• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Rolex 4499

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hej!

Jag har fått nys om en liten fin rolex 4499. Lite osäker på vissa detaljer som jag hade behövt hjälp med.

Dels är kronan rätt ostadig, det kanske ska vara så på gamla modeller men någon som haft liknande referens får gärna kommentera gällandet detta, och be mig utveckla/filma vad jag menar om det som framgår är oklart.

Vidare så är inte hela serienumret synligt, ser ut som slitage, men det gör mig lite nojig och det borde väl oavsett påverka priset.

Ser tavla, boettlock, urverk okej ut?

Lugghålen är olika stora, är det från slitage eller kan det skilja på olika modeller?

Fråga om ni behöver fler/bättre bilder och om något är oklart :) Jag hade gärna fått en fingervisning om prisbild, jag tänker under 10k i alla fall?

Stort tack på förhand!

IMG_2323.JPG


IMG_2342.JPG


IMG_2343.JPG


IMG_2344.JPG


IMG_2346.JPG


IMG_2337.JPG


IMG_2338.JPG


IMG_2339.JPG


IMG_2340.JPG


IMG_2341.JPG


IMG_2335.JPG


IMG_2336.JPG
 

Mr Chance

Kalmar
Vad sitter det för urverk i, 10.5? Kan vara värt att kolla tillgång på delar ifall verket skulle kärva och gå dåligt.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Vad sitter det för urverk i, 10.5? Kan vara värt att kolla tillgång på delar ifall verket skulle kärva och gå dåligt.

Efter en snabbare googling så verkar det vara 10.5, men hittar dåligt med info atm! Tycker klockan är jättemysig, sitter ett band från Rob Engström på med, slitet och härligt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med risk för att inte ha stenkoll på de olika boetterna tycker jag att denna ser tråkig ut. Assymetriskt överpolerad samt eroderad. Värde? Typ 5'! Under 7' iaf.
 

_jonte

Patek
Med risk för att inte ha stenkoll på de olika boetterna tycker jag att denna ser tråkig ut. Assymetriskt överpolerad samt eroderad. Värde? Typ 5'! Under 7' iaf.
Får stämma in där.. med tillägget att tavlan ändå var mysig. Inget fan av denna visartyp på Oysters dock, men smaksak.. I övrigt har jag tyvärr ingen vidare koll.
 

Mr Chance

Kalmar
Efter en snabbare googling så verkar det vara 10.5, men hittar dåligt med info atm! Tycker klockan är jättemysig, sitter ett band från Rob Engström på med, slitet och härligt!
Fått svaret från Rob att det inte finns delar till det verket längre. Givetvis kan vissa urmakare sitta på delar, men det är en chansning.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
håller med tidigare, lite tråkig pitting på boetten och slitna lugghål, annars en trevlig dressmodell-oyster, verket ser fräscht ut, men dessa är ofta billigare än man tror, så om det inte är ett superfynd eller exakt den konfigurationen du vill ha eller helrätt patina, kolla efter ett roligare ex!;)
wobblig krona är inget jag känner igen? är hela axeln lös eller är det kronan på själva tappen som wobblar?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ingen Rolexexpert på något vis - tycker tavlan ser jämn och fin ut i patinan!
Om du kan leva med poleringen så är det bara att köra!:)
 

Sportster

Omega
Jag kan inget om Rolex, men om jag tittar på bild 8 uppifrån så tycker jag att metallen skiftar i färg som om det vore olika sorters material. Skulle gissa på att det är en slipad svets där, vilket också borde vara en rimlig förklaring på varför det närmaste bandstiftshålet är litet och runt, medan de andra är slitna. Svetsen förklarar också varför det är så mycket gropfrätning just där eftersom själva svetsprocessen kan göra att rostmotståndet blir dåligt just i svetsen. (Ingen jämförelse i övrigt, men gamla pissrännor som blivit kortade och svetsade rostar gärna just i skarven.) Jag vet inte hur vanligt det är med svetsar i klockboetter eller om ja är ute och cyklar helt, men jag tycker det ser ut så. Behöver ju inte betyda att klockan är kass för det, någon har uppenbarligen lagt tid och pengar på att fixa till den, så då vore det synd om den inte användes.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan inget om Rolex, men om jag tittar på bild 8 uppifrån så tycker jag att metallen skiftar i färg som om det vore olika sorters material. Skulle gissa på att det är en slipad svets där, vilket också borde vara en rimlig förklaring på varför det närmaste bandstiftshålet är litet och runt, medan de andra är slitna. Svetsen förklarar också varför det är så mycket gropfrätning just där eftersom själva svetsprocessen kan göra att rostmotståndet blir dåligt just i svetsen. (Ingen jämförelse i övrigt, men gamla pissrännor som blivit kortade och svetsade rostar gärna just i skarven.) Jag vet inte hur vanligt det är med svetsar i klockboetter eller om ja är ute och cyklar helt, men jag tycker det ser ut så. Behöver ju inte betyda att klockan är kass för det, någon har uppenbarligen lagt tid och pengar på att fixa till den, så då vore det synd om den inte användes.
Tror inte denna är svetsad, men gillar att du spånar fritt!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Varför blir det så?


det är väl bara korrosion, hur mycket original rostfritt stål från 1950 som använts i en relativt frätande (svett) och fuktig miljö ser man i övriga samhället? och olika batcher hade nog olika kvalitet på blandningen, och sen kan det ha varit ojämnheter i gjutningen gissar jag, i nån av fejkvintagetrådarna ser du fejkboetter som har pitting typ direkt från fabrik pga dåligt material och/eller dålig process? ping resident metallurg Aurum

edit... han var redan på... ;)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tusen tack alla som svarat! Man blir rörd och glad över ert engagemang och imponerad av er kunskap! Jag tar och hoppar just den här klockan, tror den blev intressant just för att den fanns i min direkta närhet och för att jag kunde låna hem den på prov över veckan. Jag har dock fått upp ögonen för lillrolex och kommer börja leta lite smått efter något kul i bättre skick.
 

_jonte

Patek
det är väl bara korrosion, hur mycket original rostfritt stål från 1950 som använts i en relativt frätande (svett) och fuktig miljö ser man i övriga samhället? och olika batcher hade nog olika kvalitet på blandningen, och sen kan det ha varit ojämnheter i gjutningen gissar jag, i nån av fejkvintagetrådarna ser du fejkboetter som har pitting typ direkt från fabrik pga dåligt material och/eller dålig process? ping resident metallurg Aurum

edit... han var redan på... ;)
De flesta klockor gjorda fram till kanske tidigt 70-talet hade nog inte bättre stål än "vanligt" rostfritt 18/10 (motsvarande 304) och liknande. Inte särskilt korrosionsbeständigt, och ofta varför gamla dykare är så angripna. På 70-talet kom motsvarande 316, staybrite osv; vilket minskade korrosionen betydligt.
Så detta plus det som skrivits ovan, typ... :)
 
Topp