• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med förslag på klocka!

Hej hej, sitter och bollar på med några alternativ och behöver all hjälp jag kan få. Har främst 2 frågor gällande min framtida klocka!
Det gäller i synerhet Omega seamaster

1. Ska jag gå på 36.25mm eller 41mm?

2. Vilken av dessa modeller är bäst? Vilken kommer se mest attraktiv ut på marknaden i framtiden? Värdet gått upp/ner?

Modellerna är:
Omega 2252.50 - (36.25) eller (41)
Omega 212.30.36.20.01.001 - (36.25) eller (41)

Jag gillar båda alternativen, men vet inte vilket håll jag lutar åt, båda modellerna ser nästan indetiska ut både om man jämför 36.25 mot 41. Men när jag väl bestämt om jag ska gå på 36.25 eller 41 så kommer jag kolla på självaste modellerna.

Jag tränar just nu och i detta läge så deffar jag, går alltså ner i kroppsfet till sommaren. Jag vet att armarna kan bli något större under sommaren och sen kanske jag får lite större armar efter sommaren då kroppsbyggandet börjar men i nu läget är min handled 16cm runtomkring.

Har ej möjlighet att testa klockorna idagsläget, testade dem för ett par år sedan men minns ej vilken jag gillade mest (gillar både), Det är min drömklocka och jag har äntligen råd den oavsett modell. Den ända fysiska klockan jag har att jämföra med är en casio A168WA-1YES (38.6 x 36.3 mm, rektangulär). Men vad tror ni? blir 36.25 för liten eller 41 för stor? Är den nyare modellen bättre då den håller i värde eller är det tvärt om då den andra är den så kallade "bond modellen"?

Har en bild på en casio A168WA-1YES (38.6 x 36.3 mm, rektangulär)
men även longines hydroconquest 39mm i jämförelse.

Bilder nedan.....


Casio A168WA-1YES
thumbnail_IMG_1254.jpg



Longines hydroconquest 39mm
thumbnail_IMG_0363.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej hej, sitter och bollar på med några alternativ och behöver all hjälp jag kan få. Har främst 2 frågor gällande min framtida klocka!
Det gäller i synerhet Omega seamaster

1. Ska jag gå på 36.25mm eller 41mm?

2. Vilken av dessa modeller är bäst? Vilken kommer se mest attraktiv ut på marknaden i framtiden? Värdet gått upp/ner?

Modellerna är:
Omega 2252.50 - (36.25) eller (41)
Omega 212.30.36.20.01.001 - (36.25) eller (41)

Jag gillar båda alternativen, men vet inte vilket håll jag lutar åt, båda modellerna ser nästan indetiska ut både om man jämför 36.25 mot 41. Men när jag väl bestämt om jag ska gå på 36.25 eller 41 så kommer jag kolla på självaste modellerna.

Jag tränar just nu och i detta läge så deffar jag, går alltså ner i kroppsfet till sommaren. Jag vet att armarna kan bli något större under sommaren och sen kanske jag får lite större armar efter sommaren då kroppsbyggandet börjar men i nu läget är min handled 16cm runtomkring.

Har ej möjlighet att testa klockorna idagsläget, testade dem för ett par år sedan men minns ej vilken jag gillade mest (gillar både), Det är min drömklocka och jag har äntligen råd den oavsett modell. Den ända fysiska klockan jag har att jämföra med är en casio A168WA-1YES (38.6 x 36.3 mm, rektangulär). Men vad tror ni? blir 36.25 för liten eller 41 för stor? Är den nyare modellen bättre då den håller i värde eller är det tvärt om då den andra är den så kallade "bond modellen"?

Har en bild på en casio A168WA-1YES (38.6 x 36.3 mm, rektangulär)
men även longines hydroconquest 39mm i jämförelse.

Bilder nedan.....


Casio A168WA-1YES
thumbnail_IMG_1254.jpg



Longines hydroconquest 39mm
thumbnail_IMG_0363.jpg
Kul att du ska köpa dig en ”dyrare” klocka och ett bra val med SMP! Angående storleken så är det nog bara du som kan veta det bäst, beror helt och håller på dina egna preferenser. Med 16cm handleder kommer 36mm inte se litet ut, men samtidigt kan du säkert bära upp en 41mm skapligt. Om jag var tvungen att välja åt dig så hade jag sagt midsize på 36mm.

