• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med första klockköpet

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag gjorde nog tyvärr det, är det felaktigt? Vad är skillnaden? För den direkta översättningen är väl plated-pläterad(e)?


När nybörjaren kommer och börjar slänga felaktiga påståenden omkring sig misstänker jag att det inte uppskattas av stammisarna här, så man får vara försiktig. ;) Skämt åsido, riktig trevlig stämning här generellt och jag lär mig otroligt mycket! Skönt att jag inte är den enda med dålig koll. Man lär så länge man lever!
Känns som man borde läsa på här så man lär sig de svenska orden. Har för mig att pläter var en metod där man valsade? på ett silverlager på stål. Detta bör vara rolled gold. (electro) plated är en modern och effektiv metod där man med elektrolys lägger på ett jämtjockt, ofta extremt tunt, på hela metallytan. Förr i tiden fanns alternativet att man körde på en glasring i solitt guld och ett tjockare lager på framsidan av boetten, rolled gold eller gold filled. Denna variant kunde man polera utan att slita igenom guldlagret. Omega har haft båda varianterna och de är de med stålbaksida som är de bättre.
 
Åter till trådstartsämnet: Jag fick ner priset till 550$ (alltså ca 4500 kr), känns som en betydligt trevligare summa. Dessutom bjuder han på frakten. Vad tror ni, bör jag slå till? Har svårt att tro att jag kan få en likvärdig klocka mycket billigare med all konkurrens som internetköp innebär. Köparen verkar väldigt seriös, har till och med en egen webbutik med ett hundratal klockar till salu så risken att bli blåst känns inte så stor.

Extremt kul med all respons förresten, tackar för det!
 
Känns som man borde läsa på här så man lär sig de svenska orden. Har för mig att pläter var en metod där man valsade? på ett silverlager på stål. Detta bör vara rolled gold. (electro) plated är en modern och effektiv metod där man med elektrolys lägger på ett jämtjockt, ofta extremt tunt, på hela metallytan. Förr i tiden fanns alternativet att man körde på en glasring i solitt guld och ett tjockare lager på framsidan av boetten, rolled gold eller gold filled. Denna variant kunde man polera utan att slita igenom guldlagret. Omega har haft båda varianterna och de är de med stålbaksida som är de bättre.
Okej, då vet jag det! Aldrig hört ordet pläter innan. Så då klockan jag är sugen på har stålbaksida är det ett gott tecken? Tycker trots allt att guldlagret ser förhållandevis tjockt ut, men jag vet ju trots allt inte hur det ser ut under det yttersta lagret.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, då vet jag det! Aldrig hört ordet pläter innan. Så då klockan jag är sugen på har stålbaksida är det ett gott tecken? Tycker trots allt att guldlagret ser förhållandevis tjockt ut, men jag vet ju trots allt inte hur det ser ut under det yttersta lagret.
Det ser helt klart ut att vara den bättre varianten ja. På de äldre var glasringen i solitt guld, tror denna har det med men inget jag kan garantera.
 
Topp