• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med ny klocka

umeåac

Silver
2-Faktor
Hej!

Jag är ny på forumet och skulle behöva er hjälp. Kan i det närmsta ingenting om klockor och har i ärlighetens namn inget större intresse heller, även om jag gillar och alltid har/kommer att ha klocka. Nu har jag en Festina, men den har varit med ett tag och börjar kännas tveksam.

Jag fiskar, tränar och klättrar en hel del och faller allt som oftast (är en något okoordinerad, balansretarderad och motoriskt tveksam sälle), använder klocka jämnt och skulle därför behöva er hjälp med stöd, råd och vägledning när jag ska köpa ny klocka.

Jag söker en klocka med visare som tål mycket stötar och vatten. Inte så tjock, så Casios G-chock går bort. Ska vara med batteri så att den inte drar sig. Bra men inte nödvändigt med ringen som är på dykarklockor, jag brukar använda den till att ta tid. Vill heller inte ha metallarmband, men det kanske var onödig info, alla klockor går väl att byta armband på? Jag vill inte ha en jättefin klocka för femsiffriga belopp som jag behöver vara orolig att ha sönder. Prisklass sådär en 3-4 tusen skulle passa mig bra.

Har kollat på nätet och funderar på märken som MWC, GPW och Steelix. Är det bra klockor som håller och går rätt?

Det vore även kul med förslag på andra klockor. Alla tips och råd mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Finns massor men inget jag kommer på på rak arm. Ett tips är att kolla mikromärkestråden, köp något som inte är en dussinklocka och som matchar dina kriterier. Jag skulle rekommendera något dykarinspirerat som inte är så hög, typ 10mm, och som har minst 10atm vattenskydd.

En beggad Longines Conquest kanske fungerar, dock lite utanför din budget. Såg en på Chrono24 för 4424kr exklusive frakt.
Screenshot_20180424-183418_Chrono24.jpg

Victorinox INOX är hårdast! Och passar in på dina önskemål. Annars gör Momentum klockor som nog kan passa dig. De gör bland annat Steelix-serien.

Ok, stort tack till er alla som tagit er tid att komma med bra råd och tips på alternativa klockor. INOX går bort, hade tänkt elda upp klockan när jag är klar med den ;-)! Såg jag fel eller var det en tjyv-spricka i glaset på CWC-klockan? Annars såg den fin ut med dag och datum.

Jag hade nog bespetsat mig på klocka från GPW, men ingen verkar ha någon erfarenhet och koll på den. Momentum Steelix verkar både rejäl och till ett schysst pris. Är det bängligt att beställa från utlandet med tull, frakt och betalning?

Momentum kan du beställa från forumsponsorn Royal Straps så slipper du allt meck och får garanti och allt fint med det.

Hej!
Nga korta frågor; CWC har svarta och metallfärgade klockor. Det svarta, är det sådant som nöts bort och flagnar, så att det med åren börjar se ut som fläcktyfus med metall mellan det svarta? Dessutom, vad finns det för aspekter mellan matt och blank finish på själva klockan att ta hänsyn till? Är det bara en estetisk fråga?

Fk, Royal Straps säljer inte Momentum längre, endast ngt engelsk klockmärke, Gecko- någonting.

Trevlig Valborg på er!

Det svarta = PVD. Kan och kommer nötas bort. Matt finish ser bättre ut längre. Precis alla skador, fläckar, smuts osv syns bättre på en polerad yta.

Geckota är bra grejer annars, men de kanske inte har klockor för dig :)

IMG_0018.JPG
Köpte Geckota på Royalstraps för ett par veckor sedan, måste säga att jag är förbaskat nöjd!
Läderrem o mesh ingick

Ok, tack för de tipsen, ska kolla upp Geckota lite mer!

Jag hittade en annan klocka som heter Karlskrona, som verkar fått blandade omdömen tidigare här på forumet. Inte kvarts, men ligger bra i pris för mig och onekligen kul med en svensk klocka, även om jag antar att den huvudsakligen består av utländska delar och även verkar monteras utomlands. Är det någon som har några åsikter om Karlskrona som klocka? Jag blir heller inte klok på urverket Seiko NH35 Automatic, är det självuppdragande eller ska klockan dras för hand?

Finns annars ett flertalet Seiko att välja mellan i din prisklass. SKX007 är väl ett ypperligt väl som första klocka?!