Gällande vilken modell så tycker jag att du återigen ska lyssna helt och håller på vilken DU tycker är finast. Båda är riktigt bra val och du lär inte förlora mycket pengar på någon av dem, däremot så är det ju omöjligt att veta vilken som kommer vara den bästa ”investeringen” inför framtiden.

Så för att sammanfatta, det är du själv som avgör bäst. Men ett tips är väl att åka in till någon klockbutik och testa någon dykare som mäter ca 36mm vs 41mm. Om jag satt i din sits hade jag gått efter den senare varianten av de två du funderar över, den med den keramiska bezeln. Har själv haft både äldre och nyare SMP:s men den så kallade SMPc med keramisk bezel är min absoluta favorit. Avslutar med en bild på hur 41mm ser ut på min 18,5 handled.
STORT LYCKA TILL!
147794BE-21E9-443C-B7EF-9F5881DA9E28.jpeg
 
Kul att du ska köpa dig en ”dyrare” klocka och ett bra val med SMP! Angående storleken så är det nog bara du som kan veta det bäst, beror helt och håller på dina egna preferenser. Med 16cm handleder kommer 36mm inte se litet ut, men samtidigt kan du säkert bära upp en 41mm skapligt. Om jag var tvungen att välja åt dig så hade jag sagt midsize på 36mm.

Gällande vilken modell så tycker jag att du återigen ska lyssna helt och håller på vilken DU tycker är finast. Båda är riktigt bra val och du lär inte förlora mycket pengar på någon av dem, däremot så är det ju omöjligt att veta vilken som kommer vara den bästa ”investeringen” inför framtiden.

Så för att sammanfatta, det är du själv som avgör bäst. Men ett tips är väl att åka in till någon klockbutik och testa någon dykare som mäter ca 36mm vs 41mm. Om jag satt i din sits hade jag gått efter den senare varianten av de två du funderar över, den med den keramiska bezeln. Har själv haft både äldre och nyare SMP:s men den så kallade SMPc med keramisk bezel är min absoluta favorit. Avslutar med en bild på hur 41mm ser ut på min 18,5 handled.
STORT LYCKA TILL!
147794BE-21E9-443C-B7EF-9F5881DA9E28.jpeg
Jävlar riktigt fin klocka du har antar att det är 212.30.41.20.01.002? Jag ska absolut lägga det du sagt på minnet, nu är det ju som sagt dags för en dyrare klocka och priset är inte viktigt i säg för då hade jag väl kört på en rolex eller något liknade. Jag känner att omegan har den där lyx känslan men att man slipper lägga 70.000kr (givietvis beroende på modell).

Även fast bara du hunnit svara och jag gärna vill få input av så många som möjligt så ser det ändå ut som man någonstans i bakhuvudet redan bestämt sig.
Den äldre jag som jag har "länkat" är lite svårare att hitta och kostar nästan likadant just av den anledningen kan jag tänka mig som den nyare jag "länkat". Du kan köpa den för ett par tusen billigare men då blir det från någon privat säljare i typ USA, detta är inte vägen jag tänkt gå, jag är mer intresserad av en legit återförsjälare samt att allt medföljer och då ligger de nästan i samma prisklass.

Du skrev att du hade 18.5cm runt handleden och detta visar bara på att jag borde köra på 36.25. Känns lite konstigt då min förra var 39mm och har en längre lug till lug men så får det nog bli.

41:an kommer antagligen bli för stor för mig.

För övrigt sitter den där klockan som handen i hansken på dig, propotionerna kan ju inte bli bättre en sådär. Jäklar vad avis man blir!!
 

Ericsson

Omega
Din Longines HD har ju ganska lång lug to lug så jag tror absolut att du hade kommit undan med en 41mm. Jag själv gillar mindre klockor runt 35-38mm men tycker att dykare ser bra ut när dem är lite större
 

Gyrgen

Omega
Läste att du inte hade möjlighet att prova klockorna. Du kommer säkert bli nöjd oavsett storlek, men försök testa båda så du får en uppfattning. Tror inte heller 41mm blir för stort.
 
