• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med långvarig GADA i rätt prisklass

slugg

Basic
Halloj! Ny här på KS efter att ha hängt i kulisserna ett bra tag. Jag är väl en one watch-guy som vill komma åt en klocka som är funktionell, allsidig och skulle uppskatta lite pointers.

Har tidigara ägt en fin Sinn 556a på länk, som på pappret var allt jag var ute efter i form av design, pris och kvalitet. I verkligheten tycker jag att den var för mycket av en ”tool” klocka tyvärr.

Tankar:

BB36
Min sedan länge ”drömklocka” har varit Tudor BB36. Har fått ihop pengar som skulle räcka till den, men känns som en väldigt exklusiv och lite läskig arena att gå in på för mig. Är osäker på om jag skulle bära den dagligen utan att vara livrädd att den skulle gå sönder eller om jag skulle tappa bort den. Jag kanske bara är nojjig, men i den prisklassen börjar det pusha min comfort. Är dock helt insatt i, och gillar tanken på att en klocka jag bär länge kommer att få sina skavanker och karaktär med åren :)

AE4B0DEB-08E6-4E50-BFCB-9E6099C0F792.jpeg

Seiko SRPE55K1
Som substitut köpte jag istället en Seiko SRPE55K1 för en tiondel av BB36 pris, jag är nöjd med den, men känns ändå inte helt hundra. På något sätt känns den lite för ”sportig”. Designen påminner mycket om BB36, men day/date + loggan blir kanske lite mycket för min kräsna preferens.

B90CAE2B-D72E-45F9-A387-AC52BC1B5ECF.jpeg

Andra klockor jag håller ögonen på:

Smiths Everest prs-25
Den ända rolle-homagen jag skulle kunna tänka mig. Men ruskigt svår att få tag på.. Vad tycker ni dock? Är det tarvligt?

A49C2286-21F0-4B59-BBED-2978DACF968E.jpeg

Stowa Flieger Classic 36
Denna skönhet har jag också haft ögonen länge på, just för att jag är lite av en historie-nörd och tycker om att den kommer i attraktiva 36mm strl. Har någon av er koll på om man kan sätta länkar på på en Stowa Flieger UTAN raka ändbitar? Isåfall så tror jag att Stowan skulle ha allt jag är ute efter. Ingen logga, inget datum, bara funktionellt designad klocka.

D5D2F935-C3F1-47FA-9552-FE0706AE495C.jpeg

Tacksam för alla tankar och input!

Har tidigara ägt en fin Sinn 556a på länk, som på pappret var allt jag var ute efter i form av design, pris och kvalitet. I verkligheten tycker jag att den var för mycket av en ”tool” klocka tyvärr.

Tankar:

BB36
Min sedan länge ”drömklocka” har varit Tudor BB36. Har fått ihop pengar som skulle räcka till den, men känns som en väldigt exklusiv och lite läskig arena att gå in på för mig. Är osäker på om jag skulle bära den dagligen utan att vara livrädd att den skulle gå sönder eller om jag skulle tappa bort den. Jag kanske bara är nojjig, men i den prisklassen börjar det pusha min comfort. Är dock helt insatt i, och gillar tanken på att en klocka jag bär länge kommer att få sina skavanker och karaktär med åren :)

Seiko SRPE55K1
Som substitut köpte jag istället en Seiko SRPE55K1 för en tiondel av BB36 pris, jag är nöjd med den, men känns ändå inte helt hundra. På något sätt känns den lite för ”sportig”. Designen påminner mycket om BB36, men day/date + loggan blir kanske lite mycket för min kräsna preferens.

Smiths Everest prs-25
Den ända rolle-homagen jag skulle kunna tänka mig. Men ruskigt svår att få tag på.. Vad tycker ni dock? Är det tarvligt?

Stowa Flieger Classic 36
Denna skönhet har jag också haft ögonen länge på, just för att jag är lite av en historie-nörd och tycker om att den kommer i attraktiva 36mm strl. Har någon av er koll på om man kan sätta länkar på på en Stowa Flieger UTAN raka ändbitar? Isåfall så tror jag att Stowan skulle ha allt jag är ute efter. Ingen logga, inget datum, bara funktionellt designad klocka.

