• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med eb 8400.

JohanHem

Basic
Jag håller på att försöka få igång en eb 8400 men har lyckats klanta till det med novodiacen... När jag skulle montera den efter rengöring klämde jag nog lite för hårt på pincetten och den skjöt iväg och nu hittar jag den inte igen. :banghead:
Finns det någon här som vet hur tusan man får tag i en ny i rätt dimension?

Jo, jag hittade den där också men problemet jag har är att jag har ingen aning vilken som kan passa min EB.
Jag var kanske otydlig men det var det som jag har problem med.
Jag tycker att det borde finnas en uppslagstabell för detta men jag hittar ingenting.
Edit: Det är alltså hållaren av juvelen som jag tappade bort, inte fjädern.

Jo, jag hittade den där också men problemet jag har är att jag har ingen aning vilken som kan passa min EB.
Jag var kanske otydlig men det var det som jag har problem med.
Jag tycker att det borde finnas en uppslagstabell för detta men jag hittar ingenting.
Edit: Det är alltså hållaren av juvelen som jag tappade bort, inte fjädern.
Kanske kan detta hjälpa? http://tech.gleaveandco.com/tech-sheets/eb
Har nog nåt gammalt EB verk men om det är samma?
Du får ta nån bild så kanske det blir lättare?

20170214_194524.jpg
20170214_194552.jpg

Jag hittar ingenting om vilken "shockprotecting device" som ska passa. Den finns inte med i de få dokument jag hittat. Jag har inte hittat något dokument om just min modell 8400-74. Den är mycket lik 8420, 8480 mm men inte heller de verkar ha någon information om detta.
Det enda jag har hittat är att det ska vara en novodiac, men det är allt.

Jag antar att jag får försöka mäta hålet och pivoten och försöka utgå från det.
Jag hade hoppats på att någon här kanske satt på något uppslagsverk för detta. Det borde finnas tycker jag.

EDIT: Tack för länken. Den blir ett bokmärke för framtida bruk.

Senast ändrad:
20170214_194524.jpg
20170214_194552.jpg

Jag hittar ingenting om vilken "shockprotecting device" som ska passa. Den finns inte med i de få dokument jag hittat. Jag har inte hittat något dokument om just min modell 8400-74. Den är mycket lik 8420, 8480 mm men inte heller de verkar ha någon information om detta.
Det enda jag har hittat är att det ska vara en novodiac, men det är allt.

Jag antar att jag får försöka mäta hålet och pivoten och försöka utgå från det.
Jag hade hoppats på att någon här kanske satt på något uppslagsverk för detta. Det borde finnas tycker jag.

EDIT: Tack för länken. Den blir ett bokmärke för framtida bruk.
Aha. Det är juvelen du saknar? Med sin endcap och allt? Men det borde ju inte vara så svårt att hitta? Finns nånstans dokument där man kan se vilken juvel det ska vara till olika verk? Men kommer inte ihåg vart jag sett det nånstans?

Ja, precis. Det är den trekantiga fjädern på den. Jag har kvar ändstenen men resten har gått upp i rök. Jag har gått över golvet med en klädrulle i hopp om att den skulle fastna men utan resultat.
Ja, det är verkligen dåligt med information om det verket. Jag tror att det är basmodellen till 8420 som det i alla fall finns lite info om. Jag antar att bristen på information beror på att det är ett ganska kasst verk...
Och det borde ju rimligtvis finnas någon fackliteratur som har informationen men jag hittar ingenting.

Novodiac såg inte ut som den gör idag och om resten är samma vet jag inte men idag finns hållaren med juvel i tre olika storlekar på hålet för tappen så själva hållaren är samma oavsett modell.

Måtten på hålen är 0,08, 0,09 och 0,12 mm

Leta på Cousins för de har dem.

74 efter 8400 betyder att modellen togs i bruk 1974. Bettlach 8401 är en subsekund version med bara 1 juvel så 8400 är nog helt enkelt 17 juvelers versionen. Bettlach gjorde mest enklare modeller men även modeller med fler juveler men på 70-talet var minsta insparad krona viktig när det gällde mekaniska klockor så de sålde dåligt och därför inte många som sett dem.

Senast ändrad:
Novodiac såg inte ut som den gör idag och om resten är samma vet jag inte men idag finns hållaren med juvel i tre olika storlekar på hålet för tappen så själva hållaren är samma oavsett modell.

Måtten på hålen är 0,08, 0,09 och 0,12 mm

Leta på Cousins för de har dem.

74 efter 8400 betyder att modellen togs i bruk 1974. Bettlach 8401 är en subsekund version med bara 1 juvel så 8400 är nog helt enkelt 17 juvelers versionen. Bettlach gjorde mest enklare modeller men även modeller med fler juveler men på 70-talet var minsta insparad krona viktig när det gällde mekaniska klockor så de sålde dåligt och därför inte många som sett dem.
Tack för infon. Jag får väl försöka mäta pivit-axeln alt. köpa en av varje och prova mig fram.

Edit: Jag har sett att det bara fanns tre olika modeller på cousins. Jag trodde bara att det var lite dåligt utbud...

Tillbaka
Topp