Din Longines HD har ju ganska lång lug to lug så jag tror absolut att du hade kommit undan med en 41mm. Jag själv gillar mindre klockor runt 35-38mm men tycker att dykare ser bra ut när dem är lite större
Det är faktiskt sant, tror till och med 41:an har mindre lug till lug än longines:en? Ska ha klockan som min "everyday watch" så den ska helst inte bli för sportig :/
 
Läste att du inte hade möjlighet att prova klockorna. Du kommer säkert bli nöjd oavsett storlek, men försök testa båda så du får en uppfattning. Tror inte heller 41mm blir för stort.
Såg en bild som skrämde mig någon anning.....Var en med samma handleds mått som hade på sig en 41 eller 42 och det såg för klumpigt ut, skall försöka hitta bilden och lägga upp den här.
 

Gyrgen

Omega
Såg en bild som skrämde mig någon anning.....Var en med samma handleds mått som hade på sig en 41 eller 42 och det såg för klumpigt ut, skall försöka hitta bilden och lägga upp den här.
Vet inte om man får posta till andra forum så postar bara bildlänkar från omega forum. Hans handled mäter 6,1-6,25 inch.
De två sista bilderna är midsize.
 

Ericsson

Omega
Det är faktiskt sant, tror till och med 41:an har mindre lug till lug än longines:en? Ska ha klockan som min "everyday watch" så den ska helst inte bli för sportig :/
Jag tror att din Longines har en lug to lug på 48 och omegan i 41 mm har på runt 47. Men gå till en butik och testa den nya omegan på 42 och midsize så kommer du nog få en bra uppfattning om vad du gillar bäst
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Hade det varit en annan modell som Datejust eller OP 36 vs 41 hade nog valet varit en 36a, men SMPn är rätt liten för sin storlek och jag hade endast rekommenderat 36an om du har väldigt tunna handled.
Som andra säger så borde du verkligen prova innan köp 🙂
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det är lätt att stirra sig blind på handledens omkrets.
Tänk på att det är helhetsintrycket som kommer göra mest. Din kroppshydda och kläder kommer göra minst lika mycket om inte mer.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Om man ska rösta blint säger jag alltid 41. Men det är bara för att det är vad jag skulle välja själv :angel:
Baserat på bilden på Longinesen kommer 41 mm omega sitta som en smäck.
Just såpad tjocka klockor som klassiska dykare behöver lite bredd för att väga upp höjden. Blir väldigt lätt att den blir hög (i proportion) om man går ner i diameter.
MEN som redan tagits upp här, man måste prova och kan inte gå på bara siffror vs handled osv. Så otroligt mycket som spelar in.
som sista utväg kan man alltid singla slant. När myntet är i luften märker man vad man hoppas att den ska landa på och där har du ditt svar:cigar:
 
Hade det varit en annan modell som Datejust eller OP 36 vs 41 hade nog valet varit en 36a, men SMPn är rätt liten för sin storlek och jag hade endast rekommenderat 36an om du har väldigt tunna handled.
Som andra säger så borde du verkligen prova innan köp 🙂
Ja jag skulle gärna vilja det, för det första är jag så jävla dålig på sånt, känns som att om jag går in och testar så måste jag typ köpa något. Är i tidig 20 års ålder så då tänker säljarna ”vad fan gör han här inne”. Sedan vet jag var jag ska vända mig!
 
Det är lätt att stirra sig blind på handledens omkrets.
Tänk på att det är helhetsintrycket som kommer göra mest. Din kroppshydda och kläder kommer göra minst lika mycket om inte mer.
Helt sant, skulle jätte gärna vilja prova dem både men det är svårt att just hitta något ställe som har båda så man kan prova, sedan har nämn ovan att jag är katastrofalt dålig på den delen.
 
Om man ska rösta blint säger jag alltid 41. Men det är bara för att det är vad jag skulle välja själv :angel:
Baserat på bilden på Longinesen kommer 41 mm omega sitta som en smäck.
Just såpad tjocka klockor som klassiska dykare behöver lite bredd för att väga upp höjden. Blir väldigt lätt att den blir hög (i proportion) om man går ner i diameter.
MEN som redan tagits upp här, man måste prova och kan inte gå på bara siffror vs handled osv. Så otroligt mycket som spelar in.
som sista utväg kan man alltid singla slant. När myntet är i luften märker man vad man hoppas att den ska landa på och där har du ditt svar:cigar:
Jo du har ju en poäng men det är bilder som dessa som skrämmer mig lite. Såg att uretvintage hade öppet köp 14 dagar. Tänkte nu slänga iväg ett mejl och se om man möjligtvis får beställa och sätta på klockan för att sedan se om den sitter bra eller inte.