Har själv en BB36 (sedan bara ett par veckor, faktiskt) som jag varmt kan rekommendera. Känslan är att den absolut är tillräckligt robust och samtidigt inte för toolig för att funka kanon i de flesta sammanhang och jag skulle inte oroa mig över att råka ha sönder den (verket är väl också ganska enkelt och billigt att serva om det skulle vara något) om du bär den till vardags. Att den är riktigt(!) stilig live med sin avskalade design och bör funka till det mesta i klädväg (undantaget mera formella sammanhang, i mitt tycke) skadar ju såklart inte heller 🙂 All in all en riktigt bra GADA (bild på min för allt är roligare så)

6B1D2811-1DA3-4BE6-BC76-E421A97CBD1F.jpeg

Vill man ha något som är enklast möjligt och med minst risk för att gå sönder är det väl kanske quartz som gäller? Då kan man ju för all del titta på GS 9f-verk. Otroligt fina till en ganska rimlig peng (omkring vad du får ge för en ny BB36 skulle jag tippa utan att vara särskilt insatt i just quartzmodellerna) och de är väl dessutom ett steg åt det lite mer dressiga hållet jämfört med Seikon.

Senast ändrad:
Halloj! Ny här på KS efter att ha hängt i kulisserna ett bra tag. Jag är väl en one watch-guy som vill komma åt en klocka som är funktionell, allsidig och skulle uppskatta lite pointers.

Har själv en BB36 (sedan bara ett par veckor, faktiskt) som jag varmt kan rekommendera. Känslan är att den absolut är tillräckligt robust och samtidigt inte för toolig för att funka kanon i de flesta sammanhang och jag skulle inte oroa mig över att råka ha sönder den (verket är väl också ganska enkelt och billigt att serva om det skulle vara något) om du bär den till vardags. Att den är riktigt(!) stilig live med sin avskalade design och bör funka till det mesta i klädväg (undantaget mera formella sammanhang, i mitt tycke) skadar ju såklart inte heller 🙂 All in all en riktigt bra GADA (bild på min för allt är roligare så)

6B1D2811-1DA3-4BE6-BC76-E421A97CBD1F.jpeg

Vill man ha något som är enklast möjligt och med minst risk för att gå sönder är det väl kanske quartz som gäller? Då kan man ju för all del titta på GS 9f-verk. Otroligt fina till en ganska rimlig peng (omkring vad du får ge för en ny BB36 skulle jag tippa utan att vara särskilt insatt i just quartzmodellerna) och de är väl dessutom ett steg åt det lite mer dressiga hållet jämfört med Seikon.

Sluta fresta mig, haha! Den är ju förbannat fin. Men för en som inte är sådär super insatt i mer exklusiva klockor — hur gör man med försäkring osv? En fin klocka känns spontant som att det är taskig coverage på hemförsäkringen t.ex?

Been there, done that: Du vill ha en härjad cool gada som har varit med om ditt och datt, men nojjar redan nu istf för att ha skaffat en BB36 som du redan nu har på dig medan du gräver i trädgården eller cyklar mtb while not giving a fuck.

Men du kommer inte ha den på dig när du gör det, eller hur? Inte jag iaf, visade det sig. Så vi kommer inte få en härjad klocka, det kommer ta våra kläder 40 år att slita ner det minsta lilla :D

Så, det är bara att ge upp och skaffa ett par trevliga beaters som du alltid har med i packningen. Inga fel med det, fler klockor = mer kul! :)

Antingen släpper du hela idén om GADA och köper olika klockor som fungerar till olika aktiviteter, eller så anammar du det fullt ut och fortsätter vara OWG med något du gillar. Den blir ju per automatik GADA i så fall. Personligen tycker jag det påhittade konceptet GADA är lite fånigt samtidigt som det i grunden är kriterier som de flesta har vid VARJE klockköp (inte bara de som vill vara OWG). Tåla vatten, hålla tiden, passa till mycket osv. Jag skulle visserligen välja någon annan än BB36 att vara OWG med, men det är ju smak och tycke, och där måste du ha en egen uppfattning. Och... jag tror inte du ska tömma hela plånboken på en klocka i detta staduium av ditt klockintresse :)

Tankar:

BB36

Seiko SRPE55K1

Smiths Everest prs-25

Stowa Flieger Classic 36

Det finns inga Stowa original länkar till den men möjligen kan du hitta någon annan after market länk med endlinks som passar. För övrigt är Stowan en grym klocka men inte just så mycket elegantare än 556an. Muhle Glashütte har en flieger med länk.
m1-37-44-mb.jpg

Sluta fresta mig, haha! Den är ju förbannat fin. Men för en som inte är sådär super insatt i mer exklusiva klockor — hur gör man med försäkring osv? En fin klocka känns spontant som att det är taskig coverage på hemförsäkringen t.ex?

Tror nog alla ADs har någon form av försäkring att köpa för någon en peng per år som väl gäller som drulle, ungefär. Så det löser sig! Lycka till med valet 🙂

Tankar:

BB36

Seiko SRPE55K1

Smiths Everest prs-25

Stowa Flieger Classic 36

Du nämner aldrig din prisklass :)
Men upp till 30k ca, eller?