Longines, omega eller valfri Sjöö Sandström på köp och sälj för ca 15000kr här nedan är två mycket prisvärda armbandsur i samma prisklass som jag inte tror att du kommer att tröttna på!
A6F4DE06-A5B7-451D-9049-52D547628060.jpeg
939519E3-B519-4BA0-9854-A486D22BCAF5.jpeg

Longines är ju ett anriktklockmärke som pga av att dom ingår i samma stall som omega just nu lever en ganska tillbakadragen tillvaro

Måste dock säga att batteri går bort, en klocka ska vara manuell eller automatisk i den ordningen ;)

Longines, omega eller valfri Sjöö Sandström på köp och sälj för ca 15000kr här nedan är två mycket prisvärda armbandsur i samma prisklass som jag inte tror att du kommer att tröttna på!
A6F4DE06-A5B7-451D-9049-52D547628060.jpeg
939519E3-B519-4BA0-9854-A486D22BCAF5.jpeg

Longines är ju ett anriktklockmärke som pga av att dom ingår i samma stall som omega just nu lever en ganska tillbakadragen tillvaro

Måste dock säga att batteri går bort, en klocka ska vara manuell eller automatisk i den ordningen ;)

15000 är väl inte riktigt samma prisklass som 3-4000? En viss differens tycker jag allt förekommer.

Victorinox Dive Master 500 Quartz går att hitta i den prisklassen. Gjorda för att ta stryk.

Seiko SRP ”turtle” också värt att begrunda (dock automatisk).

Är du redo att gå upp en prisklass, Sinn UX.

Ok, tack för de tipsen, ska kolla upp Geckota lite mer!

Jag hittade en annan klocka som heter Karlskrona, som verkar fått blandade omdömen tidigare här på forumet. Inte kvarts, men ligger bra i pris för mig och onekligen kul med en svensk klocka, även om jag antar att den huvudsakligen består av utländska delar och även verkar monteras utomlands. Är det någon som har några åsikter om Karlskrona som klocka? Jag blir heller inte klok på urverket Seiko NH35 Automatic, är det självuppdragande eller ska klockan dras för hand?
Den enda svenska kopplingen med Karlskrona är att grundaren har förfäder från Karlskrona. NH35 är automatisk/självuppdragande

Klockor är en djungel. Så fort jag hittar någon som ’ja, den där känns rätt’ så dyker det upp nya intressanta klockor. Jag oroar mig för att jag håller på att utveckla ett klockintresse. Jag kommer på mig själv med att ställa frågor om urverk, PVD och läser på om tyska klockor som tål 1 000 meters djup och är byggda av tyskt u-båtsstål. För en vecka sedan visste jag inte ens om att det fanns tyska klockor.

Tack för alla förslag och tips, men det känns som om jag vet för lite för att köpa en begagnad klocka. Jag håller mig till nya i prisklassen 3 – 4 000 kr. Föreställ er en gammal hederlig Mercedes 220 D med störtbåge, extraljus och rejält rostskydd. Den klockan söker jag. Diffust? Ja, tänk er då hur jag känner…

Vill du bara ha en klocka som tål massor av stryk - "friluftspansar" - eller vill du ha något som också ser relativt elegant ut som kan köra en cameo i mer fredliga sammanhang?

Jag vill ha samma klocka i alla sammanhang; träning som frilufts och jobb. Därför tyckte jag att en klocka jag hittade från GPW verkade bra, men ju mer jag tittar så… Det finns en hel massa fräcka dykarmodeller och det är onekligen lätt att ryckas med ;). Dessutom en massa initierade förslag och tips från kunniga forum-medlemmar :). Men som sagt; safir-glas, vatten-tät och helst kvart, hade jag tänkt mig.

Allt pekar ju på en I.N.O.X :)
Varför vill du inte ha den, bortsett från att den kommer överleva att eldas och bli beskjuten av ryssen? När du känner att du är ”klar” med den så kommer den inte vara svår att sälja till en medmänniska. Och ja, det låter som att du håller på att utveckla ett oerhört sunt klockintresse ;)

Jag vill ha samma klocka i alla sammanhang; träning som frilufts och jobb. Därför tyckte jag att en klocka jag hittade från GPW verkade bra, men ju mer jag tittar så… Det finns en hel massa fräcka dykarmodeller och det är onekligen lätt att ryckas med ;). Dessutom en massa initierade förslag och tips från kunniga forum-medlemmar :). Men som sagt; safir-glas, vatten-tät och helst kvart, hade jag tänkt mig.

Ja, om det är något mellan pansar och antikt du är ute efter så finns det ju hur mycket som helst där ute. De etablerade märkena i den prisklassen, Tissot, Certina, Seiko, Hamilton osv kommer ju med en viss kvalitetsstämpel. Mikromärken är svårare, vissa är bra medan andra är skräp - tyvärr är priset ofta en dålig kvalitetsindikator - om du hittar något du gillar skulle jag söka recensioner på det speciella märket.

Jag skulle inte köpa något förhastat om jag var du. Ta ett djupt andetag och fortsätt på den mörka kraftens väg ;)

Hmm... Ska titta lite närmare på Victorinox INOX. Återkommer. Haha! Ja, en störning i kraften är vad det är.

Gör som väldigt många redan gjort. Inklusive undertecknad.
Seiko SKX...
Edit: Ser nu att du ville ha kvarts...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp