt legitimt att som företagare erbjuda kunder att betala med Swish.
Men att du som privatperson tar emot privata pengar via Swish till ditt förtetagskonto?
Men man kanske inte skiljer på dessa om det är EgenFirma?

EDIT

Nu ser jag vad du ser.
Halva andra stycket ska givetvis vara med i första.
Håller med dig att det blev konstigt och svårtolkade när det hamnade under Kaplans-delen.
Fixar direkt

Har du bilder på klockan

Inte för att vara tråkig med dig men....

1. Du pratar med Helena och en man dyker upp. Han hette också Andersson ....?
Han får gå och hämta Helena.
Han kan ju knappast sälja hennes ägodel.
(Utan bevittnad fullmakt)
Swisha till ett företag??
Varför det när det var Helena som ägde klockan?? Har hon inte swish månne?

2.
Kaplans är inte hemliga eller svåra att nå.
Telefon eller besök bör ju vidimera ett intyg skrivet därifrån.

3.
Ska man köpa&sälja varor bör man som näringsidkare kunna avgöra själv om en vara är hemul eller anlita expertis om egen kunskap saknas.
Köpa klockor till "Bästa Kompis Pris" av okända Damer och Herrar kanske inte är det första man gör som nybakad affärsman.

4. Men även jag tycket det är trist du blivit lurad och hoppas att polisen åtminstonde får fast filuren.
Ävenom utsikten att du ska få några pengar är mindre än minimal
Aa tyvärr så kommer jag aldrig se dessa pengar igen, så bara till att skaffa ännu ett jobb och jobba dubbelt ist och ta lärdom av alla misstag.

Skulle då vara hennes man, han hade köpt den till henne, men hon hade fått en datejust och därför skulle han sälja denna. Kontaktade kaplans och mailade de bilder på äkthetsintyget och de kunde konstatera att det ej var från de.

Tillbaka
Topp