Vad tycker du om Sjöö Sandström royal steel?
Billigare än Tudorn och roligare tycker åtminstone jag. Speciellt om du kan tänka dig köpa beg så kommer du väldigt mycket ned i pris.

Brookfield har en klockförsäkring.
Senast jag köpte en klocka på Krons så fick jag med den i 30 dagar med möjlighet att förlänga därefter. Har dock ingen aning om hur den står sig gentemot hemförsäkring.

Tankar:

BB36

Seiko SRPE55K1

Smiths Everest prs-25

Stowa Flieger Classic 36

Kör BB36! Du säger själv att det är din drömklocka, som du dessutom har stålarna till!! Allt annat kommer bara vara ett substitut och du kommer hela tiden snegla mot 36:an. Och när du väl slår till på klockan du helst vill ha inser du att du hade kunnat spara flera tusenlappar genom att köpa den nu!! För väntar du kommer du bara förlora pengar på alla andra ur du testar och försöker bli nöjd med fram tills dess. Och när du väl då slår till på BB36 kommer den sannolikt kosta mer än vad den gör idag.

Sen kör du en g-shock för ca 500:- som du drar på när risken för misshandel är stor. Frågan nu är bara om du ska ha en svart, blå eller vit 😉

Du nämner aldrig din prisklass :)
Men upp till 30k ca, eller?

Vad tycker du om Sjöö Sandström royal steel?
Billigare än Tudorn och roligare tycker åtminstone jag. Speciellt om du kan tänka dig köpa beg så kommer du väldigt mycket ned i pris.
Sant, det borde jag förtydligat. Skulle säga att min prisklass är väl egentligen runt 15k. Har väl inte riktigt landat i om jag vågar sträcka den till BB36 prisklass, även om plånboken tillåter.

Sjöö Sandström gillar jag, har kollat in royal steel. Bra tips! Är nog dock inte riktigt min personliga stil.

Kör BB36! Du säger själv att det är din drömklocka, som du dessutom har stålarna till!! Allt annat kommer bara vara ett substitut och du kommer hela tiden snegla mot 36:an. Och när du väl slår till på klockan du helst vill ha inser du att du hade kunnat spara flera tusenlappar genom att köpa den nu!! För väntar du kommer du bara förlora pengar på alla andra ur du testar och försöker bli nöjd med fram tills dess. Och när du väl då slår till på BB36 kommer den sannolikt kosta mer än vad den gör idag.

Sen kör du en g-shock för ca 500:- som du drar på när risken för misshandel är stor. Frågan nu är bara om du ska ha en svart, blå eller vit 😉
Förstår ditt resonemang, och håller nog med dig! Kanske blir att testa en BB36 i butik. Om jag känner mig själv rätt kommer jag nog därifrån 30k fattigare ;)

Tycker du ska kika på SS royal steel 36mm 🙂
Funderar själv på en, går ju få för ett bra pris beggat. Går ju alltid att sälja och sedan köpa en tudor i efterhand.

Du har inte bara bra smak, du är klok också. Jag röstar för Stowa och för Smiths, helst båda om du får tag i dem. Kan du inte släppa tanken på BB 36 så har den kommit ut med vit tavla nu. Det passar bra nu till sommaren och dessutom gör det sig bra med vit på en så pass liten tavla. Då har du 3 klockor som alla har bra läsbarhet. :)

Har sett Stowa på länk. Sök runt så borde du finna. Men är nog lite svårare till 36mm. Annars gillar jag Damsko DS/DK30 som finns på länk. Det känns som en riktig GADA som passar till typ allt. Men den är lite toolig.

Min Stowa flieger verus. Ännu mer "simpel" än classic. Men finns bara i 40mm.
20210420_200217.jpg

Brookfield har en klockförsäkring.
Senast jag köpte en klocka på Krons så fick jag med den i 30 dagar med möjlighet att förlänga därefter. Har dock ingen aning om hur den står sig gentemot hemförsäkring.
Det beror på vad man köper. Som jag förstått är fördelen med Brookfield försäkringsbeloppet men även att den tar det aktuella klockvärdet. Dvs ev. värdeökning sedan inköp. En vanlig försäkring går på anskaffningsvärdet. Men om du har en BB36 för 30kSEK så är det knappast värt att ta en separat försäkring om du har en hemförsäkring som täcker lösören till ex 2mSEk (beroende vad man har för andra saker hemma). Men.... alla hemförsäkringar har olika policy och ersättningsbelopp så värt att kolla upp. Har för mig att Urbildningsradion har ett avsnitt med just Brookfield där de diskuterar detta.