killen på bilden har en 16.5cm handled
2FACF708-FE59-4874-9792-C8B7D783E8A0.jpeg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har runt 16,5cm handled, och tycker 41mm är för stort gällande de flesta klockor jag testat. Har haft några äldre SMPs 41mm, och tyckte de satt för stort. Vet inte om det beror mycket på helliumventil och kronskydd också. De räknas väl inte med i diametern på dessa? Framförallt gillade jag inte intrycket i profil, med den förhållnadevis smala länken i kombination med den platta/tunna profilen. Skulle gått på en midsize om jag skulle ha den som OWG, då den annars blir för toolig på min arm, i den större storleken IMHO.
 
Jag har runt 16,5cm handled, och tycker 41mm är för stort gällande de flesta klockor jag testat. Har haft några äldre SMPs 41mm, och tyckte de satt för stort. Vet inte om det beror mycket på helliumventil och kronskydd också. De räknas väl inte med i diametern på dessa? Framförallt gillade jag inte intrycket i profil, med den förhållnadevis smala länken i kombination med den platta/tunna profilen. Skulle gått på en midsize om jag skulle ha den som OWG, då den annars blir för toolig på min arm, i den större storleken IMHO.
Ja precis det är ju såklart en smaksak som många o tråden har sagt, om jag tar på mig mid sizen en vecka så kanske jag tillslut tänker ”fan den är så liten” eller så kan det ju bli tvärtom att den stora blir för stor. Jag ska se hur jag gör, har precis kontaktat uretvintage och se om jag kan testa något av alternativen.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jo du har ju en poäng men det är bilder som dessa som skrämmer mig lite. Såg att uretvintage hade öppet köp 14 dagar. Tänkte nu slänga iväg ett mejl och se om man möjligtvis får beställa och sätta på klockan för att sedan se om den sitter bra eller inte.

killen på bilden har en 16.5cm handled
2FACF708-FE59-4874-9792-C8B7D783E8A0.jpeg
En handled har flera mått. Vi kan kalla det bredd och höjd. Två handleder med samma omkrets kan ha väldigt olika former. Bred och platt eller mer rund. Precis som du är inne på är det nog bäst att faktiskt pröva klockan istället.
Behöver ju inte säga till uret att du bara ska testa.. om du har möjlighet att ligga ute med pengarna en stund är det nog bättre. OBS! Kolla bara först att dom inte har en typ 10% avgift för att ta tillbaka sakerna. Vissa har jag sett har det..
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
jag gillar mid-size framförallt när det gäller pre-ceramic och första generationen ceramic. Dock nya seamster tycker jag gör sig bra i lite större storlek
 
En handled har flera mått. Vi kan kalla det bredd och höjd. Två handleder med samma omkrets kan ha väldigt olika former. Bred och platt eller mer rund. Precis som du är inne på är det nog bäst att faktiskt pröva klockan istället.
Behöver ju inte säga till uret att du bara ska testa.. om du har möjlighet att ligga ute med pengarna en stund är det nog bättre. OBS! Kolla bara först att dom inte har en typ 10% avgift för att ta tillbaka sakerna. Vissa har jag sett har det..
Tack för tipset, ska inte säga att jag provar såklart men vi låtsas att jag köper den, t.ex om jag skulle betala med klarna faktura på 14 dagar. Då testar jag den och känner på den och sedan skickar tillbaka den om det inte skulle bli bra. Tack för upplysningen gällande retur avgifter, ska kolla med dem så dem inte begär 1000kr i retur avgift eller någon % av värdet. Stort tack!!
 
jag gillar mid-size framförallt när det gäller pre-ceramic och första generationen ceramic. Dock nya seamster tycker jag gör sig bra i lite större storlek
Ja jag tycker båda är extremt snygga, har så svårt att bestämma mig, kan ju inte köpa båda, sedan tänker jag långsiktigt. Jag testade både för ett par år sedan och blev typ kär i dem. Inte att jag bara gillade klockan utan förälskad..😍

har därför bestämt mig för någon av dessa, kommer säkert ge klockan till någon av mina framtida ungar/barnbarn eller likande. Men tänker ändå jag vill ha den som håller bäst, den som eventuellt håller bäst i värde och dylikt. Vet att det är svårt att räkna ut men hoppas valet blir rätt!
 
Topp