Gällande klockan..... kör på en BB36 ;) Men oavsett, köp den du verkligen vill ha och avvakta de där ”nästan” köpen. Det leder oftast till en ganska begränsad upplevelse.
Och japp klockan kommer att repas och råka ut för ett och annat. Men för de klockorna du kikar på så skulle jag nog säga att det är poängen med en GADA. Who likes a safe queen? 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Det beror på vad man köper. Som jag förstått är fördelen med Brookfield försäkringsbeloppet men även att den tar det aktuella klockvärdet. Dvs ev. värdeökning sedan inköp. En vanlig försäkring går på anskaffningsvärdet. Men om du har en BB36 för 30kSEK så är det knappast värt att ta en separat försäkring om du har en hemförsäkring som täcker lösören till ex 2mSEk (beroende vad man har för andra saker hemma). Men.... alla hemförsäkringar har olika policy och ersättningsbelopp så värt att kolla upp. Har för mig att utbildningsradion har ett avsnitt med kust Brookfield där de diskuterar detta.

Gällande klockan..... kör på en BB36 ;) Men oavsett, köp den du verkligen vill ha och avvakta de där ”nästan” köpen. Det leder oftast till en ganska begränsad upplevelse.
Och japp klockan kommer att repas och råka ut för ett och annat. Men för de klockorna du kikar på så skulle jag nog säga att det är poängen med en GADA. Men who likes a safe queen? 🤷‍♂️
Med klokker er det viktigare å ha koll på hva hemförsäkringen täcker utenfor hemmet og det er oftest der man behöver en ekstra försäkring. De fleste bolag har et tak på 30, 50, 80 eller 100k.
I hemmet er sällan et problem.

Förstår ditt resonemang, och håller nog med dig! Kanske blir att testa en BB36 i butik. Om jag känner mig själv rätt kommer jag nog därifrån 30k fattigare ;)
Alternativt så köper du en beggad i bra pris här på KS och sparar ca 10k. Kan förstå att du vill plocka ut en ny från AD om du tänker att det ska vara en keeper for life. Men det smarta här är att köpa en beggad och känna efter. Om du efter 6 månader är lika säker i din övertygelse om att det är rätt klocka kan du då plocka ut en ny och sälja den beggade för ett minimalt tapp mot vad du köper den för.

Det beror på vad man köper. Som jag förstått är fördelen med Brookfield försäkringsbeloppet men även att den tar det aktuella klockvärdet. Dvs ev. värdeökning sedan inköp. En vanlig försäkring går på anskaffningsvärdet. Men om du har en BB36 för 30kSEK så är det knappast värt att ta en separat försäkring om du har en hemförsäkring som täcker lösören till ex 2mSEk (beroende vad man har för andra saker hemma). Men.... alla hemförsäkringar har olika policy och ersättningsbelopp så värt att kolla upp. Har för mig att Urbildningsradion har ett avsnitt med just Brookfield där de diskuterar detta.

Och japp klockan kommer att repas och råka ut för ett och annat. Men för de klockorna du kikar på så skulle jag nog säga att det är poängen med en GADA. Men who likes a safe queen? 🤷‍♂️
Jag kände inget behov av att förlänga den försäkringen utifrån klockans värde.
Är inte så nojig med sånt där.
Vore säkerligen nice to have om olyckan är framme men jag är inte så mycket för att punga ut pengar för något som troligtvis inte kommer användas.
Skulle ev resonera annorlunda om jag hade någon dyrgrip men så är icke fallet :)

Kan bara hålla med föregående talare om att ifall BB36 är målet och det ryms inom budget så kör. Tycker det är en bra beskrivning som andra gör innan här att substitut ofta leder till att det blir dyrare och mindre tillfredsställande i slutänden.

Har du kikat på Sinn? De har en del riktigt trevliga modeller i prisklassen du nämner.
Men OK, ska lägga till att jag håller med om vad som skrivits tidigare. Har du siktet inställt på en viss klocka så köp den direkt istället för att gå omvägen vi ett gäng andra substitut som du sannolikt ändå inte blir nöjd med.
Den klocka jag nu planerar att köpa fick jag tillfälle att köpa för flera år sedan betydligt billigare än vad jag kommer få betala nu och jag ångrar verkligen att jag inte köpte den direkt där och då...

Är inte Sinn mer lämpad för verkstaden än för styrelserummet?
Om div företagsledare kan sitta med 44mm Garmin i styrelserummet så är nog Sinn det sista problemet ;).
Däremot om jag gick omkring i frack eller smoking skulle jag personligen avstått sport ur helt eftersom jag varken heter James eller har ”rätt att döda”. ;)

Tillbaka
Topp